میرنیوز

پاسخ سردار سلیمانی به سخنان "شهید محمودآبادی" چه بود؟

 پاسخ سردار سلیمانی به سخنان "شهید محمودآبادی" چه بود؟ 2022-09-21T20:49:40+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «به سوی ابدیت» نوشته زینب بیش بهار براساس زندگی سرلشکر شهید مدافع حرم حاج عبدالرسول استوار محمود آبادی نوشته شده و شامل خاطراتی درباره این شهید والامقام به روایت نزدیکان و اطرافیان اوست. این کتاب با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد و به چاپ سوم نیز رسید. 

شهید محمود آبادی از شاگردان و نزدیکان شهید محراب، آیت‌الله دستغیب و از جوانان انقلابی شیراز است که در دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) در مقابل گروه‌های تکفیری دوشادوش سرداران شهید قاسم سلیمانی و حسین همدانی در سوریه و عراق به مجاهدت پرداخت. وی در دوران دفاع مقدس نیز حضوری فعال داشت و بارها عازم جبهه‌های غرب و جنوب شد و در لشکر 19 فجر و تیپ مستقل 35 امام حسن (ع) به‌عنوان فرمانده گردان، مسئول اطلاعات و عملیات لشکر به دفاع از کشور پرداخت.

به همین مناسبت گفت‌وگویی با نویسنده این کتاب، خانم زینب بیش‌ بهار داریم.

تسنیم: برای نوشتن این کتاب سراغ کدام گروه از افراد رفتید و واکنش آنان چه طور بود؟ آیا به غیر از خانواده و همرزمان، افراد دیگری را هم برای گرفتن خاطرات مدنظر داشتید؟‌

وقتی کار به من پیشنهاد شد مصاحبه‌ها انجام شده بودند. همسر، دو آقازاده، دایی، همکاران، هم‌رزمان و دوستان شهید در مورد این شهید صحبت کرده بودند. یک سری حرف‌ها که شامل خصوصیات شهید بود در همه صحبت‌ها مشترک بود و خیلی از ویژگی‌های شهید بزرگوار کلی بیان شده بود. در حقیقت، بیشتر شبیه به مصاحبه بود تا اینکه ظرفیت نوشتن زندگینامه داستانی را داشته باشد.

با وجود اینکه مصاحبه‌ها کامل نبودند، ولی چون زمان محدود بود قرار شد کار را شروع کنیم. در حین نگارش، جاهایی که نیاز بود پاسخ‌ها را تدقیق کنم، با واسطه از پسرانش می‌پرسیدم و جواب‌ها به دستم می‌رسید. اصرار داشتم که خصوصیات و ویژگی‌های این شهید و همچنین بعضی از کارهای خاصش به صورت مصداقی و نمونه گفته شود. هم‌چنین دوست داشتم که خاطره‌ای تعریف کنند که این خواست بنا به شرایط زمانی، مشغله و دیگر موارد محقق نشد.

- فرآیند نگارش این کتاب از ابتدا تا انتها چه قدر زمان برد؟‌

گوش دادن مصاحبه‌ها، پیاده کردن آنها و نوشتن زندگینامه تقریباً 40 روز طول کشید.

- چرا به نوشتن زندگینامه شهید محمودآبادی علاقه‌مند شدید‌؟

ایشان را نمی‌شناختم. در حقیقت نه از مقامش اطلاعی داشتم و نه از کارهایی که کرده بود. گمنامی همان اصل همیشگی‌ هست که افرادی مثل حاج‌رسول به دنبالش هستند. او همیشه از مصاحبه، دوربین، میکروفون و خبرنگار دوری می‌کرد و خیلی عجیب نیست که گمنام مانده باشند.

برای من، عنوان «شهید» کفایت می‌کرد و در ادامه با گوش دادن به مصاحبه‌ها شناخت نسبی‌ برایم اتفاق افتاد. در ابتدا توسط دوستی به خانم عبدی معرفی شدم و در موردش صحبت کردیم. دوست داشتم نوشتن را به این طریق هم تجربه کنم و اینکه ادای دینی به شهدایی داشته باشم که در سایه آن امنیت داریم. این امنیت از طریق خون دلی است که آنان خوردند و گاهی جز طعنه‌، کنایه و تمسخر چیزی به دستشان نرسیده است. به نظرم چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه قبول کنیم و چه انکار، همه ما وام‌دار خون شهدا هستیم.

- آیا ایشان در حین دفاع از حرم، مواجهه مستقیمی با شهید سلیمانی یا سردار حسین همدانی داشتند؟

تا جایی که من می‌دانم ایشان یکی از هم‌رزمان سردار سلیمانی بوده و مأموریت‌های مهمی را در سوریه بر عهده داشته است. خاطره‌ای که می‌توانم بگویم این است که شهید استوار به حاج قاسم می‌گوید: «این‌طور که شما وسط عملیات و معرکه رفت‌وآمد می‌کنید اگه شهید بشوید همه چیز بلاتکلیف می‌ماند» سردار سلیمانی نیز در پاسخ به این سخنان می‌گوید: «من آخرش شهید می‌شوم ولی الان موقعش نیست.» در کتاب، مفصل‌تر به این موضوع پرداخته شده است.

- به نظر شما کدام بخش از زندگی ایشان درخشان‌تر بوده است؟‌

واقعاً نمی‌توان انتخاب کرد. با شناختی که من از او پیدا کردم متوجه شدم که یک فرد نظامی خشک و جدی نبوده که تنها به کارهای نظامی مسلط باشد. او فردی نظامی بوده که دغدغه فرهنگ نیز داشته است. راهیان کوثر نمونه برجسته‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی اوست. از سویی دیگر، حضورش بین خانواده و فامیل با اینکه از نظر زمانی بسیار محدود بوده اما با کیفیت بوده است. دوستان و اقوام با وجود همه مشغله‌هایش روی مشاوره و کمک و یاری این شهید بسیار حساب می‌کردند. یکی دیگر از کارهای شاخص او فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا در ارومیه است که با استفاده از ظرفیت‌های بومی منجر به امن‌سازی منطقه شد.

براساس این گزارش، نشست معرفی و بررسی کتاب «به سوی ابدیت» امروز در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود. در این جلسه، اکبر رضایی از دوستان نزدیک و محمدامین استوار محمود آبادی فرزند آن شهید در مراسم حضور خواهد داشت و به بیان خاطراتی از وی می‌پردازند. 

سردار سلیمانی , شهید , دفاع مقدس , مدافعان حرم ,

انتهای پیام/ 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

شب و روز اول ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟

شب و روز اول ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟
2022-09-27T17:02:58+03:30
ماه ربیع الاول از راه رسید و به مناسبت حلول ماه ربیع الاول آداب و اعمال مخصوص روز اول این ماه، در کتب روایی نقل شده است.

در تقبیح دوقطبی‌سازی‌های نالازم و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود

 در تقبیح دوقطبی‌سازی‌های نالازم و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود
2022-09-27T16:43:02+03:30
اظهارات کلّی، غیرمنصفانه، غیرعقلانی و غلطِ فردی که خود را تحلیل‌گر ارشد مسائل حوزه امنیت می‌خواند اما مطالبی را به کلیت یک قشر نسبت می‌دهد، نسبتی با فضای من...

توان ایران، نیاز سوریه و زمان ناکافی یک "هفته فرهنگی"

 توان ایران، نیاز سوریه و زمان ناکافی یک "هفته فرهنگی"
2022-09-27T16:29:45+03:30
هفته فرهنگی ایران در سوریه فردا آغاز می‌شود، کشوری که ظرفیتی بالا و اراده‌ای جدی در پذیرش صادرات فرهنگ و صنایع فرهنگی از مبدأ ایران دارد و برگزاری یک هفته ف...

در تقبیح دوقطبی‌سازی و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود

 در تقبیح دوقطبی‌سازی و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود
2022-09-27T16:29:45+03:30
اظهارات کلّی، غیرمنصفانه، غیرعقلانی و غلطِ فردی که خود را تحلیل‌گر ارشد مسائل حوزه امنیت می‌خواند اما مطالبی را به کلیت یک قشر نسبت می‌دهد، نسبتی با فضای من...

آنتن تلویزیون از فردا نونوار می‌شود

 آنتن تلویزیون از فردا نونوار می‌شود
2022-09-27T14:16:23+03:30
سریال‌های جدید تلویزیون همزمان با روزهای ابتدایی فصل پاییز و پایان ماه‌های عزاداری روی آنتن خواهند رفت.

اعمال سفارش شده روز آخر ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا (ع)

اعمال سفارش شده روز آخر ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا (ع)
2022-09-27T13:43:01+03:30
روز آخر ماه صفر روز شهادت امام رضا (ع) در سال ۲۰۳ هجری قمری است، امام رضا (ع) هنگام شهادت ۵۴ سال عمر داشتند، برای این روز اعمالی ذکر شده است.

«یاامام رضا(ع) مدد» با نوای سید مجید بنی فاطمه/بشنوید

«یاامام رضا(ع) مدد» با نوای سید مجید بنی فاطمه/بشنوید
2022-09-27T13:43:00+03:30
قطعه «یا امام رضا مدد» به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع) با نوای حاج سید مجید بنی فاطمه منتشر شد.

توان ایران، نیاز سوریه و مطالبه ظرف زمانی طولانی‌تر از یک "هفته فرهنگی"

 توان ایران، نیاز سوریه و مطالبه ظرف زمانی طولانی‌تر از یک "هفته فرهنگی"
2022-09-27T13:49:47+03:30
هفته فرهنگی ایران در سوریه فردا آغاز می‌شود، کشوری که ظرفیتی بالا و اراده‌ای جدی در پذیرش صادرات فرهنگ و صنایع فرهنگی از مبدأ ایران دارد و برگزاری یک هفته ف...

چرا سهم بیشتری از تولیدات به سمت تلفیق فرهنگ دینی و ملی نمی‌رود؟

 چرا سهم بیشتری از تولیدات به سمت تلفیق فرهنگ دینی و ملی نمی‌رود؟
2022-09-27T12:16:31+03:30
یکی از نکاتی که در میانِ سریال‌های دینی و مذهبی به عنوان آسیب دیده می‌شود، عدم توجه به تداومِ ساخت سریال در این حوزه است که نمونه بارزِ آن داستان کودکی پیام...

«سلام تهران» با دکور جدید به شبکه پنج بازگشت + عکس

 «سلام تهران» با دکور جدید به شبکه پنج بازگشت + عکس
2022-09-27T12:16:30+03:30
فصل جدید برنامه صبحگاهی «سلام تهران» از چهارشنبه ۶ مهر همزمان با آغاز ماه ربیع الاول با رنگ و بوی جدید از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

۴ مستند طنز دفاع مقدس از شبکه نسیم پخش می‌شود

 ۴ مستند طنز دفاع مقدس از شبکه نسیم پخش می‌شود
2022-09-27T11:23:04+03:30
همزمان با هفته دفاع مقدس، ۴ مستند طنز محصول گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح روی آنتن می‌رود.

چرا به واحد «شنود» در دفاع مقدس حقوق نمی‌دادند؟

 چرا به واحد «شنود» در دفاع مقدس حقوق نمی‌دادند؟
2022-09-27T11:09:51+03:30
روایت علی اسحاقی، مسئول واحد جنگ الکترونیک سپاه، از تشکیل واحد شنود در جنگ تحمیلی به نقل از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس جنگ الکترونیک را بخوانید.

تقدیر کانون‌های مساجد از خدمات و فداکاری‌های پلیس

تقدیر کانون‌های مساجد از خدمات و فداکاری‌های پلیس
2022-09-27T10:22:58+03:30
حجت‌الاسلام خداداده از حضور جمعی از ائمه جماعات و مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در برخی مراکز پلیس استان تهران به منظور عرض خداقوت به کادر همیشه در صحنه...

نظام سلطه در مقابله مردم دیندار ایران محکوم به شکست است

نظام سلطه در مقابله مردم دیندار ایران محکوم به شکست است
2022-09-27T10:22:58+03:30
حجت‌الاسلام‌ سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پیامی اغتشاشات اخیر و توهین به مقدسات را محکوم کرد.

بازخوانی دفاع جانانه ارتش در برابر رژیم بعث عراق / ۹۱۱ نوبت پرواز تنها در ۵ روز

 بازخوانی دفاع جانانه ارتش در برابر رژیم بعث عراق / ۹۱۱ نوبت پرواز تنها در ۵ روز
2022-09-27T10:03:08+03:30
ارتش در همان یک سال نخست جنگ نشان داد که به مردم، ایران و انقلاب اسلامی وفادار است. او به سرعت خود را بازسازی کرد و به وظیفه دفاعی از کشور مشغول شد.

گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است + فیلم

 گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است + فیلم
2022-09-27T09:36:32+03:30
حجت‌الاسلام مومنی کارشناس مسائل دینی، حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای زنان کشورمان عنوان کرد و گفت: اسلام به زنان شأن و شخصیت داد.

همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود

 همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود
2022-09-27T09:09:44+03:30
محمدجعفر خسروی درباره اجرا و ساختِ برنامه «جان و تَن» گفت: خاطرات دفاع‌مقدس نیاز به روایتِ درست دارند و ما در این برنامه بدون هیچ مبالغه‌ای همین ک...

گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است

 گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است
2022-09-27T08:56:40+03:30
حجت‌الاسلام مومنی کارشناس مسائل دینی، حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای زنان کشورمان عنوان کرد و گفت: اسلام به زنان شأن و شخصیت داد.

همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!

 همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!
2022-09-27T08:56:39+03:30
محمدجعفر خسروی درباره اجرا و ساختِ برنامه «جان و تَن» گفت: خاطرات دفاع‌مقدس نیاز به روایتِ درست دارند و ما در این برنامه بدون هیچ مبالغه‌ای همین ک...

ماجرای جایزه شهدا به "مهدی فقیه" چه بود؟

 ماجرای جایزه شهدا به "مهدی فقیه" چه بود؟
2022-09-27T08:29:54+03:30
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بازی در فیلم «هور در آتش» را جایزه شهدا می‌داند و می‌گوید: این بازی به دلیل حضور در جبهه و صدقه‌سر شهداست که خودشا...

مستندی از شهید "سعید شبان"، امشب در تلویزیون

 مستندی از شهید "سعید شبان"، امشب در تلویزیون
2022-09-27T08:16:25+03:30
مستند "فرزند چهارم" روایتی از زندگی و فعالیت شهید سعید شبان، اولین شهید مدافع حرم ارومیه است که از تلویزیون پخش می‌شود.

بانوان نویسنده به "دستخط" می‌آیند

 بانوان نویسنده به "دستخط" می‌آیند
2022-09-27T08:16:25+03:30
برنامه دستخط ویژه هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه پنج می‌رود تا بانوان نویسنده درباره روایت‌های زنانه تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی سخن بگویند.

کرامات از ضریح امام رضا (ع) بیشتر از ضریح امام حسین (ع) ظاهر می‌شود

 کرامات از ضریح امام رضا (ع) بیشتر از ضریح امام حسین (ع) ظاهر می‌شود
2022-09-27T08:16:25+03:30
آیت الله بهجت(ره) می‌فرمود: امام رضا (ع) در هر سفر بلکه در همه جا و همیشه حوائج را برآورده می‌کند، بلکه امامزاده‌های آن‌ها سفره‌های رحمت‌اند و چه‌بسا نسخه د...

اغتشاشات اخیر دعوا بر سر ولایت الله و طاغوت است

اغتشاشات اخیر دعوا بر سر ولایت الله و طاغوت است
2022-09-26T15:48:44+03:30
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور و با بیان این که اگر دشمن کاری نمی‌کند چون نمی‌تواند؛ نه این که نمی‌خواهد و دیگر بیشتر از ا...

میثم مطیعی در حرم مطهر رضوی مرثیه خوانی می‌کند

میثم مطیعی در حرم مطهر رضوی مرثیه خوانی می‌کند
2022-09-26T15:48:43+03:30
میثم مطیعی همزمان با ایام شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی به مرثیه خوانی می‌پردازد.

«آواتار» با اکران مجددش هنوز می‌فروشد

 «آواتار» با اکران مجددش هنوز می‌فروشد
2022-09-26T15:15:26+03:30
در جدول فروش هفته گذشته سینماهای آمریکا، فیلم «نگران نباش عزیزم» پرفروش‌ترین فیلم هفته شد و اکران مجدد «آواتار» نیز به فروش میلیاردی آن ...

گیتی خامنه با «لالایی» به شبکه نسیم می‌آید

 گیتی خامنه با «لالایی» به شبکه نسیم می‌آید
2022-09-26T15:15:26+03:30
برنامه «لالایی» با روایت فرهنگ و روابط خانواده و بازنمایی لالایی در اقوام ایرانی از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

نگاهی به چند آهنگ دوران دفاع مقدس / از کاروان شهید تا دایه دایه

 نگاهی به چند آهنگ دوران دفاع مقدس / از کاروان شهید تا دایه دایه
2022-09-26T14:48:49+03:30
برخی از آهنگ‌های دوران دفاع مقدس، دنیایی از خاطره و یادگاری در دل خود دارند؛ آهنگ‌هایی که تلاش کرده‌اند تا گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندان کشورمان را با زبان م...

چرا پلان‌های سینما در خاطرات دفاع مقدس کات نمی‌خورد؟

 چرا پلان‌های سینما در خاطرات دفاع مقدس کات نمی‌خورد؟
2022-09-26T14:48:49+03:30
حجم آثار شاخص در حوزه خاطره‌نویسی دفاع مقدس حکایت از غفلتی دارد که سینما به این گنج عظیم نشان داده است؛ در واقع آب در کوزه است و ما تشنه‌لبان می‌‌گردیم.

شماره دوازدهم فصلنامه علمی ترویجی «مطالعات علوم قرآن» منتشر شد

شماره دوازدهم فصلنامه علمی ترویجی «مطالعات علوم قرآن» منتشر شد
2022-09-26T14:02:25+03:30
دوازدهمین شماره فصلنامه علمی ترویجی مطالعات علوم قرآن به همت اداره نشریات و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)