میرنیوز

پاسخ سردار سلیمانی به سخنان "شهید محمودآبادی" چه بود؟

  پاسخ سردار سلیمانی به سخنان "شهید محمودآبادی" چه بود؟ 2022-09-21T15:42:58+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «به سوی ابدیت» نوشته زینب بیش بهار براساس زندگی سرلشکر شهید مدافع حرم حاج عبدالرسول استوار محمود آبادی نوشته شده و شامل خاطراتی درباره این شهید والامقام به روایت نزدیکان و اطرافیان اوست. این کتاب با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد و به چاپ سوم نیز رسید. 

شهید محمود آبادی از شاگردان و نزدیکان شهید محراب، آیت‌الله دستغیب و از جوانان انقلابی شیراز است که در دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) در مقابل گروه‌های تکفیری دوشادوش سرداران شهید قاسم سلیمانی و حسین همدانی در سوریه و عراق به مجاهدت پرداخت. وی در دوران دفاع مقدس نیز حضوری فعال داشت و بارها عازم جبهه‌های غرب و جنوب شد و در لشکر 19 فجر و تیپ مستقل 35 امام حسن (ع) به‌عنوان فرمانده گردان، مسئول اطلاعات و عملیات لشکر به دفاع از کشور پرداخت.

به همین مناسبت گفت‌وگویی با نویسنده این کتاب، خانم زینب بیش‌ بهار داریم.

تسنیم: برای نوشتن این کتاب سراغ کدام گروه از افراد رفتید و واکنش آنان چه طور بود؟ آیا به غیر از خانواده و همرزمان، افراد دیگری را هم برای گرفتن خاطرات مدنظر داشتید؟‌

وقتی کار به من پیشنهاد شد مصاحبه‌ها انجام شده بودند. همسر، دو آقازاده، دایی، همکاران، هم‌رزمان و دوستان شهید در مورد این شهید صحبت کرده بودند. یک سری حرف‌ها که شامل خصوصیات شهید بود در همه صحبت‌ها مشترک بود و خیلی از ویژگی‌های شهید بزرگوار کلی بیان شده بود. در حقیقت، بیشتر شبیه به مصاحبه بود تا اینکه ظرفیت نوشتن زندگینامه داستانی را داشته باشد.

با وجود اینکه مصاحبه‌ها کامل نبودند، ولی چون زمان محدود بود قرار شد کار را شروع کنیم. در حین نگارش، جاهایی که نیاز بود پاسخ‌ها را تدقیق کنم، با واسطه از پسرانش می‌پرسیدم و جواب‌ها به دستم می‌رسید. اصرار داشتم که خصوصیات و ویژگی‌های این شهید و همچنین بعضی از کارهای خاصش به صورت مصداقی و نمونه گفته شود. هم‌چنین دوست داشتم که خاطره‌ای تعریف کنند که این خواست بنا به شرایط زمانی، مشغله و دیگر موارد محقق نشد.

- فرآیند نگارش این کتاب از ابتدا تا انتها چه قدر زمان برد؟‌

گوش دادن مصاحبه‌ها، پیاده کردن آنها و نوشتن زندگینامه تقریباً 40 روز طول کشید.

- چرا به نوشتن زندگینامه شهید محمودآبادی علاقه‌مند شدید‌؟

ایشان را نمی‌شناختم. در حقیقت نه از مقامش اطلاعی داشتم و نه از کارهایی که کرده بود. گمنامی همان اصل همیشگی‌ هست که افرادی مثل حاج‌رسول به دنبالش هستند. او همیشه از مصاحبه، دوربین، میکروفون و خبرنگار دوری می‌کرد و خیلی عجیب نیست که گمنام مانده باشند.

برای من، عنوان «شهید» کفایت می‌کرد و در ادامه با گوش دادن به مصاحبه‌ها شناخت نسبی‌ برایم اتفاق افتاد. در ابتدا توسط دوستی به خانم عبدی معرفی شدم و در موردش صحبت کردیم. دوست داشتم نوشتن را به این طریق هم تجربه کنم و اینکه ادای دینی به شهدایی داشته باشم که در سایه آن امنیت داریم. این امنیت از طریق خون دلی است که آنان خوردند و گاهی جز طعنه‌، کنایه و تمسخر چیزی به دستشان نرسیده است. به نظرم چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه قبول کنیم و چه انکار، همه ما وام‌دار خون شهدا هستیم.

- آیا ایشان در حین دفاع از حرم، مواجهه مستقیمی با شهید سلیمانی یا سردار حسین همدانی داشتند؟

تا جایی که من می‌دانم ایشان یکی از هم‌رزمان سردار سلیمانی بوده و مأموریت‌های مهمی را در سوریه بر عهده داشته است. خاطره‌ای که می‌توانم بگویم این است که شهید استوار به حاج قاسم می‌گوید: «این‌طور که شما وسط عملیات و معرکه رفت‌وآمد می‌کنید اگه شهید بشوید همه چیز بلاتکلیف می‌ماند» سردار سلیمانی نیز در پاسخ به این سخنان می‌گوید: «من آخرش شهید می‌شوم ولی الان موقعش نیست.» در کتاب، مفصل‌تر به این موضوع پرداخته شده است.

- به نظر شما کدام بخش از زندگی ایشان درخشان‌تر بوده است؟‌

واقعاً نمی‌توان انتخاب کرد. با شناختی که من از او پیدا کردم متوجه شدم که یک فرد نظامی خشک و جدی نبوده که تنها به کارهای نظامی مسلط باشد. او فردی نظامی بوده که دغدغه فرهنگ نیز داشته است. راهیان کوثر نمونه برجسته‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی اوست. از سویی دیگر، حضورش بین خانواده و فامیل با اینکه از نظر زمانی بسیار محدود بوده اما با کیفیت بوده است. دوستان و اقوام با وجود همه مشغله‌هایش روی مشاوره و کمک و یاری این شهید بسیار حساب می‌کردند. یکی دیگر از کارهای شاخص او فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا در ارومیه است که با استفاده از ظرفیت‌های بومی منجر به امن‌سازی منطقه شد.

براساس این گزارش، نشست معرفی و بررسی کتاب «به سوی ابدیت» امروز در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود. در این جلسه، اکبر رضایی از دوستان نزدیک و محمدامین استوار محمود آبادی فرزند آن شهید در مراسم حضور خواهد داشت و به بیان خاطراتی از وی می‌پردازند. 

سردار سلیمانی , شهید , دفاع مقدس , مدافعان حرم ,

انتهای پیام/ 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی وقف/نقش جامعه قرآنی در گسترش وقف

راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی وقف/نقش جامعه قرآنی در گسترش وقف
2022-09-25T14:55:27+03:30
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی وقف، گفت: در این تلویزیون، مخاطب در هر زمانی از شبانه‌روز به محتواهای...

علیرضا مُکاری رتبه اول مسابقات قرآن کرواسی را کسب کرد

علیرضا مُکاری رتبه اول مسابقات قرآن کرواسی را کسب کرد
2022-09-25T14:55:26+03:30
نماینده کشورمان در رشته قرائت تحقیق مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی موفق به کسب رتبه برتر شد.

حضور بی‌سابقه زائران در نجف به مناسبت سالروز رحلت پیامبر (ص)

حضور بی‌سابقه زائران در نجف به مناسبت سالروز رحلت پیامبر (ص)
2022-09-25T14:55:26+03:30
آستان مقدس علوی از حضور بی‌سابقه زائران در نجف اشرف به مناسبت سالروز رحلت پیامبر (ص) خبر داد.

معیارها و شروط امام حسن (ع) برای انتخاب دوست خوب

 معیارها و شروط امام حسن (ع) برای انتخاب دوست خوب
2022-09-25T13:55:27+03:30
بسیاری از ما انسان‌ها گام اول، یعنی انتخاب دوست با معیارهای مثبت را درست طی می‌کنیم، اما شروط دوستی که گذشت از لغزش‌ها و مواسات و همدلی در سختی‌هاست خوب رعا...

اینفوگرافی/ مرور مهمترین رویدادهای زندگی امام حسن (ع)

 اینفوگرافی/ مرور مهمترین رویدادهای زندگی امام حسن (ع)
2022-09-25T13:55:27+03:30
اینفوگرافیک مهمترین رویدادها در دوران زندگی امام حسن (ع) منتشر شد.

بررسی ابعاد یک جنایت تاریخی؛ توطئه ترور تا عهدنامه‌ای برای قتل وصی پیامبر(ص)

 بررسی ابعاد یک جنایت تاریخی؛ توطئه ترور تا عهدنامه‌ای برای قتل وصی پیامبر(ص)
2022-09-25T12:55:17+03:30
حل ابهامات موجود درباره نوع رحلت یا شهادت پیامبر(ص) نکات مهمی را در تاریخ صدر اسلام کشف خواهد کرد و ضمن پرده برداشتن از یک جنایت تاریخی، چهره نفاق عده‌ای را...

وزیر فرهنگ: تارخ آموزگار بزرگ هنرهای نمایشی کشور بود

 وزیر فرهنگ: تارخ آموزگار بزرگ هنرهای نمایشی کشور بود
2022-09-25T12:01:04+03:30
اسماعیلی برای درگذشت امین تارخ نوشت: او بازیگری باوقار و صاحب سبک در حرفه خود و آموزگاری بزرگ بود که شاگردان بسیاری را برای هنرهای نمایشی تربیت کرد.

«اجتماع بزرگ امت رسول الله (ص)» امروز در خیابانهای تهران

«اجتماع بزرگ امت رسول الله (ص)» امروز در خیابانهای تهران
2022-09-25T11:36:13+03:30
اقشار مختلف مردم، هیئت عزاداری و قاریان قرآن امروز ساعت ۱۶ در حمایت از مسجد، قرآن کریم و پرچم مقدس کشور در تهران به سمت میدان انقلاب راهپیمایی می کنند.

به دنبال تقویت گروه های فعال اجتماعی و اردوهای سازندگی هستیم

به دنبال تقویت گروه های فعال اجتماعی و اردوهای سازندگی هستیم
2022-09-25T09:36:15+03:30
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و جامعة المصطفی العالمیه به‌منظور توسعه اردوهای سازندگی و مشارکت‌های اجتماعی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

معرفی کتاب|آخرین لحظات حیات پیامبر(ص) به روایت ۳ متن قدیمی

 معرفی کتاب|آخرین لحظات حیات پیامبر(ص) به روایت ۳ متن قدیمی
2022-09-25T07:16:16+03:30
بخش‌های پایانی کتاب «قاف» به روایت آخرین لحظات زندگانی پیامبر مهربانی اختصاص دارد. لحظاتی که ایشان با وجود سختی گذرگاه دنیا، نگران سرنوشت امت خود ...

با "قهرمان‌های معمولی" دنبال مهاجرت معکوسیم

 با "قهرمان‌های معمولی" دنبال مهاجرت معکوسیم
2022-09-25T07:16:16+03:30
مدیر مرکز مستند سوره می‌گوید سوژه‌های "قهرمان‌های معمولی" داستان زندگی روستاییانی است که روی پای خود ایستاده و دیگر نیازی به مهاجرت به شهر ندارند.

سفر سینماییِ تلویزیون در آخرین روزهای صفر

 سفر سینماییِ تلویزیون در آخرین روزهای صفر
2022-09-25T06:49:36+03:30
شبکه‌های تلویزیونی برای روزهای یکشنبه مصادف با رحلت پیامبر (ص) و امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع)، چندین فیلم سینمایی و تلویزیونی تدارک دیده است.

زمانِ خاکسپاری امین تارخ مشخص شد

 زمانِ خاکسپاری امین تارخ مشخص شد
2022-09-24T20:36:34+03:30
امین تارخ بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در روز دوشنبه چهارم مهرماه به خاک سپرده خواهد شد.

بررسی ابعاد یک جنایت تاریخی؛ از شهادت پیامبر(ص) تا غصب خلافت امام علی (ع)

 بررسی ابعاد یک جنایت تاریخی؛ از شهادت پیامبر(ص) تا غصب خلافت امام علی (ع)
2022-09-24T20:36:34+03:30
حل ابهامات موجود درباره نوع رحلت یا شهادت پیامبر(ص) نکات مهمی را در تاریخ کشف خواهد کرد و ضمن پرده برداشتن از یک جنایت بزرگ تاریخی، چهره نفاق عده‌ای را به ط...

پیامبر(ص) به شهادت رسید یا به مرگ طبیعی از دنیا رفت؟

 پیامبر(ص) به شهادت رسید یا به مرگ طبیعی از دنیا رفت؟
2022-09-24T20:24:17+03:30
در مورد شهادت یا رحلت به مرگ طبیعی در میان علمای شیعه و اهل سنت، نظرات قابل توجهی وجود دارد. به طوری که در بسیاری منابع مشهور نوشته شده که آن حضرت در اثر سم...

رئیس سازمان سینمایی درگذشت امین تارخ را تسلیت گفت

 رئیس سازمان سینمایی درگذشت امین تارخ را تسلیت گفت
2022-09-24T20:24:16+03:30
در پی درگذشت امین تارخ بازیگر سینما و تلویزیون، رئیس سازمان سینمایی این ضایعه تلخ را به جامعه سینمایی و هنری کشور تسلیت گفت.

چگونه می توانیم به تمام لحظه‌های زندگی‌مان نور وجود پیامبر را بتابانیم؟

چگونه می توانیم به تمام لحظه‌های زندگی‌مان نور وجود پیامبر را بتابانیم؟
2022-09-24T20:02:59+03:30
لحظه‌هایی که حس می‌کنیم دلمان برای حضرت محمد (ص) گشایش یافته و عواطف‌مان سراسر از نور رسالت این پیامبر والا برافروخته شده، فرصتی مغتنم برای ذخیره سازی است.

حاج رسول، "مرد اولین‌ها" در دفاع مقدس بود

 حاج رسول، "مرد اولین‌ها" در دفاع مقدس بود
2022-09-24T20:11:02+03:30
علی الله سلیمی درباره کتاب «به سوی ابدیت» گفت: نویسنده این اثر با جمع‌آوری اطلاعات درباره شهید، آن را به قلم خودش نوشته است؛ بنابراین این کتاب مست...

هیئت‌های عزاداری پایان ماه صفر ۱۴۰۱/ ویژه‌برنامه میدان انقلاب

 هیئت‌های عزاداری پایان ماه صفر ۱۴۰۱/ ویژه‌برنامه میدان انقلاب
2022-09-24T20:11:02+03:30
امسال علاوه بر هیئت‌های ایام پایانی ماه صفر، عزاداران در پاسخ به اهانت آشوبگران مزدور استکبار جهانی در روزهای اخیر، به‌صورت ویژه برای قرآن کریم، پیامبر اکرم...

روایتِ محمدحسین لطیفی؛ غیرتِ بازیگری امین تارخ اشکم را درآورد

 روایتِ محمدحسین لطیفی؛ غیرتِ بازیگری امین تارخ اشکم را درآورد
2022-09-24T20:11:01+03:30
کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون درباره امین تارخ و بازی‌اش در سریالِ «سفرسبز» می‌گوید: تارخ کارنامه درخشانی دارد و نقش‌آفرینی کم نداشته اما ا...

آخرین گفت‌وگو با امین تارخ درباره تلویزیون، سریال و سوپراستارها

 آخرین گفت‌وگو با امین تارخ درباره تلویزیون، سریال و سوپراستارها
2022-09-24T20:11:01+03:30
بازیگر فراموش‌نشدنی سینما و تلویزیون برای جعبه جادو، پرده نقره‌ای، سوپراستارها و سریال‌های تلویزیونی نکاتی داشت که در آخرین گفت‌وگویش با تسنیم مطرح کرد.

معرفی کتاب|مولود مبارکی به نام «فال خون»

 معرفی کتاب|مولود مبارکی به نام «فال خون»
2022-09-24T19:58:51+03:30
کشمکش در «فال خون»، برخلاف اکثر آثار دفاع مقدسی که پیش از این نوشته شده بود، کشمکش بیرونی نیست، کشمکشی درونی است میان تردیدها و ترس‌های ذهنی سرباز...

امین تارخ درگذشت

 امین تارخ درگذشت
2022-09-24T19:58:46+03:30
امین تارخ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بعد از چند روز بستری در بیمارستان، دارفانی را وداع گفت.

عدم اجرای ۱۷ عنوان برنامه "طرح ملی حفظ قرآن" فقط به خاطر ۱۲ میلیارد تومان

 عدم اجرای ۱۷ عنوان برنامه "طرح ملی حفظ قرآن" فقط به خاطر ۱۲ میلیارد تومان
2022-09-24T19:43:44+03:30
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ کشور می‌گوید: عنوان برنامه با پیش‌بینی اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان از برنامه‌های مصوب سال جاری است که به جهت عدم تأمین اعت...

ماجرای حضور حاج قاسم و یارانش در میان راهپیمایان اربعین چه بود؟

 ماجرای حضور حاج قاسم و یارانش در میان راهپیمایان اربعین چه بود؟
2022-09-24T19:43:43+03:30
شهروندان تهرانی در اربعین امسال، شاهد نصب بیلبوردهای متفاوتی در سطح شهر بودند؛ بیلبوردهایی که حضور شهید حاج قاسم سلیمانی و جمعی از شهدای دفاع مقدس را در میا...

مدیرعامل بنیاد رودکی هفته آینده معرفی می‌شود / برنامه ما حمایت از موسیقی نواحی است

 مدیرعامل بنیاد رودکی هفته آینده معرفی می‌شود / برنامه ما حمایت از موسیقی نواحی است
2022-09-24T19:43:42+03:30
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار تسنیم بر حمایت ویژه‌ی دولت از موسیقی نواحی و موسیقی اصیل تاکید کرد.

حسینی: دوگانه ضدجنگ و جنگی برای سینمای دفاع مقدس مفهوم باطلی است

 حسینی: دوگانه ضدجنگ و جنگی برای سینمای دفاع مقدس مفهوم باطلی است
2022-09-24T19:43:42+03:30
مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌گوید ازآنجایی که ما در جنگ ۸ ساله حمله نکردیم بلکه دفاع کردیم نکوهش این دفاع بی‌معنا است. تمام دفاع‌های ...

سری‌دوزی آسیب امروز ادبیات جنگ

 سری‌دوزی آسیب امروز ادبیات جنگ
2022-09-24T19:29:55+03:30
گلعلی بابایی می‌گوید: سری‌دوزی و سفارشی‌نویسی آسیب امروز ادبیات دفاع مقدس است،‌ عمده آثار حاصل قلم‌فرسایی نویسنده است تا روایت راویان.

ابوالقاسمی: پیامبر(ص) بانی اصلی بهشت ظهور است

 ابوالقاسمی: پیامبر(ص) بانی اصلی بهشت ظهور است
2022-09-24T19:16:36+03:30
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به آیه‌ای از قرآن، معتقد است بانی اصلی جریان ظهور از جانب خداوند، پیامبر صلی الله علیه و آله است.

«سر حلقه تمام بزرگان عالمی...»؛ شعر شاعر هندی در نعت حضرت محمد(ص)

 «سر حلقه تمام بزرگان عالمی...»؛ شعر شاعر هندی در نعت حضرت محمد(ص)
2022-09-24T19:16:36+03:30
مهدی باقرخان، شاعر هندوستانی، تازه‌ترین شعر خود را همزمان با سالروز وفات پیامبر مهربانی، حضرت محمد (ص)، به پیشگاه ایشان تقدیم کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)