میرنیوز

کتاب خاطرات «سایه» میلیونی شد

 کتاب خاطرات «سایه» میلیونی شد 2022-09-18T10:42:52+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» از جمله آثار تاریخ شفاهی است که در سال‌های گذشته همواره مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته است. میلاد عظیمی، استاد دانشگاه تهران، به همراه همسرش عاطفه طیه این اثر را که شامل خاطرات زنده‌یاد هوشنگ ابتهاج است، گردآوری و منتشر کرده‌اند. 

کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» از چند وجه خواندنی است؛ نخست آنکه راوی این خاطرات مردی است که در بزنگاه‌های سیاسی اجتماعی عصر حاضر حضور داشته و تأثیر غیر قابل انکاری بر جریان شعر و موسیقی کشور گذاشته است. ساختار کتاب براساس پرسش و پاسخ انتخاب شده که در آن مخاطب، در کنار خواندن خاطراتی در زمینه اتفاقات و مسائل مختلف، گاهی به خلوت شاعر نیز سرکی می‌کشد و همین موضوع، کتاب را خواندنی‌تر کرده است. بازتاب عواطف سایه در بخش‌های مختلف کتاب و برحسب ماجراها و اتفاقاتی که در حال روات کردنشان است، شیرینی خاصی به خاطرات بخشیده است؛ به طوری که مخاطب به این راحتی‌ها نمی‌تواند کتاب را رها کند. کلام گرم سایه در کنار توجه به این نکات ریز و مهم از سوی نویسندگان سبب شده تا «پیر پرنیان‌اندیش» سال‌ها پس از انتشار نیز همچنان مورد اقبال مخاطبان واقع شود.

پدیدآورندگان این اثر درباره‌اش چنین می‌گویند: این کتاب ماحصل چند 100 ساعت مصاحبت آزادوار و بی‌آداب و ترتیب با سایه است؛ از خرداد 1385 تا بهار 1391 که آخرین نمونه‌های کتاب را تلفنی با سایه بررسی می‌کردیم. این کتاب البته دربرگیرنده همه آنچه در صحبت سایه دیده و شنیده‌ایم نیست؛ نه حجم کتاب چنین اقتضایی داشت و نه روزگار و مصلحت‌سنجی‌های سایه به ما چنان مجالی می‌داد؛ اما هرچه در این کتاب می‌خوانید، شنیده‌ها و دیده‌هایی است مستند به صوت و تصویر و ما از این حیث تا حد وسواس امانت‌دار بوده‌ایم. 

کتاب اخیراً و در آستانه چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد ابتهاج از سوی نشر سخن به چاپ شانزدهم رسیده است. هرچند قیمت یک میلیون و 350 هزارتومانی برای کتاب هزار و 500 صفحه‌ای انتقاداتی را نیز مطرح کرده است؛ این در حالی است که حدود یک ماه پیش چاپ چهاردهم آن به قیمت 850 هزار تومان از سوی سخن عرضه شده است. 

به‌مناسبت سالروز درگذشت شهریار، بخش‌هایی از کتاب را که به روایت رفاقت 40 ساله سایه و شهریار می‌پردازد، منتشر می‌شود: 

«وقتی می‌رفتم خونه شهریار معمولاً درو «خانوم»، مادر شهریار باز می‌کرد. خانوم، مادر شهریار پیرزن خیلی خوب، نجیب، مهربان و ساده‌ای بود. این اواخر دیگه از من رو نمی‌گرفت ... فارسی هم صحبت نمی‌کرد، فقط ترکی حرف می‌زد، شاید چند کلمه فارسی ازش شنیدم. پسرشو هم شهریار صدا می‌زد، مثل زن من که به من میگه سایه ... اوایل که می‌رفتم خونه شهریار خودشو از پشت در کنار می‌کشید که من نبینمش چون چادر سرش نبود. یه جور خودشو کنار می‌کشید که مثلا من که نامحرم بودم نبینمش. بعداً دیگه نه ... درو باز می‌کرد و یه جور سلام‌علیکی می‌کرد. خب منم سر به زیر بودم ... به هر حال رو نمی‌گرفت و دیگه خودی شده بودم براش. من کم می دیدمش. معمولاً در خونه رو خانوم، مادر شهریار باز می‌کرد.

«ای وای مادرم» رو تو روزنامه خوندم. رشت بودم اون زمان. با خودم گفتم: وای خانوم، مادر شهریار مرد. شعرو که خوندم تو خیابون زار زار زدم به گریه». ...

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

شب و روز اول ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟

شب و روز اول ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟
2022-09-27T17:02:58+03:30
ماه ربیع الاول از راه رسید و به مناسبت حلول ماه ربیع الاول آداب و اعمال مخصوص روز اول این ماه، در کتب روایی نقل شده است.

در تقبیح دوقطبی‌سازی‌های نالازم و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود

 در تقبیح دوقطبی‌سازی‌های نالازم و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود
2022-09-27T16:43:02+03:30
اظهارات کلّی، غیرمنصفانه، غیرعقلانی و غلطِ فردی که خود را تحلیل‌گر ارشد مسائل حوزه امنیت می‌خواند اما مطالبی را به کلیت یک قشر نسبت می‌دهد، نسبتی با فضای من...

توان ایران، نیاز سوریه و زمان ناکافی یک "هفته فرهنگی"

 توان ایران، نیاز سوریه و زمان ناکافی یک "هفته فرهنگی"
2022-09-27T16:29:45+03:30
هفته فرهنگی ایران در سوریه فردا آغاز می‌شود، کشوری که ظرفیتی بالا و اراده‌ای جدی در پذیرش صادرات فرهنگ و صنایع فرهنگی از مبدأ ایران دارد و برگزاری یک هفته ف...

در تقبیح دوقطبی‌سازی و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود

 در تقبیح دوقطبی‌سازی و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود
2022-09-27T16:29:45+03:30
اظهارات کلّی، غیرمنصفانه، غیرعقلانی و غلطِ فردی که خود را تحلیل‌گر ارشد مسائل حوزه امنیت می‌خواند اما مطالبی را به کلیت یک قشر نسبت می‌دهد، نسبتی با فضای من...

آنتن تلویزیون از فردا نونوار می‌شود

 آنتن تلویزیون از فردا نونوار می‌شود
2022-09-27T14:16:23+03:30
سریال‌های جدید تلویزیون همزمان با روزهای ابتدایی فصل پاییز و پایان ماه‌های عزاداری روی آنتن خواهند رفت.

اعمال سفارش شده روز آخر ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا (ع)

اعمال سفارش شده روز آخر ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا (ع)
2022-09-27T13:43:01+03:30
روز آخر ماه صفر روز شهادت امام رضا (ع) در سال ۲۰۳ هجری قمری است، امام رضا (ع) هنگام شهادت ۵۴ سال عمر داشتند، برای این روز اعمالی ذکر شده است.

«یاامام رضا(ع) مدد» با نوای سید مجید بنی فاطمه/بشنوید

«یاامام رضا(ع) مدد» با نوای سید مجید بنی فاطمه/بشنوید
2022-09-27T13:43:00+03:30
قطعه «یا امام رضا مدد» به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع) با نوای حاج سید مجید بنی فاطمه منتشر شد.

توان ایران، نیاز سوریه و مطالبه ظرف زمانی طولانی‌تر از یک "هفته فرهنگی"

 توان ایران، نیاز سوریه و مطالبه ظرف زمانی طولانی‌تر از یک "هفته فرهنگی"
2022-09-27T13:49:47+03:30
هفته فرهنگی ایران در سوریه فردا آغاز می‌شود، کشوری که ظرفیتی بالا و اراده‌ای جدی در پذیرش صادرات فرهنگ و صنایع فرهنگی از مبدأ ایران دارد و برگزاری یک هفته ف...

چرا سهم بیشتری از تولیدات به سمت تلفیق فرهنگ دینی و ملی نمی‌رود؟

 چرا سهم بیشتری از تولیدات به سمت تلفیق فرهنگ دینی و ملی نمی‌رود؟
2022-09-27T12:16:31+03:30
یکی از نکاتی که در میانِ سریال‌های دینی و مذهبی به عنوان آسیب دیده می‌شود، عدم توجه به تداومِ ساخت سریال در این حوزه است که نمونه بارزِ آن داستان کودکی پیام...

«سلام تهران» با دکور جدید به شبکه پنج بازگشت + عکس

 «سلام تهران» با دکور جدید به شبکه پنج بازگشت + عکس
2022-09-27T12:16:30+03:30
فصل جدید برنامه صبحگاهی «سلام تهران» از چهارشنبه ۶ مهر همزمان با آغاز ماه ربیع الاول با رنگ و بوی جدید از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

۴ مستند طنز دفاع مقدس از شبکه نسیم پخش می‌شود

 ۴ مستند طنز دفاع مقدس از شبکه نسیم پخش می‌شود
2022-09-27T11:23:04+03:30
همزمان با هفته دفاع مقدس، ۴ مستند طنز محصول گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح روی آنتن می‌رود.

چرا به واحد «شنود» در دفاع مقدس حقوق نمی‌دادند؟

 چرا به واحد «شنود» در دفاع مقدس حقوق نمی‌دادند؟
2022-09-27T11:09:51+03:30
روایت علی اسحاقی، مسئول واحد جنگ الکترونیک سپاه، از تشکیل واحد شنود در جنگ تحمیلی به نقل از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس جنگ الکترونیک را بخوانید.

تقدیر کانون‌های مساجد از خدمات و فداکاری‌های پلیس

تقدیر کانون‌های مساجد از خدمات و فداکاری‌های پلیس
2022-09-27T10:22:58+03:30
حجت‌الاسلام خداداده از حضور جمعی از ائمه جماعات و مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در برخی مراکز پلیس استان تهران به منظور عرض خداقوت به کادر همیشه در صحنه...

نظام سلطه در مقابله مردم دیندار ایران محکوم به شکست است

نظام سلطه در مقابله مردم دیندار ایران محکوم به شکست است
2022-09-27T10:22:58+03:30
حجت‌الاسلام‌ سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پیامی اغتشاشات اخیر و توهین به مقدسات را محکوم کرد.

بازخوانی دفاع جانانه ارتش در برابر رژیم بعث عراق / ۹۱۱ نوبت پرواز تنها در ۵ روز

 بازخوانی دفاع جانانه ارتش در برابر رژیم بعث عراق / ۹۱۱ نوبت پرواز تنها در ۵ روز
2022-09-27T10:03:08+03:30
ارتش در همان یک سال نخست جنگ نشان داد که به مردم، ایران و انقلاب اسلامی وفادار است. او به سرعت خود را بازسازی کرد و به وظیفه دفاعی از کشور مشغول شد.

گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است + فیلم

 گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است + فیلم
2022-09-27T09:36:32+03:30
حجت‌الاسلام مومنی کارشناس مسائل دینی، حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای زنان کشورمان عنوان کرد و گفت: اسلام به زنان شأن و شخصیت داد.

همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود

 همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود
2022-09-27T09:09:44+03:30
محمدجعفر خسروی درباره اجرا و ساختِ برنامه «جان و تَن» گفت: خاطرات دفاع‌مقدس نیاز به روایتِ درست دارند و ما در این برنامه بدون هیچ مبالغه‌ای همین ک...

گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است

 گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است
2022-09-27T08:56:40+03:30
حجت‌الاسلام مومنی کارشناس مسائل دینی، حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای زنان کشورمان عنوان کرد و گفت: اسلام به زنان شأن و شخصیت داد.

همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!

 همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!
2022-09-27T08:56:39+03:30
محمدجعفر خسروی درباره اجرا و ساختِ برنامه «جان و تَن» گفت: خاطرات دفاع‌مقدس نیاز به روایتِ درست دارند و ما در این برنامه بدون هیچ مبالغه‌ای همین ک...

ماجرای جایزه شهدا به "مهدی فقیه" چه بود؟

 ماجرای جایزه شهدا به "مهدی فقیه" چه بود؟
2022-09-27T08:29:54+03:30
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بازی در فیلم «هور در آتش» را جایزه شهدا می‌داند و می‌گوید: این بازی به دلیل حضور در جبهه و صدقه‌سر شهداست که خودشا...

مستندی از شهید "سعید شبان"، امشب در تلویزیون

 مستندی از شهید "سعید شبان"، امشب در تلویزیون
2022-09-27T08:16:25+03:30
مستند "فرزند چهارم" روایتی از زندگی و فعالیت شهید سعید شبان، اولین شهید مدافع حرم ارومیه است که از تلویزیون پخش می‌شود.

بانوان نویسنده به "دستخط" می‌آیند

 بانوان نویسنده به "دستخط" می‌آیند
2022-09-27T08:16:25+03:30
برنامه دستخط ویژه هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه پنج می‌رود تا بانوان نویسنده درباره روایت‌های زنانه تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی سخن بگویند.

کرامات از ضریح امام رضا (ع) بیشتر از ضریح امام حسین (ع) ظاهر می‌شود

 کرامات از ضریح امام رضا (ع) بیشتر از ضریح امام حسین (ع) ظاهر می‌شود
2022-09-27T08:16:25+03:30
آیت الله بهجت(ره) می‌فرمود: امام رضا (ع) در هر سفر بلکه در همه جا و همیشه حوائج را برآورده می‌کند، بلکه امامزاده‌های آن‌ها سفره‌های رحمت‌اند و چه‌بسا نسخه د...

اغتشاشات اخیر دعوا بر سر ولایت الله و طاغوت است

اغتشاشات اخیر دعوا بر سر ولایت الله و طاغوت است
2022-09-26T15:48:44+03:30
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور و با بیان این که اگر دشمن کاری نمی‌کند چون نمی‌تواند؛ نه این که نمی‌خواهد و دیگر بیشتر از ا...

میثم مطیعی در حرم مطهر رضوی مرثیه خوانی می‌کند

میثم مطیعی در حرم مطهر رضوی مرثیه خوانی می‌کند
2022-09-26T15:48:43+03:30
میثم مطیعی همزمان با ایام شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی به مرثیه خوانی می‌پردازد.

«آواتار» با اکران مجددش هنوز می‌فروشد

 «آواتار» با اکران مجددش هنوز می‌فروشد
2022-09-26T15:15:26+03:30
در جدول فروش هفته گذشته سینماهای آمریکا، فیلم «نگران نباش عزیزم» پرفروش‌ترین فیلم هفته شد و اکران مجدد «آواتار» نیز به فروش میلیاردی آن ...

گیتی خامنه با «لالایی» به شبکه نسیم می‌آید

 گیتی خامنه با «لالایی» به شبکه نسیم می‌آید
2022-09-26T15:15:26+03:30
برنامه «لالایی» با روایت فرهنگ و روابط خانواده و بازنمایی لالایی در اقوام ایرانی از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

نگاهی به چند آهنگ دوران دفاع مقدس / از کاروان شهید تا دایه دایه

 نگاهی به چند آهنگ دوران دفاع مقدس / از کاروان شهید تا دایه دایه
2022-09-26T14:48:49+03:30
برخی از آهنگ‌های دوران دفاع مقدس، دنیایی از خاطره و یادگاری در دل خود دارند؛ آهنگ‌هایی که تلاش کرده‌اند تا گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندان کشورمان را با زبان م...

چرا پلان‌های سینما در خاطرات دفاع مقدس کات نمی‌خورد؟

 چرا پلان‌های سینما در خاطرات دفاع مقدس کات نمی‌خورد؟
2022-09-26T14:48:49+03:30
حجم آثار شاخص در حوزه خاطره‌نویسی دفاع مقدس حکایت از غفلتی دارد که سینما به این گنج عظیم نشان داده است؛ در واقع آب در کوزه است و ما تشنه‌لبان می‌‌گردیم.

شماره دوازدهم فصلنامه علمی ترویجی «مطالعات علوم قرآن» منتشر شد

شماره دوازدهم فصلنامه علمی ترویجی «مطالعات علوم قرآن» منتشر شد
2022-09-26T14:02:25+03:30
دوازدهمین شماره فصلنامه علمی ترویجی مطالعات علوم قرآن به همت اداره نشریات و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)