میرنیوز
سیدپویا رسولی نژاد دانشآموخته جامعهشناسی سیاسی و پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم درباره اهمیت مواکب اربعین به عنوان الگویی برای سازمانهای اجتماعی گفت: یکی از مسائل مورد توجه به ویژه در مسئله جامعهشناسی سازمانها، موضوع سازمان اجتماعی است. وقتی از سازمان صحبت میکنیم، به ویژه در دوره مدرن، سازمان بوروکراتیک و رسمی مدنظرمان است. سازمانی که اهدافی از پیش تعیینشده را در یک بازه زمانی مشخص و با یکسری مأموریتهای محوله به پیش میبرد و گام به گام و مرحله به مرحله فعالیتهای خود را انجام میدهد.
وی افزود: سازمان رسمی با چند شاخص و معیار شناخته میشود؛ برای مثال، این سازمان به دنبال تحقق بهینهی اهداف خود و به دنبال این است که کارایی و بهرهوریاش را بهخوبی محقق کند. در کنار این ویژگیهای مثبتی که این نوع سازمان دارد، اما به یک دلیل خیلی مهم، واجد یکسری ناکارآمدیهایی هم است؛ به این صورت که این سازمان، مناسبات، تعاملات و روابط انسانی و اجتماعی را کاملاً حذف میکند و نادیده میگیرد؛ یعنی در یک فضای کاملاً سلسله مراتبی، خشک و سرد، مسائل خود را پیش میبرد و از نظم زندگی روزمره فاصله زیادی میگیرد؛ در واقع ما میتوانیم از دو نوع نظم صحبت کنیم؛ نظم سازمانی و نظم زندگی روزمره. نظم زندگی روزمره یک هدف از پیشتعیینشدهای را دنبال نمیکند و آدمها زندگی روزمره خود را پیش میبرند؛ اما در یکسری مناسبات خاصی، فراتر از نظم زندگی روزمره، نیاز به سازمانهایی داریم که این سازمان مقابل سازمان رسمی قرار میگیرد؛ چرا که تعاملات انسانی را در عین توجه به بحث عقلانیت و کارایی و بهرهوری، مدنظر قرار میدهد. این نوع سازمان را ما در قالب مواکب و هیئات پیادهروی در رویداد عظیم اربعین شاهدیم به شکلی که شبیه سازمان بروکراتیک، مسائل انسانی را در خود هضم نمیکنند؛ در عین اینکه اهدافی دارند و در یک بازه زمانی به دنبال تحقق آن اهداف هستند، اما به موازات آن، به دنبال حفظ مناسبات انسانی هستند. این امر یک الگوی بومی و دینی و اسلامی است که کمتر به آن توجه شده و لازم است مورد بحث علوم اجتماعی قرار گیرد.
این پژوهشگر حوزه مسائل اجتماعی ادامه داد: ما این مسئله را در پیشینهی تاریخی و تمدنی خود داشتیم؛ هیئات مذهبی و دستهجات عزاداری را داشتیم، اما به دو دلیل عمده، به اندازه رویداد اربعین برجسته نشدند؛ یک دلیل اینکه در سطح زندگی روزمره باقی ماندند. به این معنی که اهداف پیشبینی شده خاصی و برنامهریزی منسجمی در حد اربعین نداشتند. دلیل دوم این است که این هیئات بیشتر در سطح محلی و شهرستانی بودند، در حالی که رویداد اربعین فراتر از اینهاست و ما میتوانیم در سطح ملی و بینالمللی از آن صحبت کنیم. این رویداد عظیم در عین اینکه ویژگیهای مثبت سازمان رسمی را حفظ میکند، مناسبات و تعاملات انسانی را در پیش روی خود دارد.
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد