میرنیوز

دوران دفاع مقدس و فضای اربعین بهم نزدیک‌اند

 دوران دفاع مقدس و فضای اربعین بهم نزدیک‌اند 2022-09-14T15:43:00+04:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جلسه نمایش و گفتگو درباره مستند «اربعین» به کارگردانی محمدتقی یازرلو سه‌شنبه 22 شهریورماه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد. سعید هاشم‌زاده مجری، کارشناس این جلسه بود.

یازرلو در آغاز جلسه درباره تجربه شخصی خود و حضور در راهپیمایی اربعین به عنوان خادم و مستندساز گفت: شما قبل از این که وارد این حرکت شوید درباره آن تصور و ذهنیتی دارید، اما وقتی به این خیل عظیم می‌پیوندید متوجه می‌شوید که خدمت کردن به زائران امام حسین (ع) دشواری‌هایی دارد و شبیه جهاد است. شما باید از خود بگذرید، خستگی جسمی و حجم بالای کار ممکن است شما را خسته کند، اما خادمان امام حسین (ع) با گذشت از خود، این توفیق را به دست می‌آورند.

وی ادامه داد: من سال 1394 به عنوان مستندساز و خادم وارد این گود شدم، دشواری‌های کار یک مستندساز کم نیست، این را به مسئولیت بزرگ خادمی اضافه کنید. من سال 1394 نتیجه این مشاهده و تجربه را در فیلمی به نام «بیعت اربعین» تصویر کردم.

یازرلو افزود: همان زمان متوجه شدم، کسی که وارد این فضا می‌شود باید تربیت درونی داشته باشد، نسبت به گفتار، رفتار و سلوکش باید بازنگری کند. سال 1396 در سفر بعدی، ادامه فیلم را ساختم. دوستانم جانبازان جنگ و همرزمان سال‌های دفاع مقدس بودند، به نظر رسید دوران دفاع مقدس و فضای اربعین بهم نزدیک است. من پنج سال در روزهای جنگ، در کنار آقای نادر طالب زاده، فیلمسازی می‌کردم و چند مستند ساختیم. خیلی از حال و هواها و مشکلات، در این دو فضا شبیه بود.

کارگردان مستند «اربعین» در بخش دیگری از نشست گفت: در این مستند می‌خواهم بگویم: ما هنوز هستیم. زمان جنگ، دشمن روبه‌رو بود، باید با او می‌جنگیدیم. الان دشمن، با فاصله دوری از ما قرار دارد، باید با او بجنگیم. اما با چه سلاحی؟ در اربعین اسلحه نداریم. راهپیمایی فضایی معنوی و صمیمی دارد، مهمان نوازی‌ عراقی‌ها مثال زدنی است. اما مقابله ما با دشمن به مناسبت اربعین عمیق‌تر است. این رویارویی، وجهی دیگر دارد.

یازرلو در پاسخ به سوال هاشم‌زاده درباره همکاری با طالب‌زاده گفت: زمان جنگ من مسئول تبلیغات ستاد پشیتبانی جنگ بودم، آقای طالب‌زاده در یکی از عملیات‌ها مجروح شد، او راننده بلدوزر بود. بعدها برای من تعریف کرد که خواسته به عنوان فیلمبردار وارد جبهه شود، اما گفته‌اند نیازی به فیلمبردار نیست اما به راننده نیاز است و او می‌رود تمرین می‌کند و راننده بولدوزر می‌شود. زمانی که مجروح شد به من گفتند، جوانی زخمی شده و می‌گوید فیلمساز است. آن موقع مرسوم بود اگر از بچه‌های جنگ کسی می‌گفت توانایی دارد از او تست می‌گرفتیم. من ایشان را دیدم و گفتم شما باید به ما درس بدهی. نتیجه همکاری من با او مستندهای فراوانی بود، از جمله «ایثار»، «والعصر»، «زبان حال»، «فتح 1» و ...

این کارگردان ادامه داد: من در حوزه‌های مختلف کار کرده‌ام، البته زمان جنگ تمرکزم روی مستندسازی درباره همین موضوع بود. بعد از پایان جنگ، درباره مسائل داخلی مستند ساختم و وارد حوزه بین‌الملل هم شدم و فیلم‌هایی در این باره ساختم. در آفریقا، آمریکا و بنگلادش فیلم ساختم.

هاشم‌زاده در بخشی از نشست گفت: در مواجه با «اربعین»، درباره دو نگرش می‌شود صحبت کرد، اول این که دوربین ابزاری است برای آنکه آن چه شاهد هستیم را بی‌واسطه به مخاطب برسانیم. دومین نگاه که من به آن نزدیکم، این را می‌گوید که روزهای جنگ گذشته و شرایط عوض شده و امروز را با آن متر و معیار نمی‌بینم. امروز اگر اثر هنری و رسانه‌ای می‌بینم، دوست دارم دوربین تصاویر خوبی بگیرد، تکنیک قابل بحث باشد. به نظرم، روایت، تصویربرداری، سینما بدیهیاتی دارد و باید آنها را رعایت کنیم.

یازرلو درباره بودجه مستندسازی گفت: داستان بودجه در سینمای مستند، جذاب‌تر از مستندسازی است. سال 1397 پیش از تولید این فیلم، سه طرح درباره اربعین به مرکز دادم، یکی از طرح‌ها درباره جابر انصاری اولین زائر امام حسین (ع) بود، طرح رد شد چون دوستان کار تاریخی نمی‌خواستند. طرح‌های بعدی هم رد شد و من می‌خواستم انصراف بدهم. در نهایت دوستان مرکز گفتند ما به شما اعتماد می‌کنیم و بروید جلو.

این کارگردان ادامه داد: آقای شاهد سلطانی دوست و همکار خوبم در آن پروژه، که به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفت، برای نخستین بار به سفر کربلا در ایام اربعین می‌آمد. قراردادی نوشته شد و تصمیم ما این بود ایشان به عراق برود و در طریق العلما، موضوعی را پیدا کند و تیم بعد عازم شود. آقای سلطانی نویسنده، محقق و داستان نویس بود. اما گرفتار یک بروکراسی پیچیده شدیم. یک ماه گذشت و ده روز مانده به اربعین به ما بودجه سفر را دادند.

یازرلو افزود: آقای سلطانی در شلوغی به اربعین رسید و نتوانستیم آن طور که در ذهن داشتیم، کار را تمام کنیم. در مرحله تدوین هم به دلیل کمبود بودجه، کار با عجله پیش رفت. در مستندسازی، حواشی زیاد است. در صدا و سیما هم مشکل داریم، اغلب نهادها و سازمان‌ها موانعی برای مستندسازی و فیلمسازی دارند. گویا به همه دستور داده‌اند، هر طرح و فیلمنامه‌ای آمد ایراد بگیرید. در برآورد چکش بزنید و سختگیری کنید. امیدوارم دوستان مدیر در هر حوزه‌ای هستند برای این ماجرا فکری بکنند.

مستند «اربعین» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و در قالب طرح اکران حقیقت اکران شده است.

انتهای پیام/ 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

شب و روز اول ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟

شب و روز اول ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟
2022-09-27T17:02:58+03:30
ماه ربیع الاول از راه رسید و به مناسبت حلول ماه ربیع الاول آداب و اعمال مخصوص روز اول این ماه، در کتب روایی نقل شده است.

در تقبیح دوقطبی‌سازی‌های نالازم و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود

 در تقبیح دوقطبی‌سازی‌های نالازم و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود
2022-09-27T16:43:02+03:30
اظهارات کلّی، غیرمنصفانه، غیرعقلانی و غلطِ فردی که خود را تحلیل‌گر ارشد مسائل حوزه امنیت می‌خواند اما مطالبی را به کلیت یک قشر نسبت می‌دهد، نسبتی با فضای من...

توان ایران، نیاز سوریه و زمان ناکافی یک "هفته فرهنگی"

 توان ایران، نیاز سوریه و زمان ناکافی یک "هفته فرهنگی"
2022-09-27T16:29:45+03:30
هفته فرهنگی ایران در سوریه فردا آغاز می‌شود، کشوری که ظرفیتی بالا و اراده‌ای جدی در پذیرش صادرات فرهنگ و صنایع فرهنگی از مبدأ ایران دارد و برگزاری یک هفته ف...

در تقبیح دوقطبی‌سازی و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود

 در تقبیح دوقطبی‌سازی و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود
2022-09-27T16:29:45+03:30
اظهارات کلّی، غیرمنصفانه، غیرعقلانی و غلطِ فردی که خود را تحلیل‌گر ارشد مسائل حوزه امنیت می‌خواند اما مطالبی را به کلیت یک قشر نسبت می‌دهد، نسبتی با فضای من...

آنتن تلویزیون از فردا نونوار می‌شود

 آنتن تلویزیون از فردا نونوار می‌شود
2022-09-27T14:16:23+03:30
سریال‌های جدید تلویزیون همزمان با روزهای ابتدایی فصل پاییز و پایان ماه‌های عزاداری روی آنتن خواهند رفت.

اعمال سفارش شده روز آخر ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا (ع)

اعمال سفارش شده روز آخر ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا (ع)
2022-09-27T13:43:01+03:30
روز آخر ماه صفر روز شهادت امام رضا (ع) در سال ۲۰۳ هجری قمری است، امام رضا (ع) هنگام شهادت ۵۴ سال عمر داشتند، برای این روز اعمالی ذکر شده است.

«یاامام رضا(ع) مدد» با نوای سید مجید بنی فاطمه/بشنوید

«یاامام رضا(ع) مدد» با نوای سید مجید بنی فاطمه/بشنوید
2022-09-27T13:43:00+03:30
قطعه «یا امام رضا مدد» به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع) با نوای حاج سید مجید بنی فاطمه منتشر شد.

توان ایران، نیاز سوریه و مطالبه ظرف زمانی طولانی‌تر از یک "هفته فرهنگی"

 توان ایران، نیاز سوریه و مطالبه ظرف زمانی طولانی‌تر از یک "هفته فرهنگی"
2022-09-27T13:49:47+03:30
هفته فرهنگی ایران در سوریه فردا آغاز می‌شود، کشوری که ظرفیتی بالا و اراده‌ای جدی در پذیرش صادرات فرهنگ و صنایع فرهنگی از مبدأ ایران دارد و برگزاری یک هفته ف...

چرا سهم بیشتری از تولیدات به سمت تلفیق فرهنگ دینی و ملی نمی‌رود؟

 چرا سهم بیشتری از تولیدات به سمت تلفیق فرهنگ دینی و ملی نمی‌رود؟
2022-09-27T12:16:31+03:30
یکی از نکاتی که در میانِ سریال‌های دینی و مذهبی به عنوان آسیب دیده می‌شود، عدم توجه به تداومِ ساخت سریال در این حوزه است که نمونه بارزِ آن داستان کودکی پیام...

«سلام تهران» با دکور جدید به شبکه پنج بازگشت + عکس

 «سلام تهران» با دکور جدید به شبکه پنج بازگشت + عکس
2022-09-27T12:16:30+03:30
فصل جدید برنامه صبحگاهی «سلام تهران» از چهارشنبه ۶ مهر همزمان با آغاز ماه ربیع الاول با رنگ و بوی جدید از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

۴ مستند طنز دفاع مقدس از شبکه نسیم پخش می‌شود

 ۴ مستند طنز دفاع مقدس از شبکه نسیم پخش می‌شود
2022-09-27T11:23:04+03:30
همزمان با هفته دفاع مقدس، ۴ مستند طنز محصول گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح روی آنتن می‌رود.

چرا به واحد «شنود» در دفاع مقدس حقوق نمی‌دادند؟

 چرا به واحد «شنود» در دفاع مقدس حقوق نمی‌دادند؟
2022-09-27T11:09:51+03:30
روایت علی اسحاقی، مسئول واحد جنگ الکترونیک سپاه، از تشکیل واحد شنود در جنگ تحمیلی به نقل از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس جنگ الکترونیک را بخوانید.

تقدیر کانون‌های مساجد از خدمات و فداکاری‌های پلیس

تقدیر کانون‌های مساجد از خدمات و فداکاری‌های پلیس
2022-09-27T10:22:58+03:30
حجت‌الاسلام خداداده از حضور جمعی از ائمه جماعات و مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در برخی مراکز پلیس استان تهران به منظور عرض خداقوت به کادر همیشه در صحنه...

نظام سلطه در مقابله مردم دیندار ایران محکوم به شکست است

نظام سلطه در مقابله مردم دیندار ایران محکوم به شکست است
2022-09-27T10:22:58+03:30
حجت‌الاسلام‌ سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پیامی اغتشاشات اخیر و توهین به مقدسات را محکوم کرد.

بازخوانی دفاع جانانه ارتش در برابر رژیم بعث عراق / ۹۱۱ نوبت پرواز تنها در ۵ روز

 بازخوانی دفاع جانانه ارتش در برابر رژیم بعث عراق / ۹۱۱ نوبت پرواز تنها در ۵ روز
2022-09-27T10:03:08+03:30
ارتش در همان یک سال نخست جنگ نشان داد که به مردم، ایران و انقلاب اسلامی وفادار است. او به سرعت خود را بازسازی کرد و به وظیفه دفاعی از کشور مشغول شد.

گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است + فیلم

 گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است + فیلم
2022-09-27T09:36:32+03:30
حجت‌الاسلام مومنی کارشناس مسائل دینی، حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای زنان کشورمان عنوان کرد و گفت: اسلام به زنان شأن و شخصیت داد.

همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود

 همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود
2022-09-27T09:09:44+03:30
محمدجعفر خسروی درباره اجرا و ساختِ برنامه «جان و تَن» گفت: خاطرات دفاع‌مقدس نیاز به روایتِ درست دارند و ما در این برنامه بدون هیچ مبالغه‌ای همین ک...

گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است

 گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است
2022-09-27T08:56:40+03:30
حجت‌الاسلام مومنی کارشناس مسائل دینی، حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای زنان کشورمان عنوان کرد و گفت: اسلام به زنان شأن و شخصیت داد.

همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!

 همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!
2022-09-27T08:56:39+03:30
محمدجعفر خسروی درباره اجرا و ساختِ برنامه «جان و تَن» گفت: خاطرات دفاع‌مقدس نیاز به روایتِ درست دارند و ما در این برنامه بدون هیچ مبالغه‌ای همین ک...

ماجرای جایزه شهدا به "مهدی فقیه" چه بود؟

 ماجرای جایزه شهدا به "مهدی فقیه" چه بود؟
2022-09-27T08:29:54+03:30
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بازی در فیلم «هور در آتش» را جایزه شهدا می‌داند و می‌گوید: این بازی به دلیل حضور در جبهه و صدقه‌سر شهداست که خودشا...

مستندی از شهید "سعید شبان"، امشب در تلویزیون

 مستندی از شهید "سعید شبان"، امشب در تلویزیون
2022-09-27T08:16:25+03:30
مستند "فرزند چهارم" روایتی از زندگی و فعالیت شهید سعید شبان، اولین شهید مدافع حرم ارومیه است که از تلویزیون پخش می‌شود.

بانوان نویسنده به "دستخط" می‌آیند

 بانوان نویسنده به "دستخط" می‌آیند
2022-09-27T08:16:25+03:30
برنامه دستخط ویژه هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه پنج می‌رود تا بانوان نویسنده درباره روایت‌های زنانه تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی سخن بگویند.

کرامات از ضریح امام رضا (ع) بیشتر از ضریح امام حسین (ع) ظاهر می‌شود

 کرامات از ضریح امام رضا (ع) بیشتر از ضریح امام حسین (ع) ظاهر می‌شود
2022-09-27T08:16:25+03:30
آیت الله بهجت(ره) می‌فرمود: امام رضا (ع) در هر سفر بلکه در همه جا و همیشه حوائج را برآورده می‌کند، بلکه امامزاده‌های آن‌ها سفره‌های رحمت‌اند و چه‌بسا نسخه د...

اغتشاشات اخیر دعوا بر سر ولایت الله و طاغوت است

اغتشاشات اخیر دعوا بر سر ولایت الله و طاغوت است
2022-09-26T15:48:44+03:30
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور و با بیان این که اگر دشمن کاری نمی‌کند چون نمی‌تواند؛ نه این که نمی‌خواهد و دیگر بیشتر از ا...

میثم مطیعی در حرم مطهر رضوی مرثیه خوانی می‌کند

میثم مطیعی در حرم مطهر رضوی مرثیه خوانی می‌کند
2022-09-26T15:48:43+03:30
میثم مطیعی همزمان با ایام شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی به مرثیه خوانی می‌پردازد.

«آواتار» با اکران مجددش هنوز می‌فروشد

 «آواتار» با اکران مجددش هنوز می‌فروشد
2022-09-26T15:15:26+03:30
در جدول فروش هفته گذشته سینماهای آمریکا، فیلم «نگران نباش عزیزم» پرفروش‌ترین فیلم هفته شد و اکران مجدد «آواتار» نیز به فروش میلیاردی آن ...

گیتی خامنه با «لالایی» به شبکه نسیم می‌آید

 گیتی خامنه با «لالایی» به شبکه نسیم می‌آید
2022-09-26T15:15:26+03:30
برنامه «لالایی» با روایت فرهنگ و روابط خانواده و بازنمایی لالایی در اقوام ایرانی از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

نگاهی به چند آهنگ دوران دفاع مقدس / از کاروان شهید تا دایه دایه

 نگاهی به چند آهنگ دوران دفاع مقدس / از کاروان شهید تا دایه دایه
2022-09-26T14:48:49+03:30
برخی از آهنگ‌های دوران دفاع مقدس، دنیایی از خاطره و یادگاری در دل خود دارند؛ آهنگ‌هایی که تلاش کرده‌اند تا گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندان کشورمان را با زبان م...

چرا پلان‌های سینما در خاطرات دفاع مقدس کات نمی‌خورد؟

 چرا پلان‌های سینما در خاطرات دفاع مقدس کات نمی‌خورد؟
2022-09-26T14:48:49+03:30
حجم آثار شاخص در حوزه خاطره‌نویسی دفاع مقدس حکایت از غفلتی دارد که سینما به این گنج عظیم نشان داده است؛ در واقع آب در کوزه است و ما تشنه‌لبان می‌‌گردیم.

شماره دوازدهم فصلنامه علمی ترویجی «مطالعات علوم قرآن» منتشر شد

شماره دوازدهم فصلنامه علمی ترویجی «مطالعات علوم قرآن» منتشر شد
2022-09-26T14:02:25+03:30
دوازدهمین شماره فصلنامه علمی ترویجی مطالعات علوم قرآن به همت اداره نشریات و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)