میرنیوز

«غریبه‌ای در شهر» روایتگر قصه‌هایی از سردار دل‌ها چگونه نوشته شد؟

 «غریبه‌ای در شهر» روایتگر قصه‌هایی از سردار دل‌ها چگونه نوشته شد؟ 2022-09-13T08:29:35+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، رضا شاعری نویسنده کتاب «غریبه‌ای در شهر» است که حاصل گفت و گو با همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی است. کتاب «غریبه‌ای در شهر» براساس سیره و اخلاق عملی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با سه داستان «غریبه‌ای در شهر»، «اینجا فرمانده کیه؟» و «هدیه عروسی» به روایت خصوصیات برجسته در شخصیت سردار دلها پرداخته است و ویژگی‌هایی همچون مهمان نوازی، فروتنی، تدبیر، مهربانی و رفاقت در روابط انسانی و حرفه‌ای وی را به تصویر کشیده است. این کتاب به قلم «رضا شاعری» در 32 صفحه، تابستان 1401 برای مخاطب نوجوان توسط نشر قدر ولایت به چاپ رسیده است. رضا شاعری در گفتگو با تسنیم از نحوه نوشتن این کتاب می‌گوید.

* اولین جرقه نوشتن چه زمانی در ذهن شما زده شد؟

اولین گام‌های نوشتن را در سال‌های نوجوانی و در یکی از مراکز کانون پرورشی آغاز کردم. به داستان علاقه داشتم، برای همین کتاب‌های داستان و رمان را در این سال‌ها به قدر توان و وقت مطالعه کرده‌ام و با خوانش داستان‌ها، به طور تجربی با فضای داستان‌نویسی آشنا شدم. سال‌ها در فضای نشر در بخش‌های تولید محتوا تا بخش چاپ و تولید کتاب فعالیت داشتم و به دلیل همین ارتباط مستمر علاقه خاصی به حوزه کتاب دارم. علاوه بر آبشخور فکری، در کودکی و نوجوانی که فرهنگ ایثار و شهادت در فضای خانواده و مسجد پررنگ بود، فعالیت مستمر در حوزه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری در بخش حماسه و مقاومت باعث شد تا الحمدالله زمینه و بستر تقویت قلم و نوشتن ادامه داشته باشد.

* چه چیزی باعث نوشتن کتاب غریبه‌ای در شهر شد؟ آیا پیش زمینه خاصی وجود داشت؟

پیش از این، چندین داستان کوتاه نوشته بودم که در مجلات و خبرگزاری‌ها منتشر شده بود. اما قصه شکل‌گیری کتاب «غریبه‌ای در شهر» که سه برش از زندگی شهید سلیمانی است به این جا برمی‌گردد که از آذر ماه سال 99 سلسله مصاحبه‌های مفصلی با دوستان حاج قاسم برای انتشار در یکی از رسانه‌ها را آغاز کردم، تقریباً با 24 نفر از دوستان حاج قاسم گفت‌وگو گرفتم، از این بین آن‌ها برخی دوستان و همرزمان کرمانی حاج قاسم بوند و برخی دیگر نیز از دوستان و همرزمان سال‌های جهاد در محور مقاومت بودند.

حاج کمیل کهنسال، حاج رحیم نوعی اقدم، سردار عبدالحسین رحیمی، سردار حاج باقری، حاج مهدی صدفی، حاج علی نجیب زاده و عزیزان دیگر، از جمله افرادی هستند که در حال حاضر به خاطر دارم که با آن‌ها مصاحبه گرفتم. در بین روایت‌هایی که می‌شنیدم و پیاده سازی می‌کردم، احساس کردم برخی از خرده روایت‌ها مایه داستانی دارد و باید این روایت‌های خام، فرآوری شود. بنابراین تصمیم گرفتم بخشی از این خاطرات را در قالب داستان بنویسم و در واقع از متن روایت خام که از مصاحبت با دوستان حاج قاسم به دست آورده بودم، ارزش افزوده‌ای ایجاد کنم تا در قالب کتاب آن را منتشر کنم.

سردار قاسم سلیمانی , شهید سپهبد قاسم سلیمانی , سردار سلیمانی , کتاب , جبهه مقاومت اسلامی ,

* کتاب غریبه‌ای در شهر روایت چه داستان‌هایی است؟

سه داستان تهیه شد، اولین داستان «غریبه‌ای در شهر» در سال 1392 در تهران رخ داده که حکایت جوانمردی و به جای آوردن رسم رفاقت توسط حاج قاسم در حق یک رزمنده حشدالشعبی است، قصه دوم و سوم را هم حاج حمید رمضانی از نیروهای واحد اطلاعات لشکر 41 ثارالله نقل کرده بود که آن‌ها را در قالب داستان نوشتم. داستان دوم و سوم اینجا «فرمانده کیه؟» و «هدیه عروسی» خاطرات حاج حمید رمضانی از فرمانده شهیدش حاج قاسم سلیمانی است.

«اینجا فرمانده کیه؟» حکایت روزی است که آقای رمضانی با حاج قاسم آشنا می‌شود، البته راوی داستان که در هنگام این رویداد رزمنده بسیجی نوجوانی است، برای اینکه چادرها را جمع نکند، حسابی در منطقه شلوغ کرده، تا اینکه حاج قاسم را می‌بیند و احوالات حاج قاسم در مواجهه با این رزمنده شنیدنی است، مغناطیس شخصیت حاج قاسم دل او را می‌رباید و به قول خود از آن جا قصه عاشقی‌اش با سردار دلها آغاز می‌شود. آقای رمضانی بعدها به عنوان نیروی پاسدار جذب مجموعه سپاه می‌شد. قصه سوم هم، داستان هدیه عروسی 30 هزار تومانی حاج قاسم به حمید رمضانی است.

* داستان دیگری هم در دست نوشتن دارید؟

سه داستان دیگر هم نوشته‌ام که ان شاءالله به زودی در قالب داستان منتشر خواهد شد. کتاب غریبه‌ای در شهر توسط نشر وزین قدر ولایت که از ناشران جبهه فرهنگی انقلاب است تصویرگری و به چاپ رسیده و هم اکنون در دسترس مخاطبان قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

چرا سهم بیشتری از تولیدات به سمت تلفیق فرهنگ دینی و ملی نمی‌رود؟

 چرا سهم بیشتری از تولیدات به سمت تلفیق فرهنگ دینی و ملی نمی‌رود؟
2022-09-27T12:16:31+03:30
یکی از نکاتی که در میانِ سریال‌های دینی و مذهبی به عنوان آسیب دیده می‌شود، عدم توجه به تداومِ ساخت سریال در این حوزه است که نمونه بارزِ آن داستان کودکی پیام...

«سلام تهران» با دکور جدید به شبکه پنج بازگشت + عکس

 «سلام تهران» با دکور جدید به شبکه پنج بازگشت + عکس
2022-09-27T12:16:30+03:30
فصل جدید برنامه صبحگاهی «سلام تهران» از چهارشنبه ۶ مهر همزمان با آغاز ماه ربیع الاول با رنگ و بوی جدید از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

۴ مستند طنز دفاع مقدس از شبکه نسیم پخش می‌شود

 ۴ مستند طنز دفاع مقدس از شبکه نسیم پخش می‌شود
2022-09-27T11:23:04+03:30
همزمان با هفته دفاع مقدس، ۴ مستند طنز محصول گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح روی آنتن می‌رود.

چرا به واحد «شنود» در دفاع مقدس حقوق نمی‌دادند؟

 چرا به واحد «شنود» در دفاع مقدس حقوق نمی‌دادند؟
2022-09-27T11:09:51+03:30
روایت علی اسحاقی، مسئول واحد جنگ الکترونیک سپاه، از تشکیل واحد شنود در جنگ تحمیلی به نقل از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس جنگ الکترونیک را بخوانید.

تقدیر کانون‌های مساجد از خدمات و فداکاری‌های پلیس

تقدیر کانون‌های مساجد از خدمات و فداکاری‌های پلیس
2022-09-27T10:22:58+03:30
حجت‌الاسلام خداداده از حضور جمعی از ائمه جماعات و مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در برخی مراکز پلیس استان تهران به منظور عرض خداقوت به کادر همیشه در صحنه...

نظام سلطه در مقابله مردم دیندار ایران محکوم به شکست است

نظام سلطه در مقابله مردم دیندار ایران محکوم به شکست است
2022-09-27T10:22:58+03:30
حجت‌الاسلام‌ سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پیامی اغتشاشات اخیر و توهین به مقدسات را محکوم کرد.

بازخوانی دفاع جانانه ارتش در برابر رژیم بعث عراق / ۹۱۱ نوبت پرواز تنها در ۵ روز

 بازخوانی دفاع جانانه ارتش در برابر رژیم بعث عراق / ۹۱۱ نوبت پرواز تنها در ۵ روز
2022-09-27T10:03:08+03:30
ارتش در همان یک سال نخست جنگ نشان داد که به مردم، ایران و انقلاب اسلامی وفادار است. او به سرعت خود را بازسازی کرد و به وظیفه دفاعی از کشور مشغول شد.

گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است + فیلم

 گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است + فیلم
2022-09-27T09:36:32+03:30
حجت‌الاسلام مومنی کارشناس مسائل دینی، حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای زنان کشورمان عنوان کرد و گفت: اسلام به زنان شأن و شخصیت داد.

همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود

 همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود
2022-09-27T09:09:44+03:30
محمدجعفر خسروی درباره اجرا و ساختِ برنامه «جان و تَن» گفت: خاطرات دفاع‌مقدس نیاز به روایتِ درست دارند و ما در این برنامه بدون هیچ مبالغه‌ای همین ک...

گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است

 گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است
2022-09-27T08:56:40+03:30
حجت‌الاسلام مومنی کارشناس مسائل دینی، حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای زنان کشورمان عنوان کرد و گفت: اسلام به زنان شأن و شخصیت داد.

همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!

 همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!
2022-09-27T08:56:39+03:30
محمدجعفر خسروی درباره اجرا و ساختِ برنامه «جان و تَن» گفت: خاطرات دفاع‌مقدس نیاز به روایتِ درست دارند و ما در این برنامه بدون هیچ مبالغه‌ای همین ک...

ماجرای جایزه شهدا به "مهدی فقیه" چه بود؟

 ماجرای جایزه شهدا به "مهدی فقیه" چه بود؟
2022-09-27T08:29:54+03:30
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بازی در فیلم «هور در آتش» را جایزه شهدا می‌داند و می‌گوید: این بازی به دلیل حضور در جبهه و صدقه‌سر شهداست که خودشا...

مستندی از شهید "سعید شبان"، امشب در تلویزیون

 مستندی از شهید "سعید شبان"، امشب در تلویزیون
2022-09-27T08:16:25+03:30
مستند "فرزند چهارم" روایتی از زندگی و فعالیت شهید سعید شبان، اولین شهید مدافع حرم ارومیه است که از تلویزیون پخش می‌شود.

بانوان نویسنده به "دستخط" می‌آیند

 بانوان نویسنده به "دستخط" می‌آیند
2022-09-27T08:16:25+03:30
برنامه دستخط ویژه هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه پنج می‌رود تا بانوان نویسنده درباره روایت‌های زنانه تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی سخن بگویند.

کرامات از ضریح امام رضا (ع) بیشتر از ضریح امام حسین (ع) ظاهر می‌شود

 کرامات از ضریح امام رضا (ع) بیشتر از ضریح امام حسین (ع) ظاهر می‌شود
2022-09-27T08:16:25+03:30
آیت الله بهجت(ره) می‌فرمود: امام رضا (ع) در هر سفر بلکه در همه جا و همیشه حوائج را برآورده می‌کند، بلکه امامزاده‌های آن‌ها سفره‌های رحمت‌اند و چه‌بسا نسخه د...

اغتشاشات اخیر دعوا بر سر ولایت الله و طاغوت است

اغتشاشات اخیر دعوا بر سر ولایت الله و طاغوت است
2022-09-26T15:48:44+03:30
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور و با بیان این که اگر دشمن کاری نمی‌کند چون نمی‌تواند؛ نه این که نمی‌خواهد و دیگر بیشتر از ا...

میثم مطیعی در حرم مطهر رضوی مرثیه خوانی می‌کند

میثم مطیعی در حرم مطهر رضوی مرثیه خوانی می‌کند
2022-09-26T15:48:43+03:30
میثم مطیعی همزمان با ایام شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی به مرثیه خوانی می‌پردازد.

«آواتار» با اکران مجددش هنوز می‌فروشد

 «آواتار» با اکران مجددش هنوز می‌فروشد
2022-09-26T15:15:26+03:30
در جدول فروش هفته گذشته سینماهای آمریکا، فیلم «نگران نباش عزیزم» پرفروش‌ترین فیلم هفته شد و اکران مجدد «آواتار» نیز به فروش میلیاردی آن ...

گیتی خامنه با «لالایی» به شبکه نسیم می‌آید

 گیتی خامنه با «لالایی» به شبکه نسیم می‌آید
2022-09-26T15:15:26+03:30
برنامه «لالایی» با روایت فرهنگ و روابط خانواده و بازنمایی لالایی در اقوام ایرانی از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

نگاهی به چند آهنگ دوران دفاع مقدس / از کاروان شهید تا دایه دایه

 نگاهی به چند آهنگ دوران دفاع مقدس / از کاروان شهید تا دایه دایه
2022-09-26T14:48:49+03:30
برخی از آهنگ‌های دوران دفاع مقدس، دنیایی از خاطره و یادگاری در دل خود دارند؛ آهنگ‌هایی که تلاش کرده‌اند تا گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندان کشورمان را با زبان م...

چرا پلان‌های سینما در خاطرات دفاع مقدس کات نمی‌خورد؟

 چرا پلان‌های سینما در خاطرات دفاع مقدس کات نمی‌خورد؟
2022-09-26T14:48:49+03:30
حجم آثار شاخص در حوزه خاطره‌نویسی دفاع مقدس حکایت از غفلتی دارد که سینما به این گنج عظیم نشان داده است؛ در واقع آب در کوزه است و ما تشنه‌لبان می‌‌گردیم.

شماره دوازدهم فصلنامه علمی ترویجی «مطالعات علوم قرآن» منتشر شد

شماره دوازدهم فصلنامه علمی ترویجی «مطالعات علوم قرآن» منتشر شد
2022-09-26T14:02:25+03:30
دوازدهمین شماره فصلنامه علمی ترویجی مطالعات علوم قرآن به همت اداره نشریات و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

امین تارخ در قطعه هنرمندان آرام گرفت/ امیر آقایی از مردم خواست برای آتیلا پسیانی دعا کنند + تصویر

 امین تارخ در قطعه هنرمندان آرام گرفت/ امیر آقایی از مردم خواست برای آتیلا پسیانی دعا کنند + تصویر
2022-09-26T13:55:41+03:30
پیکر امین تارخ بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون پیش‌ازظهر امروز به‌روی دستان هنرمندان و مردم علاقه‌مند به هنر بدرقه ودر قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

نذر متفاوت یک شاعر/ قبول خاطر خون خدا شدن شرط است

 نذر متفاوت یک شاعر/ قبول خاطر خون خدا شدن شرط است
2022-09-26T13:42:07+03:30
شاعر «چهارده ترکیب‌بند آیینی» می‌گوید تأیید اهل بیت(ع) منجر به توفیق شاعر می‌شود؛ چنانکه گفته‌اند: «قبول خاطر خون خدا شدن شرط است/ نه هر که م...

امین تارخ در قطعه هنرمندان آرام گرفت/ امیر آقایی از مردم خواست برای آتیلا پسیانی دعا کنند

 امین تارخ در قطعه هنرمندان آرام گرفت/ امیر آقایی از مردم خواست برای آتیلا پسیانی دعا کنند
2022-09-26T13:28:51+03:30
پیکر امین تارخ بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون پیش‌ازظهر امروز به‌روی دستان هنرمندان و مردم علاقه‌مند به هنر بدرقه ودر قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

مدیرعامل جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منصوب شد

 مدیرعامل جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منصوب شد
2022-09-26T12:48:48+03:30
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمد امین حاجی هاشمی را به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منصوب کرد.

امین تارخ در قطعه هنرمندان آرام گرفت / امیرآقایی از مردم خواست برای آتیلا پسیانی دعا کنند

 امین تارخ در قطعه هنرمندان آرام گرفت / امیرآقایی از مردم خواست برای آتیلا پسیانی دعا کنند
2022-09-26T12:48:48+03:30
امین تارخ بازیگر پیشکسوت سینما تئاتر و تلویزیون بر روی دستان هنرمندان و مردم علاقمند به هنر بدرقه و در قطعه هنرمندان پیش از ظهر امروز به خاک سپرده شد.

آی مردم که چشم تَر دارید، چله انتقام بردارید ...

 آی مردم که چشم تَر دارید، چله انتقام بردارید ...
2022-09-26T12:22:05+03:30
احمد بابایی شاعر آیینی کشور نوسروده‌ای جدید در واکنش به اغتشاشات اخیر خواند.

عصری سازی سیره پیامبر (ص) چیستی و چرایی‌ بررسی می‌شود

عصری سازی سیره پیامبر (ص) چیستی و چرایی‌ بررسی می‌شود
2022-09-26T11:52:03+03:30
نشست یکم از سلسله نشست‌های سیره‌پژوهی با عنوان «عصری سازی سیره پیامبر (ص) چیستی و چرایی‌» به همت پژوهشکده علوم اسلامی رضوی برگزار می‌شود.

طرحی متفاوت در جمع خوانی قرآن کریم در شبکه قرآن

طرحی متفاوت در جمع خوانی قرآن کریم در شبکه قرآن
2022-09-26T11:35:23+03:30
نماهنگ جمع خوانی قرآن کریم کاری است از گروه کودک و نوجوان شبکه قرآن و معارف سیما به تهیه کنندگی حسین بزرگیان که در تابستان ۱۴۰۱ تهیه شده است.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)