میرنیوز

بازنمایی غرب از فرار مغزها "غیرواقعی" است

 بازنمایی غرب از فرار مغزها "غیرواقعی" است 2022-09-11T16:35:14+04:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست بررسی عوامل "رانشی و کششی مهاجرت نخبگان" در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این جلسه محمدهادی منصوری، عضو تیم المپیاد سال 1380 و هیئت‌مدیره فولاد خراسان و احسان شریف پاقلعه، استادیار گروه ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران صحبت کردند. 

احسان شریف ضمن معرفی خود گفت: 23 سال در انگلستان زندگی کردم و نزدیک به 7-8 سال است که در ایران زندگی می‌کنم. 4 ساله بودم که به دلیل مهاجرت پدرم و همراه با خانواده به آنجا رفتیم. 16 سالگی برای تحصیل در رشته ژنتیک و مقطع لیسانس وارد دانشگاه منچستر شدم. یک سال فوق لیسانس پزشکی مولکولی در دانشگاه شفیلد خواندم و 4 سال دکتری را نیز در لندن پشت سر گذاشتم. فوق دکتری بنده با موضوع تصویربرداری سیستم دفاعی بدن است. در آنجا موقعیت هیئت علمی داشتم اما در 26 سالگی به ایران برگشتم. 

وی اضافه کرد: آن زمان طرح «کانکت» ایجاد نشده بود و برای هیئت علمی شدن مراحل بسیار سخت و متعددی را پشت سر گذاشتم. اکنون که مسیر طراحی شده در این طرح را می‌بینم می‌گویم که بسیار خوب است و روند کار را به خوبی تسریع کرده است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: خاطرم هست قبل از بازگشت به ایران کار پژوهشی انجام می‌دادم که چرا درخواست برای اپلای صورت می‌گیرد؟ با خود فکر می‌کردم شاید به این دلیل است که سبک زندگی غربی را دوست دارند و امپراطوری رسانه‌ای غرب هم همین موضوع را از ایران منعکس می‌کند، اما وقتی به ایران آمدم دیدم این بازنمایی غلط است. درست است که رسانه و هالیوود خیلی تاثیر گذاشته و سبک زندگی‌ها را تغییر داده است اما کسانی که اپلای می‌کنند با هدف دیگری به خارج از ایران می‌روند.

وی ادامه داد: اکنون فکر می‌کنم که بچه‌های ما دنبال قله‌های علمی هستند و دلیل مهاجرت‌شان همین است. از سویی دیگر، رسانه خارجی به درست یا غلط، می‌گوید قله علمی آنجاست و بچه‌ها هم براساس جوزدگی تصمیم می‌گیرند. بگذارید مثالی بزنم؛ دانش‌آموزان ما در دوران مدرسه تلاش زیادی می‌کنند تا به بهترین دانشگاه‌های کشور برسند، اما زمانی که وارد دانشگاه می‌شوند بنابر دلایل متعدد انگیزه‌شان کم و کمتر می‌شود. مثلاً می‌بینید که هم‌کلاسی‌اش شب امتحان درس خواند و نمره گرفت و من در طول ترم درس خواندم و هیچ کس تمایزی بین ما دو نفر قائل نشد. اینجاست که آن انگیزه از بین می‌رود و دانشجوی ما به دنبال صدایی می‌رود که از سمت خارجی می‌آید. 

این استاد دانشگاه با ذکر یک مثال صحبت‌های خود را ادامه داد و گفت: در دوران پسا دکتری روی دستگاه‌های تصویربرداری کار می‌کردم که واقعاً پیشرفته بود، چند وقت بعد به ایران آمدم و در دفتر یکی از اساتید با کاتالوگی روبه‌رو شدم که همین دستگاه را نشان می‌داد و دیدم که روی آن نوشته شده بود: «ساخت ایران». این دستگاه بسیار های‌تک است و توسط جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخته شده است. اکنون ایران پنجمین کشوری است که این تکنولوژی را در اختیار دارد. 

منصوری دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: قبل از اینکه بخواهیم دنبال عوامل بیرونی و جاذبه‌ها بگردیم باید به دنبال پاسخ این سوال برویم که چه عوامل داخلی باعث تصمیم به مهاجرت می‌شود؟ بدون شک برای هیچ کس، ترک وطن ساده نیست و هر کسی در هر موقعیتی تا زمانی که به استیصال نرسد حاضر نیست وطنش را ترک کند. 

وی اضافه کرد: بنده سال 1380 در جمع 90 نفر المپیاد کشوری حاضر بودم. در این جمع با هم قرار گذاشتیم که 10 سال آینده یعنی سال 1390 دور هم جمع بشویم و ببینیم که هر کس به کجا رسیده است؟ من در بخش دولتی جذب و مشاور آقای مهندس علی‌آبادی در شهرداری شدم و بعدا همراه با ایشان به دولت رفتم. در نهایت در سال 1390 مدیرعامل سازمان شهرداری‌های استان فارس شدم. یک روز دیدم که فردی به پدرم زنگ زده و گفته بود که ما هم‌تیمی‌های تیم المپیادی‌اش هستیم و به من اطلاع دادند که 14 مرداد ماه در فلان رستوران قرار گذاشته‌ایم. 

او گفت: روزی که به رستوران رفتم، دیدم که از آن جمع، 67 نفر مهاجرت کرده و برنگشته بودند. مابقی در ایران مانده بودند. 5 نفر شاغل بودند و مابقی شغل ثابت هم نداشتند. آنجا بود که واقعا غصه خوردم. به جرأت می‌گویم که سیستم حکمرانی نخبه‌پرور نیست، حتی نخبه‌نگه‌دار هم نیست. من سال 1391 از دولت بیرون آمدم. شاید بهتر باشد بگویم که فرار کردم. آن قدر فشار روی من بود که تصمیم گرفتم خودم را خلاص کنم. 

عضو تیم المپیاد سال 1380 در بخش دیگری از صحبت‌های خود با نقل یک خاطره گفت: خاطرم هست آن روز ابتدایی در المپیاد که قرار بود هم اتاقی‌هایمان مشخص شود، قرعه کشی شد و من با آقای دکتر علی نیک آزمون از کاشان هم‌اتاقی شدم. در ساعاتی که با ایشان آشنا می‌شدم متوجه شدم که او با خود مقرر کرده است برای رسیدن به المپیاد جهانی، روزی 4 ساعت بیشتر نخوابم. او در رتبه‌بندی هفته اول تنها A+ گروه بود و تبدیل به انگیزه‌ای برای من شد تا به جای حذف در ماه اول، تا آخرین هفته بمانم و بجنگم. 

وی اضافه کرد: بعد از برگشت از المپیاد جهانی، دعوتنامه‌‌ای برای او از دانشگاه MIT آمد. با من مشورت کرد که چه کار کنم؟ به او گفتم: «امروز را به فردا نینداز» پاسخ داد: «اگر در کنار تحصیل، کمک خرجی به من بدهند، اینجا را ترک نمی‌کنم. به دلیل علقه به خانواده‌ام حاضرم کار نیمه وقت بکنم، اما در ایران درس بخوانم.» جز یک سهمیه در دانشگاه هیچ امکان دیگری در اختیارش نگذاشتند، در حالی که همه چیز برای رفتن او به آن دانشگاه آمریکایی فراهم بود. 

منصوری خاطرنشان کرد: چند روز پیش بود که عکسی در فضای مجازی دست به دست می‌شد و نفرات برتر کنکور در سال 1380 را نشان می‌داد که اکنون در کجا هستند. هر 3 نفر خارج از ایران‌اند. طبیعی است که اگر نتوانیم نخبه خود را جذب کنیم، به خارج از کشور می‌رود. در حقیقت، او را وادار می‌کنند که از ایران برود. ما در اینجا هیچ امکانی را برایشان فراهم نمی‌کنیم. 

شریف در بخش پایانی این جلسه گفت: باید این سوال را بپرسیم که بچه‌ها را چگونه به مسیر درست هدایت کرده‌ایم. بهشان می‌گوییم فقط درس بخوانید و تست بزنید اما مهارتی ندارند. اشاره شد که آن دانش‌آموز در هر شبانه‌روز فقط 4 ساعت می‌خوابید. یعنی سخت‌کوشی می‌کرد. اکنون، تا چه اندازه بچه‌های ما سخت‌کوش هستند. برای دانش‌‌آموزان ما بعد از کنکور هیچ قله‌ای تعریف نمی‌شود و چون الگوی درستی پیش‌رویش قرار نگرفته، انگیزه‌ای ندارند. 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پرونده مهاجرت سعید مولایی و تعلیق ۴ ساله جودو در تلویزیون باز می‌شود

 پرونده مهاجرت سعید مولایی و تعلیق ۴ ساله جودو در تلویزیون باز می‌شود
2022-09-28T18:23:06+03:30
مستند "عملیات المپیک" به کارگردانی حسین الهام، مروری بر تحریم ورزشی کشورها در طول تاریخ داشته و پرونده تعلیق جودو ایران را باز می‌کند.

کنسرت مجید انتظامی به تعویق افتاد

 کنسرت مجید انتظامی به تعویق افتاد
2022-09-28T17:43:07+03:30
روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی با انتشار اطلاعیه‌ای از به تعویق افتادن مجموعه کنسرت‌های «همراه با خاطره‌ها» به آهنگسازی و رهبری ارکستر مجید ا...

افشای ناگفته‌های محرمانه از مکالمات نظامیان عراقی در تلویزیون

 افشای ناگفته‌های محرمانه از مکالمات نظامیان عراقی در تلویزیون
2022-09-28T17:03:00+03:30
مستند «راکال» ناگفته‌های محرمانه و جذاب سال‌های دفاع مقدس و تیم شنود مکالمات نظامیان عراقی چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می شود.

جریان‌شناسی رفتار اینفلوئنسرها به عنوان پیش‌قراولان لشگرهای صفر و یکی

 جریان‌شناسی رفتار اینفلوئنسرها به عنوان پیش‌قراولان لشگرهای صفر و یکی
2022-09-28T17:03:00+03:30
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد اینفلوئنسرهای دنیای مجازی با توجه به تعداد مخاطبان خود از سوی برخی کشورها برای جریانسازی با اهداف از پیش تعیین شده در سایر نقا...

دانشجوی نیجریه‌ای: اتحاد مسلمانان ناگسستنی است / وضعیت اربعین در نیجریه

  دانشجوی نیجریه‌ای: اتحاد مسلمانان ناگسستنی است / وضعیت اربعین در نیجریه
2022-09-28T16:23:03+03:30
یک دانشجوی نیجریه‌ای ضمن تأکید بر اینکه اتحاد مسلمانان ناگسستنی است، از وضعیت پیاده‌روی اربعین در این کشور صحبت کرد.

ایران و سوریه یادداشت تفاهم فرهنگی امضا کردند

 ایران و سوریه یادداشت تفاهم فرهنگی امضا کردند
2022-09-28T16:09:47+03:30
ایران و سوریه یادداشت تفاهم فرهنگی در زمینه‌های مختلف اعم از سینما، تئاتر، موسیقی، ترجمه کتاب و آثار باستانی امضا کردند.

اجراهای تئاترشهر متوقف شدند

 اجراهای تئاترشهر متوقف شدند
2022-09-28T15:56:23+03:30
براساس اطلاعیه‌ای، اجرای عمومی آثار نمایشی تئاترشهر تا اطلاع ثانوی به تأخیر افتاد.

روسیه اسکار را تحریم کرد

 روسیه اسکار را تحریم کرد
2022-09-28T15:56:23+03:30
روسیه امسال فیلمی برای شرکت در رقابت‌های اسکار ارسال نخواهد کرد.

شاه‌حسینی: ادعای اینکه "اگر آوینی زنده بود به گذشته بازمی‌گشت" تعجب‌آور است

 شاه‌حسینی: ادعای اینکه "اگر آوینی زنده بود به گذشته بازمی‌گشت" تعجب‌آور است
2022-09-28T15:56:23+03:30
یک منتقد سینما می‌گوید که آوینی از مبانی فکری‌اش کوتاه نمی‌آمد اما مؤدبانه نقد می‌کرد. همین ادب و بزرگی‌اش باعث شد تا برخی روشنفکران تمایل به مصادره او بعد ...

تام هنکس اولین رمان "بسیار جاه طلبانه" خود را معرفی کرد

 تام هنکس اولین رمان "بسیار جاه طلبانه" خود را معرفی کرد
2022-09-28T14:49:51+03:30
اولین رمان "تام هنکس" هنرپیشه معروف هالیوود برنده جایزه اسکار سال آینده میلادی به صورت همزمان ۹ می ۲۰۲۳ در انگلستان و آمریکا منتشر می‌شود.

برگزاری دوره آمادگی برای راه‌یافتگان به مرحله مقدماتی مسابقات قرآن کریم

 برگزاری دوره آمادگی برای راه‌یافتگان به مرحله مقدماتی مسابقات قرآن کریم
2022-09-28T14:49:50+03:30
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری دوره آمادگی راه‌یافتگان به مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دور مسابقات سراسری قرآن کریم خبر داد.

بازگشایی پرونده انتقال صنعت چاپ در وزارت صمت

 بازگشایی پرونده انتقال صنعت چاپ در وزارت صمت
2022-09-28T14:49:50+03:30
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از رایزنی و موافقت وزارت صمت برای انتقال صنعت چاپ به زیرمجموعه‌‌ این وزارتخانه خبر داد.

سؤالی درباره تبلیغات کنکوری در تلویزیون؟

 سؤالی درباره تبلیغات کنکوری در تلویزیون؟
2022-09-28T13:03:08+03:30
مدیر شبکه آموزش به سؤالی درباره تبلیغات و برنامه‌های کنکوری که بیشتر از اینکه به آموزش بپردازند به تبلیغ می‌پردازند، واکنش نشان داد.

شانزدهمین دوره رقابت‌های بین‌المللی قرآن مراکش در حال برگزاری است

شانزدهمین دوره رقابت‌های بین‌المللی قرآن مراکش در حال برگزاری است
2022-09-28T12:16:18+03:30
شانزدهمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و تفسیر قرآن جایزه ملک محمد ششم از پنجم مهر ماه در شهر کازابلانکا آغاز به کار کرد.

برگزاری دوره آمادگی ویژه راه‌یافتگان مرحله مقدماتی مسابقات قرآن

برگزاری دوره آمادگی ویژه راه‌یافتگان مرحله مقدماتی مسابقات قرآن
2022-09-28T12:16:18+03:30
دوره آمادگی و ارتقا ویژه راه‌یافتگان به مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار می شود.

معرفی کتاب|ناگفته‌های زنی که تا یک قدمی مرگ رفت

 معرفی کتاب|ناگفته‌های زنی که تا یک قدمی مرگ رفت
2022-09-28T12:09:46+03:30
کتاب «از چنده‌لا تا جنگ» در کنار روایت خاطرات یک امدادگر، به نکات قابل تأملی اشاره می‌کند که از جمله آنها، قدرت یک جامعه با عقاید مختلف در مواجهه ...

دانشجوی نیجریه‌ای: اتحاد مسلمانان ناگسستنی است / وضعیت اربعین در نیجریه

 دانشجوی نیجریه‌ای: اتحاد مسلمانان ناگسستنی است / وضعیت اربعین در نیجریه
2022-09-28T12:09:46+03:30
یک دانشجوی نیجریه‌ای ضمن تأکید بر اینکه اتحاد مسلمانان ناگسستنی است، از وضعیت پیاده‌روی اربعین در این کشور صحبت کرد.

"در محضر نور الله"؛ اولین کتاب معرفتی درباره زیارت اهل بیت (ع)

 "در محضر نور الله"؛ اولین کتاب معرفتی درباره زیارت اهل بیت (ع)
2022-09-28T12:09:45+03:30
کتاب "در محضر نور الله" اولین کتابی در حوزه معرفت نسبت به زیارت اهل بیت علیهم‌السلام است.

اگر طلاب لباس خود را مانند کفن دانسته و با تمام تواضع به مردم خدمت کنند به موفقیت دست می‌یابند

اگر طلاب لباس خود را مانند کفن دانسته و با تمام تواضع به مردم خدمت کنند به موفقیت دست می‌یابند
2022-09-28T09:22:58+03:30
مرکز تخصصی سطح سه انصارالمهدی (عج) شهرستان قدس استان تهران در رشته‌های امامت و مهدویت با حضور آیت‌الله اعرافی افتتاح شد.

شبکه نسیم بدونِ «دورهمی» کنداکتور بست

 شبکه نسیم بدونِ «دورهمی» کنداکتور بست
2022-09-28T08:36:34+03:30
شبکه نسیم خبری اعلام کرده که به دنبال حاشیه‌های پیش‌آمده بر سرِ اظهارات اخیر مهران مدیری، به نظر می‌رسد «دورهمی» را از کنداکتور خارج کرده است.

۶ ثمره هجرت تمدن‌ساز امام رضا (ع) از مدینه تا مرو

 ۶ ثمره هجرت تمدن‌ساز امام رضا (ع) از مدینه تا مرو
2022-09-28T08:09:42+03:30
خداوند به واسطه هجرت امام رضا علیه‌السلام سیر رشد شیعه در ایران را در طول تاریخ فزاینده کرد تا به مرور زمان، این کشور مهیای تمهید ظهور امام عصر عجل‌الله تعا...

قهرمان آبادانی، پیام‌آور شادی در مناطق محروم

 قهرمان آبادانی، پیام‌آور شادی در مناطق محروم
2022-09-28T08:09:42+03:30
"مکی یازع" نامِ آشنایی برای جنوبی‌هاست؛ سرداری که برای مردم مناطق محروم و آسیب‌دیدگان سیل و زلزله شادی به ارمغان آورده است.

شب و روز اول ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟

شب و روز اول ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟
2022-09-27T17:02:58+03:30
ماه ربیع الاول از راه رسید و به مناسبت حلول ماه ربیع الاول آداب و اعمال مخصوص روز اول این ماه، در کتب روایی نقل شده است.

در تقبیح دوقطبی‌سازی‌های نالازم و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود

 در تقبیح دوقطبی‌سازی‌های نالازم و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود
2022-09-27T16:43:02+03:30
اظهارات کلّی، غیرمنصفانه، غیرعقلانی و غلطِ فردی که خود را تحلیل‌گر ارشد مسائل حوزه امنیت می‌خواند اما مطالبی را به کلیت یک قشر نسبت می‌دهد، نسبتی با فضای من...

توان ایران، نیاز سوریه و زمان ناکافی یک "هفته فرهنگی"

 توان ایران، نیاز سوریه و زمان ناکافی یک "هفته فرهنگی"
2022-09-27T16:29:45+03:30
هفته فرهنگی ایران در سوریه فردا آغاز می‌شود، کشوری که ظرفیتی بالا و اراده‌ای جدی در پذیرش صادرات فرهنگ و صنایع فرهنگی از مبدأ ایران دارد و برگزاری یک هفته ف...

در تقبیح دوقطبی‌سازی و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود

 در تقبیح دوقطبی‌سازی و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود
2022-09-27T16:29:45+03:30
اظهارات کلّی، غیرمنصفانه، غیرعقلانی و غلطِ فردی که خود را تحلیل‌گر ارشد مسائل حوزه امنیت می‌خواند اما مطالبی را به کلیت یک قشر نسبت می‌دهد، نسبتی با فضای من...

آنتن تلویزیون از فردا نونوار می‌شود

 آنتن تلویزیون از فردا نونوار می‌شود
2022-09-27T14:16:23+03:30
سریال‌های جدید تلویزیون همزمان با روزهای ابتدایی فصل پاییز و پایان ماه‌های عزاداری روی آنتن خواهند رفت.

اعمال سفارش شده روز آخر ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا (ع)

اعمال سفارش شده روز آخر ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا (ع)
2022-09-27T13:43:01+03:30
روز آخر ماه صفر روز شهادت امام رضا (ع) در سال ۲۰۳ هجری قمری است، امام رضا (ع) هنگام شهادت ۵۴ سال عمر داشتند، برای این روز اعمالی ذکر شده است.

«یاامام رضا(ع) مدد» با نوای سید مجید بنی فاطمه/بشنوید

«یاامام رضا(ع) مدد» با نوای سید مجید بنی فاطمه/بشنوید
2022-09-27T13:43:00+03:30
قطعه «یا امام رضا مدد» به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع) با نوای حاج سید مجید بنی فاطمه منتشر شد.

توان ایران، نیاز سوریه و مطالبه ظرف زمانی طولانی‌تر از یک "هفته فرهنگی"

 توان ایران، نیاز سوریه و مطالبه ظرف زمانی طولانی‌تر از یک "هفته فرهنگی"
2022-09-27T13:49:47+03:30
هفته فرهنگی ایران در سوریه فردا آغاز می‌شود، کشوری که ظرفیتی بالا و اراده‌ای جدی در پذیرش صادرات فرهنگ و صنایع فرهنگی از مبدأ ایران دارد و برگزاری یک هفته ف...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)