میرنیوز

استاد دانشگاه کلمبیا: اشک بر امام حسین (ع) به من حس امید می‌دهد

 استاد دانشگاه کلمبیا: اشک بر امام حسین (ع) به من حس امید می‌دهد  2022-09-09T14:48:37+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دکتر ناصر زیدی متخصص مراقبت معنوی در بیمارستان جنرال ونکوور کانادا و دانشگاه بریتیش کلمبیا در یک نشست بین‌المللی با عنوان «امام حسین علیه‌السلام و سلامت معنوی» با طرح این بحث که با رخدادهایی مثل حادثه‌ کربلا، می‌توانیم به سلامت روحی و معنوی و سلامت روانی برسیم، گفت: اشک‌هایی که در راه امام حسین علیه‌السلام ریخته می‌شود، فداکاری و ایثاری که در کربلا می‌بینیم،‌ در حد بسیار عالی وجود دارد. چگونه می‌توانیم از گزاره‌های معرفتی عاشورا استفاده کنیم تا خودمان به سلامت معنوی دست یابیم؟ ذخیره‌ معنوی زیادی از کربلا برایمان وجود دارد، منتها ما باید چگونه از این منابع استفاده کنیم؟ همین که ما منابع معنوی داشته باشیم و توسط آنها به سلامت معنوی برسیم، امر مهمی است.

امام حسین (ع) ,

وی افزود: هدف دوم این است که با استفاده از ظرفیت کربلا، اگر بخواهیم راهبردی معنوی ارائه دهیم و بخواهیم از بیماران مراقبت معنوی داشته باشیم، باید به این نکته توجه کنیم که چگونه می‌توانیم خودمان آمادگی بیشتری پیدا کنیم و چگونه می‌توانیم با استفاده از ظرفیت کربلا، مراقب معنوی خوبی باشیم. در واقع آیا خودم از حادثه‌ی کربلا در محیط کاری‌ام بهره‌ی زیادی می‌گیرم؟ غیر مسلمانانی که با آنها همکارم، به هیچ وجه نمی‌توانند از این منبع استفاده بگیرند. بنده که مراقبت‌های معنوی را لحاظ می‌کنم، دارای تجربیاتی هستم که برایم بسیار مفید واقع شده است.  اصل مراقبت معنوی را ابتدا باید ببینیم که چه روشی را اتخاذ می‌کنیم، چه اصولی را مدنظر قرار دهیم، چه مسائلی را باید رعایت کنیم، با چه چالش‌هایی در مسیر مراقبت معنوی مواجه هستیم؟ وقتی اینها را در نظر بگیریم، می‌توانیم راهکار برون‌رفت از این چالش‌ها را پیدا کنیم و این را با سلامت معنوی خودمان ارتباط دهیم.

ناصر زیدی ادامه داد: کربلا منبع معنوی برایمان است،‌ منتها برقراری ارتباط ما با این فضا مهم است؛‌ ممکن است در عزاداری شرکت کنیم، در سینه‌زنی شرکت کنیم و ممکن است اشک بریزیم، منتها وقتی دچار بحران و اضطراب می‌شویم، وقتی با افسردگی و استرس مواجه می‌شویم یا به درد و رنجی مبتلاییم، به این علت است که از این منابع معنوی به طور شایسته کمک نگرفتیم. آیا این منبع برای ما تبدیل به یک نیرو شده یا خیر؟ یعنی ممکن است من در حالت عادی خیلی ادعا کنم که عزادار هستم و خیلی در روضه‌خوانی شرکت می‌کنم، اما وقتی دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوم، احساس می‌کنم امام حسین مرا یاری نمی‌کند. آن اصول ارزشی که در کربلا شاهدیم مثل ایثار و مواسات و ... ممکن است هیچ‌کدام به ما کمکی نکنند؛ لذا مراقبت معنوی دارای حساسیت زیادی است و مهم است که چگونه این ارتباط را برقرار کنیم. ممکن است به زیارت امام حسین برویم و برگردیم، اما عملاً نه اخلاق، نه روحیات و نه برخوردمان با دیگران اصلاح شود؛ لذا ضروری است که تصورمان را باید اصلاح کنیم و به تصوری حقیقی تبدیل کنیم. ممکن است از یک بُعد خوب باشم، اما سایر ابعادم جالب نباشد. سلامت معنوی این نیست که یک بُعدم اصلاح شود.

وی افزود: سؤالی که در مراقبت معنوی وجود دارد، این است که باید چه چیزهایی را در این مسئله لحاظ کنیم؟ اولین نکته، برقراری ارتباط با بیمار است. یک پرستار راحت می‌تواند ارتباط برقرار کند. منِ پزشک در برخورد با بیمار چه چیزی در وجودم هست که باید از بیمار مراقبت معنوی کنم؟ من فقط قلبی دارم که می‌توانم با بیمار ارتباط برقرار کنم. پس ارتباط قلبی بسیار مهم است؛ یعنی صرفاً ارتباط فکری و ذهنی کفایت نمی‌کند. امام حسین علیه‌السلام کل حادثه کربلا را رابطه‌ای عاطفی بخشیده بود، رنگی احساسی داده بود. هیچ وقت با یاران بحث علمی نکرد، از عقاید آنها سخن نگفت. انسان باید یاد بگیرد. یعنی اگر کسی در مقابل ما درد و رنجی دارد و آن را ابراز می‌کند، ما باید پاسخ این احساسات را با احساسات بدهیم.

این استاد سلامت معنوی ادامه داد: وقتی ما نزد بیمار می‌رویم، باید تعالی ببخشیم. آیا بیمار احساس تعالی دارد؟ احساس معنوی دادن،‌ مربوط به درجه‌ روحی انسان است. وقتی انسان احساس عالی می‌کند و می‌داند که اسباب مادی اصلاً پاسخگو نیستند و نمی‌توانند بحران مرا از من دور کند، اما در سطح بالاتر می‌دانم که خدایی هست، امام حسینی هست، اینها به من کمک می‌کنند و به معناداری‌ام اضافه می‌کنند. اینها احساس تعالی به من می‌دهند. وقتی تعالی بودن را در کربلا می‌خواهیم ببینیم، همین اشکی که برای امام حسین می‌ریزیم، این اشک دو نوع می‌تواند باشد: اولاً باید این تعالی بودن را خودم تجربه کرده باشم. اگر بر امام حسین اشک می‌ریزم و احساس تعالی نمی‌کنم، پس نمی‌توانم مراقب معنوی بیمار باشم. بنابراین تجربه‌ معنوی خودِ پزشک خیلی مهم است. در حالی که اشک بر امام حسین به من حس تعالی و امید می‌دهد؛ یعنی من وقتی به امام حسین اشک می‌ریزم، فقط به خاطر مظلومیت نیست بلکه باید بدانم عدالت و انسانیت و حق‌مداری با امام حسین کشته شدند. ما اشکِ همراه با عبرت باید داشته باشیم. عبرت؛ یعنی عبور کنیم. یعنی اگر یک رذیلتی داشته باشم،‌ به فضیلت سفر کنم. از ظلم خودم به عدالت سفر کنم.

انتهای‌پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

دستگاههای امنیتی در مورد آبرسانی به همدان تحقیق کنند

دستگاههای امنیتی در مورد آبرسانی به همدان تحقیق کنند
2022-10-07T17:52:05+03:30
همدان- نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: دستگاههای امنیتی در مورد آبرسانی به همدان تحقیق کنند، نکند افرادی می خواهند به مردم آسیب بزنند یا آنها را ناراحت ...

برخورد با حرمت‌شکنان خواسته مردم است/پیگیری پرونده عاملان اصلی اغتشاشات

برخورد با حرمت‌شکنان خواسته مردم است/پیگیری پرونده عاملان اصلی اغتشاشات
2022-10-07T17:12:05+03:30
اراک- نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام‌جمعه اراک با بیان اینکه برخورد با حرمت‌شکنان خواسته مردم است، خواستار پیگیری پرونده عاملان اصلی اغتشاشات شد.

روند خدمات‌رسانی به روستاهای چهارمحال و بختیاری تقویت شود

روند خدمات‌رسانی به روستاهای چهارمحال و بختیاری تقویت شود
2022-10-07T15:45:25+03:30
شهرکرد_ نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: روند خدمات‌رسانی و توزیع عادلانه امکانات در مناطق روستایی و عشایری استان تقویت شود.

دشمن در صدد دو قطبی کردن جامعه است

دشمن در صدد دو قطبی کردن جامعه است
2022-10-07T15:45:25+03:30
کرمان – امام جمعه سیرجان گفت: دشمن با اغتشاشات اخیر نشان داد در صدد دو قطبی کردن جامعه است.

ایجاد اختلاف مذهبی از نقشه‌های شوم دشمن برای مسلمانان است

ایجاد اختلاف مذهبی از نقشه‌های شوم دشمن برای مسلمانان است
2022-10-07T15:45:25+03:30
بویین زهرا - امام جمعه بوئین زهرا گفت: جنگ علیه مذهب و اختلاف بین شیعه و سنی از نقشه‌های دشمنان است که همیشه شکست می خورد.

وحدت مسلمانان رمز خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان اسلام است

وحدت مسلمانان رمز خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان اسلام است
2022-10-07T15:45:24+03:30
کرمانشاه- امام جمعه کرمانشاه گفت: وحدت مسلمانان رمز خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان اسلام است.

حمله به مواضع ضدانقلاب در راستای تامین امنیت کشور صورت می‌گیرد

حمله به مواضع ضدانقلاب در راستای تامین امنیت کشور صورت می‌گیرد
2022-10-07T15:32:06+03:30
کرمانشاه- امام جمعه قصرشیرین با اشاره به اینکه نیروهای مسلح همواره حافظ امنیت کشور هستند، گفت: حمله به مواضع ضدانقلاب در راستای تامین امنیت کشور صورت می‌گیرد.

پلیس در اغتشاشات اخیر درایت نشان داد/ مردم حامی ناجا

پلیس در اغتشاشات اخیر درایت نشان داد/ مردم حامی ناجا
2022-10-07T15:32:06+03:30
دامغان- فرمانده انتظامی دامغان با اشاره به وقوع اغتشاشات اخیر گفت: پلیس در اتفاقات اخیر درایت نشان داد و مردم نیز حامی این نیروی الهی بودند.

هماهنگی دشمنان برای ضربه زدن به استقلال کشور/ «امنیت» زیرساخت همه ابعاد زندگی است

هماهنگی دشمنان برای ضربه زدن به استقلال کشور/ «امنیت» زیرساخت همه ابعاد زندگی است
2022-10-07T15:32:05+03:30
خرم‌آباد-امام جمعه خرم‌آباد با تاکید بر هماهنگی دشمنان در اغتشاشات برای ضربه زدن به استقلال کشور، گفت: آنانی که در حوادث اخیر در راستای اهداف دشمن گام برداشت...

اظهارات نسنجیده به امنیت ضربه می‌زند/ شناسایی عاملان اغتشاشات

اظهارات نسنجیده به امنیت ضربه می‌زند/ شناسایی عاملان اغتشاشات
2022-10-07T15:32:05+03:30
دامغان- امام جمعه دامغان با بیان اینکه اظهارات نسنجیده به امنیت ضربه می‌زند، گفت: مردم مطالبه دارند که دستگاه‌های امنیتی با شناسایی دشمنان اصلی حوادث اخیر، ب...

تصادف "آنتن" با شرایط اجتماعی فعلی / پخش قسمت سوم آغاز شد

 تصادف "آنتن" با شرایط اجتماعی فعلی / پخش قسمت سوم آغاز شد
2022-10-07T15:38:52+03:30
درحالی اواخر هفته گذشته خبر توقف پخش سریال "آنتن" دست به دست می‌شد که ظاهراً این سریال بعد از برخی اصلاحات دوباره در دسترس علاقه‌مندان خود قرار گر...

تضعیف‌کنندگان نیروی انتظامی در مسیر خلاف منافع ملی حرکت می‌کنند

تضعیف‌کنندگان نیروی انتظامی در مسیر خلاف منافع ملی حرکت می‌کنند
2022-10-07T15:18:45+03:30
شهرکرد_ امام جمعه چلگرد گفت: هرکس به‌دنبال تضعیف نیروی انتظامی باشد در مسیر خلاف منافع ملی و امنیت عمومی حرکت می‌کند.

تضعیف نیروهای امنیتی و نظامی ظلم به کشور است

تضعیف نیروهای امنیتی و نظامی ظلم به کشور است
2022-10-07T15:18:44+03:30
آبادان- امام جمعه آبادان، تضعیف نیروهای امنیتی و نظامی را نوعی ظلم به کشور اعلام کرد و گفت: دشمنان اسلام سعی دارند با اختلاف بین مسلمانان به مقاصد شوم خود دس...

اصل اغتشاشات تقابل با ایران قوی است/ لزوم عبرت گرفتن از فتنه‌ها

اصل اغتشاشات تقابل با ایران قوی است/ لزوم عبرت گرفتن از فتنه‌ها
2022-10-07T15:18:44+03:30
شاهرود- امام جمعه شاهرود با بیان اینکه اصل ایجاد اغتشاشات و ناامنی تلاش دشمن برای تقابل با ایران قوی است، گفت: مسئولان و ملت شریف ایران باید از این فتنه‌ها د...

فصل جدید "ایرانگرد"، از امشب روی آنتن تلویزیون + تیزر فصل ۵

 فصل جدید "ایرانگرد"، از امشب روی آنتن تلویزیون + تیزر فصل ۵
2022-10-07T15:25:37+03:30
جواد قارایی کارگردان مستند "ایرانگرد" از آغاز پخش فصل جدید آن خبر داد و گفت: جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ۵ استان کشورمان در این فصل به نمایش درآمده ...

امنیت ایران خار چشم دشمنان است/ اغتشاش بهانه‌ای برای ناامنی

امنیت ایران خار چشم دشمنان است/ اغتشاش بهانه‌ای برای ناامنی
2022-10-07T15:05:26+03:30
سمنان- فرمانده انتظامی استان سمنان با بیان اینکه امنیت ایران همواره خاری در چشم دشمنان بوده است، گفت: دشمن می‌خواست اغتشاش را بهانه‌ای برای ناامنی کند که موف...

جوانان از ریشه های فتنه های اخیر برائت بجویند/مظلومیت نیروی انتظامی در حوادث اخیر

جوانان از ریشه های فتنه های اخیر برائت بجویند/مظلومیت نیروی انتظامی در حوادث اخیر
2022-10-07T15:05:26+03:30
یزد- امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: جوانان و مردم باید از ریشه های فتنه های اخیر که از دشمن خط می گیرند، برائت بجویند.

دشمنان با نقشه‌های مختلف به دنبال برهم زدن وحدت مسلمانان هستند

دشمنان با نقشه‌های مختلف به دنبال برهم زدن وحدت مسلمانان هستند
2022-10-07T15:05:25+03:30
کرمانشاه- امام جمعه دالاهو با اشاره به آغاز هفته وحدت در هفته آتی، گفـت: دشمنان با نقشه‌های مختلف به دنبال برهم زدن وحدت مسلمانان هستند.

رد پای دشمنان ایران در فتنه اخیر مشهود بود

رد پای دشمنان ایران در فتنه اخیر مشهود بود
2022-10-07T15:05:25+03:30
شهرکرد- امام جمعه لردگان در چهارمحال و بختیاری گفت: رد پای دشمنان ایران مانند آمریکا، عربستان و اسرائیل در فتنه اخیر مشهود بود.

ظرفیت هفته وحدت برای اتحاد بیشتر بین مسلمانان استفاده شود

ظرفیت هفته وحدت برای اتحاد بیشتر بین مسلمانان استفاده شود
2022-10-07T15:05:25+03:30
بوشهر- امام جمعه موقت دیر گفت: از ظرفیت هفته وحدت برای ایجاد وحدت بیشتر بین جامعه مسلمین استفاده کنیم.

بی‌حجابی ابزار دشمن برای تقابل با نظام اسلامی

بی‌حجابی ابزار دشمن برای تقابل با نظام اسلامی
2022-10-07T14:52:05+03:30
مشهد - آیت‌الله علم‌الهدی گفت: بی‌حجابی جریانی است که دشمن آن را شناخته و هر جا خواسته در برابر اسلام قد علم کند، از بی‌حجابی و ترویج فساد استفاده کرده است.

دشمنان با ایران قوی مخالف هستند

دشمنان با ایران قوی مخالف هستند
2022-10-07T14:52:04+03:30
بوشهر- امام جمعه دشتی گفت: دشمنان با جمهوری اسلامی تنها مخالف نیستند بلکه با ایران قوی مخالف هستند.

تفرقه افکنی راهبرد همیشگی دشمن/ مدیران آب به آسیاب دشمن نریزند

تفرقه افکنی راهبرد همیشگی دشمن/ مدیران آب به آسیاب دشمن نریزند
2022-10-07T14:52:04+03:30
سمنان- نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه تفرقه افکنی راهبرد همیشگی دشمن برای رسیدن به اهداف شوم خودشان است، گفت: در این نبرد مدیران باید مراقب با...

مردم توطئه دشمن را خنثی کردند/فرهنگ سازی موثری در جامعه انجام شود

مردم توطئه دشمن را خنثی کردند/فرهنگ سازی موثری در جامعه انجام شود
2022-10-07T14:52:04+03:30
ماهشهر- امام جمعه موقت ماهشهر گفت: آشوب و اغتشاشی که در کشور رخ داده صرفاً به دلیل فوت «مهسا امینی» نیست اما مردم ایران مثل سال‌های گذشته توطئه دشمنان را خنث...

سخنان اخیر رهبر انقلاب بسیاری از توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد

سخنان اخیر رهبر انقلاب بسیاری از توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد
2022-10-07T14:52:04+03:30
اردستان-امام جمعه اردستان گفت: سخنان رهبر انقلاب در جمع دانش آموختگان دانشگاه افسری بسیاری از توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد.

وحدت تنها راه امت اسلامی در مقابل استکبار جهانی است

وحدت تنها راه امت اسلامی در مقابل استکبار جهانی است
2022-10-07T14:38:45+03:30
ایلام-امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه وحدت تنها راه امت اسلامی در مقابل استکبار جهانی است، گفت: اقتدار جمهوری اسلامی با ترقه بازی دشمن خدشه دار نمی شود.

مردم در جریانات اخیر هوشمندانه‌تر از برخی خواص عمل کردند

مردم در جریانات اخیر هوشمندانه‌تر از برخی خواص عمل کردند
2022-10-07T14:38:45+03:30
بندرعباس - امام جمعه بندرعباس گفت: در جریانات اخیر مردم و اقشار مختلف بهتر از برخی خواص بی‌بصیرت به نیت دشمنان پی بردند و هوشمندانه‌تر عمل کردند.

تعصب‌های جناحی و قومی نباید وحدت جامعه را تضعیف کند

تعصب‌های جناحی و قومی نباید وحدت جامعه را تضعیف کند
2022-10-07T14:38:45+03:30
قزوین –امام جمعه قزوین گفت: تعصب‌های قومی و وابستگی‌های حزبی و جناحی موجب تفرقه و از بین رفتن وحدت در جامعه می‌شود و همه باید سعی کنیم این تعصبات را کنار گذا...

دشمن برای اغتشاشات برنامه داشت/ ضرورت برخورد با مزدوران بیگانه

دشمن برای اغتشاشات برنامه داشت/ ضرورت برخورد با مزدوران بیگانه
2022-10-07T14:38:44+03:30
آرادان- امام جمعه آرادان گفت: داستان مرحومه مهسا امینی تنها یک بهانه بود و اگر هم رخ نمی‌داد بازهم اتاق‌های فکر بیگانگان و دشمنان برای روز اول مهر ایران اسلا...

دشمنان از ایران قوی هراسناک هستند/ شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود

دشمنان از ایران قوی هراسناک هستند/ شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود
2022-10-07T14:38:44+03:30
اهواز- نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: دشمنان از ایران قوی هراسناک هستند و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال تجزیه کشور بودند و این برای ما تازگی ندارد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)