میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس این روزها خانوادههای ایرانی بیش از هر زمانی برای خرید کالای مورد نیاز فرزندان خود به مغازههای لوازمالتحریر فروشی میروند اما بحثی که این روزها بیشتر از هر زمانی دغدغه تولیدکنندگان داخلی است ورود کالاهای چینی در بازار است. وجود لوازم التحریرهای چینی، غربی و مغایر با فرهنگ ایرانی-اسلامی در بازار بلای جان تولیدات ایرانی شده است.
بارها این مطالبه در فضایِ مجازی دیده شده که ایکاش تلویزیون در خدمتِ کالای ایرانی باشد. این اتفاق با پایین آوردنِ تعرفههای تبلیغاتی تلویزیون خواهد افتاد؛ همان نکتهای که به عنوان دغدغه بارها مطرح شده و البته پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم قولِ مساعد داده که تبلیغات تلویزیونی به سمتِ فضایی غیر از لاکچری و مخرّب و حتی اغواگرایانه برود.
شبکه کودک به دنبالِ حذف و کاهشِ آگهی بازرگانی، برنامهای تحت عنوانِ «چیچی» را راه انداخت که در آن کتاب، بازی، اسباببازی و محصولات فرهنگی ایرانی با تغییرات کلی در ساختار و محتوا روی آنتن رفت. برنامهای هم به تازگی پخش شد که «نسیما» نام دارد. این برنامه که تنها دوربین مخفی تلویزیون به حساب میآید با توجه به نزدیکی به ماه مهر و بازگشایی مدارس، سراغ نمایشگاه نوشتافزار ایرانی رفت تانشان دهد که علت تمایل خانوادههای ایرانی به خرید نوشتافزار ایرانی چیست و در وهله بعدی، اقدامی در جهت حمایت از تولیدات داخلی داشته باشد.
اما در این میان بسیاری از سرمایهگذارانِاین حوزه که قصد دارند با اکرانِ فیلمهایی همچون «پسر دلفینی» به سمتِ استفاده از کاراکترهای این انیمیشنهای محبوب در نوشتافزارهای ایرانی بروند. چقدر تلویزیون قرار است در آگهیهای بازرگانیاش به این سرمایهگذاران میدان تبلیغی بدهد؟ تعرفهها را پایینتر بیاورد و یا تعرفههایی هم به صورتِ رایگان در اختیارِ تولیدکنندگان نوشتافزار ایرانی قرار دهد.
شاید حضورِ امروز محسن برمهانی معاون سیما در نمایشگاه نوشتافزارِ ایرانی اسلامی چراغِ سبزی باشد برای حمایت از تولیدکنندگان این عرصه. هرچند که شاید در وهله اول، مخاطب با مواجهه این خبر با خودش بگوید چرا معاون سیما به این نمایشگاه رفته و چه ارتباطی با کارِ او پیدا میکند اما تولیدکنندگان محصولات فرهنگی نیازمندِ توجه رسانه و تلویزیوناند تا بتوانند در این بلبشوی رقابتی در میدان باقی بمانند.
معاون سیما در جریانِ این بازدید اعلام کرد که رویکرد صداوسیما در قبالِ بازارسازی فرهنگی، حمایتی و مشارکتی است. اگر تعامل خوبی بین طراحان و تولیدکنندگان با رسانه شکل بگیرد، میتواند در تبلیغ شخصیتهای محبوب و تأثیرگذار حوزه کودک و نوجوان، نقش مهمی ایفا کند.
معاون سیما در این مسیر چالشهای رسانه ملّی را در شکلدهی به بازارهای فرهنگی جانبی شخصیتهای رسانهای اعلام کرده و گفته است: از جمله اشکالات این است تا زمانی که تولیدکننده سودش را از فرآیند تولید برنامه کسب کند، دغدغه چندانی در تجاریسازی شخصیتهای اثرش ندارد و از سوی دیگر پیشتر اقدامات خارج از ضوابط و عدم رعایت حق کپیرایت داخلی بر مشکلات این حوزه دامن میزده است.
برمهانی همچنین درباره شخصیتهای عروسکی و انیمیشنی متعلق به خودش نیز گفته است: صداوسیما وقتی یک اثری را خلق میکند حق مالکیت معنوی شخصیتهایش متعلق به سازمان است اما معتقدیم، میشود شخصیتهای محبوب مخاطبان در جامعه دیده شود و تجاریسازی در خصوص آن صورت گیرد. معاونت سیما یکی از اعضای شورای واگذاری حق مالکیت معنوی آثار بوده و نظر مؤثری در آن دارد و حتماً نگاه حمایتی در این شورا نسبت به این مهم نیز وجود دارد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
کییرکگور معتقد است نمیشود انسان را بدون شناخت خداوند شناخت
بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی قابل اعمال است
دبیر جشنواره نوآوری های تبلیغی «جنات» منصوب شد
ارتباط میان علم عصبشناسی با فرهنگ چیست؟
پدیدههای فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگپژوهی نبوده است
دومین رویداد «راویان افتخار» برگزار می شود
چهارمین اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی فراخوان مقاله داد
سازماندهی و توانمندسازی جلسات خانگی قرآن مورد توجه است
بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی و برخی دیگر به طرق دیگر قابل اعمال است
اصول و روشهای ابلاغ پیامهای الهی با بهره گیری از هنر قرائت قرآن کریم
پیوند وجودی قاری با قرآن کریم چگونه رقم می خورد؟
در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی دارد
حاج ابوالقاسم: «مصعب بن عمیر» فردی شاخص در امر تبلیغ دین بود
صالحی : دیپلماسی قرآنی را باید فعالتر کرد
باباخانی: بیش از ۸۰ درصد مردم با هیئت ها در ارتباط اند
حجت الاسلام ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد شد
ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
حجتالاسلام ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
مقوله غنا در تلاوت قرآن کریم تبیین و بررسی شد
فرهنگ میتواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد
خاموشی: ترویج سبک زندگی قرآنی عمده ترین هدف مسابقات قرآن است
نماهنگ «نحن حزب الله» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر میشود
همایش «میانداران جهاد ۴» ویژه شبکههای تخصصی هیئت برگزار می شود
اختتامیه مسابقات قرآن بسیج با حضور عوامل «محفل» برگزار شد
خاموشی: باید خلأها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
قمی: طرح «زندگی با آیهها» امسال باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
معرفی آموزههای امام علی(ع) از اهداف برنامه های ایام میلاد نور است
قمی: امسال طرح «زندگی با آیهها» باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
خاموشی: باید خلاها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود