میرنیوز

یاران امام حسین (ع) بالاترین مقام را در تاریخ بشریت دارند

یاران امام حسین (ع) بالاترین مقام را در تاریخ بشریت دارند 2022-09-01T14:35:26+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمدجواد مروجی طبسی، استاد سطح خارج حوزه علمیه شامگاه ۹ شهریورماه در نشست علمی «بررسی اصحاب و یاران امام حسین (ع)»، از سلسله درس‌گفتارهای تخصصی عاشورا که از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: هرگز در طول تاریخ یارانی چون یاران امام حسین (ع) پیدا نشد. امام حسین (ع) فرمودند من یارانی باوفاتر و بهتر از شما ندیدم. در بین انبیا الهی هم در طول تاریخ ۱۰۰ نفر یار باوفا وجود نداشته است و حتی شاید ۲۰ نفر یار باوفای ثابت قدم وجود نداشته نه برای نوح، نه ابراهیم، نه موسی و عیسی و حتی پیامبر ما.

وی افزود: پیامبر (ص) یاران خود را بارها و بارها آزمود ولی حتی صد نفر هم نبودند که ثبات قدم در کنار پیامبر (ص) داشته باشند. در جنگ احد، به عنوان نمونه وقتی نوبت به تقسیم غنایم رسید میدان نبرد را رها کردند و به ندای اینکه پیامبر (ص) کشته شده ایشان را تنها گذاشتند. قرآن آنها را سرزنش کرده و می‌گوید اگر پیامبر (ص) کشته شد یا وفات کرد باید به عقب برگشته و دین را رها کنید. شما برای دین جهاد می‌کنید یا برای شخص پیامبر (ص) و اگر ایشان نباشد دین را رها می‌کنید؟ عجیب اینکه چند نفر مانند علی (ع)، ابودجانه انصاری و یک زن با پیامبر (ص) بیشتر نماندند.

اهانت و بی وفایی صحابه پیامبر (ص) در نماز جمعه

مروجی طبسی بیان کرد: نماز جمعه و خطیب آن و روز جمعه حرمت دارد و اگر بشنوید حضار امام جمعه را سرپا نگه داشته و اطراف او را خالی کردند این افراد چه مردمی هستند؟ آیا مسلمان و با وفا محسوب می‌شوند؟ چنین اتفاقی برای پیامبر (ص) و نماز جمعه رخ داده است؛ روزی یک کاروان تجاری وارد مدینه شد و مردم پای خطبه نماز جمعه پیامبر (ص) نشسته بودند و وقتی این کاروان را دیدند او را رها کردند. آیا اهانت و بی تربیتی بالاترین از این وجود دارد؟. اگر چند تن چون علی و فاطمه و… نبودند عذاب نازل می‌شد.

وی اضافه کرد: در روایات بیان شده که در روز محشر افرادی که چندبار توسط پیامبر (ص) آزمایش شدند و سرافراز بیرون نیامدند از حوض کوثر دور خواهند شد. براساس روایت بخاری، گروهی در قیامت از حوض کوثر دور می‌شوند و آنها کسانی هستند که بعد از پیامبر (ص) چه که با اهل بیت (ع) نکردند. من می‌خواهم بگویم این موضوع در دوره پیامبر (ص) هم صدق دارد و حساب حوادث بعد از پیامبر (ص) با کرام الکاتبین است. همچنین در روایت دیگری در بخاری و سنن و مسانید اهل سنت بیان شده که بسیاری از صحابه پیامبر (ص) به دوره جاهلیت برگشتند.

وی اضافه کرد: این می‌رساند که حتی پیامبر (ص) اسلام بهره و نصیبی از یاران نداشتند و خیلی از یارانشان به خاطر پست و مقام و مال سراغ او آمدند و در سختی‌ها ایشان را رها کردند. حتی امام علی (ع) و امام حسن (ع) هم صد یار باوفا نداشتند و ایشان را تنها گذاشتند. البته در بین یاران امیرمؤمنان (ع) افرادی بسیار محدود و کم بودند که وفادار هم ماندند مانند مالک اشتر، عمربن حمق خزاعی، میثم تمار.

وی ادامه داد: عمربن خزاعی گفته است به خدا قسم من برای مال دنیا نزد شما نیامده‌ام آمدنم من برای رسیدن به مقام نیست، نیامده‌ام مگر اینکه چون شما جانشین رسول الله و اولی الناس بالناس هستی. پیامبر (ص) فرمودند: هر کسی من ولی او هستم علی ولی او هست. به خدا قسم اگر به من دستور دهی که کوه‌های بلند را جابجا یا دریاها را از آب خالی کنم این کار را می‌کنم تا شمشیر دست بگیرم و دنبال دشمنان تو بیفتم و آنها را از تو دور کنم. امام (ع) هم فرمودند ای کاش صد نفر مانند تو یار من بودند.

بی وفایی یاران امام مجتبی (ع)

مروجی طبسی اضافه کرد: یاران امام مجتبی (ع) آنقدر از خدا دور شدند که به معاویه نوشتند اگر بخواهی ما حسن بن علی را دست بسته به تو تحویل دهیم تحویل می‌دهیم. آیا امام با این یاران می‌توانست جهاد و نبرد کند؟ آیا چاره‌ای جز صلح وجود دارد؟ لذا بی جهت نیست که امام حسین (ع) فرمودند من بهتر از شما یارانی نیافتم و ندیدم و این مطلب عجیبی است. کسانی که تا آخرین نفس و قطره خون در حمایت از امامشان ایستادند و خونشان را نثار امام کردند.

مروجی طبسی اظهار کرد: یکی از ویژگی یاران امام حسین (ع) داشتن بصیرت و فنای فی الله و ذوب در امامت است؛ امام حسین (ع) در شب عاشورا یاران را جمع کرده و فرمودند من بیعتم را از شما برداشتم، معنای این سخن آن است که از تاریکی شب استفاده کرده و اگر قصد رفتن دارید بروید زیرا نهایت کار همه مرگ است. فرمودند: ان القوم انما یطلبوننی؛ لشکر ابن زیاد و سعد فقط دنبال من هستند و اگر به من دست یابند با شما کاری نخواهند داشت.

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: امام برخاستند و فرمودند: فانی لا اری الموت الا السعاده؛ من مرگ را جز سعادت چیز دیگری نمی‌بینم و زندگی با ظالمان و یزیدیان را چیزی جز خواری و ذلت نمی‌بینم و باز فرمود من به همه شما اجازه می‌دهم بروید. حضرت فرمودند تنها نروید و هر کدام از شما دست یکنفر از اهل بیت مرا بگیرد و از کربلا خارج شود. عجیب این است که وقتی امام (ع) این سخن را بیان کردند با انقلاب درونی عجیبی از یاران مواجه شدند و سخنان عجیبی از آنها صادر شد.

نمونه‌ای از ایثار در کربلا

مروجی طبسی بیان کرد: به عنوان مثال زهیر بن قین فرمود اگر دنیا باقی بود و من هم تا ابد در دنیا زنده بودم در کنار شما بودن را بر همه چیز مقدم می‌داشتیم و اگر مرا بکشند و قطعه قطعه کرده و بسوزانند و خاکستر مرا بر باد دهند و آنها جمع شود و بار دیگر زنده شوم و تا هزار مرتبه چنین کاری در حق من انجام بدهند باز دست از یاری تو برنخواهم داشت. این چه اعتقاد و یقینی است؛ یا هلال بن نافع بجلی گفت: والله ما کرهنا لقاء ربنا و انا علی نیاتنا و بصائرنا…؛ ما هرگز لقای خدا را ناپسند نمی‌دانیم و به استقبال ملاقات با پروردگار می‌رویم و بدان در کنار آن هستیم که در کنار شما هست و دشمن آن هستیم که دشمن تو هست و دست از تو برنمی‌داریم. کدام یک از یاران پیامبر (ص) و امام علی (ع) وامام حسن (ع) چنین استواری و ثبات قدم داشتند.

وی به بریر به عنوان یار دیگر امام اشاره کرد و گفت: او فرمود خدا بر ما منت نهاد و ما را انتخاب کرد که در برابر شما جنگ کنیم تا اینکه اعضای بدن ما قطعه قطعه شود و فردای قیامت جد شما شفیع ما باشد. بریر حاضر است تکه تکه شود ولی دست از فرزند رسول الله برندارد. چنین بصیرت‌ها و نیات خالصانه در غیر کربلا در کجا پیدا می‌شود و در کجای تاریخ چنین رشادت و وفاداری را می‌توان یافت.

برتری یاران امام حسین (ع) بر یاران امام زمان (عج)

مروجی طبسی با بیان اینکه آیا مقام و منزلت یاران حسین (ع) منزلت بیشتری دارند یا اصحاب و یاران امام مهدی (عج)، اضافه کرد: آنچه از قبل از ذهن ما وجود دارد این است که یاران امام زمان (عج) بالاترین افراد در تاریخ عالم هستند که کسی به گرد پای آنان هم نمی‌رسد ولی این درست نیست و روایاتی داریم که از آن فهمیده می‌شود که یاران امام حسین (ع) برترین یاران هستند. در نهج‌البلاغه آمده است: پدر و مادرم به فدای آنان باد که گروهی هستند که نام‌هایشان در آسمان معروف است ولی در روی زمین مجهول هستند.

وی افزود: از امام باقر (ع) روایت شده است که فرمودند: رسول خدا روی که جماعتی از یارانش در نزد او بودند فرمود: اللهم لقنی اخوانی و دو مرتبه فرمودند خدایا برادرانم را به من نشان بده. برخی صحابه گفتند ما برادران شما هستیم ای پیامبر (ص) و پیامبر (ص) فرمودند شما یاران من هستید نه اخوان و برادران من، برادران من قومی در آخرالزمان هستند که به من ایمان می‌آورند در حال که مرا ندیده‌اند و خدا نام آنها را قبل از اینکه از سلب و رحم مادر بیرون بیایند ثبت کرده است. هر یک از اینها در دین آنقدر صلابت دارند که همانند شخصی هستند که آتش در دست گرفته‌اند. بعد فرمودند: اولئک مصابیح الدجا؛ اینان چراغ‌های هدایت هستند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه تصریح کرد: حاکم نیشابوری در مستدرک حدیث صحیحی بنابر شرط شیخین از ابن حنفیه نقل کرده که ما در نزد امام علی (ع) بودیم و مردی از حضرت مهدی (عج) سوال کرد و امام (ع) فرمودند: هیهات ثم عقد بیده سبعا …؛ گویی امام قصد داشتند به او بگویند خیلی مانده تا شما بفهمید مهدی کیست؛ این مهدی شخصیتی است که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد و اصحاب وی به تعداد بدریون هستند و هیچکس به اینها از نظر فضیلت و برتری نمی‌رسد. بنابراین یاران امام مهدی (عج) جز بهترین یاران هستند ولی در مقایسه باز به پای یاران امام حسین (ع) نمی‌رسند و آنها برتری خاصی بر بقیه دارند.

کربلا؛ سرزمین شهادت انبیا و اوصیاء

استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار کرد: در کامل الزیارات از امام صادق (ع) نقل شده که امام علی (ع) برای خواباندن فتنه صفین با مردم حرکت کردند و در بین راه به کربلا و محل شهادت شهدا رسیدند و فرمودند: در اینجا ۲۰۰ پیامبر و ۲۰۰ سبط پیامبر و ۲۰۰ وصی پیامبر در اینجا شهید شده‌اند یعنی این سرزمین شهیدپرور است و بعد حضرت فرمودند: اینجا محل شهادت عده‌ای خواهد بود که احدی از جهت فضیلت و برتری بر آنان برتری ندارد. یعنی ۲۰۰ پیامبر (ص) و سبط و وصی آنها هم به مقام یاران امام حسین (ع) نمی‌رسند.

مروجی طبسی تاکید کرد: نمونه یاران امام حسین (ع) تاکنون در تاریخ عالم یافت نشده است نه قبل از شهادت و نه بعد از آن و اینها افراد ویژه‌ای هستند که از برخی انبیا و سبط انبیا و برخی اوصیای انبیا برتر هستند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)