میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، یوسفعلی میرشکاک در آیین نقد کتاب «شمعدانیها» شامل گزیده رباعیات سالهای 1383 تا 1399 میلاد عرفانپور که 30 خرداد توسط مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری و با اجرای محمود حبیبیکسبی برگزار شد، گفت: رباعی در روزگار ما از ساحت رباعی خارج شده و هایکو و تقلبی شده اما در این کتاب با رباعیهایی مواجه هستیم که مانا و ماندگار خواهد بود.
وی با بیان این که بسیاری رباعی گفتند، اما مانایی نداشته است، ادامه داد: رباعی برخلاف دیگر قالبهای شعری، متعلق به شعر فارسی است و اعراب نتوانستند از آن بهره ببرند.
میر شکاک اضافه کرد: اگر تمدن بشری مجالی برای ادامه داشته باشد، قالب اشعار در روزگار آینده رباعی خواهد بود؛ زیرا دیگر انسان امروزی مجالی برای اشعار طولانی ندارد؛ البته هر اندازه سرودن رباعی در این روزگار ممکن میشود، قالب دوبیتی محال خواهد بود و جز بابا طاهر دیگر هیچ هماوردی ندارد.
وی افزود: شاید دلیل متولد نشدن دوبیتی این باشد که خاستگاه این قالب شعری عاطفه انسان است که حضرت حق عطا کرده و دیگر به کسی نداده است.
وی با بیان اینکه در رباعیهای عرفانپور با ایماژهای اغلب معطوف به معنا روبهرو هستیم، افزود: رباعیهای تصویری مانایی و جذابیت خاصی دارند.
میر شکاک یکی دیگر از خصوصیات رباعیات میلاد عرفان پور را ارتباط پیدا کردن عام و خاص با این اشعار دانست و گفت: رباعیات شاعران معاصر دیگر، بیشتر برای خواص بود و عامه مردم فهمی از آن پیدا نکردند.
این پژوهشگر با بیان اینکه امروز نمیتوان انتظار جریانسازی را در عرصه شعر داشت، تصریح کرد: قالب اصلی شعر کهن فارسی ابتدا قصیده و سپس غزل بود؛ ولی امروز با خلق شاهکارهایی از جمله در اشعار عرفانپور، رباعیات برای جامعه جاذبهدار شدهاند و این قالب به زودی پرطرفدارترین میان شاعران و مخاطبان میشود.
مرتضی امیری اسفندقه، شاعر، نیز در ادامه با اشاره به رباعیات موفق عرفانپور در کتاب «شمعدانیها» گفت: عرفانپور به واقع شاعر ادبیات انقلاب است. او از بهترین رباعیسرایان معاصر است که راه رباعیسرایان بزرگی چون قیصر امینپور، سید حسن حسینی، بیژن ارژن و ایرج زبردست را ادامه میدهد.
وی با اشاره به اشعار عرفانپور ادامه داد: عرفانپور جای رباعیات قیصر را پر میکند و حتی به آن میافزاید. رباعی قالب شعر امروز و فرداست و قالبی است که عام و خاص با آن ارتباط برقرار میکنند.
میلاد عرفانپور، صاحب مجموعه رباعی «شمعدانیها»، نیز در این نشست گفت: اگر جذابیتی در رباعیات من وجود دارد، لطف حق است و به لحظههایی اختصاص دارد که خداوند دست شاعران را میگیرد تا بخشی از ملکوت خود را نشان دهد.
«شمعدانیها» شامل 177 رباعی از میلاد عرفانپور است که وی در سالهای 83 تا 99 سروده و در کتابهای «از شرم برادرم»، «پاییز بهاری است که عاشق شده است»، «پادشهر»، «جشن فراموشیها»، «ناخوانده»، «از آخر مجلس»، «بیخبریها»، «درباره تو»، «راهبندان»، «تماشایی» و «دوستش داشته باش» منتشر شدهاند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد