میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نیاز انسان به تفریح و بازی موضوعی است که در آموزههای قرآن و حدیث هم به آن توجه شده و تأکید شده که انسان به این نیاز اساسی توجه داشته باشد تا نشاط و شادابی در زندگی حفظ شود؛ هرچند باید از افراط و پرداختن به امور بیهوده و لغو دوری کرد. در عین حال بعضی امور قمار و باطل در قالب بازی انجام میشود که باید دقت ویژهای به آن شود. کارهایی مانند بیلیارد، بازی ورق و پاسور و... ازجمله این موارد هستند که متأسفانه در میان برخی افراد رواج دارند.
خبرگزاری تسنیم با مرور برخی آموزههای فقهی در ارتباط با قمار و تداخل آن با بازیها و تفریحات سالم، به بررسی نظر مراجع عظام تقلید در این باره پرداخته است.
بازی با کامپیوتر
سؤال: بازی قمار، به صورت تک نفره با رایانه چه حکمی دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت، سیستانی، فاضل و مکارم): بازی با آلات قمار جایز نیست؛ خواه طرف مقابل، شخص باشد یا رایانه.
آیات عظام بهجت و سیستانی: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیات عظام فاضل و مکارم: اگر طرف دیگر رایانه باشد، اشکال ندارد.
بازی شطرنج
سؤال: بازی با شطرنج، بدون برد و باخت و به منظور تقویت فکر و حافظه، چه حکمی دارد؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، فاضل، مکارم و نوری: اگر (واقعاً ) در نظر عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد، بازی با آن اشکال ندارد.
آیات عظام بهجت و وحید: اگر بدون برد و باخت باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و این احتیاط بسیار شدید است.
آیات عظام سیستانی و صافی: بازی با شطرنج حرام است و انگیزه یاد شده، هیچ تأثیری در حکم ندارد و باعث جواز آن نمیشود.
***
سؤال: اگر برای مقلد ثابت شود که شطرنج در زمان حاضر آلت قمار بودن خود را از دست داده است، بازی با آن بدون برد و باخت، چه حکمی دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت و صافی ): اگر احراز شود که از نظر عرف، آلت قمار بودن خود را از دست داده است، بازی با آن اشکال ندارد.
آیتالله بهجت: بازی با شطرنج، اگر بدون برد و باخت باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و این احتیاط بسیار شدید است.
آیتالله صافی: بازی با شطرنج، در هر حال حرام است.
جوایز ورزشی
سؤال: آیا در بازی های ورزشی، تعیین جایزه از سوی شخص یا گروه دیگر (غیر از مسابقهدهندگان) اشکال دارد؟
همه مراجع: در فرض یاد شده، اشکال ندارد.
شرطبندی
سؤال: آیا هر بازی که در آن برد و باخت و شرطبندی انجام شود، حرام است؟
همه مراجع: هر نوع بازی که به صورت برد و باخت و شرط بندی باشد، حرام است؛ مگر در مسابقه تیراندازی و اسبسواری.
تخت نرد
سؤال: حکم بازی با تخت نرد را بیان کنید؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، فاضل و مکارم: اگر از آلات قمار محسوب شود، بازی با آن هر چند بدون برد و باخت، حرام است.
آیات عظام بهجت و وحید: بازی با نرد، اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و بدون آن بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیات عظام سیستانی، صافی و نوری: حرام است.
بازی با ورق
سؤال: بازی ورق و یا پاسور چه حکمی دارد؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، صافی، نوری و وحید: بازی با آلات قمار، هر چند بدون برد و باخت حرام است.
آیات عظام بهجت و مکارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیتالله سیستانی: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندی باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
آیتالله فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختی در کار نباشد، اشکال ندارد.
بیلیارد
سؤال: با توجه به رواج بیلیارد در سطح جامعه و تمایل بعضی مراکز آموزش عالی به استفاده از آن، نظر مراجع عظام تقلید در این خصوص چیست؟
آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، صافی، فاضل، مکارم و نوری: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، بازی با آن جایز نیست؛ هر چند بدون برد و باخت باشد.
آیتالله بهجت: بازی با بیلیارد جایز نیست.
آیتالله سیستانی: اگر در نظر عرف محل، وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.
آیتالله وحید: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد