میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آموزش زبان فارسی در مدارس کشور با چالشهای مختلفی روبروست. برآورد برخی از کارشناسان بر این است که روشهای آموزشی که طی سالهای گذشته به کار گرفته شده، نتیجه دلخواه را به دنبال نداشته است؛ به طوری که دانشآموزان پس از فارغالتحصیلی از مدرسه و در آستانه ورود به دانشگاه و حتی پس از آن بر تمامی مهارتهای زبانی تسلط ندارند. به نظر میرسد که آموزش زبان ملی در سطوح مختلف آموزشی ایران به امری سهل ممتنع تبدیل شده است؛ هم میدانیم که چه میخواهیم و هم نمیدانیم.
کارشناسان دلایل مختلفی را برای ضعف در این زمینه برمیشمارند؛ از تغییر سبک زندگی ایرانیها طی سالهای گذشته گرفته و تغییر اولویتهای تربیتی تا اشکالات اساسی که برای کتابهای درسی و روشهای آموزشی یادآور میشوند. این موضوع حتی در میان دانشآموزان رشته علوم انسانی که بیشتر از دیگر دانشآموزان، منابع درسی ادبیات و زبان فارسی سر و کار دارند نیز دیده میشود. با وجود اینکه طی سالهای گذشته بارها و بارها ضعفها و مشکلات که ممکن است در آینده تأثیر منفی بر فارسیزبانان بگذارد، مطرح شده اما اقدام مناسبی در جهت بهبود وضعیت فعلی صورت نگرفته است.
یکی از دلایل عدم توفیق در امر آموزش زبان فارسی در مدارس را شاید بتوان در بهره نبردن از روشهای نوین آموزشی دانست. در شرایطی که گاه آموزش زبان و ادبیات فارسی برای خانوادهها و مراکز آموزشی و حتی خود دانشآموز در اولویت نیستند، ابتکار عمل نیز در امر آموزش مفاد این درس کمتر به کار گرفته میشود؛ به همین دلیل آموزش زبان و ادبیات فارسی در سالهای گذشته همواره به روشی سنتی تدریس شده و خروجی آن حفظ چند بیت و یادگیری معانی کلمات است. حسن ذوالفقاری، مدیر گروه آموزش زبان فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در خبرنامه این گروه روشی جدید برای آموزش زبان و ادبیات فارسی ارائه و پیشنهاد میدهد. روش بارش مغزی که در آن معلم میتواند از حداکثر ظرفیت دانشآموزان برای ارتقای امر آموزش و نهادینه کردن مفاد آموزشی بهره برد. او در اینباره مینویسد: بارش مغزی چنان است که دانشآموزان را واداریم در مورد یک موضوع، به بحث و مناظره بپردازند و هر مورد یا راه حلی که به ذهنشان رسید در جمع مطرح کنند. همه میتوانند صحبت کنند. معلم نقش هدایتگر را برعهده دارد. او همه مطالب را یادداشت میکند و با مشارکت گروهی و انباشتن افکار راهحلهایی برای مشکلات مییابد. چون همه باید در بحث شرکت کنند، موجب افزایش خلاقیت و حس رقابت هم میشود. هدف اصلی از بارش مغزی تقویت قوه خلاقیت دانشآموزان، تولید ایدههای جدید، شکستن سد قواعد مرسوم و ایجاد راههای جدید برای حل مسائل، درک نحوه ارتباط بین مفاهیم، شکستن زمینههای ذهنی قبلی و پیدا کردن راهی مناسب برای اندیشیدن است. شاید جدیترین کاربرد آن در ادبیات باشد، زیرا پایه و مایه ادبیات خلاقیت است.
روش بارش مغزی امروزه یکی از متداولترین روشهای تصمیمگیری گروهی بوده و موجب گسترش و تحول بسیاری از روشهای مرتبط و مشابه شده است. هر موضوعی که به نظر شاگردان جالب به نظر میرسد، حتی در مورد معضلات اجتماعی مانند دفع درست زباله، صرفهجویی در آب و بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی، میتواند طرح شود. گاه دانشآموزان راهکارهایی ارائه میدهند که ممکن است به فکر دیگران نرسیده باشد. آموزش از طریق بارش مغزی، توانایی حل مسئله را افزایش میدهد و به آفرینش و خلاقیت منجر میشود. هنگام بارش فکری، با هدایت و راهنمایی معلم، همه نظرات خود را بیان میکنند و یکی از دانشآموزان تمام آنها را ثبت میکند. اینگونه تمام دانشآموزان در جریان یادگیری سهیم و شریک میشوند و حتی آنان که گوشهگیرند به اجبار وارد بحث میشوند. با این روش در مدت زمان کوتاهی، شمار زیادی پیشنهاد حاصل میشود. بارش مغزی بر دو اصل استوار است:
اصل اول مبتنی بر تنوع نظرات است. تنوع نظرات، آن بخش از مغز را که به خلاقیت مربوط است، فعالتر میکند تا بر تفکر قضاوتی خود فائق آید. تفکر قضاوتی به معنی ارزیابیها و نظرات تکمیلی نسبت به مطلب مطرح شده است. به این منظور بعد از آنکه تمامی پیشنهادها جمعآوری شد، بررسی و ارزیابی پیشنهادها صورت میگیرد.
اصل دوم کمیت، فزاینده کیفیت است؛ یعنی هرچه تعداد پیشنهادها بیشتر شود، احتمال رسیدن به یک راه حال بهتر افزایش مییابد.
بارش مغزی قواعدی دارد:
نویسنده در ادامه این یادداشت مراحل ارائه بارش مغزی را به منظور ارتقای کیفیت این روش در آموزش ارائه میدهد و مینویسد:
برای بارش مغزی باید پنج گام برداشت: گام اول بیان و تفهیم موضوع است. اجرای موفقیتآمیز این روش مستلزم شناخت قبلی افراد از مسئله است. گام دوم گروهسازی و شرح قوانین و اعلام وظایف اعضا، منشی و مشاهدهکنندگان به وسیله رئیس جلسه. گام سوم بارش اندیشهها و ارائه نظرات به صورت چرخشی و نوبتی است. معلم هم باید بر کار خود و کلاس مسلط باشد تا کلاس به هرج و مرج کشیده نشود. بحثهای انحرافی و مسائل ساده و پیش پا افتاده ممکن است وقت کلاس را بگیرند.
گام چهارم طبقهبندی اندیشههاست. معلم از گروهها میخواهد اندیشههای خود را روی تابلو بنویسند و چنان چه هریک از گروهها اندیشههای دیگری دارند میتوانند به آن بیفزایند. سرگروهها میتوانند نظرات و اندیشههای تکراری را حذف کنند. گام پنجم قضاوت و ارزشیابی اندیشههاست. اکنون باید آرا پالایش شوند و نظرات مشابه و نامناسب حذف، سپس بررسی و ارزشیابی و طبقهبندی شوند.
بارش مغزی را میتوان با روشهای گوناگونی اجرا کرد. مثلاً پیش از جلسه از همه بخواهیم پیشنهادهای خود را کتباً در اختیار رئیس جلسه قرار دهند، یا از شرکتکنندگان بخواهیم افکارنویسی کنند و نظرات خود را در مدتی کوتاه بنویسند. یا تلفیقی از افکارنویسی و بارش مغزی که شرکتکنندگان هرکدام شخصاً فهرستی از کلمات مرتبط با مسئله را تهیه کنند. مزیت این روش بر روش بارش مغزی در این است که قابلیت بسط و گسترش پیشنهادها را دارد. بارش مغزی هدایتشده چنان است که رئیس جلسه از گروه میخواهد مسئله را ریشهای بررسی کنند و رفتهرفته با مطرح شدن نظرات متفاوت، اطلاعات بیشتر و پیشنهادهای جدیدتر مطرح شود. با این روش مانع تصمیمگیری ناپخته در فرایند حل مسئله میشود. در گونه دیگر بارش مغزی عناصر جلسات آزاد و روابط اجباری به طور فزاینده ترکیب میشوند تا اینکه گروه به راه حل نهایی مورد توافق دست یابند، گاه در جلسات فعال با بیان فکرهای متنوع، این بارش به توفان فکری بدل میشود.
هنگام انشانویسی میتوان از این روش به خوبی استفاده کرد. ابتدا موضوع را روی تخته مینویسیم، سپس به کمک بارش مغزی از همه میخواهیم درباره آن نظر دهند و سرانجام جمعبندی کنند و بعد از آن درباره موضوع چند بند بنویسند. انشا را با روش بارش میتوان به گونهای دیگر هم اجرا کرد. موضوع واحدی مثلاً پاییز داده میشود. هرکس یک جمله درباره پاییز بگوید و در روی تخته ثبت شود. در نهایت جملات تولیدی به کمک بارش فکری منظم و بندنویسی شود تا انشایی واحد شود.
هنگام معنی شعر از دانشآموزان میخواهیم آنچه از بیت میفهمند بیان کنند. از قبل ارائه هرگونه اظهار نظری را آزاد میگذاریم تا به راحتی اظهار نظر کنند. در پایان اظهار نظرها جمعبندی شده و بهترین نظرات به صورت اصلاح شده بیان شود.
در قصهخوانی معلم ابتدا قسمتی از داستان را برای دانشآموزان میخواند، سپس در نقطه اوج داستان توقف کرده از دانشآموزان و گروههای کلاس میخواهد بقیه داستان را به کمک بارش مغزی حدس بزنند و بعد از شنیدن نظرها بقیه داستان را بخواند.
در درس تاریخ ادبیات یکی از مسائل درس را به صورت سؤال مطرح میکنیم. مثلاً علت بازگشت ادبی چیست. هریک از دانشآموزان نظر خود را میدهند و در نهایت نظرات جمعبندی و ارائه میشود. معلم نیز علل را کامل بازگو میکند. حتی در درستنویسی و آموزش زبان هم به کمک بارش فکری ممکن است. مثلاً میپرسیم علت اینکه درازنویسی موجب ابهام در جمله میشود، چیست. هریک از دانشآموزان به فراخور دانش و تجربه دلیل خود را ارائه میدهند و سرانجام جمعبندی میشود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
بسیج نقش مهمی در اعتلای کشور دارد
امام جمعه دیر: حل مشکل گرانی ها در اولویت دولت باشد
حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است
برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با قدرت ادامه خواهد داشت
وتو پیشنویس آتشبس در غزه دفاع رسمی از نسل کشی است
مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند
مسائلی مانند فیلترینگ و انتصابات سؤالبرانگیز اولویت نظام نیست
جبهه مقاومت منسجمتر در برابر دشمن ایستاده است
بهبود وضعیت اقتصاد اولویت دولت چهاردهم باشد/ توجه به معیشت مردم
امامجمعه شهر سگزاباد: اولویت دولت باید معیشت مردم باشد
اقدامات دشمنان خیال باطل است
اقدام قاطع دولت در ارتقای ظرفیت سانتریفیوژها ارزشمند است
بسیج زنجیره طلایی ایستادگی است/ تعیین سرنوشت جنگ با حضور مردم
رفع فیلترینگ مسئله اصلی کشور نیست/ دولت فکری به حال اقتصاد کند
فرهنگ فاطمی و بسیج ارکان تحقق جامعه هستند
اخلاص بسیجیان عامل موفقیت آنها است
رای دادگاه لاهه ننگی بر پیشانی اسرائیل جنایتکار است
گفتمان مقاومت در همه دنیا گسترش پیدا کرده است
مسئولان تمرکز خود را در بهبود وضعیت معیشتی مردم بگذارند
انقلابی بودن ویژگی ممتاز بسیج است
هر کسی با تلاش شبانهروزی مشکلی از مردم را برطرف کند بسیجی است
دشمن با حضور بسیج عقبنشینی میکند
تصویب قطعنامه ضدایرانی در سازمان ملل رسوایی بزرگی برای آنها است
تبعیت از اوامر ولی فقیه یکی از دلایل فائق آمدن بر مشکلات است
دستور دستگیری سران رژیم صهیونیستی شکست مفتضحانه آنهاست
دولت بر رفع مسائل معیشتی و اقتصادی مردم تمرکز کند
حق جوانان بومی استان بوشهر برای اشتغال محقق شود
رمز پیروزی و بقای جمهوری اسلامی «بسیج» است
ترویج تفکر بسیجی لازمه برونرفت از مشکلات است
امروز در شرایط جنگ ترکیبی سختی قرار داریم