میرنیوز

نگاهی به «زمستان است»|ماجرای یک مقایسه عجیب با کلی حرف نزده!/ خواب زمستانی با سردرگمی کارگردان

 نگاهی به «زمستان است»|ماجرای یک مقایسه عجیب با کلی حرف نزده!/ خواب زمستانی با سردرگمی کارگردان 2020-02-18T10:14:24+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مستند زمستان است، به کارگردانی مهرداد زاهدیان و تهیه‌کنندگی پیروز حناچی تولید شده است؛ این اثر روایتی از خیابان لاله‌زار تهران است و با بررسی تاریخی این خیابان تلاش کرده است تا روایتی جامع را از آن ارائه بدهد. این فیلم مستند در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور داشت و پس از ان به جشنواره فیلم فجر رفت. در زیر نگاهی به این فیلم مستند داریم؛ 

در ساخت مستندهای سینمایی می‌توان گفت که 2 رویکرد غالب وجود دارد؛ رویکرد اول ساخت مستندهایی پژوهش محور در مورد یک سوژه خاص است که در آن از اسناد به دست آمده، تصاویر آرشیوی قدیمی، مصاحبه‌ با افراد شاهد و ... کمک گرفته می‌شود؛ این دست مستندها عمدتا بر روی یک فرد، مکان یا یک اتفاق قدیمی که سال‌ها صحبتی از آن نشده است متمرکز شده و با استفاده از یک تیم پژوهشی بسیار قوی و صرف زمان طولانی، ساخته می‌شود؛ از جمله نمونه‌های این گونه مستندسازی می‌توان به فیلم «حافظ و گوته» به کارگردانی فرشاد فرشته حکمت اشاره کرد که در جشنواره دوازدهم سینماحقیقت به نمایش درآمد؛ بزرگ‌ترین معضل فیلمساز در این جنس از مستندسازی این است که شاید مخاطب آرام آرام خسته شده و حوصله دیدن ادامه فیلم را از دست بدهد پس مستندساز کار بسیار سختی برای نگه‌داشتن مخاطب خود بر صندلی سینما دارد.  

رویکرد دوم در مستندسازی که در سالیان اخیر با اقبال بسیار بیشتری از سوی مستندسازان جوان‌تر روبه‌رو شده است، انتخاب یک سوژه داستان‌محور برای ساخت اثر است؛ در مستندهای این چنینی عمدتا یک فرد که داستانی متفاوت در زندگی خود دارد، انتخاب شده و مستندساز همراه با فراز و نشیب‌های زندگی او اثری واقعی را رقم می‌زند؛ از این منظر، مستندهای این چنینی شبیه به کارهای سینمایی داستانی است و نام مستند داستانی از همین باب بدان داده شده است. در سال‌های اخیر مستندهای زیاد این چنینی تولید شده و از قضا در جشنواره‌ مستند نیز با اقبال خوبی از سوی داوران روبه‌رو شده است؛ مستندهایی مثل «فصل هرس»، «متهمین دایره بیستم»، «خانه‌ای برای تو» و ... از این دست کارها هستند که در سال‌های اخیر جشنواره حقیقت موفق به دریافت جایزه نیز شدند. 

تلاش برای گنجاندن «دریا در یک لیوان» اولین ضعف بزرگ «زمستان است»

با بیان این مقدمه باید اشاره کرد که مستند «زمستان است» به کارگردانی مهرداد زاهدیان یکی از 10 فیلم مستندی است که در جشنواره فیلم فجر حضور دارد؛  او که پیش از این مستند «میدان بی‌حصار» را در مورد میدان امام خمینی تولید کرده است، این بار چند قدمی به ضلع شمالی میدان رفته و روایتگر تاریخ پر فراز و نشیب یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران شده است؛ در نگاه اول، روایت فیلم از زمان صفویه آغاز شده و تا این روزها ادامه دارد اما دقایقی که از فیلم می‌گذرد متوجه می‌شویم که روایت اصلی تاریخ خیابان لاله‌زار از زمان ناصرالدین شاه قاجار تا اواسط دهه 30 پهلوی است!! عجب تاریخ گسترده‌ای. اولین ایرادی که به کارگردان اثر می‌توان وارد کرد انتخاب چنین بازه گسترده‌ای برای روایت است؛ در حقیقت سازنده این فیلم تلاش کرده است تا دریایی از اطلاعات به وسعت تقریبا 80 سال را در لیوانی به گنجایش 80 دقیقه بگنجاند؛ ماجرا زمانی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم خیابان لاله‌زار به عنوان یکی از مهم‌ترین، پر اتفاق‌ترین و البته پرحاشیه‌ترین خیابان‌ تهران تاریخ زیادی در پشت سر خود دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. 

اگر از مخاطبینی که از سالن سینما بیرون می‌آیند در مورد «زمستان است» بپرسید، احتمالا جواب‌هایی که می‌شنوید کاملا متفاوت و با سمت و سویی چند طرفه است؛ شاید عده‌ای بگویند که این مستند تاریخ شفاهی خیابان لاله‌زار است، عده‌ای آن را مستندی از تحولات معماری لاله‌زار بدانند و شاید عده‌ای آن را تحول فرهنگی قدیمی‌ترین خیابان تهران قلمداد کنند؛ هر چه هست دلیل این موضوع را نباید در فهم مخاطب جستجو کرد بلکه باید عاملی دیگر را برای این سردرگمی مخاطب برشمرد؛ عاملی که کارگردان اثر، تنها به دلیل از این شاخه به آن شاخه پریدن ایجادش کرده است. 

دست‌خورده‌ شدن سوژه‌ای ناب با سردرگمی کارگردان

این اشتباه استراتژیک می‌تواند 2 دلیل داشته باشد؛ یا کارگردان از ابتدا خودش هم نمی‌دانسته که چه چیزی اولویت است و چه مساله‌ای حاشیه‌ای و یا این که در برخورد با حجم زیادی از اطلاعات دچار "وسواسِ بیان" شده است؛ به عبارت بهتر کارگردان اثر علیرغم پژوهش دقیق و گسترده‌ای که در سالیان متمادی تولید اثر انجام داده است به دلیل محدودیت نمایش این حجم از اطلاعات مجبور شده است تا از هر کدام چند خطی را بیان کرده و به سادگی از کنارش بگذرد؛ این موضوع نه تنها باعث ایجاد سردرگمی مخاطب شده بلکه چنین سوژه نابی را دست‌خورده کرده است؛ به عنوان مثال ماجرای گسترش شهر تهران و از بین رفتن باغ لاله‌زار به دستور ناصرالدین شاه، ایجاد اولین تماشاخانه و سینما در این خیابان، جنگ جهانی دوم، مهاجرت لهستانی‌ها به ایران، شکل‌گیری فرهنگ مدرن در لاله‌زار، ترور احمد دهقان و ... همگی در یک فیلم مستند 80 و چند دقیقه‌ای گنجانده شده است، به نظر شما واکنش مخاطب به این حجم از اطلاعات که به او خورانده می‌شود چیست؟ پس اولین اشتباه کارگردان توجه به همه اتفاقات رخ داده در لاله‌زار است در حالی که شاید بهتر بود به جای پرداختن به چنین بازه گسترده‌ای به چند اتفاق مهم‌تر می‌پرداخت و ادامه کار را برای دیگر مستندسازان یا قسمت‌های بعدی همین کار اختصاص می‌داد. شاید بهتر بود که مستندساز همان اتفاقات مربوط به ترور احمد دهقان که در دقایق ابتدایی فیلم آورده بود را بسط می‌داد و در کنارش به چند موضوع پیرامون تاریخ لاله‌زار اشاره می‌کرد. 

در مقدمه این یادداشت گفته شد که مستندهایی که مبتنی بر تاریخ و اسناد است به دلیل ماهیت خود باعث خستگی مخاطب می‌شود؛ در این دست مستندها مهم‌ترین وظیفه کارگردان این است که با استفاده از روش‌هایی مخاطب را با خود همراه کرده و او را تا پایان بر روی صندلی نگاه دارد، قطعا راه راضی نگه داشتن مخاطب، بیان یک سری اصلاحات تخصصی معماری در کنار نریشن‌های طولانی مدت یا تصاویر قدیمی نیست. از این منظر مستندساز باید دنبال راه دیگری برای جذب مخاطب می‌گشت که متاسفانه در لابه‌لای اطلاعات‌دهی‌ها مغفول مانده است و کارگردان اثر دومین اشتباه را در همین‌جا مرتکب شده است. 

مخاطب برای چه چیزی حسرت می‌خورد؟ رقصیدن‌های دخترک‌های لسهتانی یا آوازه‌خوانی‌های بانوان؟!

در جایی از فیلم اتفاقاتی را می‌بینیم که منجر به تخریب مکان‌های فرهنگی لاله‌زار می‌شود؛ کارگردان با اشاره به این اتفاقات از زبان یکی از راویان اذعان می‌کند که کودتای 28 مرداد 1332 باعث این اتفاق شده است اما به ناگاه دوربین خود را چرخانده و وارد حال و هوای این روزهای لاله‌زار که تبدیل به منطقه‌ای برای کسب و کار شده است، می‌شود؛ این قسمت از فیلم اصلا درک‌شدنی نیست و نمی‌توان فهمید که منظور کارگردان از این گره‌زنی دقیقا چیست. علاوه بر این، کارگردان فضای مستند را به‌گونه‌ای پیش برده است که مخاطب افسوس روزهای گذشته بر لاله‌زار را بخورد و آهی از نهادش بلند شود که چه شد آن فرهنگ عظیم جای خود را به خیابانی شلوغ داده است که هرازگاهی یک پیرمرد دوره‌گرد با یک بلندگو چند آهنگی را پخش کند؛ بیایید کمی ریزتر شویم، مخاطب دقیقا برای چه چیزی افسوس می‌خورد؟ برای از دست دادن رقصیدن‌های دخترک‌های مهاجر لسهتانی یا آوزاه‌خوانی‌های بانوان؟ واقعا سطح فرهنگی لاله‌زار این است؟ لطفا این قدر فرهنگ خیابان لاله‌زار را سخیف جلوه ندهید!!

ایراد دیگری که می‌توان به مستند وارد کرد قرار دادن نامه‌هایی بی‌ربط با خط اصلی فیلم، تصاویری از اوضاع فعلی خیابان لاله‌زار و ... است. فرض کنید که در عمق یک اتفاق تاریخی مرتبط با لاله‌زار هستید و ناگهان با نمایش تصویر یک نامه بی‌ربط همه چیز برهم می‌ریزد یا بدون این که داستان لاله‌زار در دهه 40 و 50 روایت شود، ناگهان وارد دهه 90 می‌شویم و اوضاع شلوغ و برهم ریخته لاله‌زار فعلی را می‌بینیم. این تصاویر ضعف بزرگی برای خط سیر فیلم به شمار می‌رود و ای کاش تدوینی دیگر این صحنه‌ها را از فیلم بیرون بکشد.

شخصیت‌پردازی «لاله‌زار» نکته مثبت و جدید «زمستان است»

با تمام این اوصاف یکی از نکات مثبت و جدیدی که در این فیلم به چشم می‌خورد شیوه متفاوت در پرداخت سوژه است؛ نباید فراموش کنیم که این فیلم مستند دارای کاراکتر است، شخصیت اصلی دارد و این شخصیت کسی به جز خیابان لاله‌زار نیست!! در حقیقت کاراکتر این فیلم به جای یک آدم یا یک اتفاق، یک خیابان است و فیلمساز همانند یک رمان‌نویس یا یک فیلنامه‌نویس تمام کارهای لازم برای شخصیت‌پردازی را در مورد این خیابان مو به مو انجام داده است؛ به زعم مستندساز این شخصیت عاقبتی تلخ و تراژدیک دارد که البته همین موضوع هم جای بحث دارد؛ نکته مثبت دیگر به شیوه روایت فیلم برمی‌گردد؛ روایت آن در بخش‌هایی به کمک صداهای قدیمی و ضبط شده از افراد شاهد انجام می‌شود که در پس آن عکس‌ها و فیلم‌هایی آرشیوی که مرتبط با موضوع اصلی است نمایش داده می‌شود؛ استفاده از تصاویر گرافیکی بناها و معماری‌های قدیمی خیابان لاله‌زار، روایت‌های رادیویی و به کارگیری حجم زیادی صدا، تصویر و عکس‌های آرشیوی یکی از تجربه‌های خوب و مثبت مستندساز است و بر همین اساس باید به تیم تولید بابت جمع‌آوری این حجم از تصاویر آرشیوی، اسناد و صوت‌های قدیمی خسته نباشید بگوییم. 

ماجرای یک مقایسه عجیب با کلی حرف نزده!

حرف اصلی مستند در چند دقیقه پایانی زده می‌شود و به نظر می‌رسد که کارگردان اثر تمام تاریخچه را بیان کرده است تا اصلی‌ترین حرف خود را در همین جا بزند؛ ماجرا از جایی آغاز می‌شود که او خیابان لاله‌زار را با خیابان استقلال در استانبول مقایسه می‌کند؛ او می‌گوید که هر دو خیابان بنابر دلایلی تخریب شده و عقبه فرهنگی‌شان را از دست دادند اما خیابان استانبول با تدبیر مسئولانش دوباره به اوج رسید و خیابان لاله‌زار تهران بنابر تقدیر تغییر کاربری داد و به اکنون بورس لوازم الکتریکی شده است؛ در اینجا لازم است چند سوال از کارگردان پرسیده شود؛ اولا آیا قبل از رسیدن به این سکانس، خیابان استقلال استانبول را معرفی کرده‌اید که حالا آن را یک طرف مقایسه قرار می‌دهید؟ آیا قراردادن تصویری یک دقیقه‌ای از مردم در حال تردد در این خیابان و نمایش چند تصویر از سردر مکان‌های فرهنگی آن مخاطب را برای پذیرش مقایسه مذکور اقناع می‌کند؟ و سوال پایانی این که آیا می‌توان بدون پرداختن به اتفاقات مهم دو دهه قبل از انقلاب یعنی دهه 40 و 50 و چهار دهه بعد از انقلاب این چنین به خیابان لاله‌زار و تصمیماتی که آن را به شکل امروزی درآورده است، نقد کرد؟ به نظر می‌رسد که ارائه اطلاعات بیشتر به مخاطب و در نهایت نتیجه‌گیری مبتنی بر آن از اصول ضروری است. شاید بهتر باشد بگوییم که کارگردان مستند در نتیجه‌گیری ضعیف عمل کرده است. 

نام این فیلم مستند «زمستان است» انتخاب شده است؛ این نام دوبار در دو مستند به کار رفته است، اولی هنگامی است که شعر معروف «زمستان» از اخوان ثالث خوانده می‌شود و دومی در بیانیه پایانی راوی است؛ جایی که معتقد است اوضاع فعلی لاله‌زار شبیه به سرمای سوزناک زمستان است؛ لاله‌زار دارای عقبه‌ای فرهنگی تاریخی است اما همان‌طور که خود راوی تبدیل شدن آن از باغ به خیابانی شیک را مصداقی برای مدرن‌شدن آن می‌داند، شاید تبدیل شدن به بازار کالاهای الکتریکی نیز نوعی مدرن‌ شدن باشد؛ در این بین نباید فراموش کرد که همجواری لاله‌زار با بازار تهران، خیابان ناصرخسرو و میدان امام خمینی در ایجاد یک بازار دیگر بی‌تاثیر نبوده است. 

انتهای پیام/ 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)