میرنیوز

شهریار بحرانی: طالب‌زاده شکارچی ایده در رسانه بود

 شهریار بحرانی: طالب‌زاده شکارچی ایده در رسانه بود 2022-05-16T19:18:19+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر امروز مراسم یادبود مرحوم حاج نادر طالب‌زاده با عنوان "نادرترین سردار" به میزبانی مجید شاه‌حسینی‌ مدیر سابق فرهنگی و مدرس دانشگاه و با حضور شهریار بحرانی فیلمساز و  عبدالحمید قدیریان نقاش و چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی، در حوزه هنری برگزار شد.

این مراسم به بررسی شخصیت فرهنگی و رسانه‌ای مرحوم طالب‌زاده در 6 روایت با عناوین، روایت بیداری، آغاز مأموریت، جهاد ادامه دارد، هویت، آرمان‌ها و آسمانی شدن پرداخت. برخی از اعضای خانواده مرحوم طالب‌زاده نیز در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه شاه‌‌حسینی درباره علت انتخاب و حضور مهمانان این برنامه بیان کرد که آقایان بحرانی و قدیریان از هنرمندان قدیمی حوزه هنری‌اند که از سال‌های ابتدایی آن در اینجا حضور دارند و در واقع شأن مؤسس دارند. از سوی دیگر ایشان از دوستان قدیمی مرحوم طالب‌زاده‌اند که از این منظر مناسب‌ترین چهره برای گفت‌وگو درباره شهید طالب‌زاده‌اند.

در ادامه بحرانی که در برنامه‌های مختلف طالب‌زاده  به عنوان مهمان حضور داشته است درباره این مستندساز با اشاره به آیاتی از سوره انفال درباره حقیقت زندگان عالم گفت: افرادی در جهان و در میان ما هستند که از منظر الهی زنده‌های حقیقی‌اند. به عقیده من حاج نادر طالب‌زاده اینگونه که قرآن می‌فرماید که دعوت خداوند را لبیک گفتند زنده بود. او همواره کار می‌کرد و کسی در فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای به گرد پای او نمی‌رسید. چه در حوزه داخلی و چه بین الملل.

وی گفت: ما در تفکر و معارف باید زنده باشیم و هنر را تعریف کنیم، بسازیم و با آن زندگی کنیم.

 او با توجه به ارزش محتوای حقیقی و قرآنی در سینما و هنر گفت که هنری که فقط فرم باشد ارزشمند نیست. چرا آقای قدیریان  در رعصه نقاشی با موضوع "آسمان حسین (ع)" کار می‌کند و چرا به خون‌ریزی‌های کربلا نگاه نمی‌کند؟ چون محتوا و نگاه آسمانی برای هنرمند قرآنی ملاک است.

کارگردان مریم مقدس در ادامه با اشاره به اینکه به حاج نادر طالب‌زاده غبطه می‌خوردم، چرا که با فکر خودش به عرصه میدان آمده بود گفت از ویژگی‌های این شهید، ادب محضر خداوند است. امام خمینی (ره) جمله معروفی دارند که عالم محضر خدا است در محضر خدا معصیت نکنید. طالب‌زاده دقیقاً اینگونه بود و همواره در محضر خدا ادب داشت. در تمام این سال‌ها ندیدم خلاف شأن و ادب حرفی از دهانش خارج شود حتی در مورد دشمن. او انسانی اخلاق‌مدار بود و این جزو مؤلفه‌های انقلابی است زیرا انقلابی باید بتواند ادب و اخلاق را رعایت کند وگرنه نمی‌تواند وارد عرصه مهدویت بشود.

بعد از این قدیریان با نقل خاطره‌ای از مرحوم طالب‌زاده به ظرافت و دقت هنری وی اشاره کرد و گفت نام فیلم "بشارت منجی" او با اینکه در گذشته به‌سر می‌برد و در زمان زندگی حضرت عیسی (ع) است به آینده اشاره دارد که ناشی از علاقه او به آینده بود.

وی بیان کرد که زمانی به او درباره توجه بیش از اندازه‌اش به برخی ایده‌ها گفتم که پاسخ داد ایده‌ها نظام را زنده نگه می‌دارند و انگیزه‌ای برای کار و فعالیت هنری و قرآنی است.

او با ذکر خاطره ای گفت: طالبزاده شخصیتی با تمام وجود دغدغه مند داشت و همانند دیگران رفع تکلیفی عمل نمی‌کرد. او دارای ظرفیت‌هایی بود که همکارانش به خوبی آن را درک و حس می‌کردند. وی افزود: طالبزاده بر نقش و اهمیت ایده خوب و درست همواره تاکید داشت و پس از اطلاع از نمایشگاه «آسمان حسین» برای شرکت در برنامه هایش دعوت کرد تا در موردش حرف بزنم و ایده خود را به عنوان نمونه ای از ایده پردازی ارائه کنم.
 

بحرانی در همین خصوص بیان کرد که طالب‌زاده شکارچی فکر و ایده بود. او بیشتر دنبال این بود که فکر شیعه و انقلاب را رصد کند و بیاورد. این یعنی کار رسانه‌ای؛ طالب‌زاده خودش دنبال تولید فکر نبود اما رصد می‌کرد و به برنامه‌ها می‌آورد. همواره اگر مطلبی یا شخصی را می‌دید که حرفی برای گفتن دارد تلاش می‌کرد که او را به آنتن بیاورد تا آن موضوع و نکات مهم بیان شود. او دنبال تأثیرگذاری جدی بر روح انسان‌ها بود زیرا رسانه بر روح انسان به عنوان خمیر ذاتی او اثرگذار است.

در بخش دیگری از این برنامه، شاه‌حسینی با اشاره به توجه جدی طالب‌زاده به جوانان و دعوت آنان بیان کرد که تلاش می‌کرد تا پژواک صدای جوانان در عرصه رسانه باشد. گاهی این میدان دادن به حدی بزرگ می‌شد که در نتیجه برخی از جوانان از او بیشتر مدعی می‌شدند.

او بیان کرد که طالب‌زاده خیلی شجاع بود که با اینکه خبرنگار CBS آمریکا بود و برای آمریکا کار می‌کرد، در روزهای انقلاب وقتی دید که خبرنگاران خارجی علیه انقلاب خبر می‌زنند تغییر مسیر داد و تلاش کرد تا  به نفع انقلاب خبر تولید کند.  

در ادامه این برنامه جمعی از شاگردان طالب‌زاده در کشور بوسنی و هرزه گوین، در پیامی که برای این مراسم ارسال کرده بودند، درگذشت حاج نادر طالب‌زاده را تسلیت گفتند و بیان کردند که او در روزهای ابتدایی جنگ بوسنی در کنار ما بود و فعالیت رسانه‌ای تأثیرگذاری داشت.

قدیریان در ادامه این مراسم گفت: طالب‌زاده جزو شهدا محسوب می‌شود و شهدا همواره به ما می‌آموزند. ما هم همیشه از افکار ایشان می‌آموختیم که همیشه برنامه خداوند پیاده می‌شود و انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ما به اذن خدا شکل گرفته است. وی با این اعتقاد خود را یکی از بازیگران برنامه خدا می‌دانست و برای ایفای نقش موثر در این برنامه خدایی تلاش می‌کرد. تلاش‌های او نه تنها در ابعاد فردی تاثیرات بسزایی داشت بلکه میان اطرافیان خود نیز جریانسازی می‌کرد.
قدیریان افزود: طالب‌زاده به واقع و قلبا معتقد بود که عالم محضر خدا است و با چنین رویکردی دست به هر کاری می‌زد که همین موضوع موجب موفقیت فعالیت‌هایش می‌شد. ما و نسل های جوان ما نیز باید با چنین نگاهی کار و تلاش کنیم.

بحرانی در ادامه با اشاره به مجاهدت‌های رسانه‌ای طالب‌زاده در تلویزیون گفت: ایشان با داشتن قلبی محکم با اینکه شهرت یافت اما تحت تاثیر آن قرار نگرفت و با روحیه ای فراجناحی عناوین و مطالبی را در رسانه ملی طرح کرد که کسی به آنها توجهی نداشت. این در حالی است که پس از انقلاب افراد بسیاری با معرفی و شهرت از خود بی خود شدند. ان‌شاءالله خداوند به ما نیز همانند حاج نادر طالب‌زاده قلبی محکم عطا کند.

شاه‌حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه زنده یاد طالب‌زاده بسیار بزرگ فکر می‌کرد گفت: ایشان در کارهای خود بسیار ثابت قدم و جدی بود و در آرمان‌های خود اوج می‌گرفت در حالی که با دوستان خود بسیار رئوف بود. طالب‌زاده مصداق اشداء علی الکفار رحماء بینهم بود.

شاه‌حسینی افزود: طالب‌زاده در برهه‌ای از زندگی خود تصمیم گرفت تا به تولیدات رسانه‌ای در مورد جانبازان شیمیایی بپردازد و تلاش به محکومیت دولت‌های غربی در همدستی با جنایات ارتش بعث حکومت صدام کند. فعالیت‌های طالب‌زاده در این مورد تاجایی پیش رفت که ضمن کارشکنی‌های دولت آن وقت کشور با موفقیت‌های بین‌المللی همراه بود. عزم جهادی و روایت های جسورانه او بسیار ستودنی بود.

بحرانی در ادامه این مراسم گفت: بحث راهبردی که می‌شود ناخودآگاه مهدویت که طالب‌زاده به آن بسیار اعتقاد داشت به یادمان می‌آید. حاج نادر در این راه با سر منشأ شیطانی غرب دست و پنجه نرم می‌کرد. ما باید همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید داشتند دشمن شناسی خوبی داشته باشیم و بازوهای شیطان در دنیا را بشناسیم. حاج نادر با آرمان و ایده‌ال‌های خود در این راه موفق بود که ما نیز باید در این مسیر تلاش کنیم.

قدیریان نیز در پایان این مراسم گفت: حاج نادر با اعتقاد قلبی به کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا رستگار شد. طالب‌زاده با تکیه بر یکی از آرمان‌های اصلی خود که آن نابودی رژیم صهیونیستی است رستگار شد و حتی پس از مرگ نیز برای آرمان خود زحمت می‌کشد. چرا که حاج نادر الان پرده‌های بسیاری از پیش رویش برداشته شده و با دید واضح‌تری به اقدامات آرمانی خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)