میرنیوز

بازار اقتصادی کتاب‌سازها بدنه اصلی نشر را خشک می‌کند/ اشتباهات استراتژیک مخاطبان در خرید کتاب

 بازار اقتصادی کتاب‌سازها بدنه اصلی نشر را خشک می‌کند/ اشتباهات استراتژیک مخاطبان در خرید کتاب 2022-05-16T11:25:03+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از دو سال وقفه در حال برگزاری است. استقبال مخاطبان از نمایشگاه و خرید کتاب اگرچه به مانند سال‌های گذشته نیست‌، اما خالی از رونق هم نبوده است. نمایشگاه کتاب تهران در بخش مجازی نیز استقبال تهرانی‌ها را به عنوان اولین خریداران کتاب از بخش مجازی نمایشگاه به همراه داشته است.

اما موضوعی که این روزها موجب انتقاد ناشران حاضر در بخش مجازی و فیزیکی نمایشگاه کتاب شده است،‌ برپایی نمایشگاه مجازی دیجی‌کالا درست همزمان با نمایشگاه کتاب تهران است؛ نمایشگاهی که اگرچه برخی ناشران بزرگ نیز در آن حضور دارند‌، اما ناشرنماها و کتاب‌سازان نیز با تخفیف‌های 50 تا 70 درصدی خود  در آن حضور داشته و رونق اصلی قاعدتاً برای آن‌هاست. کما اینکه در دوره‌های گذشته نمایشگاه‌های این پلتفرم‌ها نیز بیش از 80 درصد فروش متعلق به کتاب‌سازها بود، چون قیمت برای مخاطب امروز از اهمیت بالایی برخودرار است و تخفیف 50 درصدی هر چند هم کاذب باشد کششی برای مخاطب ایجاد خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم با هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در این زمینه به گفت‌وگو پرداخت. حسن‌پور که پیش از این مذاکراتی با نهادهای مسئول و پلتفرم‌های مجازی از جمله دیجی‌کالا در این زمینه داشته است،‌ حالا می‌گوید که اتحادیه منتظر عملکرد وزارت ارشاد در برخورد با این پلتفرم‌هاست. او همچنین از سرمایه‌های عظیمی که برای ایجاد شبکه توزیع مناسب در این سال‌ها در حوزه تأسیس کتابفروشی در بخش خصوصی وارد شده خبر داد و گفت که باید این سرمایه‌ها را حفظ کرد،‌ برگزاری چندین و چند نمایشگاه کتاب باضابطه و بی‌ضابطه در طول سال منجر به از بین رفتن این سرمایه‌ها می‌شود. این گفت‌وگو به شرح ذیل است:‌

* تسنیم:‌ آقای حسن‌پور مستحضرید که نمایشگاه کتاب دیجی‌‌کالا همزمان با نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه کتاب مجازی در حال برگزاری است، پیش از این گفته بودید که 80 درصد فروش این پلتفرم‌ها متعلق به کتاب‌سازهاست‌، آیا در این دوره اتحادیه مذاکراتی در این خصوص رفع این موضوع داشته یا  تلاشی برای احقاق حقوق ناشران کرده است؟ 

حقیت ماجرا این است که هرگونه برگزاری نمایشگاه مجازی و نمایشگاه‌های دیگر به نظر می‌رسد که باید مجوز را از وزارت ارشاد دریافت کنند، ما هم با فعالان مختلف در حوزه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی مذاکره کردیم و هم اینکه این موضوع را به وزارت  ارشاد منعکس کردیم، اکنون وزارت ارشاد نمایشگاه مجازی کتاب را با استانداردهای خاصی که سعی شده فضای نشر کشور صدمه نخورد،‌ برگزار کرده است. شخص دیگری هم نمایشگاهی بدون هیچ استانداردی برگزار می‌کند که حتی این نمایشگاه مجازی وزارت ارشاد را نیز کاملا تحت‌الشعاع قرار داده است.

فضای مجازی فروش کتاب نباید خارج از کنترل وزارت ارشاد باشد

ما نامه‌نگاری لازم در این زمینه را با وزارت ارشاد انجام دادیم‌، در دوره‌های گذشته این نمایشگاه نیز همکاران بسیاری به ما اعتراض خود را منتقل کردند و اکنون نیز همین اعتراض‌ها پابرجاست‌، ما نیز اعتراض‌ها را منتقل کردیم،‌ اما تصمیم با وزارت ارشاد است،‌ فضای مجازی فروش کتاب نباید خارج از کنترل وزارت ارشاد باشد وگرنه صنعت نشر ضررهای بسیاری متحمل خواهد شد.

 * تسنیم:‌ کتاب‌سازها در نمایشگاه‌های پلتفرم‌ها حضور پررنگ دارند،‌ آن هم به جهت تخفیف‌هایی که می‌توانند قائل شوند و در نمایشگاه کتاب تعیین سقف تخفیف موجب کمرنگ شدن فعالیت آن‌ها می‌شود،‌ این تخفیف‌‌ها که عمدتا کاذب هم هستند،‌ چقدر در جذب مخاطب تاثیرگذار است؟

تاثیر بسیاری دارد،‌ این اشتباه استراتژیکی است که مخاطب می‌کند،‌ کتاب‌سازها قیمت یک کتاب را چند برابر قیمت واقعی درج می‌کنند و بعد با 70 درصد تخفیف می‌فروشند،‌ ناشر اصلی کتاب خود را با قیمت واقعی بدون تخفیف می‌فروشد در حالیکه قیمت کتاب اصلی از تخفیف‌خورده کتاب جعلی کمتر است،‌ یکی از دوستان از یکی از این پلتفرم‌‌ها کتابی را  274 هزار تومان خریده بود‌، با 70 درصد تحفیف! ناشر اصلی کتابش را با 82 هزار تومان چاپ کرده بود. ترجمه‌ها نیز زمین تا آسمان به لحاظ کیفی با هم فرق می‌کرد.

چرا کتاب‌سازها به وجود آمدند؟

سرمنشأ به وجود آمدن کتاب‌سازها آنجایی شد که وزارت ارشاد صدور پروانه نشر یا دادن غرفه در نمایشگاه کتاب را بر اساس تعداد آثار قرار داد و کیفیت را فدای کمیت کرد؛ در حالی که ممکن است کتابی آنقدر ارزشمند باشد که یک غرفه مجزا بگیرد تا مردم بیاییند از نزدیک آن را تورق کنند.  هر چیزی که کمی می‌شود،‌ طبیعتاً از کیفیتش کاسته می‌شود. این ناشران بدون اینکه زحمتی برای انتشار کتاب بکشند،‌ کتاب‌های پرفروش ناشران را رونویسی می‌کنند و با قیمت گزافی منتشر می‌کنند و چون مجوز رسمی نشر دارند و از وزارت ارشاد نیز مجوز انتشار می‌گیرند،‌ ظاهر کار قانونی است.

* تسنیم:‌ کتاب‌سازها در مقابل بدنه اصلی نشر چقدر جدی هستند؟ آیا حضور آن‌ها نگران کننده است؟

بله‌، به نظر من  یک بازار اقتصادی جدی درست کرده‌اند که بدنه اصلی نشر ما را خشک خواهد کرد.

چگونه می‌شود نمایشگاه برگزار کرد اما کتابفروشان هم متضرر نشود?

*  تسنیم:‌ چند سالی است که برخی از ناشران نیز هم‌صدا با کتابفروشان به فروشگاهی شدن نمایشگاه کتاب تهران اعتراض دارند و حتی از شرکت در نمایشگاه نیز خودداری کرده‌اند‌، شما به عنوان رئیس اتحادیه‌ای که هم کتابفروشان و هم ناشران را در زیرمجموعه خود دارد،‌ راه‌حلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به گونه‌ای که هم به نفع ناشران باشد و هم به نفع کتابفروشان دارید؟

به درستی اشاره کردید که من جایی ایستاده‌ام که میانه یک ترازو است،‌ از یک طرف کسری شدید نقدینگی در بحث نشر را می‌بینم و از سوی دیگر بسته شدن فروشگاه‌های کتاب را می‌بینم. چندین سال پیش نمایشگاه کتاب برای کمبود ویترین ایجاد شد و قرار بود به طور موقت برگزار شود. باید در هر سال در شهرهای مختلف کتابفروشی‌هایی تاسیس می‌شد که این اتفاق نیفتاد، در حقیقت ما روی نشر سرمایه‌گذاری کردیم اما روی کتابفروشی نه.

سرمایه‌گذاران خصوصی در حوزه نشر را فراری می‌دهیم

هر گاه که نمایشگاه برگزار می‌شود، صدمه زیادی به کتابفروشی‌هایی می‌خورد که می‌خواهند روی پای خودشان بایستند.بودجه وزارت ارشاد درحوزه فرهنگ و بخش کتاب با سرمایه‌ای که برای تاسیس کتابفروشی‌ها می‌شود چه در حوزه سرمایه ملک و چه سرمایه محصول قابل قیاس نیست. بخش خصوصی در این سال‌ها سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه کتابفروشی‌ها داشته اما ما در حال فراری دادن آن‌ها هستیم.

برگزاری نمایشگاه کتاب تهران سالی یکبار اشکال ندارد،‌ اما سایر نمایشگاه‌ها و سایر بی‌ضابطگی‌ها باید جمع و جور شود. نمایشگاهی 100 میلیارد تومان می‌فروشد و بعد چند کتابفروشی که هر کدام 25 تا 30 میلیارد تومان سرمایه دارند، بسته می‌شود،‌ این سرمایه‌ها سرمایه بخش خصوصی است که وارد حوزه کتاب شده است،‌ به نظر شما ما بردیم یا باختیم؟

 من معتقدم که باید نقطه توازنی ایجاد کنیم. 355 روز برای کتابفروشان باشد و 10 روز برای نمایشگاه کتاب. اما دیگر سایر نمایشگاه‌های باضابطه و بی‌ضابطه در طول سال جمع شود.

 وقتی یک مشتری کتاب را با 50 درصد تخفیف می‌خرد، پیش خود می‌‌گوید،‌ عجب  پس کتابفروش می‌توانسته به من اینقدر تخفیف بدهد ‌ و نداده است، البته مخاطب حرفه‌ای ما شاید این برداشت را نکند ولی مشکل ما این است که مخاطبان جدید که همه حرفه‌ای نیستند.

 کسی که کتاب ناشر دیگری را کپی می‌کند و بدون زحمت و هزینه با اسم دیگری منتشر می‌کند، چون هزینه نکرده است با تخفیف‌های بالا می‌فروشد، در حالیکه ناشر اصلی که هزینه‌هایی برای انتشار کتاب داده است،‌ کتابش نمی‌فروشد. در حوزه کتاب کارها باید تخصصی باشد، چرا داروخانه بصورت مجازی دارو نمی‌فروشد؟ چون فروش دارو یک کار تخصصی است. فروش کتاب هم برخلاف باور عموم یک کار تخصصی است.

کتاب خوب را نمی‌توان با تخفیف فروخت‌، چون ناشر برای آن هزینه کرده است. تخفیف دادن به یک کالا در قانون تجارت تعریفی دارد، چون وضعیت مالی ناشران خراب است امکان دارد ناشر بخواهد در مقطعی به کالای خود تخفیف بزند که این در قانون نظام صنفی دیده شده است. هر فرد صنفی چهار بار در سال می‌تواند از اتحادیه خود برای تخفیف مجوز بگیرد،‌ اما باید درصد  مشخص برای خود تحفیف بگذارد نه اینکه کل مبلغ کتاب را تخفیف بدهد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)