میرنیوز

افزایش قیمت کالاها باید با تدبیر طولانی مدت کنترل شود

افزایش قیمت کالاها باید با تدبیر طولانی مدت کنترل شود 2022-04-22T14:27:28+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسینعلی بهرامی در خطبه‌های امروز نماز عبادی سیاسی جمعه ارسنجان با اشاره به اهمیت شبهای قدر بیان داشت: شب قدر، ظرف تقدیر بر پایه اندازه‌گیری و اساس نظام خلقت است.

وی بر لزوم بهره مندی هر چه بیشتر از شبهای لیلالی قدر تاکید کرد و افزود: خودشناسی لازمه بهره مندی از شب قدر استو در همین راستا ما باید تقدیرات خود را نه براساس خود حیوانیمان بلکه به اندازه و براساس خود حقیقیمان که عاشق الله است درخواست کنیم.

خطیب جمعه ارسنجان در ادامه با اشاره به اسلام علوی افزود: جامعه بشری تشنه اسلام علوی است زیرا ماهیت اسلام بر پایه اسلام علوی است.

حجت الاسلام بهرامی متذکر شد: ما اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم که اصول و قواعد حکومت را از منظر اسلام علوی دریابیم.

وی با بیان اینکه از آغاز بعثت پیامبر خاتم (ص) سرنوشت مطلوب اسلام و تکلیف مردم جهان تا آخرالزمان توسط خداوند متعال، تعیین و تبیین شده بود، خاطرنشان کرپ: آن مسیری که خداوند متعال، برای امت و مردم جهان مقرّر فرموده و مطلوب شمرده بودند، حفظ و تداوم هویت و ماهیت رسالت در بستر وصایت و امامت بود، امّا کسانی که با وجه آسمانی هدایت و رسالت پیامبر (ص) بیگانه اند و جایگاه ولایت و سرپرستی مردم را تنها از منظر قدرت و حکومت می‌بینند، با هم پیمان می‌بندند که پس از ارتحال پیامبر (ص)، قدرت و حکومت را در دست بگیرند و خلاف آنچه مقرّر شده، محقّق شود.

امام جمعه ارسنجان ادامه داد: به این ترتیب در مقابل اسلام نبوی یا علوی، اسلام دیگری شکل می‌گیرد که اتفاقاً در موضع قدرت و حاکمیت قرار دارد که می‌تواند حقایق آسمانی و وقایع تاریخی را تحریف کند و منویات خود را بر کرسی بنشاند.

بهرامی خاطر نشان ساخت: آنچه مسلم است مردمی که با عشق و باور و امید به اسلام گرویده اند و پیامبر (ص) آسمانی را به چشم دیده اند، به هیچ عقیده و مرامی جز اسلام تن نمی‌دهند و هیچ حکومتی جز حکومت اسلامی را نمی‌پذیرند.

امام جمعه ارسنجان در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل داخلی کشور نظیر افزایش قیمت‌ها و عوامل آن گریزی زد و گفت: با شروع سال جدید و در هفته‌های اخیر شاهد رشد و افزایش قیمتها در برخی کالاهای اساسی خصوصاً برنج و افزایش قیمت خودرو بیش از کالاهای دیگر خبرساز شده است که باعث اعتراضات دوباره مردم شده است.

وی بر لزوم نگاه واقع‌بینانه در تحلیل اوضاع اقتصادی کنونی تاکید کرد و گفت: در بین تحلیل‌های موجود، سه نوع تحلیل را می‌توان یافت که گروه اول تحلیلگرانی از مسئولان سابق اقتصادی و حامیان رسانه‌ای ایشان هستند که بسیاری از معضلات موجود حاصل سیاستهای اقتصادی و دیپلماتیک ایشان است.

حجت الاسلامی بهرامی ادامه داد: کسانی که هشت سال سرنوشت کشور را به برجام گره زدند و عامدانه یا جاهلانه از ارتباط با همسایگان و کشورهای دیگر تغافل یا غفلت کردند و اکنون درحالی که دولت، هشت ماه از آغاز مسئولیتش می‌گذرد با غوغاسالاری رسانه‌ای در صددند تمامی مشکلات موجود هشت ساله را به گردن یک دولت هشت ماهه بیندازند و بر طبل بی اعتمادی و ناامیدی بکوبند.

وی گروه دوم تحلیگران اقتصادی را شامل کسانی دانست که درصدد توجیه همه اشکالات موجود در سیاستها و برنامه‌های دولت سیزدهم هستند و در تلاشند تمام مشکلات را به دوران قبل اختصاص دهند و با خوش‌بینی افراطی سعی در کوچک نمایی مشکلات دارند.

امام جمعه ارسنجان دسته سوم را تحلیلگرانی معرفی کرد که فارغ از حزب و جناح با نگاه دلسوزانه، واقع‌بینانه و منصفانه، در صدد حل مشکلات و تبیین راهکارهای حل معضلات هستند و وزن و سهم عوامل گرانی‌ها را در یک باهم نگری منصفانه تحلیل می‌کنند و نقاط مثبت و منفی، ضعف‌های به میراث مانده از دولتهای قبل را در کنار ضعف عملکرد مسئولان کنونی دیده و با رویکرد امیدوارانه اما نگران، به تحلیل شرایط کنونی می‌پردازند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد شیوه تحلیگران گروه سوم، راه انصاف و عدالت است و برآیند آن هم بازگویی نقاط قوت است و هم انذار بر وجود ضعف‌ها و تذکر برای رفع و رجوع آن است.

خطیب جمعه ارسنجان با نگاهی به علل و عوامل افزایش قیمتها ابراز کرد: دور از انصاف است که همه چالشهای اقتصادی یک دهه گذشته را گردن دولت سیزدهم بگذاریم و همزمان انتظار داشته باشیم که ظرف هشت‌ماه (و به عبارت دقیق‌تر شش ماه) مشکلات موروث هشت سال رفع شود، بدیهی است که باید به دولت زمان و فرصت داد تا برنامه‌های مدنظرش را اجرا کند.

او ادامه داد: در ماههای گذشته، دولت با بودجه‌ای اقتصاد را مدیریت کرده که دخل و خرج آن بر اساس منویات دولت سابق طرح ریزی شده است.

بهرامی متذکر شد: وقتی می‌توان قضاوت صحیحی از عملکرد دولت سیزدهم داشت که با مدیریت و برنامه ریزی خودش، بودجه را به عنوان زیربنایی‌ترین سند اقتصادی سالانه، تدوین و اجرایی کند.

مهار و کاهش تورم سومین موردی بود که امام جمعه ارسنجان آن را مستلزم اتخاذ برخی سیاستهای پولی و مالی در یک دوره زمانی دانست تا در نهایت بتوان اثر این اقدامات را بر نماگرهای اقتصادی مشاهده کرد.

وی گفت: رشد فزاینده شاخص‌هایی مثل نقدینگی، پایه پولی، استقراض از بانک مرکزی و… توسط دولت آقای رئیسی کنترل شده است و قاعدتاً مشاهده اثر آن بر تورم، نیازمند گذشت زمان است.

امام جمعه ارسنجان عادت بازار به رشد قیمتها در آغاز سال نو، را یکی از مشکلات هرساله دانست و تصریح کرد: گویا قرار است و باید در هر سال چند درصد افزایش قیمت در همه کالاها و خدمات داشته باشیم که این رویه نیاز به یک تدبیر دراز مدت دارد.

وی گفت: بخش زیادی از گرانی‌های کنونی در برخی از کالاها تابع شرایط امروز سیاسی و اقتصادی جهان، خصوصاً با تداوم و تشدید جنگ روسیه و اوکراین است، درحالی که روسیه و اوکراین جزو کشورهای اصلی و مؤثر در برخی کالاهای راهبردی مانند نهاده‌های دامی و غلات هستند.

خطیب جمعه ارسنجان ادامه داد: اوضاع کنونی این دو کشور بر گرانی قیمت جهانی کالاهای مرتبط افزوده است، همچنین وضعیت نابسامان و ناامن در منطقه ما و اروپا در این شرایط مؤثر است.

حجت الاسلامی بهرامی اضافه کرد: سهم دلالان و صحنه گردانان پشت صحنه که در همه ادوار باعث نابسامانیها و شوک‌های اقتصادی در بازار ارز و سکه و سرمایه و کالا و خدمات هستند و در حال حاضر در صدد تشدید ناامن سازی و بی ثباتی بازار و تشدید جنگ اقتصادی علیه مردم و دولت انقلابی هستند را نباید نادیده گرفت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ارسنجان یادآور شد: علیرغم این که دولت سیزدهم بر اساس یک سیاست اصولی، تمرکز خود را بر خنثی سازی تحریم‌ها و بهره مندی حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و نگاه متوازن به بیرون از کشور دوخته است، همچنین مذاکرات برجامی را بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک خود- و نه همه آن- قرار داده است؛ با این همه نمی‌توان سهم تحریم‌های ظالمانه دشمن را بر برخی کمبودها و گرانی‌ها نادیده گرفت.

او اضافه کرد: با این همه انصاف این است که بخشی از نابسامانی‌های کنونی در بازار پولی و سرمایه و نیز کالاها و خدمات بخاطر برخی سیاستگذاری‌های ضعیف، حضور برخی مدیران و کارشناسان برجای مانده از قبل که باید جابجا شوند، ناهماهنگی بین مسئولان اقتصادی، ضعف نظارت و بازرسی، عدم برخورد بهنگام و قاطع با سودجویان و دلالان زالو صفت و زیاده‌خواهان و رانت‌خوارانی است که در دستگاه‌ها و ادارات لانه کرده‌اند و به اختلال‌آفرینی‌های خود مشغول هستند.

وی در خاتمه متذکر شد: انتظار مردم از دولت مردمی و انقلابی این نیست که چند ماهه همه مشکلات را مرتفع کنند، اما این انتظار عمومی و همگانی است که باید هرچه سریع‌تر این گرانی‌های افسار گسیخته مهار شود. ما براین باوریم که این دولت می‌خواهد و انشاالله خواهد توانست.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)