میرنیوز
خبرگزاری تسنیم-محمدباقر صنیعی منش: اسپنسر همانگونه که انتظار میرفت یکی از مهجورترین فیلمهای اسکاری و همچنین سینمای جهان شد. فیلمی که باید آن را یکی از ضدسلطنت انگلیسیهای تمام دوران نامید. اثری که بدون شک ملکه انگلیس و خانواده او را ناراحت میکند خصوصاً که در همین دو سال قبل نیز سریال "تاج" چندان مایه خوشحالی آنان نشد و گویا صنعت سرگرمیسازی قرار است روی این خانواده باز هم زوم کند و از خجالت آنان درآید.
چهره واقعی دایانا به همراه همسر و پسرانش
"اسپنسر" روایت برشی از زندگی "دایانا اسپنسر" همسر "چارلز" شاهزاده انگلیسی و عروس ملکه انگلیس است. عروسی که مشکلات و حواشی زندگی او تا مدتها تیتر یک رسانههای انگلستان بود. او بهخاطر عدم تناسب روحی و فرهنگی میان خود و با خانواده سلطنتی در فشار شدیدی زندگی میکرد و این شرایط و وضعیت را به خوبی "پابلو لارین" کارگردان فیلم به کمک قلم "استیون نایت" ( از نویسندگان پیکی بلایندرز و SEE) در فیلم شکل دادهاند. البته بازی خوب "کریستن استوارت" نیز برای ایفای نقش شخصیت دایانا خصوصاً با آن عقدههای ناشی از محدودیتها و اصول سفت و سخت درباری که هرکسی غیر از خود اعضای خانواده آن را نمیتوانند تحمل کنند، اثرگذار است.
فضای فیلم به شدت ابری و مهآلود است که البته بهخاطر شرایط جوی لندن بسیار طبیعی است، اما کارگردان فضای ابری بیرون را با اتمسفر گرفته و غبارآلود داخل کاخ به خوبی پیوند زده و باعث شده تا جوی یکدست از غم و اندوه سرنوشت عروس مفلوک به تصویر کشیده شود. رگههای توهمی فیلم که ارجاعاتی به زندگی "آنی بولین" همسر دوم هنری هشتم و مادر الیزابت اول که او نیز بهخاطر بیرحمیها و سیاستهای خودپسندانه شاه زندگی سختی داشت و در نهایت اعدام شد، ضمن آنکه به توضیح بهتر شرایط روحی بغرنج دایانا برای تماشاگر کمک میکند، خبر از ریشه «خشونت تشریفاتی» چندصدساله این قصر دارد.
خشونت تشریفاتی که از همان ابتدای فیلم با ورود گروهان نظامی به آشپزخانه دربار برای آوردن مواد غذایی و میوه و سبزیجات درون جعبه مهمات نشان داده میشود که نشان از اوج تکبر و ایزوله بودن خاندان سلطنتی دارد. این تم به مرور در لابلای سنتهای خستهکننده و احمقانه خاندان سلطنتی خود را نشان میدهد. سر فلان ساعت باید صبحانه را با آداب خاص خورد و همینطور ناهار و شام را. برای شام باید فلان لباس را حتما پوشید و گردنبند سنگین مروارید را عروس بپوشد. در سرمای زمستان شوفاژهای کاخ بسته است و باید برای گرمای اتاق هنگام خواب از پتوهای سنگین استفاده کرد و به قول دایانا زیر آن خفه و دفن شد. و از همه خودپسندانهتر و البته خندهدارتر وزن کردن اعضای خانواده قبل از مراسم و مهمانی است تا ببینیم قبل از غذا خوردن چند کیلو هستیم؟!
رفتار و آداب دربار برای قرنها قبل است اما گویا مقدسترین قوانین جهاناند. این را ملکه و افراد خاندان به خود قبولاندهاند، اما دایانا زیر بار این اراجیفی که آن را تزیین کردهاند نمیرود. او تحمیق و بیاحترامی به شعور خود را بزرگترین آسیبی میداند که در طول زندگی نسیبش شده است. اگر ما فیلم را به عنوان یک محصول فرهنگی و اجتماعی ببینیم و بخواهیم تفسیر جامعهشناسانه از آن ارائه دهیم، میتوان گفت که اسپنسر سخن مردم انگلیس است با دربار و زندگی آنان. نفرت دایانا به عنوان چهرهای که دوست دارد مانند مردم باشد و مردم هم او را دوست داشتند، باعث میشود تا خشم او بدلی از نفرت مردمی شود که خشم خود را از آنان بارها در رسانههای مستقل اعلام کردهاند. خصوصاً بعد از مصاحبه سال گذشته شاهزاده هری و همسرش مگان مارکل که به نوعی افشاگری از داخل دربار بود و در آن تصویری خشک و بیعاطفه از خانواده سلطنتی انگلیس ارائه دادند و حتی ادعا کردند که رفتارهای نژادپرستانه و بیتفاوت اعضای ارشد خانواده سلطنتی باعث شده بود که مگان مارکل به فکر خودکشی بیفتد، این نفرت از سوی مردم انگلیس دوچندان شد.
با اینکه مسئله فیلم همین آزار و اذیتهایی است که به دایانا میرود، ریتم فیلم کند و خستهکننده نیست. دیدن بداخلاقیهای خانواده شوهر شاهزاده نسبت به عروس و اینکه او چگونه از این بند رها میشود، برای هر انسان علاقمند به داستان و سینما جذاب است. دایانا این فضای مهآلود درون قصر که او را به مرز خودکشی رسانده است را در نهایت میشکند و انتقام خود را با بردن پسرانش که در واقع نوههای ملکهاند به بیرون از کاخ و تحقیر ملکه میگیرد. سکانسی که او با بچهها با لباس دلخواهشان سوار بر ماشین آهنگ راک گوش میدهند و از یکی از برندهای مشهور شهر مرغ کنتاکی سفارش میدهند، به خوبی میگوید که دایانا کیست و تا بهحال در چه فشار و تنگنایی زندگی میکرده است. او کاملاً دوست دارد برخلاف رویه ملکه و دربار مانند مردم زندگی کند و با این حساب پیام فیلم خصوصاً با تصویری که از ملکه و خاندان نشان میدهد بهشدت علیه دربار است.
حال فیلمی با سبک و اصولی درست که در جای خود نشسته و به زیبایی آسیب روحی و انباشت خشم یکی از شخصیتهای جنجالی تاریخ انگلیس را نشان میدهد، تنها بهخاطر حرف درستش و گفتن حقیقتی پنهان از درون این خانواده در مراسم اسکار به شدت تحریم میشود و تنها با نامزدی در بخش نقش اول زن برای استوارت حضور پیدا میکند که آن هم بینتیجه باقی میماند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد