میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، قسمت هشتم از فصل چهارم برنامه «روایت هیأت» با موضوع خوانندگی مذهبی یا مداحی استودیویی روی آنتن شبکه افق رفت.
بنا بر این گزارش، حسین هوشیار، مداح و ذاکر اهل بیت علیهم السلام در این برنامه گفت: اگر از مداحی سخن میگوئیم منظور از مداحیای است که در چارچوب هیأت اجرا میشود؛ با این تعریف مداحی و ذاکری یعنی خواندن و بیان مناقب و مصائب اهل بیت علیهم السلام در مقابل مخاطبان هیأت است.
وی افزود: آنچه در استودیو رخ میدهد در این چارچوب نمیگنجد بر همین اساس این نوع اجرا در استودیوها به عنوان خوانندگی مذهبی تعریف میشود. خوانندگی مذهبی میتواند توسط یک مداح انجام شود و این ایرادی ندارد اما برخی از آقایان مداح به دنبال قید شرعی این کار بودند.
هوشیار ابراز کرد: اینکه برخی از مداحان در استودیو به اجرای خوانندگی مذهبی میپردازند قطعاً این نوع خوانندگی با خوانندگی پاپ متفاوت است چرا که مخاطبان این نوع خوانندگی اهل هیأت و هیأتی ها هستند و تنظیم و تصنیف آنها با تنظیم و ملودیهای موسیقیهای پاپ متفاوت است. در این میان برخی از افراد با عجله وارد کارهای مداحی یا خوانندگیهای استودیویی شدند که به علت ضعف در کار موجب شد تا به ساختار مداحی آسیب وارد شود، گرچه در این میان مداحیهای استودیویی فاخر نیز تولید شد اما شاهد برخی از کارهای ضعیف هم بوده و هستیم.
این ذاکر اهل بیت (ع) تأکید کرد: همانطور که میدانید عرصه هیأتداری و مداحی، میراث بزرگی است که از گذشتگان برای ما به ارث رسیده است و ما وظیفه و مسئولیت داریم تا این میراث ارزشمند را به آیندگان بسپاریم. گرچه در این میان برخی عقیده دارند که تکنولوژی و سرعت تغییرات آن موجب شده است که هر کس باید فرزند زمان خود باشد و بر اساس اقتضائات روز مداحی کند.
وی ادامه داد: اگرچه این سخن اشتباه نیست اما استدلالی برای ادعای ما محسوب نمیشود، چون ما بر این عقیده هستیم که مسائل فطری و قدسی غیرقابل تغییر است لذا ما نمیتوانیم به بهانه آنکه فرزند زمان خود باشیم از اصول و عقاید دست برداریم؛ در هیأت ساحت قدسی اباعبدالله الحسین علیه السلام وجود دارد که نمیتوانیم این ارزش بزرگ و لا یتناهی را کوچک به مخاطب عرضه کنیم.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر شخصی الماس گرانبهایی را به فروش بگذارد و مخاطبین و مشتریان توان خرید آن را نداشته باشند آیا آن الماس ارزشمند را قطعه قطعه کرده و به آنها عرضه میکند یا آنکه قدرت خرید مشتریان را افزایش داده و سطح توقع آنها را ارتقا میدهد؟ برخی از دوستان بدون قید و محدودیتی مداحی استودیویی را به بهانه جذابیت بیشتر به مخاطب عرضه میکنند اما متوجه نیستند که ناخودآگاه از رعایت شأن اهل بیت (ع) تنزل میکنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد تکنولوژیها و تغییر ذائقه مخاطبان، نیازمند ارائه فرم جدیدی از محتوا در هیآت مذهبی هستیم و ما مخالف تولید این نوع محتوا و مداحی نیستیم اما خطر و تهدید آنجا است که هوس آوردن این نوع خواندنها را به هیأت داشته باشیم. بر همین اساس است که مقام معظم رهبری میفرمایند: «هیأت باید هیآت بماند»
در ادامه سید جواد پرئی، نوحه سرا و شاعر اهل بیت علیهم السلام گفت: با توجه به اینکه موضوع برنامه پیرامون خوانندگی مذهبی یا مداحی استودیویی است شایسته است در همین ابتدای بحث انتقادی به انتخاب عنوان برنامه داشته باشند و آن که باید در انتخاب واژگان دقت بیش از پیش داشته باشیم بر همین اساس مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی میفرمایند: " مداحی چارچوب و تعریفی دارد که دارای سه مثلث اصلی و اساسی است این سه اصل از مثلث شامل مخاطب، مداح و منبری است.
وی افزود: مداحی به ما هو مداحی معنایی ندارد چرا که در لغت به معنای ستایشگری است و تنها تمایز ستایشگری یا مداحی در هیأت و استودیو تغییر در مکان اجرای آن است، علیرغم وجود برخی از کارهای فاخر در مداحیهای استودیویی برخی از افراد برای اظهار وجود، رشد و معروف شدن ضمن تمسک به فرم قالب استودیویی، کارهای ضعیف ارائه دادند که فضای این نوع خواندن را تنزیل داد.
این شاعر و مدیحهسرای اهل بیت علیهم السلام تصریح کرد: رهبر انقلاب در دیدار با جامعه مداحان و شاعران اهل بیت علیهم السلام که همزمان با میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار شد به نکتهای بسیار مهم توجه دادند و آن این است که مداحی موسیقی پاپ نیست. سوال اینجاست که آیا از این سخن میتوان چنین برداشت کرد که مداحی موسیقی سنتی است؟ قطعاً پاسخ منفی است در واقع ایشان اشاره کردند که مداحی موسیقی و موزیک نیست چه برسد که از نوع پاپ یا سنتی باشد.
وی عنوان کرد: قاطبه محصولات مداحی که از جریان استودیوخوانی مشاهده میشود از نوع مداحی است اما زمانی این نوع خواندن به انحراف کشیده میشود که خدای ناکرده مداح، خواندن خود را با ادوات موسیقی همراه کند. اگر بخواهیم ادعا کنیم که از لحاظ فقهی، خواندن مطلق مداحی در استودیو حرام است چنین چیزی وجود ندارد اما آنجایی که استخدام ادوات موسیقی صورت بگیرد جای تأمل دارد.
پرئی خاطرنشان کرد: در این وادی جناب آقای پویانفر از جمله مداحانی هستند که خواندن مداحی در استودیو را حیات دوباره بخشیدند. کارهایی که مانند آن را در زمان جنگ تحمیلی به عنوان سرودهها و خواندنهای حماسی مشاهده میکردیم.اما این نوع خواندنها در آن زمان محکوم به شکست شد چرا که ملاحظات از این دست رعایت نشد و مداحان عزیز توجه به ساحت قدسی مداحی و استفاده از ادوات موسیقی نکردند.
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد