میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش با اشاره به آیهای از قرآن فرمود «اولین درسی که خوب است ما به آن توجه داشته باشیم این است که رژیم طاغوت از جایی ضربه خورد که انتظار آن را نداشت؛ همچنان که خداوند در قرآن راجع به یهود "بنیالنّضیر" میفرماید که «فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا»؛ از جایی خدای متعال به سمت اینها هجوم آورد که انتظارش را نداشتند.»
نکته اول اینکه خداوند قوم یهود را در کنار مشرکین از دشمنترین اقوام نسبت به مؤمنان معرفی کرده و میفرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا...؛ مسلّماً یهودیان و کسانى را که شرک ورزیدهاند، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان خواهى یافت» (سوره مائده 82) و این مسئله بارها در طول تاریخ ثابت شده است هرچند در بین آنها هستند یهودیانی که مؤمن حقیقی به آموزههای حضرت موسی (ع) محسوب میشوند.
نکته دوم درباره قبیله بنینضیر است. بنینضیر از قبیلههای یهودی ساکنِ مدینه در زمان هجرت بودند؛ پس از هجرت پیامبر به مدینه، آنها در شمار دیگر یهودیان با مسلمانان، پیمان مصالحه بستند و عهد کردند که در صورت حمله دشمنان به مدینه در کنار مسلمانان به دفاع بپردازند؛ همچنان که از جهت موقعیت مکانی، نزدیکترین گروه یهودی به مدینه بودند و به راحتی میتوانستند از مسلمانان جاسوسی کنند؛ اما توطئه آنها علیه پیامبر سبب نقض عهدشان شده و زمینههای اخراج آنها از مدینه را فراهم آورد. ماجرا از این قرار بود که یکی از مسلمانان به نام "عمرو بن امیه" دو نفر از قبیله "بنی عامر" را کشت. پس از رفت و آمدهایی بین مسلمانان و آن قبیله مبنی بر فیصله دادن موضوع، پیامبر(ص) پذیرفتند تا خونبهای آن دو را بپردازند. بنابراین برای جمع کردن خونبها به سراغ متحدان خود از جمله بنی نضیر رفتند. آنها نیز فرصت را غنیمت شمردند تا پیامبر را ترور کنند، اما آن حضرت به وسیله وحی الهی از این توطئه باخبر شد و از این معرکه جان سالم بدر برد.
پیمانشکنی بنینضیر و خشم پیامبر بر آنها
پیامبر اکرم (ص) توطئه یهودیان علیه جانشان و تلاش آنان را براى ترور خویش، پیمانشکنى آنان محسوب کرد و آن را دلیل موجهى براى مقابله با یهودیان و اتخاذ موضع قوى و کوبنده بر ضد آنان دانست. روشن است که ترور رهبرى اسلامى روشنترین و خطرناکترین مظاهر خیانت است و لازم نیست منتظر بمانیم تا خیانتگران اعلان جنگ کنند و در اینباره به صورت عملى و آشکار اقدام کنند؛ از این رو به پیامبر(ص) پیشنهاد کردند ما حاضریم از این سرزمین برویم به شرط اینکه جز اسلحه هر چه اثاث داریم و شترانمان قدرت حمل آن را دارند با خود ببریم. به این ترتیب پیامبر (ص) پیشنهاد آنان را پذیرفت و آنها هر چه میتوانستند حتی برخی درهای اطاق را با چهارچوب آن کنده و روی شترها بار کردند و با خفت رفتند.
آیه دوم سوره حشر حاکی از این رویداد است، آنجا که خداوند فرمود «هُوَ الَّذی أَخْرَجَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مِنْ دِیارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ یَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدیهِمْ وَ أَیْدِی الْمُؤْمِنینَ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصار؛ اوست کسى که، از میان اهل کتاب کسانى را که کفر ورزیدند در نخستین اخراج [از مدینه] بیرون کرد. گمان نمىکردید که بیرون روند و خودشان گمان داشتند که دژهایشان در برابر خدا مانع آنها خواهد بود، و[لى] خدا از آنجایى که تصوّر نمىکردند بر آنان درآمد و در دلهایشان بیم افکند، [به طورى که] خود به دست خود و دست مؤمنان خانههاى خود را خراب مىکردند. پس اى اهل بصیرت، عبرت گیرید.»
بر اساس این آیه میتوان دریافت در جنگ و جهاد با کفار، تمام محاسبات نباید بر اساس تجهیزات و امکانات مادى باشد بلکه همواره انسان باید متکی به خداوند و دست برتر او باشد؛ لذا خداوند ماجرای اخراج یهودیان بنینضیر و آوارگی آنها را به عطاهای غیبی خود نسبت داده و میفرماید: «فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا؛ خدا از آنجایى که تصوّر نمىکردند بر آنان درآمد.»
همچنین در قرآن، بارها ترس در دل دشمن، به عنوان یکى از امدادهاى الهى شمرده شده است، از جمله همین فراز از آیه که فرمود «قَذَفَ فی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ؛ در دلهایشان بیم افکند». یا در آیات دیگر داریم «سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ؛ به زودى در دل کافران وحشت خواهم انداخت» (انفال 12) «سَنُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ؛ به زودى در دلهاى کسانى که کفر ورزیدهاند بیم خواهیم افکند» (آلعمران151) چرا که ترس سبب فرار دشمن و پیروزى مسلمانان بدون خونریزى مىشود. در حدیث مىخوانیم «...سه لشکر براى یارى حضرت مهدى علیه السلام مىآیند، لشکرى از فرشتگان، لشکرى از مؤمنان و ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان؛ فَیُؤَیِّدُهُ إِذَا أَتَى ثَلَاثَةُ جُنُودٍ الْمَلَائِکَةُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الرُّعْبُ» (تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، ص256)
منابع:
تفسیر نمونه آیتالله مکارم شیرازی
تفسیر نور حجتالاسلام قرائتی
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد