میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاعرسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، اولین نشست از نشستهای فرهنگی «سینمادانش» با عنوان «جوانگرایی در سینمای ایران» با حضور «احمد بهرامی»، کارگران و «مسعود امینی تیرانی» مدیر فیلمبرداری به مدیریت «مسعود سفلایی» در دانشگاه هنر برگزار شد.
«احمد بهرامی» در این نشست گفت: به نظر شخصی من در سینمای ایران، صحبت راجع به سینمای جوان موضوع کلی خواهد بود، خوشبختانه از قبل انقلاب سینمایی به نام سینمای آزاد داشتیم که بعد به نام انجمن سینمای جوانان ایران تغییر نام داد.
او ادامه داد: حدود 50 الی 60 سال پیش در کشور بنابر ماهیتی که سینمای جوان برای خودش تعریف کرده، جوانان جذب سینما میشدند و بعد از آن به سینماهای بزرگتر میرفتند، اما اکنون در این قرنهای اخیر، جوانگرایی به صورت مملوس در سینمای ما وجود داشته است.
این کارگردان با بیان اینکه بستر حضور جوانان در سینما وجود دارد اما تنها تعداد کمی از جوانان وارد بدنه اصلی سینما میشوند، گفت: اگرچه تعداد کمی وارد سینما میشوند اما همان تعداد کم هم با تلاش شخصی، آدمهای بزرگی خواهند شد.
بهرامی اظهار کرد: سیستم انجمن سینمای جوان جزء سیستمهایی است که آدمها به راحتی وارد میشوند اما تنها کسانی در این فضا خواهند ماند که پشتکار شخصی داشته باشند. در نگاه کلی ورود جوانان به بدنه اصلی سینما سیستماتیک خواهد بود و در سینمای جوان، اشخاص باید از سرمایه شخصی خودشان در مباحث تئوری و عملی استفاده کنند تا بتواند جایگاهی که میخواهند را به دست بیاورند.
این کارگردان با اشاره به نگاه به جوانان و شعار جوانگرایی، اظهار کرد: مسئله ما باز نبودن تفکرات دولت مردان و اعتماد نداشته آنها است، چراکه آنها همیشه نگران هستند نکند کسی حرفی بزند که با نظرات ما مخالف باشد، اما اکنون تولید در سینما مانند گذشته به دست دولت مردان نیست و سیستمها نمیتوانند ورود زیادی داشته باشند، چراکه کنترل کردن خروجیها توسط سیستمها بسیار راحت شده است.
در ادامه مسعود امینی تیرانی با بیان اینکه دولتمردان در سینما باید در کنار جریانی که در عرصه سینما در مسیر پیشرفته قرار گرفته، حضور داشته باشند و حمایت کنند، نه اینکه سد راه جوانان قرار گیرند، تصریح کرد: سالهاست بخشی از نسل جوان وارد سینما شدند و کار میکنند که بیشتر با پشتکار خودشان بوده چراکه ارتباطات بخش دانشگاهی جوانان همیشه آنها را به جریان رسمی سینما وارد نمیکنند، وقتی جوانی میخواهد وارد جریان سینما شود برای اینکه ارتباط خودش را به درستی شکل دهد نیاز اتصالی به بخش رسمی وجود دارد اما در کشور ما این بخش رسمی وجود ندارد، سینمای ایران چندان نیاز مبرمی به بخش دانشگاهی نخواهد داشت و به روشهای دیگر تامین سرمایه میکند.
او ادامه داد: زمانی که جوانها وارد سینما میشوند در بخشهای مستقل قرار میگیرند و به علت اینکه تعداد افراد وارد شده به این حوزه زیاد است، دولت مردان قدرت کشف مخاطب جدید را ندارند، بنابراین تا زمانی که نیازها احساس نشود و پیشنهادی از سمت دانشگاهها بیان نشود جوانان به بدنه رسمی ورود نخواهند کرد. ما عادت کردهایم محدوده تعاریف را در سینما کوچک کنیم تا مشکلات کوچک شوند و این بسیار آفت بزرگی است، زیرا انسانها بعد از تحصیل در رشته مربوطه میتوانند وارد عرصه فعالیتهای صنفی شوند. ما نباید در زمینه آمار دانشجویانی که وارد سیستم رسمی سینما شدند، صحبت کنیم چرا که این آمار مکانیسمی نخواهد بود.
امینی تیرانی گفت: من متعقدم مکانی باید در نظر گرفته شود تا سینماگران آزمون و خطا کنند و تولیدات اتفاق بیفتد و از میان آنها، برترینها انتخاب شود اما ما همچنان در دام گرفتاریهایی هستیم که سبب شده چنین امکانی فراهم نشود. نگرانی از کسانی است که مدیریت یا سیاستگذاری میکنند چراکه آنها دوراندیشی و آگاهی کامل ندارند و صرفا به اتفاقاتی که رخ میدهد، واکنش نشان میدهند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره