میرنیوز
خبرگزاری تسنیم، سید سعید هاشمزاده:
«مرد بازنده» همان عناصر ساختاری، به خصوص از منظر کارگردانی سریال متأخر مهدویان یعنی «زخم کاری» را دارد. همان آش است و همان کاسه. که البته داستان زخم کاری سینماییتر از مرد بازنده است. مهدویان در «مرد بازنده» به سمت درام کارآگاهی/پلیسی رفته است همراه با شخصیت ویژهای که میخواهد خلق کند اما موفق به پرداخت آن نمیشود، زیرا داستان پرکشش و جذاب نیست، و به طبع شخصیت ویژه در داستانی لاغر نمیتواند جای رشد و نمو داشته باشد. یک داستان کارگاهی بیشک نیروی منفی قوی و قدرتمندی را در درام میخواهد. و دقیقاً مرد بازنده از همین مسئله لطمه میخورد. قطب منفی در فیلم مهدویان هولدینگی است که تبهکار پرورش میدهد و کلاهبرداری میکند، اما هویت آن و کاری که میکند در ابهام و لفافه بیان میشود، و اساساً شناسنامهاش دارای خدشه است و ناکامل. اگر «مخمصه» مایکل مان را به عنوان یک معیار بیاد آوریم، متوجه میشویم که در درام پلیسی/کارآگاهی قطب منفی یک داستان باید قدرتمند و حداقل همپای قطب مثبت اثر حرکت کند و پیش برود. اما مرد بازنده قطب منفی ناپیدایی دارد. شخصیت و قطب منفی اثر غایب است و این غیاب جدای از ساخت مضمون و پاتکسی ویژه از قطب منفی است. گاهی غیاب امر منفی خود پاتکسی سیاسی ایجاد میکند اما در مرد بازنده فیلم و فیلمساز به سمت سیاست نمیرود و اصلاً وارد امر سیاسی نمیشود. مسئله اصلی که مرد بازنده را از رمق میاندازد نبود کشمکش است. کارآگاه تنها و پیر و گاه دچار پارانویای ما، هیچ رقیب رودرروی قدرتمندی ندارد، پس چرا باید تماشاگر قهرمان را در شرایطی خطرناک بیابد؟! و آن را دنبال کند؟!
از سوی دیگر قهرمان ظاهراً ویژه مهدویان هم دچار پارانویاست و هم تنهایی و فرسودگی که هیچ کدام از آنها توسط درامنویس پیگیری و دارای نتیجه نمیشود بلکه داستان شخصیتمحور با اتمام و کشف ماجرای کارگاهی خاتمه مییابد، در حالی که این درام باید با داستان شخصیت خاتمه پیدا کند؛ یعنی فرسودگی و پارانویای او به نقطهای قابل اتمام و نتیجهگیری برسد و عاقبت او را مشخص کند و همچنین خانواده و درگیری قهرمان با خانوادهاش نیز باید مشخص گردد تا بیننده قهرمان بازنشسته خود را بفهمد و درک کند.
باید دقت داشت که فیلم مهدویان با داشتن مثلث قتل، کارگاه، زن یک نوآر را یادآوری میکند که ازین منظر نیز میتوان یک معیار نوآر کلاسیک را برای ارزیابی فیلم ترسیم کرد اما به عقیده نگارنده، نوآر و تحققش در چنین جغرافیایی، اثر بخشی آن را کاریکاتوریزه میکند و قواعد نوآر با بافت فرهنگی اینجایی دچار تعارض و تناقضی عجیب است و به همین خاطر نمیتوان با این متر و معیار فیلم مهدویان را دید. فیلم مهدویان بیشتر باید یک سریال میشد، تا یک فیلم سینمایی البته با کششی مناسبتر و نشان دادن شخصیتهای منفی دقیقتر.
و اما «بیرو»
بیرو فیلم غافلگیر کنندهای نیست با اینکه سوژهاش قابلیت کار فراوانی دارد. درام زندگینامهای / ورزشی که میتوانست از زیر بار داستانگویی فرار نکند، از یک رویداد به رویدادی دیگر نپرد و به اصطلاح تکنیکالی این ترفند جامپ نکند. بیرو چون نمیتواند درست و پرداخت شده داستان بگوید یا بهتر بگوییم؛ حتی یک داستانک را از الف تا ی کامل و در روندی تکامل یافته بیان کند ناگزیر به پرش است، ناگزیر به این است که اشاره کند و قطع کند و به اشارهای دیگر بپردازد. به همین دلیل فیلم بیش از اینکه فیلم باشد به مانند کلیپ/ تیزری تصنعی و کلیشهای در میآید که لحظات خوب خود را هم هدر میدهد و نمیتواند از پس سوژه خوب خودش بر بیاید. اگر این جامپ کردن را موضوع محوری نقد خود قرار بدهیم میتوانیم اشارهای دیگر به ساختار اثر داشته باشیم. اگر بخواهیم به فوتبال به شکلی تصویری و تدوین یافته نگاه کنیم، فوتبال یک شکل کلی یعنی لانگ شاتی دارد که در آن تیم معنا مییابد.
فوتبال تیمی است یعنی تصویر کلی است از یک تیم که پس از این تصور کلی و لانگ شات میتوان آن را تقطیع کرد و به قسمتهای جزئیتر آن نگاه کرد؛ یعنی به حتم میتوان از لانگ شات به نمای متوسط و سپس اکستریم کلوزآپ رسید. این تقطیع و نگرش تصویری به فوتبال در تصاویر یک گزارش فوتبال همانطور که در اول و آخر فیلم / بازی ایران و پرتغال/ آورده شده قابل رویت است. نگرش تدوینی / تصویری که یک کارگردان فوتبال دارد. اما کارگردان بیرو از این نگرش میگریزد. از لانگ شات که اصل و اساس تصویر تیمی فوتبال است فرار میکند و به مجموعهای از کلوزآپ ها پناه میبرد تا از تولید سخت و با پرداخت جزئی نگرانه یک لانگ شات فوتبال بگریزد. به همین خاطر است که ساختار فوتبالیستها برای صحنه بازی کردن فوتبال انتخاب میشود. کلوزشاتها و مدیوم شاتهایی که با تقطیع فراوان میخواهد ایجاد ریتم کند اما تیزر میشود نه اثر سینمایی. و این جز گریختن از کارگردانی سخت یک صحنه فوتبالی چیز دیگری نیست. بیرو در نهایت اما پر بازدید خواهد بود. به خاطر سوژه و رعایت پارامترهای فیلمهای عامه پسند چون حضور عشق و تم موفقیت که این روزها بیش از زمانهای دیگر به این موضوعات نیازمندیم، اما با پرداختی سینمایی.
حاشیه: بیرون فیلم
*بعد از چهل سال برگزاری جشنواره فیلم فجر هنوز کارتها صادر نشده، هنوز فیلمها دیر و زود پخش میشود. هنوز تهویهای مناسب برای میزبانی تهیه نشده، هنوز یک سالن بیش از حد گنجایش پر میشود و هنوز آنهایی که نباید باشند هستند و آنهایی که باید باشند نیستند.
*فیلم اول با یک ربع تأخیر اکران میشود. و فیلم دوم یک ربع زودتر پخش؛ هنوز هنرمندان و منتقدان بسیاری سرگردان گرفتن بلیط مهمان هستند و سالن کنفرانس برای پرسش و پاسخ شرایط بحرانی در دوران کرونا دارد. بعد از چهل سال برگزاری هنوز به یک وضعیت نرمال نرسیدهایم. وضعیتی که بتواند منظم، دارای قاعده و قانون، دارای احترام متقابل میان خبرنگار و منتقد و هنرمند باشد.تصویر منتقدی که جایش در سالن رسانه است و پشت در ایستاده و کارتی ندارد در کنار تصویر اعضای فلان گروه اینستاگرامی که براحتی وارد سالن میشوند و کارتشان زودتر از موعد آماده شده، بی شک زننده است و جای تصحیح دارد.
*فجر نیازمند دبیرخانه و سالنهای دائمی است و امروز بیش از پیش باید این را فریاد زد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد