میرنیوز

قدرت «باب اسفنجی»ها در معادلات جهانی/ چرا بازارسازی فرهنگی در ایران شکل نگرفته است؟+ نمودار

 قدرت «باب اسفنجی»ها در معادلات جهانی/ چرا بازارسازی فرهنگی در ایران شکل نگرفته است؟+ نمودار 2022-01-31T10:44:12+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، Merchadising یا بازارسازی فرهنگی، حوزه‌ای تقریباً جدید در ایران است. آنقدر جدید که حتی برخی از دستگاه‌های فرهنگی و مسئولان امر نسبت به آن اطلاع و اشراف کافی ندارند؛ این در حالی است که کشورهای مختلف با بهره‌گیری از فرهنگ بومی خود طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا در این زمینه فعالیت کرده و محصولات مرتبط را تولید کنند. ژاپن و آمریکا از جمله کشورهای موفق در این حوزه محسوب می‌شوند. شرکت‌های انیمیشن‌سازی در این کشورها کاراکترهای محبوبی را تولید می‌کند؛ همزمان با خلق یک کاراکتر و جا افتادن آن در میان کودکان، محصولات مرتبط با این کاراکتر نیز تولید و از طریق فروشگاه‌ها به صورت گسترده عرضه می‌شود.

بازارسازی فرهنگی از دو منظر حائز اهمیت است؛ بُعد اقتصادی و بُعد فرهنگی. کشورهای فعال در این زمینه، هر ساله سود سرشاری را راهی کشورهای خود می‌کنند و از سوی دیگر، اذهان مخاطبان دیگر کشورها را نیز در دست می‌گیرند. بنا بر تحقیقات انجام شده، وزارتخانه‌ای با عنوان وزارتخانه انیمیشن و کمیک در ژاپن فعال است. سود حاصل از فروش این محصولات به صورت سالیانه بیش از فروش نفت ایران تخمین زده می‌شود. 

نوشت افزار ایرانی اسلامی , نوشت‌افزار , فرهنگ و هنر , انیمیشن ,

قدرت «باب اسفنجی»ها در اقتصاد جهان

آمریکا از دیگر کشورهای فعال در حوزه بازارسازی فرهنگی است که با خلق یک کاراکتر، محصولات مرتبط با آن را نیز به صورت گسترده در دسترس مخاطبان خود قرار می‌دهد. از جمله انیمیشن‌های محبوبی که بر این اساس خلق شده و احتمالاً شما دست‌کم چندبار محصولات مرتبط با آن را در اتاق فرزندانتان دیده‌اید، باب‌اسفنجی است؛ انیمیشنی که گفته می‌شود محصولات آن در یک سال هشت میلیارد دلار فروش داشته است؛ معادل سرمایه‌ای که می‌تواند اقتصاد کشوری مانند یونان را از ورشکستگی نجات دهد.

نوشت افزار ایرانی اسلامی , نوشت‌افزار , فرهنگ و هنر , انیمیشن ,

محمدمهدی ایزدخواه، کارشناس امور فرهنگی، با اشاره به تحقیقات انجام شده در این رابطه می‌گوید: در دنیا این حوزه و صنعت یک زنجیره است که عمدتاً با یک انیمیشن یا فیلم شروع می‌شود. کاراکتر که طراحی شد و کودک با آن ارتباط برقرار کرد، حس می‌کند که زنده است. الآن همه ما احساس می‌کنیم که کلاه قرمزی زنده است، گذشته آن را می‌دانیم، علائق او را می‌شناسیم و می‌توانیم رفتارهای او را پیش‌بینی کنیم. این‌ها همه یعنی این کاراکتر زنده است.

به گفته این پژوهشگر؛ برخی از کاراکترها یا اصلاً زنده نمی‌شوند یا می‌میرند. بعضی از کاراکترها که زنده شدند، عمدتاً وارد بازی می‌شوند. کودک می‌تواند با آنها ارتباط دو طرفه برقرار کند. این ارتباط فقط از سمت کاراکتر شکل نمی‌گیرد، کودک هم می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. در این مرحله محصولات شکل می‌گیرد. 16 شاخه محصول، از نوشت‌افزار و دکوراسیون اتاق کودک گرفته تا لباس، اسباب‌بازی، بازی‌های ویدئویی و ... از این کاراکترها ساخته می‌شود. امروزه این شاخه محصولات در حال گسترش‌اند؛ به عنوان نمونه وارد فرش و کاغذ دیواری هم شده‌اند. 

اشتغال‌زایی برای 29 میلیون نفر در جهان

گردش مالی حوزه صنایع فرهنگی، آمار عجیب و غریبی است. براساس آمارهای اعلام شده، دو هزار و 250 میلیارد دلار سهم صنعت صنایع فرهنگی در دنیا است. همچنین براساس پژوهش‌های انجام شده، 500 میلیارد دلار گردش مالی صنعت انیمیشن و صنایع وابسته در دنیا اعلام شده است که از این میان، فقط 222 میلیارد دلار گردش مالی انیمیشن در دنیا تخمین زده شده است. این صنعت توانسته برای 29.5 میلیون نفر در دنیا اشتغال‌زایی کند. این آمارها نشان می‌دهد که صنایع فرهنگی می‌تواند به عنوان یک صنعت خلاق و پویا، برای هر کشوری سودآور باشد. در ایران اما آمارها چندان مطلوب برای محتوای بومی نیست. طبق آمارهای اعلامی، سهم محصولات کاراکتر محور در کشور 50 هزار میلیارد تومان است که از این میزان، تنها حدود یک درصد به محتوای بومی اختصاص دارد.

نوشت افزار ایرانی اسلامی , نوشت‌افزار , فرهنگ و هنر , انیمیشن ,

80 درصد از جمعیت 32 میلیون گیمر ایران،‌کودکان و نوجوانان هستند

هرچند صنعت انیمیشن در کشور پا گرفته و ما ضعفی از منظر تکنیک در این حوزه نداریم،‌ اما فقدان پیوست فرهنگی و رسانه‌ای سبب شده تا اگر کاراکتری از این رهگذر خلق می‌شود، چندان در میان کودکان زنده نماند. ضمن اینکه آمارها حکایت از این دارد که بیش از 200 شرکت تولیدکننده انیمیشن ایرانی طی سال‌های اخیر تعطیل شده است. این در حالی است که کودکان ایرانی سه الی چهار ساعت در روز به تماشای انیمیشن می‌گذرانند و 32 میلیون گیمر نیز در کشور فعال‌اند که به طور میانگین روزانه 93 دقیقه از وقت خود را صرف این موضوع می‌کنند؛ حدود 80 درصد از این تعداد را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. حال پرسش اینجاست که چرا با وجود این ظرفیت اقتصادی و این میزان مخاطب، سهم محصولات کاراکتر محور بومی تا این اندازه اندک است؟

چرا بازارسازی فرهنگی در ایران شکل نگرفته است؟

سعید حسینی، از فعالان فرهنگی و دبیر نمایشگاه الگونما، در پاسخ به این پرسش ضمن اشاره به فعالیت شرکت‌های انیمیشن‌سازی ایرانی و قوی بودن ایران در این زمینه می‌گوید: ما ضعف تکنیکال در این زمینه نداریم، اما پیوست رسانه‌ای و فرهنگی خلق نکرده‌ایم. محصولات کاراکتر محور باید به صورت متمادی تولید شوند. در حالی که این موضوع در کشور ما شکل نگرفته است، شرکت‌های خارجی برای برخی از کاراکترهای خارجی به مدت 70 سال محصول تولید و عرضه می‌کنند.

او با تأکید بر این نکته که موضوع استعدادهای ما نیست، در بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن و ... ظرفیت‌های بالقوه‌ای داریم، اضافه کرد: مصرف رسانه‌ای باید رخ دهد تا در نهایت بچه‌ها خود این محصولات را انتخاب و تهیه کنند. در کشورهایی مانند کره، چین و ژاپن در کنار تولید یک کاراکتر، پیوست‌های فرهنگی آن مانند لباس، لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی و ... نیز تولید می‌شود.

نوشت افزار ایرانی اسلامی , نوشت‌افزار , فرهنگ و هنر , انیمیشن ,

حسینی با بیان اینکه نمایشگاه الگونما هدفش این است که گفتمان این موضوع را در کشور نشان دهد، یادآور شد: تولید زنجیره‌وار این محصولات در کشور فهم نشده است؛ به همین دلیل هر بخشی کار خود را انجام می‌دهد. اگر فهم این موضوع صورت گیرد، به این نتیجه می‌رسیم که تولید این محصولات زنجیره‌ای است و آن وقت برخی از مشکلات موجود مانند مسائل حقوقی و ... نیز قابل حل است. 

دبیر نمایشگاه الگونما با بیان اینکه نقطه شروع این زنجیره به کار در حوزه علوم انسانی بازمی‌گردد، گفت: بعد از آن، کار در حوزه رسانه، بخش‌های خدماتی و صنعتی و بخش‌های مصرفی حائز اهمیت‌اند. در این میان سازمان‌ها و نهادهایی چون صدا و سیما، وزارت فرهنگ، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری و ... نقش پررنگی دارند.

نگاه جزیره‌ای و زنجیره ناقص

فقدان یک پیوست فرهنگی سبب شده تا دستگاه‌های مختلف، کار را به صورت جزیره‌ای پیش ببرند. این موضوع، نکته‌ای است که فعالان مختلف در حوزه فرهنگ به آن اذعان دارند. صادق پژمان، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، در این زمینه می‌گوید: یکی از اشکالاتی که در حوزه سیاسیت‌گذاری فرهنگی وجود دارد، نگاه جزیره‌ای به مسائل است. هر بخشی برای خودش تبدیل به سازماندهی مجزا شده،‌ مأموریت‌هایش متفاوت است؛ در نتیجه در یک نقشه جامع در تعامل با دیگران قرار نیست کاری انجام دهد.

او با تأکید بر این نکته که باید سازمان‌ها و نهادها در تجاری‌سازی این محصولات در کنار یکدیگر قرار گیرند، اضافه کرد: یک بازی رایانه‌ای به تنهایی نمی‌تواند فرهنگ عمومی را تحت تأثیر خود قرار دهد، اما در کنار یک کتاب، در کنار یک اسباب‌بازی و ... این زنجیره حتماً کامل می‌شود و در کنار همدیگر می‌توان ارتقای سطح فرهنگی را رقم زد.

نوشت افزار ایرانی اسلامی , نوشت‌افزار , فرهنگ و هنر , انیمیشن ,

کاراکترسازی بر پایه فرهنگ و محتوای بومی، دغدغه اصلی فعالان حوزه بازارسازی فرهنگی است. آنها معتقدند فقدان این کاراکترها و ضعف‌های موجود در این زمینه، سبب می‌شود تا تولیدکنندگان و فعالان در باقی حوزه‌ها به اجبار از کاراکترهای غربی استفاده کنند. مهدی یوسف‌وندی، مدیرعامل خانه خلاق تم، در این رابطه معتقد است که کاراکتر مهمترین ابزار انتقال پیام است. بستر یا پلت‌فرمی که قرار است کاراکتر در آن عرضه شود،‌  در اولویت دوم قرار می‌گیرد. در دنیا متوجه اهمیت این نکته شده‌اند.

دیوار کوتاه کاراکترسازی در ایران

او یادآور شد: بلندی دیوار کاراکترسازی دنیا از کوتاهی قامت ماست، نه اینکه خیلی خیلی دست‌نیافتنی باشند؛ بلکه ما کاری انجام نداده‌ایم. اگر در حوزه تجاری‌سازی، کاراکتر داشته باشید، 50 درصد راه را برای انتقال پیام طی کرده‌اید. اگر کودکی کاراکتری را قبول داشته باشد، هر آنچه بگوید می‌پذیرد. این اهمیت کاراکتر است. می‌تواند دریچه ذهن مخاطب را باز کند و وقتی باز باشد، می‌تواند در آن هر محتوایی را بریزد. ما کار خاصی در این حوزه نکرده‌ایم؛ به همین دلیل کاراکترهای غربی در ذهن مخاطبان ما سرریز می‌شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به تأثیرگذاری کاراکترهای غیر بومی بر نسل آینده گفت: فرهنگی توسط این کاراکترها در ذهن کودکانمان سر ریز می‌شود که فرهنگ بومی و طبیعی ما نیست،‌ فرهنگی که در تاریخ و خانواده ما وجود دارد، نیست. به همین دلیل دچار تعارض می‌شویم و می‌گوییم نکند بدآموزی داشته باشد! اما متأسفانه این امر ناخودآگاه رخ خواهد داد؛ زیرا ما کاراکتری نداریم که بر محور فرهنگ خودمان تولید شده باشد.

نوشت افزار ایرانی اسلامی , نوشت‌افزار , فرهنگ و هنر , انیمیشن ,

به گفته یوسف‌وندی؛ ضعف ما در این است که کاراکترهای ما در یک قالب باقی می‌مانند و به سایر قالب‌ها مهاجرت نمی‌کند. این تبدیل شدن نیازمند تسهیل‌گری و مدیریت است. نکته اینجاست که اگر این تسهیل‌گری صورت نگیرد،‌ سرعت انتقال بسیار کند خواهد بود.

بازارسازی فرهنگی در شرایط فعلی اقتصاد ایران، دریچه‌ای است که هم می‌تواند از منظر اشتغال‌زایی و صادرات فضای جدیدی را به روی تولیدکنندگان باز کند. از سوی دیگر، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری درخصوص مقابله با تهاجم فرهنگی و لزوم انجام کار فرهنگی با محتوای  بومی، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی در این حوزه و اهتمام دستگاه‌های مختلف برای شکل‌گیری این زنجیره می‌تواند فضای جدیدی را در بازار محصولات کودک و نوجوان ایجاد کند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)