میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اصناف سینمایی در ایران زیر چتر خانه سینما گسترده شدهاند و هریک برای عضویت هزینههای مشخصی را دریافت میکنند. انجمن منتقدان تا تهیهکنندگان، تفاوتی ندارد و همه و همه برای عضویت، هزینهای را دریافت میکنند و برخی اصناف برای ورود به صنف هزینهای بیشتر مطالبه میکنند.
اما پرسش اصلی این است که هزینههای دریافتی صرف چه اموری میشود؟ اگر به عنوان نمونه به انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نگاهی بیاندازیم در مییابیم این صنف بیش از 700 عضو دارد و تنها کاری که انجام میدهد صدور کارت جشنواره برای اعضاست و بسیاری از اعضا نیز به همین بهانه هزینه عضویت سالانه خود را پرداخت میکنند.
این در حالی است که این انجمن برای برگزاری جشن منتقدان از اسپانسر استفاده میکند و باید دید با متوسط پرداختی حق عضویتها حدود 200 هزار تومان در نهایت این رقم دریافتی که نزدیک به 140 میلیون تومان میشود دقیقا به چه کسانی رسیده و صرف چه اموری میشود.
برای نمونه صنف تبلیغات که متوسط 300 هزار تومان حق عضویت دارد دقیقا دریافتیهای خود را در چه بخشی هزینه میکند؟ آیا این اصناف برای ارتقای کیفی اعضای خود، ورکشاپ خاصی برگزار میکنند و یا اقدام به بیمه کردن رایگان اعضای خود میکنند؟
صنف تهیهکنندگی را درنظر بگیرید که 283 عضو دارد و هر عضو ماهیانه 2 میلیون 500 هزار تومان برای عضویت پرداخت میکند و این رقم بالغ بر 700 میلیون میشود که رقم قابل توجهی است. سوال اصلی این است که این رقم دقیقا صرف چه اموری میشود؟
دقیقا جامعه صنفی تهیهکنندگان سینما این رقم را صرف چه کاری میکند؟ به این رقم مبلغ 5 میلیون عضویت را نیز اضافه کنید. از سال 1398 تا امروز بیش از 100 نفر به تعداد این صنف افزوده شده و به ازای عضویت این افراد 5 میلیون تومان پرداخت کردهاند و این رقم را نیز به درآمد سالانه اضافه کنید.
آیا صنف تهیهکنندگان اقدام ویژهای برای اعضا انجام میدهد؟ آیا برای اعضا کارگاه آموزشی اقتصاد تولید برگزار میکند؟
اصناف سینمای ایران امروز به محلی برای دریافت حق عضویت تبدیل شدهاند و دقیقا تعریف و کارکرد این اصناف مشخص نیست. عضویت در برخی از این اصناف در نهایت برای گرفتن پروانه ساخت اهمیت دارد که حق عضویت آنها بالاتر است مانند صنف تهیهکنندگی اما آیا این اصناف برای ارتقای سینمای ایران از منظر علمی، فعالیت ویژهای انجام میدهند؟
در کنار این، بودجهای که سالانه در اختیار خانه سینما نیز قرارداده میشود را هم اضافه کنید. بودجهای که به نام بیمه اعضا و مسائلی از این دست توجیه و پرداخت میشود. با این نگاه، پس هزینه دریافتی اصناف دقیقا به جیب چه کسانی میرود؟ آنها با این هزینهها چه میکنند؟ فرض کنید توجیه برخی دوستان برگزاری جشن اصناف با حق عضویتها باشد اما واقعا چرا باید اعضای اصناف برای برگزاری یک جشن! حق عضویت سالانه بدهند؟
شرایط اصناف سینمای ایران امروز به جایی رسیده که دیگر اصناف پیگیر امور حقوقی اعضا نیستند. به عنوان نمونه امنیت شغلی چقدر از سوی اصناف جدی پیگیری میشود و اصناف تا چه حد برای امنیت شغلی اعضا توانستهاند سینماگران را به این باور برسانند که باید از اعضای رسمی اصناف برای کارهای سینمایی استفاده کنند؟
ماحصل رانت عضویت در برخی اصناف آن میشود که بسیاری از فعالان حوزه سینما در بخشهای مختلف حتی تمایلی برای عضویت در اصناف ندارند و امروز بسیاری از سینماگران و منتقدان، بدون اینکه عضو اصناف باشند در سینما کار میکنند.
در کنار این مهم به تلاش برای ایجاد اصناف جدید نیز باید توجه شود چراکه به نظر میرسد فضای اصناف سینمایی، موجب شده عدهای به این فکر بیفتند که از قبال تاسیس اصناف مختلف میتوانند بدون دردسر برای خود درآمد سالیانه درست کنند و این هشداری بزرگ برای صدور مجوز برای گروههایی است که به اسم دفاع از حقوق اعضا، میخواهند به تاسیس صنف اقدام کنند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره