میرنیوز

نباید زیر بار هیچ قانونی که جنبه شرک دارد، برویم

نباید زیر بار هیچ قانونی که جنبه شرک دارد، برویم 2022-01-09T09:49:58+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) در نشست «حکمرانی در قرآن»، گفت: قرآن کریم در آیه شریفه اول سوره مائده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ …» فرموده است که به پیمان‌های خود وفادار باشید، در این سوره ۱۶ بار خطاب «یا ایها الذین آمنوا…» آمده و تاکید دارد ایمان لوازمی دارد که یکی از مهمترین آن، وفای به عهد با خداست و یکی از مصادیق بارز آن عهد و پیمان با رهبران الهی است؛ به همین دلیل بخش مهمی از این سوره به بحث ولایت پرداخته است و واژه ولایت و مشتقات آن هم وجود دارد.

وی افزود: در هر مورد که تعهدات و پیمان‌هایی گفته شد، نمونه‌هایی هم از آن بیان شده است که نقض عهد کردند، مثلاً وقتی موسی (ع) به یهودیان دستوراتی داد، اطاعت نکردند. در مورد عیسی (ع) هم به همین شکل؛ در جمع‌بندی سوره مبارکه مائده هم مطالبی در مورد عیسی (ع) و حواریون بیان شده است که البته گروهی از حواریون وفادار بودند و گروهی نقض عهد کردند.

لکزایی با اشاره به آیه ۱۱۲ این سوره، بیان کرد: بعد از ماجراهای مختلف در مورد قوم بنی اسرائیل، خداوند در اینجا فرموده است که حواریون که از صحابه درجه یک خدا بودند، از حضرت عیسی (ع) تقاضاهایی با ادبیات نامناسب کردند، از جمله اینکه‌ای عیسی، پسر مریم (این نوع خطاب کردن نشانه عدم احترام به آن حضرت است زیرا با اسم او را خطاب کردند) آیا پروردگار تو (در اینجا هم گفتند رب تو و نگفتند رب ما) می‌تواند سفره غذایی از آسمان برای ما بفرستد؟

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: عیسی (ع) در پاسخ آنها فرمود تقوا پیشه کنید، اگر مؤمن هستید و حریم خدا را حفظ کنید؛ حواریون برای رفع سو تفاهم حرفشان را توجیه کرده و گفتند ما قصد داریم که چون گرسنه هستیم از این سفره بخوریم و قلب ما هم مطمئن بشود به اینکه خدایی هست و تو پیامبر او هستی. همچنین می‌خواهیم یقین پیدا کنیم که تو راست گفتی و از این به بعد ما جز گواهان به نبوت تو خواهیم بود و این معجزه را منتشر خواهیم کرد.

لکزایی اظهار کرد: در آیه ۱۱۴ سوره مائده «قَالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَیْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَةً مِنْکَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ»، هم حضرت عیسی (ع) درخواست آنها را اجابت کرد و هم اللهم گفت و هم ربنا، اگر فقط اللهم هم گفته بود کافی بود ولی باز برای ادب ربنا هم گفت و فرمود که سفره‌ای برای ما از آسمان بفرست، عیسی (ع) در اینجا نمی‌گوید روزی بفرست که بخوریم در حالی که حواریون اولین درخواستشان خوردن و مسائل مادی بود ولی حضرت عیسی (ع) اول درخواست معنوی و بعد مادی مطرح کرد و فرمود که ما می‌خواهیم این غذا و اعجاز ارسال مائده از آسمان برای اول و آخر ما یعنی همه امت مؤمن، در هر سال عید باشد و شادی کنند و آن را هم بخوریم و این معجزه از ناحیه تو باشد و در نهایت فرمود وارزقنا یعنی روزی هم بخوریم.

استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع)، با اشاره به استفاده معنایی از این دو آیه تصریح کرد: امروز اصطلاح پیوست فرهنگی برای پروژه‌ها در بین ما رایج شده است ولی آنچه طبق آیه مدنظر عیسی (ع) هست، فراتر از پیوست فرهنگی است و ایشان معتقد است که هر درخواست و طرح و پروژه باید مبتنی بر باورهای توحیدی و بینش الهی باشد و اینطور نباشد که چون گرسنه هستیم، فقط دنبال رفع گرسنگی باشیم به هر قیمت و پیامدی.

لکزایی با بیان اینکه وجود معجزه از قواعد الهی برای اثبات نبوت و پیامبری پیامبران است، تصریح کرد: در آیه ۱۱۵« قَالَ اللَّهُ إِنِّی مُنَزِّلُهَا عَلَیْکُمْ فَمَنْ یَکْفُرْ بَعْدُ مِنْکُمْ فَإِنِّی أُعَذِّبُهُ عَذَابًا لَا أُعَذِّبُهُ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِینَ» خداوند فرمود که من این درخواست را اجابت می‌کنم، اما اگر کسی بعد از اینکه این معجزه را دید منکر شود به عذابی گرفتار خواهم کرد که احدی در جهان آن را ندیده است. شبیه این در سوره انعام و در آیه هشتم هم آمده است؛ در این آیه فرموده است که مشرکان می‌گفتند چرا فرشته‌ای همراه پیامبر (ص) نیست و یا به جای او فرشته بر ما نازل نشده است، اگر ما فرشته‌ای نازل می‌کردیم و کسی ایمان نمی‌آورد، دیگر مهلتی در کار نبود و مهلت به آنها نمی‌دادیم.

نباید زیر بار هیچ قانونی که جنبه شرک دارد، برویم

استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به آیه ۱۱۶«و َإِذْ قَالَ اللَّهُ یَا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَأُمِّیَ إِلَهَیْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَانَکَ مَا یَکُونُ لِی أَنْ أَقُولَ مَا لَیْسَ لِی بِحَقٍّ إِنْ کُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَلَا أَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِکَ إِنَّکَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ» اظهار کرد: خداوند در این آیه یکی از صحنه‌هایی که در قیامت رخ می‌دهد، بیان کرده و فرموده است که آیا تو و مادرت به مردم گفته بودی که دو تا خدا وجود دارد؟. خداوند که خودش می‌داند عیسی (ع) هیچ وقت چنین کاری نمی‌کند ولی چرا این سوال را می‌پرسد؟ به خاطر اینکه در روز قیامت کسی مدعی نشود که عیسی (ع) چنین دستوری داده است، از این آیه متوجه می‌شویم که توحید زیرساخت زندگی الهی و همه اخلاقیات و اعتقادات است بنابراین زیرساخت حکمرانی قرآنی، توحید است و نباید زیر بار هیچ قانونی که جنبه شرک دارد، برویم.

لکزایی اضافه کرد: عیسی (ع) گفت من اگر این را گفته بودم تو می‌دانستی زیرا از درون من خبر داری و من از ذات تو خبر ندارم به همین دلیل هم گفته‌اند که در ذات خدا تفکر هم نباید کرد چون ما به آن دسترسی نداریم. بر طبق آیه بعد، دستور خدا به عیسی (ع) این بود که فقط و فقط خدا عبادت را کنید زیرا الله هم رب من و هم رب شما هست. «مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِی بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّی وَرَبَّکُمْ وَکُنْتُ عَلَیْهِمْ شَهِیدًا مَا دُمْتُ فِیهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّیْتَنِی کُنْتَ أَنْتَ الرَّقِیبَ عَلَیْهِمْ وَأَنْتَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ﴾» و من هم فقط همین پیام را به مردم منتقل کردم.

لکزایی با اشاره به تعبیر «تَوَفَّیْتَنِی» افزود: این تعبیر می‌تواند ناظر به مرگ عیسی (ع) هم باشد چون او هم مانند همه مخلوقات عمر و حیاتی دارد و بعد خواهد مرد و می‌تواند شامل مرگ به معنای مرگ جسمانی هم نباشد و ناظر به عروج عیسی (ع) به آسمان باشد. همچنین در آیه ۱۱۸ نیایشی زیبا از عیسی (ع) نقل شده که زیباترین نیایش‌ها است چون فرموده است: إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُکَ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ؛ خداوندا اگر آنان را عذاب کنی بندگان تو هستند و اگر ببخشایی تو عزیز و حکیم هستی.

وی افزود: سخن عیسی (ع) ناظر به این است که مسیحیان او را هم خدا پنداشته و شرک برای خدا قائل شدند که جز بزرگترین ظلم‌ها و گناهان است؛ البته مسیحیان امروز نمی‌گویند که حضرت مریم (س) هم خدا هست، بلکه روح القدس را خدا می‌داند و باور به تثلیث دارند. ارتودکس‌ها هم خود را موحد می‌دانند ولی این مسئله اشاره به مسیحیان مشرک دارد. ان تعذبهم …؛ خدایا اگر اینها را عذاب کنی اینها بنده تو هستند. این تعبیر عیسی (ع) خیلی لطیف است یعنی خدایا اگر باز مقدور است آنها را عذاب نکن و ببخش و اگر مورد مغفرت قرار دهی، در اختیار و قدرت تو هست.

لکزایی اضافه کرد: در آیه «قَالَ اللَّهُ هَذَا یَوْمُ یَنْفَعُ الصَّادِقِینَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» هم تاکید فرموده که روز قیامت، روزی است که صادقین به واسطه صداقتشان نجات می‌یابند؛ این تعبیر به صورت ظریف بیان کرده که ای عیسی تو هم جز راستگویان هستی و جز توحید به مردم چیزی نیاموختی. این روز، روزی است که کسانی که نفس خود را کنترل کرده و زنجیر پاره نکرده‌اند، نجات خواهند یافت و هم خدا از آن‌ها راضی و هم آن‌ها از خدا راضی هستند.

بیان نعمت‌های بهشتی در کنار نعمت‌های دنیوی

وی تاکید کرد: معمولاً وقتی از نعمت‌های بهشتی یادشده از نعمت‌های مادی هم سخن گفته شده است زیرا اعراب در آن دوران در سرزمینی خشک و کم آب زندگی می‌کردند بنابراین وصف با تشبیه دنیوی جذاب است ولی بلافاصله بعد از نعمت معنوی، رضایت خدا را هم ذکر می‌کند و رضایت خدا را فوز عظیم می‌داند. خداوند در آیه پایانی سوره هم بر مالکیت خود بر آسمان‌ها و زمین و همه آفرینش تاکید کرده که به معنای آن است که فقط خدا می‌تواند از انسان حمایت کند و اگر خدا حمایت نکند، دیگری نمی‌تواند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)