میرنیوز

"نقد تیز" مزیت نسبی "عمار" در مقابل "جشنواره‌های سلبریتی محور" است

 "نقد تیز" مزیت نسبی "عمار" در مقابل "جشنواره‌های سلبریتی محور" است 2022-01-08T11:36:42+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،با توجه به آغاز دوازدهمین جشنواره فیلم عمار، برنامه هفته گذشته «شهر فرنگ» به موضوع «گفتمان عمار» پرداخت. در این برنامه حامد بامروت‌نژاد تهیه کننده سینمای ایران و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار و حسین سلطان‌محمدی روزنامه‌نگار و منتقد سینما به گفت‌وگو پرداختند.

در ابتدای این میزگرد حمید مدقق مجری و کارشناس این برنامه با طرح این سؤال که هدف برگزاری عمار چیست و چه گفتمانی دارد، گفت‌وگو را آغاز کرد.

بامروت‌نژاد در این خصوص جواب داد: عمار مجموعه‌ای از نظریات و راهبردها درباره جامعه، انسان و فرهنگ است که سازوکارهای متفاوتی را به دنبال خواهد داشت. عمار قصد دارد تا ظرفیت‌ها و راهکارهای بیشتری را پیش روی سینمای ایران قرار دهد. عمار می‌گوید سینمای ایران می‌تواند بسیار بزرگ‌تر از آنجه که هست باشد.

او ادامه داد: عمار سینما را یک هنر-صنعت-رسانه می‌داند. هنر صنعتی که با شعر گفتن و نقاشی کشیدن فرق دارد و صنعت است زیرا در آن برخی اوقات صدها نفر درگیر ساخت پروژه‌اند و سازوکار یک صنعت را دارد و رسانه است چون که با زمانه خودش ارتباط دارد. برای همین باید پرسید که سینما با اکنون و زمانه خودش چه نسبتی دارد؟ عمار تلاش کرده تا نسبتی که سینما باید با فرهنگ، جامعه و هویت خودش را شکل دهد را ایجاد کند.

سلطان محمدی پاسخ داد: عمار در زمانه‌ای بوجود آمد که جبهه انقلابی به عنوان دولت بر سر کار بود و  بعد از حوادث سال 88 تلاش کرد تا پاسخی باشد به خلأیی که احساس می‌شد. اینکه عمار واکنشی بود برای ایجاد نسبتی میان سینما و فرهنگ و جامعه را قبول دارم اما کماکان کنش‌های سینمایی و اجتماعی که منجر به ایجاد عمار شده بود، وجود دارد اما عمار به کنش‌گر تبدیل نشده است. با توجه به رویکردهای جدید و زمانه‌ تازه‌، اقتضا می‌کند که عمار به روش جدید حرکت کند. عمار می‌خواهد با توجه به افزایش خروجی‌ها و تولیداتش ذره ذره یک گفتمان و جریان‌سازی را راه بیاندازد اما در چه سطحی؟ سینما یا جامعه؟ بعد از 12 سال بنظر می‌رسد که عمار باید رویکرد کنش‌گرایانه انتخاب کند.

بعد از وی بامروت‌نژاد بیان کرد: اینکه عمار بعد از 88 و در پاسخ به ندای "این عمار" رهبری بود را قبول دارم. اما تشکیل آن ربطی به دولت وقتش ندارد زیرا سینما را جناحی نمی‌دانم. در عین حال که دولت انقلابی بر سر کار بود، آثار تولیدی عمار نه توسط صداوسیما و نه سازمان سینمایی وقت پخش نمی‌شد.

این تهیه‌کننده سینما در توضیح اینکه عمار چه پیامی دارد گفت: سینمای ایران بسیار بزرگ‌تر و کارامدتر از این سینمایی است که داریم. آیا این سؤال که چرا سینمای ایران به مخاطب 2 میلیون نفری خودش اکتفا کرده است، ضد سینما است؟ سینمایی که به تعبیر رهبری می‌تواند کلید حل مشکلات مردم باشد، با مخاطب 2 میلیون نفری خودش چه راه حلی می‌تواند داشته باشد؟ این سینما نسبتی با دغدغه و حال مردم ما ندارد. پس این جمله من به این معنا که من مخالف سینما باشم نیست. برعکس می‌گوییم که سینمای ما امکانات بزرگی دارد که باید از آن استفاده کند.

مدقق در ادامه با طرح این سؤال مبنی بر اینکه نقد شما به جشنواره عمار از این منظر که آیا جشنواره عمار در نقطه مقابل سینمای قرار دارد یا نه گفت‌وگو را ادامه داد. سلطان محمدی جواب داد: در میان محورهای فراخوان جشنواره عمار، عناوینی وجود دارد که باعث می‌شود اینگونه بنظر برسد که ضد سینما هستید. عناوینی که تا حدی تند است در واقع حرکت شما در سینما کنونی تندتر از جریان معمول سینما است. از طرفی اشاره می‌کنید که ما هم جزوی از پازل سینما هستیم و از طرفی مسائلی را مطرح می‌کنید که این ذهنیت را به وجود می‌آورد که سینما را دو دسته کرده‌اید در حالی که باید در کنار سینما این پازل جمعی را ایجاد کنید. برخی از این محورها در میان آثار سینمایی ما وجود دارد.

بامورت‌نژاد پاسخ داد: بدون شک هر جشنواره‌ای نسبت به دیگر جشنواره‌ها باید مزیت نسبی داشته باشد. اینکه برخی از محورهای ما تیزتر است طبیعی است زیرا برای تبیین همین محورها آمده‌ایم. اینکه این مضامین در سینمای ما وجود دارد را به من نشان بدهید؟ کجا است؟ در کدام فیلم رویای ایرانی وجود دارد؟ یکی از محورهای ما قهرمانان علمی کشور است اما چقدر در سینما وجود دارد؟

سلطان‌محمدی پاسخ داد که ما فیلم منصور را داریم و نمونه‌های دیگر نیز وجود دارد.

بامروت‌نژاد در پاسخ گفت: بله، نمی‌گویم نمونه‌ها وجود ندارد اما آیا این اثبات می‌کند که جشنواره عمار نباید 12 سال قبل آغاز مسیر می‌کرد؟ بله یک نمونه و یا شاید بیشتر هم وجود دارد اما بسیار کم است. یا جنگ اقتصادی و دیگر محورها که برای آنها فیلم نداریم.

در بخش دیگری از این میزگرد مدقق به موضوع سینمای سفارشی اشاره کرد و از بامروت‌نژاد سؤال کرد که آیا عمار سفارشی است؟

او توضیح داد: من سینمای سفارشی را نمی‌فهمم. می‌گویند سینمای ما غیرایدئولوژیک است و در کنار آن ایدئولوژیک هم وجود دارد. من این موضوع را قبول ندارم. تمام فیلم‌های سینمای ایران از روشنفکری و هنر برای هنر گرفته تا جشنواره‌ای، آن همگی آمده‌اند تا حرفی را بزنند. آیا این شعار نیست؟ برای همین این مبنا که عمار سینمای سفارشی است را قبول ندارم. آیا سینمایی که از سفارتخانه پول می‌گیرد سفارشی است یا نه؟ یکی دیگر از صاحب نمایشگاه‌ ماشین سفارش می‌گیرد، اما آیا به آنها هم سفارشی می‌گوییم یا نه؟

اما سلطان‌محمدی در ادامه معتقد بود که عمار خود را از سینمای ایران جدا کرده است و این موضوع را می‌توان از محورها و مضامینش تشخیص داد، عمار اگر خود را همراه سینما و در کنار آن می‌داند باید محورها و مضامینش را بتواند از قالب واکنشی به کنشی تبدیل کرده باشد اما بنظر من هنوز با برخی از محورهای تیزش نسبت به سینما واکنشی برخورد می‌کند. اما برخی از فیلمسازان ما هم مدعی‌اند که در این مسیر حرکت می‌کنیم. همگرایی باید نرم شود.

بامروت‌نژاد اختصاص داشتن جشنواره عمار به برخی از موضوعات را دلیلی برای جدا شدن آن از سینمای ایران نمی‌دانست و بیان کرد: ما درباره موضوعات و رویکردی خاص حرف می‌زنیم. جشنواره رشد که قصد جدا کردن خودش را ندارد بلکه در موضوعی خاص کار می‌کند. آن هم جزوی از پازل سینمای ایران است. ما هم جزوی از سپهر سینمای ایران هستیم. اولین تقدیر ما از آقای «امیر قوی دل» بود و بعد از آن از آقای داوود میرباقری، سیروس مقدم و بهزاد بهزادپور. برای همین میان ما و سینما فرقی نیست.

در پایان مدقق پرسید که علت اینکه عمار در رسانه‌ها چندان بازتاب پیدا نکرده است، چیست؟ اینبار سلطان محمدی نظرش را اینگونه ارائه کرد که اینکه عمار در رسانه‌ها خیلی بازتاب پیدا نکرده است برای این است که سینما احساس می‌کند  شما علیهش شمشیر برداشته‌اید. عمار قدرت دارد اما برای رسانه‌ای شدنش کار نکرده است و این «ما» شدن را شکل نداده است. وقتی برخی از چهره‌های سینمایی و سلبریتی به عمار بیانید ناخواسته شهرت رسانه‌ای را با خودشان به عمار می‌آورند. باید از مقولاتی که سینما را جذاب می‌کند در عمار هم استفاده شود. بنظرم ارتباط عمار باید تقویت شود.

بامروت‌نژاد  نیز در جواب خود به این نکته اشاره کرد که رسانه‌ها تا وقتی سلبریتی‌‌محور باشند به آن توجه می‌کنند: رسانه ما سلبریتی زده است برخی از کارگردانان خوب ما مانند حسین دارابی و امیرعباس ربیعی تا قبل از اینکه «لباس شخصی» و «مصلحت» را بسازند ده‌ها فیلم کوتاه و نیمه بلند دیگر ساخته‌اند اما تا قبل از آن رسانه‌ها آنها را می‌شناختند؟ خیر، برای اینکه باید در مشهورات قرار بگیرد تا شناخته شود. منظورم از سلبریتی صرفاً بازیگران نیست بلکه مشهورات سینمایی است. این ایراد سینمای ما است و اگر نه با بازیگر که مشکلی نداریم. اتفاقاً مزیت نسبی عمار در همین نقدها است که ارزش خبری آن یعنی درگیری را دارد. اگر این مزیت را نداشته باشیم، رسانه‌ها می‌توانند سؤال کنند که چرا باید شما را پوشش دهم؟

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند

سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
2024-11-24T12:13:57+03:30
سعیدی نژاد گفت:با تاکید بر اینکه نوجوانان باید رهپویان افتخارات و راویان افتخار و پیشرفت کشور باشند،گفت:نوجوان امروز ما با استعداد و توانمندی های خود باید ب...

سعیدی نژاد: مادران داستان‌های تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند

سعیدی نژاد: مادران داستان‌های تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
2024-11-24T11:20:38+03:30
سعیدی نژاد گفت:با تاکید بر اینکه نوجوانان باید رهپویان افتخارات و راویان افتخار و پیشرفت کشور باشند،گفت:نوجوان امروز ما با استعداد و توانمندی های خود باید ب...

کتابی که از شاخص‌های تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید

کتابی که از شاخص‌های تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
2024-11-24T11:07:17+03:30
کتاب «مبانی نظری و عملی طب ایرانی تا پایان قرن پنجم هجری» در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در...

جایزه سیاست‌گذاری، تقدیر از فعالیت‌های حل مسئله در کشور است

جایزه سیاست‌گذاری، تقدیر از فعالیت‌های حل مسئله در کشور است
2024-11-23T16:20:38+03:30
رئیس دبیرخانه دائمی جایزه ملی سیاستگذاری گفت: جایزه ملی سیاست‌گذاری ارزیابی و تقدیر از فعالیت‌های حل مسئله در کشور به روش اندیشکده‌ای است.

همایش تجلیل از مداحان حماسی‌خوان و شعرای حماسی‌سرا برگزار شد

همایش تجلیل از مداحان حماسی‌خوان و شعرای حماسی‌سرا برگزار شد
2024-11-23T15:40:41+03:30
اولین همایش «هیئت و حماسه» برای تجلیل از مداحان حماسی‌خوان و شعرای حماسی‌سرا هم‌زمان با گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدا و حماسه‌آفرینان عرصه مقاومت، ب...

دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
2024-11-23T15:27:20+03:30
شبکه رادیویی معارف در برنامه «پرسمان مهدوی»، پیرامون دشمن امام زمان عج به نام دجّال به پرسش ها پاسخ گفت.

چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟

چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟
2024-11-23T15:27:19+03:30
شبکه رادیویی معارف در برنامه «مبنا» دلیل پیروی از ائمه(ع) را تبیین کرد، که چرا ما باید از آنها تبعیت کنیم.

برنامه سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه دوم فاطمیه

برنامه سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه دوم فاطمیه
2024-11-23T15:00:37+03:30
حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان در ایام عزاداری فاطمیه دوم در سه مجلس منبر می‌رود.

دجال کیست؟

دجال کیست؟
2024-11-23T11:40:38+03:30
شبکه رادیویی معارف در برنامه «پرسمان مهدوی»، پیرامون دشمن امام زمان عج به نام دجّال به پرسش ها پاسخ گفت.

همایش ملی فلسفه فرهنگ برگزار می‌شود

همایش ملی فلسفه فرهنگ برگزار می‌شود
2024-11-23T11:13:58+03:30
همایش ملی فلسفه فرهنگ با برگزاری پنل های تخصصی روز سه شنبه ششم آذر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

کتاب «چکیده مقالات همایش ملی فرهنگ شهرت» منتشر شد

کتاب «چکیده مقالات همایش ملی فرهنگ شهرت» منتشر شد
2024-11-23T11:13:58+03:30
کتاب «مجموعه چکیده مقالات اولین همایش ملی فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه» منتشر شد.

ترجمه استانبولی کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام رونمایی می شود

ترجمه استانبولی کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام رونمایی می شود
2024-11-23T09:40:38+03:30
ترجمه استانبولی کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام از سوی مرکز فقهی ائمه‌ اطهار علیهم‌السلام با حضور علما، اساتید، محقّقان و پژوهشگران شنبه، سوم آذرماه ۱۴۰۳ ...

استقبال از نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات قرآن کویت

استقبال از نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات قرآن کویت
2024-11-23T09:40:38+03:30
در این دوره از مسابقات بین المللی کویت که از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه برگزار شد، حبیب صداقت حائز رتبه چهارم در رشته قرائت تحقیق و محمدحسین ملکی‌نژاد حائر رتبه پنجم ...

تلاوت سوره مجادله توسط گروه مدیحه‌سرایی محمد رسول‌الله(ص)

تلاوت سوره مجادله توسط گروه مدیحه‌سرایی محمد رسول‌الله(ص)
2024-11-23T09:40:38+03:30
اعضای گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) در راستای اعلام همبستگی با محمور مقاومت آیاتی از سوره مبارکه مجادله را تلاوت کردند.

بسیج نقش مهمی در اعتلای کشور دارد

بسیج نقش مهمی در اعتلای کشور دارد
2024-11-22T16:40:37+03:30
سقز- امام جمعه سقز گفت: بسیجیان با اخلاص و بدون هیچ چشم داشتی در راستای ایران اسلامی تلاش می‌کنند و در این مسیر نقش مهمی دارند.

امام جمعه دیر: حل مشکل گرانی ها در اولویت دولت باشد

امام جمعه دیر: حل مشکل گرانی ها در اولویت دولت باشد
2024-11-22T16:00:38+03:30
بوشهر- امام جمعه دیر گفت: دولت مسائلی مانند حل مشکلات خاموشی برق و گرانی ها که دغدغه مردم است را در اولویت برنامه خود قرار دهد.

حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است

حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است
2024-11-22T15:33:58+03:30
فهرج_امام جمعه شهرستان فهرج در استان کرمان گفت: حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است.

برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با قدرت ادامه خواهد داشت

برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با قدرت ادامه خواهد داشت
2024-11-22T15:33:58+03:30
لامرد - امام جمعه لامرد در استان فارس با اشاره به قطعنامه ناموجه شورای حکام انرژی اتمی در خصوص فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران گفت: این برنامه با حرکت جهادی و ...

وتو پیش‌نویس آتش‌بس در غزه دفاع رسمی از نسل کشی است

وتو پیش‌نویس آتش‌بس در غزه دفاع رسمی از نسل کشی است
2024-11-22T15:33:57+03:30
همدان ـ امام جمعه همدان گفت: وتو پیش‌نویس آتش‌بس در غزه معنایی جز حمایت آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی ندارد و دفاع رسمی از نسل کشی است.

مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند

مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند
2024-11-22T15:20:38+03:30
کرمانشاه-نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند

مسائلی مانند فیلترینگ و انتصابات سؤال‌برانگیز اولویت نظام نیست

مسائلی مانند فیلترینگ و انتصابات سؤال‌برانگیز اولویت نظام نیست
2024-11-22T15:20:37+03:30
قزوین- امام جمعه الوند گفت: مسائلی مانند فیلترینگ و برخی انتصابات سؤال‌برانگیز اولویت‌های نظام و کشور نیست.

جبهه مقاومت منسجم‌تر در برابر دشمن ایستاده است

جبهه مقاومت منسجم‌تر در برابر دشمن ایستاده است
2024-11-22T15:20:37+03:30
کاشمر- امام جمعه کاشمر گفت: جبهه مقاومت پرفروغ و منسجم‌تر در برابر دشمن ایستاده است.

بهبود وضعیت اقتصاد اولویت دولت چهاردهم باشد/ توجه به معیشت مردم

بهبود وضعیت اقتصاد اولویت دولت چهاردهم باشد/ توجه به معیشت مردم
2024-11-22T15:07:20+03:30
دامغان- امام جمعه دامغان از دولت چهاردهم خواست تا به اقتصاد بیش از گذشته به مثابه یک اولویت توجه داشته باشد.

امام‌جمعه شهر سگزاباد: اولویت دولت باید معیشت مردم باشد

امام‌جمعه شهر سگزاباد: اولویت دولت باید معیشت مردم باشد
2024-11-22T15:07:20+03:30
قزوین- امام‌جمعه شهر سگزآباد با بیان اینکه مشکل دولت چهاردهم این است که از برخی افراد ناکارآمد و کم‌تحرک در چرخه مدیریت استفاده می‌کند، گفت: اولویت دولت باید...

اقدامات دشمنان خیال باطل است

اقدامات دشمنان خیال باطل است
2024-11-22T15:07:18+03:30
تبریز- امام جمعه تبریز گفت: اقدامات دشمنان خیال باطل است و همه دشمنان اسلام بدانند که تحرکات واهی آنان هیچ‌گونه تأثیری بر اراده ایران نخواهد داشت.

اقدام قاطع دولت در ارتقای ظرفیت سانتریفیوژها ارزشمند است

اقدام قاطع دولت در ارتقای ظرفیت سانتریفیوژها ارزشمند است
2024-11-22T15:07:17+03:30
یاسوج_ امام جمعه شهر لنده گفت: اقدام قاطع دولت برای فعال سازی و ارتقای ظرفیت سانتریفیوژها در پاسخ به قطعنامه شورای حکام ارزشمند است.

بسیج زنجیره طلایی ایستادگی است/ تعیین سرنوشت جنگ با حضور مردم

بسیج زنجیره طلایی ایستادگی است/ تعیین سرنوشت جنگ با حضور مردم
2024-11-22T14:53:58+03:30
مهدیشهر- امام جمعه مهدیشهر بسیج را عامل جایگزین نشدنی در ثبات نظام اسلامی ایران دانست و گفت: بسیج یک زنجیره طلایی به هم متصل مردم بر محور ایستادگی است که نمو...

رفع فیلترینگ مسئله اصلی کشور نیست/ دولت فکری به حال اقتصاد کند

رفع فیلترینگ مسئله اصلی کشور نیست/ دولت فکری به حال اقتصاد کند
2024-11-22T14:53:57+03:30
میامی- امام جمعه میامی ضمن انتقاد از عملکرد دولت گفت: دولت درحالی مسئله رفع فیلترینگ را در اولویت قرار داده که اقتصاد و موضوعات فرهنگی و بی حجابی مسئله اصلی ...

فرهنگ فاطمی و بسیج ارکان تحقق جامعه هستند

فرهنگ فاطمی و بسیج ارکان تحقق جامعه هستند
2024-11-22T14:53:57+03:30
گلپایگان _ امام جمعه گلپایگان گفت: تاسیس بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره) در شکل‌گیری جامعه مهدوی تأکید کرد و مقاومت را اصل حرکت جبهه اسلامی در برابر ت...

اخلاص بسیجیان عامل موفقیت آنها است

اخلاص بسیجیان عامل موفقیت آنها است
2024-11-22T14:40:40+03:30
گناباد- امام جمعه موقت گناباد گفت: بسیجیان در پرتو اخلاص به موفقیت‌های بزرگی در عرصه‌های مختلف دست یافته‌اند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)