میرنیوز

بازگشت چهره‌های محبوب و خاطره‌انگیز به تلویزیون/ اولین گزینه "آقای حکایتی"!

 بازگشت چهره‌های محبوب و خاطره‌انگیز به تلویزیون/ اولین گزینه "آقای حکایتی"! 2021-12-26T09:11:07+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برخی صداها، تصاویر و آواهای موسیقی چنان در تار و پود ذهن و روح تنیده می‌شود که یک تلنگر کوچک از آنها معجونی می‌سازد برای سفر به‌ زمان و شکستن قید زمان و مکان. شخصیت‌های مطرح و محبوب زیادی در میانِ هنرمندان‌مان وجود دارند که یا برنامه‌سازی‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و یا سریال‌های خیابان‌خلوت‌کن؛ یکی از این ماندگارها، نامش «آقای حکایتی» است. کار «زیر گنبد کبود» او از دهه 1370 به بعد دیگر ساخته نشد و فقط سیما، هرازچندگاهی در قالب‌ِ آیتم از آن رونمایی می‌کند. برنامه‌ای که مجری آن با شالی تیره بر گردن، می‌ایستاد و برایِ مخاطبان تلویزیون قصه می‌خواند. حکایت‌هایی که هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شود! 

او بعد از مدت‌ها دوری، به برنامه "بسته پیشنهادی" آمد و از بازگشت کاراکتر "آقای حکایتی" به تلویزیون خبر داد. او درباره اینکه از دهه 1370 به بعد این برنامه ساخته نشد، گفت: شرایط ایجاب نکرد و به دلایل مختلفی نتوانستیم سری جدیدی از برنامه‌ "زیر گنبد کبود" روی آنتن داشته باشیم. امیدوارم که بتوانم هرچه زودتر «آقای حکایتی» را دوباره در تلویزیون داشته باشیم. این روزها جدّی به این نکته می‌اندیشم که کاری متفاوت با شرایط روز و حتی استفاده از ظرفیت‌های گذشته و البته شرایط مالی خوب قصه‌سازی و قصه‌سرایی را برای بچه‌های امروز، گذشته و فردا داشته باشیم. 

این چراغِ سبز را بهرام شاه‌محمدلو در حالی روشن کرد که چندی پیش پیمان جبلی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره انتظارات و مطالبات مردم برای برگرداندن چهره‌های محبوب به تلویزیون گفته بود: 

"رادیو و تلویزیون ترکیبی از فکر، ایده، هنر و زیبایی و ظرفیت‌های انسانی است. تمام ظرفیت‌های انسانی که در قالب هنرمند، تهیه‌کننده، مجری و ... سرمایه‌های سازمان‌اند و از هرکدام باید به بهترین نحو ممکن استفاده کرد که آن پازل زیبا شکل بگیرد. در دوره جدید، اجازه نمی‌دهیم هیچ ظرفیتی هدر برود و از همه ظرفیت‌ها تا حد امکان صیانت و استفاده می‌کنیم. اینکه به شما اسامی خاص مطرح می‌شوند و می‌خواهید بدانید چه اتفاقی می‌افتد قبلاً هم گفته‌ام تمامی سرمایه‌های انسانی ما برای‌مان مهم و عزیزند و جای‌شان برای همیشه در رسانه‌ملی باز خواهد بود. اما اینکه در دوره تحولی جدید، در ارتباط با چهره‌ها امیدوارم بتوانیم صیانت خوبی از چهره‌ها داشته باشیم."

سریال , صدا و سیما ,

این همان نکته‌ای است که بسیاری منتظرش هستند؛ چرا که هم در قصه‌پردازی و قصه‌سرایی و هم برنامه‌سازی برای کودک، تلویزیون خلأ جدّی دارد. البته چندی پیش گیتی خامنه "دست کی بالا" را روی آنتن داشت و به نوعی قصه‌گویی می‌کرد و یا شخصیت‌هایی مثل «خاله سارا» این کار را در شبکه کودک انجام دادند اما هیچ‌وقت آن ماندگاری اتفاق نیفتاد. در رادیو، مریم نشیبا «شب بخیر کوچولو» را روی آنتن دارد و جزو کارهای ماندگار رسانه ملّی در حوزه قصه‌گویی و قصه‌سرایی به شمار می‌رود. 

البته یکی از نکاتی که تلویزیون از آن رنج می‌برد بحث سرگرم‌سازی و غیبتِ برنامه‌سازانِ قدیمی است که اصالت‌ها را به خوبی می‌شناختند و امروز کمتر جزو برنامه‌سازانِ‌ رسانه ملّی دیده می‌شوند. اصولاً در سیما و نمایش‌خانگی و جاهای مختلف دیگر امروز کمتر برای ساخت برنامه و سریال به اصالت‌ها توجه می‌شود. همان نکته‌ای که بهرام شاه‌محمدلو و همکارانش در ساخت "زیر گنبد کبود" و حتی صداپیشگی در برنامه "خونه مادربزرگه" و خیلی از کارهای دیگر، به این اصالت در هنرمندی توجه کرده‌اند. 

نکته‌ای که بهرام شاه‌محمدلو در جریانِ این گفت‌وگو به آن اشاره کرد، ایده‌پردازی و اندیشه و تأمل روی متن و سناریو بود. نکته‌ای که این روزها کمتر برنامه‌سازان به آن توجه دارند. او گفت: چند ماهی ایده قصه‌گویی را مورد بررسی قرار دادیم و این‌طور نبود که به سرعت بدست آید. ما دنبال این بودیم که قصه را طوری بگوییم که هم حالت قصه‌گفتن داشته باشد و هم شکل و شیوه‌های متفاوتِ انتقالِ آن برای‌مان حائز اهمیت بود. در وهله بعدی اینکه از جایی الگوبرداری نکردیم که همه‌چیز بِکر و دستِ اول باشد. اعتقاد دارم اگر این برنامه به جایی رسید و در دلِ مخاطب نشست، به خاطرِ آن توجه به نو بودن و دنبالِ کیفیت رفتن بود. 

او همچنین به ناگفته‌‌هایی اشاره کرد که یکی از آنها بحثِ خوانندگی آقای حکایتی و یکی هم کاندیدای زیادی که برای این کاراکتر وجود داشت و به یک باره تصمیم گرفته شد بهرام شاه‌محمدلو این نقش را بازی کند. شاه محمدلو ماجرا را این‌گونه تعریف کرد: بسیاری هنوز فکر می‌کنند خودم تیتراژ را خواندم اما صدایِ من نبود؛ صدای حمید غلامعلی است. در شکل‌گیری شخصیت آقای حکایتی هم باید بگویم که روزها منتظر بودیم تا از میانِ گزینه‌های مختلف، یک نفر را به عنوان «آقای حکایتی» معرفی کنیم. چهره‌های شاخصی آمدند و نشد. چون این کاراکتر باید هویتش پیدا می‌شد و هویت آن در قصه‌گویی بود. 

سریال , صدا و سیما ,

او گفت: نگران شده بودیم تا اینکه یکی از عواملِ کار پیشنهاد داد تا در تمرین من «آقای حکایتی» بشوم. من جایِ آقای حکایتی متن را خواندم و هنوز این شخصیت پیدا نشده بود. من نه تمرین کردم و نه حفظ کردم آقای طهماسب می‌گفت یک برنامه ضبط کنیم تا ببینیم چه می‌شود. گریم شدم و لباسی پوشیدیم و در دفتر اندیکاتور قصه‌ای را با ماژیک نوشتم و به عنوان کتاب قصه جلویِ خودم قرار دادم. وقتی این قسمت تمام شد به من گفتند عالی شد. هنوز هم می‌گفتم بقیه را با کسی دیگر بگیریم. اما همه گفتند این همان «آقای حکایتی» است. به این ترتیب این شخصیت شکل گرفت. 

او حتی درباره بازی در نقش «مخمل» گربه معروف هم صحبت کرد و گفت: اگر شخصیت‌های سریال‌های عروسکی مثل «خونه مادربزرگه» خوب دیده شد به این خاطر بود که اگر کسی صدایِ کاراکتری را می‌گفت فقط به عنوان صداپیشه مطرح نبود بلکه نقش را می‌ساخت. از طرفی همه شخصیت‌ها و متن به گونه‌ای بود که مخاطب باورش می‌کرد. همین که بسیاری می‌گفتند «مخمل» بدجنس است یعنی در شخصیت‌پردازی موفق بودیم. البته که بدجنس نبود و به خاطر اینکه نگران از دست دادن امکاناتش بود، جبهه می‌گرفت. 

البته همین دو سه روزِ گذشته، خبرنگار تسنیم  در گفت‌وگوی دیگری با رئیس صداوسیما پیگیرِ ساخت برنامه‌های سرگرم‌کننده سالم امثالِ همین برنامه‌های محتوایی و مفرح مثل "زیر گنبد کبود"، شد؛ او چنین پاسخ داد: یکی از عناصر اصلی تلویزیون سرگرمی است. برای سرگرمی هدفمند، اصیل و سالم در دوره‌ی جدید برنامه‌های بسیاری داریم.(همین‌طور درباره استفاده از ظرفیت هنرمندان محبوب در صداوسیما) دوباره این چنین گفت: "هنرمندان گرامی سرمایه‌های انسانی رسانه ملی‌اند و ما از تمام این سرمایه‌ها استفاده خواهیم کرد. در مقاطعی فضای مناسب برای استفاده از ظرفیت این عزیزان وجود نداشته که علتش یا عدم تمایلِ خودِ این هنرمندان بوده یا اینکه در مدیریت‌های ما این شرایط فراهم نشده است. اما در حال حاضر تلاش ما این است که از همه این سرمایه‌ها استفاده کنیم."

به نظر می‌رسد با این چراغِ سبز «آقای حکایتی»، بتوان منتظر حضورِ برخی از هنرمندان کاربلد و توانمند و محبوب را دوباره در رسانه ملّی شاهد باشیم. باید دید بسترِ این بازگشت به چه صورت فراهم خواهد شد و کدام یک از این برنامه‌سازان و سریال‌سازان و آثارشان را روی آنتنِ رادیو و تلویزیون خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)