میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همواره با نزدیک شدن به ایام عزای بر اهل بیت وحی به ویژه ماه محرم و ایام فاطمیه، موجی از تخریب شعائر دین از سوی رسانههای معلومالحال در فضای جامعه منتشر میشود. بیمعنا جلوه دادن برپایی مراسمهای مذهبی، طرح تضاد مراسمهای مذهبی با شاد زیستن، تحریف سندیت تاریخ امام حسین (ع) و عاشورا و بزرگنمایی ضعف هیئتهای مذهبی از اهم این موارد است.
اخیراً حجتالاسلام مجید انصاری، عضو دوره هشتم مجمع تشخیص مصلحت نظام که در کارنامه او معاونت امور مجلس و معاونت حقوقی دولت روحانی دیده میشود، طی اظهاراتی درباره مراسمهای مذهبی گفت: دهه مسلمیه درست کردیم، دهه محسنیه هم میخواهیم درست کنیم، دهه محرم و اصلاً ماه محرم، ماه صفر (درست کردیم)؛ از این جهت گفتم "بیزینس" که یک عده وقتی کسبشان این (کار) شد که مراسمهای مذهبی باشد، تولدهایی برای برخی یافتند که اصلاً در تاریخ وجود ندارد. تاریخ تولد فلان امامزاده و تاریخ وفات فلان امامزاده. مراسم امروز نصب پرچم (باشد)، فردا برداشتن پرچم. و الله بالله خدمت به امام حسین علیهالسلام نیست که شما در دهه محرم، 30 شبکه که میزنید، (بعد میبینید) این زنجیر میزند و آن سینه میزند.
اگر بخواهیم با نگاه کارشناسانه و حقطلبانه این اظهارات را مورد بررسی و نقد قرار دهیم، ذکر چند نکته ضروری است:
نکته اول درباره دهه مسلمیه و محسنیه است که مورد نقد حجتالاسلام انصاری قرار گرفت. در این باره باید گفت آئین سنتی ایام مسلمیه از حدود 80 سال قبل در ایام شهادت مسلم بن عقیل در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی برگزار میشود. مراسم مسلمیه هر سال، از شب شهادت امام محمد باقر علیهالسلام آغاز و تا روز شهادت مسلم بن عقیل در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی به مدت سه شب تداوم دارد؛ بر این اساس مسلمیه پیشینهای تاریخی ندارد و در سیره عترت ظهور و بروز نداشت. نکته دیگر اینکه آیین اصیل مسلمیه سه شب است نه 10 شب.
اما چند نکته حائز اهمیت است: همان طور که اشاره شد، آیین مسلمیه منحصر به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیست بلکه سبقهای فراتر دارد و مردم این سرزمین سالهاست که این آیین را پذیرفتند، نشان به اینکه هر ساله خیل عظیمی از مردم عزیزمان در مراسم مسلمیه حضور مییابند و به ساحت مقدس اهل بیت وحی و شیعیان آن بزرگوار ابراز ارادت میکنند و بلکه این ایام را فرصتی برای قرب بیشتر به خداوند و ائمه معصومین علیهمالسلام میدانند. در عصری که مادیات و تجملات بر اساس فرهنگ غربزدگی بر زندگی مردم سایه افکنده و زمینه دوری مردم از معنویت را فراهم آورده است، بسترسازی برای حضور مردم در مراسمهای مذهبی میتواند این نقصان معنوی را جبران کند؛ هرچند دستگاههای ناظر نباید اجازه بهرهبرداری ناصواب را به عدهای بدهند تقویمسازی کنند تا به این ترتیب زمینه بدعتگذاری در جامعه فراهم شود، چه اینکه سوگوارانه در عرصههای دینی به اسم دین، مسئله منفعتطلبی دیده میشود، همچنان که در سالهای اخیر شاهد بسترسازی برای به رسمیت شناختن "دهه محسنیه" بودیم که با هوشمندی دستگاههای ناظر این پروسه متوقف شد؛ چه اینکه این رویداد (دهه محسنیه) توسط برخی تندروها تابلویی میشد برای مخدوش کردن مسئله تقریب مذاهب؛ لذا اهداف مغرضانهای در آن دیده میشد.
نکته دوم درباره اظهارات وی درباره "دهه محرم" است که گویی این رویداد را هم جزو دههسازیها محسوب کرد. درباره این قسمت باید گفت عزاداری در دهه محرم و حتی کل ایام محرم نه تنها وسعتی به پهنای تاریخ پس از ماجرای عاشورا دارد بلکه در سیره ائمه معصومین علیهمالسلام دیده میشود و از سوی دیگر سیره علمای دین و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر سوگواری این ایام بود. امام رضا علیهالسلام فرمود «زمانی که ماه محرم مىرسید، کسى پدرم را خندان نمىدید؛ إذا دَخَلَ شَهرُ الُمحَرَّمِ لا یُرى ضاحِکا.» بعد امام علیهالسلام تأکید کردند «غم و اندوه بر او چیره بود تا آنکه 10 روز مىگذشت. روز دهم روز سوگوارى و اندوه و گریه او بود و مىفرمود: این روزى است که حسین علیهالسلام در آن کشته شد. و کانَتِ الکَآبَهُ تَغلِبُ علَیهِ حَتّى تَمضِیَ عَشرَةُ أیّامٍ؛ فإذا کانَ یَومُ العاشِرِ کانَ ذلکَ الیَومُ یَومَ مُصیبَتِهِ وحُزنِهِ وبُکائهِ.»این حدیث در کتاب امالی شیخ صدوق به عنوان منبعی برای معارفپژوهان و وسائلالشیعه به عنوان یکی از منابع اصلیِ فقهپژوهان موجود است. (امالی صدوق، ص128؛ وسائل الشیعه،ج14، ص505) با این وجود چه اشکالی دارد که رسانه ملی ما و مردم این سرزمین که رشته زندگیشان به حب اهل بیت وحی به ویژه امام حسین علیهالسلام گره خورده، چند روزی را به یاد مصائب امامشان باشد؟ عمده مردم طی این 10 روز با دل سپردن به آستان مقدس امام حسین علیهالسلام خود را رها از مادیات و سراسر معنویت میبینند؛ لذا در خود این دههها خاصیتی تربیتی نهفته است.
تعجب اینجاست که این حدیث شهرت زیادی دارد، اما گویی تاکنون مورد توجه جناب انصاری قرار نگرفته است. در ادامه، حجتالاسلام انصاری با قسمهای جلاله سوگند یاد میکند «و الله بالله خدمت به امام حسین علیهالسلام نیست که شما در دهه محرم، سی شبکه که میزنید، (بعد میبینید) این زنجیر میزند و آن سینه میزند.» گویی وی از فلسفه عزاداری در فرصت ایام محرم به ویژه دهه اول بیخبر است و صحبت از فلسفه عزاداری مجالی دیگر میطلبد که از حوصله این متن خارج است. چنین نگرشی از سوی جناب انصاری مسبوق به سابق است و فرد محقق را نسبت به اطلاعات تاریخی وی به شک وا میدارد. وی پیش از این، روشنگریهای مداحان از تریبون مداحی را مغایر با فلسفه مداحی قلمداد کرد. انصاری گفته بود «... این مداحان باید بدانند برای عزاداری و مرثیهخوانی دعوت میشوند نه تحلیل مسائل سیاسی. این موضوعات در حوزه صلاحیت این افراد نیست.» باید توجه داشت شعرایی مثل دعبل خزائی اتفاقاً جزو شاعرانی بودند که با تشویق امام رضا علیهالسلام به بصیرت دینی و سیاسی مردم کمک میکردند و از این رو مغضوب حکومت جائر و قشر منفعتطلب جامعه بودند. هجویات دعبل به خلفای عباسی موجبات شهادت ایشان شد. «ابو المستهل کُمیت» از دیگر شعرای آستان اهل بیت وحی است که گفتهاند او اول کسی است که استدلال و احتجاج در شعر را به شیعه آموخت.
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره