میرنیوز

علامه طباطبایی (ره) بنیانگذار فلسفه نوصدرایی بود/ نظرات اجتهادی علامه را باید در "المیزان" دید

 علامه طباطبایی (ره) بنیانگذار فلسفه نوصدرایی بود/ نظرات اجتهادی علامه را باید در "المیزان" دید 2021-11-17T16:29:10+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رضا برنجکار، مترجم، مؤلف و پژوهشگر حوزه دین است که در کنار گذراندن درس‌های رایج حوزی، به تحصیل کلام، فلسفه، تفسیر و حدیث در حوزه و دانشگاه نیز پرداخته و موفق به اخذ دکتری فلسفه از دانشگاه تهران شده است.

در چهلمین سالگشت ارتحال مفسر نستوه و فیلسوف نامدار اسلامی، علامه محمدحسین طباطبایی(ره)  مناسب دیدیم که آراء بدیع فلسفی و کلامی مرحوم علامه (ره) را در گفت‌وگو با این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به بحث بگذاریم که حاصل آن را در زیر می‌خوانیم:

کشور فلسطین , فلسفه , تفسیر قرآن ,

*علامه طباطبایی (ره) به مثابه فیلسوف و مفسری تراز اول در این سال‌ها طرف توجه طیف گسترده عالمان حوزوی و دانشگاهی بوده‌اند، مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد شخصیت و آثار ایشان به نظر شما می‌رسد چیست؟
در مورد علامه طباطبایی صحبت زیاد شده است و من بعید است که بتوانم مطلبی بگویم که دیگران نگفته‌اند اما شاید بد نباشد این نکته را عرض بکنم که علامه طباطبایی کتاب‌های زیادی نوشته‌اند؛ برای مثال در بحث فلسفه دو کتاب بدایه و نهایه ایشان کتاب درسی است، حالا البته کتاب‌های دیگر هم دارد مثل رسائل توحیدی، اصول فلسفه و روش رئالیزم و ... منتها نکته‌ای که در برخورد با کتاب‌های ایشان داشتم، این است که به نظرم می‌رسد حرف‌های اصلی ایشان را باید در تفسیر المیزان دید.

ایشان ظاهرا کتاب‌های بدایه و نهایه را به تقاضای مسئولان مدرسه حقانی به عنوان یک کتاب درسی نوشتند و می‌شود گفت که خلاصه‌ای از حکمت متعالیه است. البته واقعا کتاب ارزشمندی است و توان و تسلط بالایی می‌خواهد که کسی بتواند 9 جلد اسفار اربعه را در یک جلد نسبتا مختصر خلاصه بکند آن هم با این نظم بسیار عالی و فشرده که قوی‌ترین دلایل را با کمترین کلمات بیان بکند.

این دو کتاب واقعا از این جهت کتاب‌های برجسته‌ای هستند که خلاصه حکمت متعالیه را تلخیص و تبیین کرده‌اند البته ایشان نوآوری‌هایی هم در این کتاب دارند یعنی غیر از نظم و ترتیت، برخی نکات و دیدگاه‌های خود علامه هم هست اما عمدتا هدف ایشان در اینجا بیان ملخّص حکمت متعالیه برای کسانی بوده که می‌خواهند این متن را یک دور به عنوان کتاب درسی بخوانند و نه بیان دیدگاه‌های خودشان.

کشور فلسطین , فلسفه , تفسیر قرآن ,

*اما به نظر می‌رسد تفسیر المیزان ایشان با این کتاب بدایه و نهایه و البته با کتاب‌های دیگرشان مثل اصول فلسفه و روش رئالیسم تفاوت دارد.
بله، در "اصول فلسفه و روش رئالیسم" ایشان خواسته‌اند به سه چهار شبهه در زمینه حسن و قبح و باید و نبایدهای اخلاقی یا جبر و اختیار، ضرورت علیت، سنخیت علت و معلولیت و نظایر این‌ها بر اساس حکمت متعالیه و به طور کلی فلسفه اسلامی پاسخ بدهند که به ویژه پاسخی باشد برای اشکالاتی که عمدتاً از سوی مارکسیست‌ها طرح می‌شد حالا ما کاری نداریم که آیا جواب‌های ایشان درست است یا درست نیست، اصلا توانسته‌اند جواب بدهند یا نتوانسته‌اد، مسئله این است که ایشان هدفش این بوده که موضع‌گیری نسبت به آن مسائل داشته باشد.

اما در تفسیرالمیزان، ایشان دیگر دنبال این نیست که نظر ملاصدرا را بگویند یا نمی‌خواهند که مثلا به چند سوال و شبهه جواب بدهند، بلکه می‌خواهند قرآن را تفسیر بکنند از طرف دیگر ایشان روایات را هم دیده است و بحث‌الروایی فراوان دارند؛ حکمت متعالیه و فلسفه و عرفان را هم که از پیش مسلط بوده‌‌اند و مثلا رساله "الولایه" را نوشته بودند که در کتاب "مهر تابان" به آقای تهرانی می‌فرمایند ما این حرف را که شما می‌زنید قبلا در رساله ولایت توضیح دادیم و تبیینی ارائه کردیم؛ یعنی همه این‌ها را دیده و در این زمینه‌ها کار جدی کرده است و بعد وارد تفسیر قرآن می‌شود.

*به نظر شما رویکرد کلی علامه در تفسیر المیزان فلسفی است یا کلامی و یا قطع‌نظر از این دو اساساً رویکردی روایی به شمار می‌آید؟
در تفسیر المیزان قرآن از یک طرف، روایات از یک طرف، فلسفه و عرفان هم از یک طرف دیگر مورد توجه علامه است و به نظرم می‌رسد که در اینجا لااقل در برخی از مباحث فکری و فلسفی و اعتقادی ایشان یک مواضع بینابینی را می‌گیرند و نظریات نهایی ایشان را می‌شود از تفسیر المیزان استخراج کرد چون دیگر نمی‌خواهد دیدگاه‌های ملاصدرا را بگوید و دارد بحث‌های خودش را طرح می‌کند لذا آنجا بحث‌های فلسفی را گاهی خیلی نزدیک می‌کند به بحث‌های کلامی و دیدگاه‌های جدیدی هم ارائه می‌دهد.

من اگر بخواهم دو مورد را اجمالاً مثال بزنم می‌توانم به بحث اسماء و صفات و عالم ذر اشاره کنم.

در بحث اسماء و صفات، ایشان در کتاب‌های عادی‌شان مثل رسائل توحیدی، بدایه نهایه، همان دیدگاه‌های رایج را گفته‌اند که ما این مفاهیم عامه وجودی را (نه مفاهیم ماهوی را) انتزاع می‌کنیم از موجودات، (علم را و قدرت را و وجود را) و بعد می‌آییم نواقص و حدّش را بر می‌داریم و آن علم بی‌نهایت را به خدا نسبت می‌دهیم و هیچ مشکلی هم ندارد.

اما در جلد 6 و 8 تفسیر المیزان، آیات را می‌آورند که الی الله منتهی، بعد روایات ما عرفناک حق معرفتک از پیامبر (ص)، بعد وارد بحث اسما و صفات می‌شوند آنجا می‌فرمایند که این کار که ما بیاییم مفاهیم را انتزاع بکنیم و ضرب در بی‌نهایت بکنیم و نواقصش را برداریم و مطلق بشود و به خدا نسبت بدهیم، شدنی نیست. یعنی همان چیزی که در کتاب‌های دیگرشان به عنوان یک امر بدیهی و ساده آن را بیان کرده‌اند اینجا می‌گویند نمی‌شود.

می‌فرمایند ما نمی‌توانیم نواقص و اشکالات را از این صفات سلب بکنیم، اگر هم بتوانیم یک نقص هست که به هیچ وجه نمی‌شود و آن این است که علم محدود به علم است یعنی شامل قدرت نمی‌شود در حالیکه صفات خدا عین ذات است بنابراین هر مفهومی باید کل کمالات را نشان بدهد در حالیکه علم لااقل غیر از قدرت است؛ یعنی یک نوع زیادت و تمایز هست بین علم و قدرت بنابراین این علمی که ما تصور می‌کنیم عینا علم خدا نیست چون اگر عینا عین آن بود در خارج، علم خدا عین قدرت است اما ما نمی‌توانیم در ذهنمان علمی را تصور کنیم که عین قدرت است. پس می گوییم ما عرفناک حق معرفتک.

ایشان در تفسیر این فرمایش حضرت امیر(ع) در خطبه اول "کمال الاخلاص نفی الصفات عنه" می‌فرماید "فیعودوا و ینفی ما اثبتهوا"؛ نفی می‌کند آن چیزی که قبلا اثبات کرده است؛ یعنی آن چیزی که ما در فلسفه اثبات کردیم و به راحتی گفتیم نواقص علم را بر می‌داریم، بی‌نهایت می‌کنیم و به خدا نسبت می‌دهیم را نفی می‌کند چون می‌بیند نواقص را نمی‌تواند از این مفهوم سلب بکند اگر هم همه نواقص را سلب بکند یک نقص را دیگر نمی‌تواند. لذا می‌فرماید ما نمی‌توانیم آن صفات را کما هوحقه تصور بکنیم ولی مقدار معرفت ما این قدر است.

کشور فلسطین , فلسفه , تفسیر قرآن ,

*در واقع ایشان آن مبانی فلسفی را دارد، حالا قرآن و روایات را هم می‌بیند و دوباره در مسأله تأمل می‌کند و آن مطالب در مرتبه و سطح بالاتری بیان می‌کند.
بله، دقیقا. ایشان مثلا در مورد عالم ذر می‌گوید شیخ اشراق و سایر فلاسفه این را رد کرده‌اند و گفته‌اند ممکن نیست. چون عالم ذر ظاهرش این است که روح انسان قبل از این عالم بوده در حالیکه حکمت متعالیه معتقد است که انسان "جسمانیه الحدوث" است یعنی روح از بدن متولد می‌شود و قبل از آن نبوده؛ حالا یک فیلسوف می‌گوید نبوده و باید آیات و روایات تأویل بشود.

علامه در اینجا اولا آن اشکالات تناسخ را جواب می‌دهد و بعد سعی می‌کند بر اساس مبانی حکمت متعالیه یک تفسیر جدیدی ارائه بدهند که به یک معنا لااقل تقدّم ارواح بر اجساد را قبول کنند و می‌گویند ارواح در رتبه‌ی عالم ملکوت، قبل از اجساد بوده‌اند. حالا ممکن است یک کسی بگوید این مقدار کافی نیست و باید روح به عنوان همین تشخص خارجی‌اش و نه به مثابه آن وجود ملوکتیش، در نظر گرفته شود و این مقدار کافی نیست اما به هر حال ایشان این مقدار را بیان کرده‌اند.

می‌خواهم بگویم تفسیر المیزان مهم‌ترین کتاب ایشان است و آنجا جایی است که ایشان می‌خواهد خودش نظر بدهد و نمی‌خواهد نظریه ملاصدرا یا ابن عربی را بگوید یا در مقام پاسخ به شبهات برآید. می‌خواهد نظر خودش را بگوید البته طبیعی است که در این بیان نظریات خودش، تحت تاثیر ملاصدرا و حکمت متعالیه است چون به هر حال ایشان یک فیلسوف نوصداریی و حتی بنیانگذار فلسفه نوصدرایی به شمار می‌آید.

ایشان و شاگردان ایشان بودند که فلسفه نوصداریی را بنیاد گذاشتند و البته این حرف به طور ضمنی به این معنا هم هست که ایشان در فلسفه‌ورزی خودش ابتکاراتی دارد که او را از سایر فیلسوفان صدرایی متمایز می‌کند چون عینا حرف‌های ملاصدرا را تکرار نمی‌کند بلکه با نوعی نگاه انتقادی و خرد نقادانه آن‌ها را بررسی و تحلیل می‌کند و گاه به گاه حرف‌ها و آراء جدیدی هم طرح می‌کند اگرچه عمدتا تحت تاثیر حکمت متعالیه است لذا به نظرم در یک جمع‌بندی کلی بین کتاب‌های ایشان تفسیر المیزان مهمترین اثر به شمار می‌آید و برای پی بردن به نظرات نهایی و اجتهادی ایشان در درجه اول باید از این کتاب استفاده بکنیم تا بتوانیم به حاقّ نظر ایشان برسیم.

خداوند ایشان را رحمت کند که استاد و دانشمند جامعی بود که بر فقه و اصول فلسفه، عرفان، تفسیر، حدیث و کلام تسلط داشت و از حیث اخلاقی و سلوک عملی هم از قدر و منزلت ویژه‌ای برخوردار بود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)