میرنیوز

"قهرمان ایرانی فرهادی" امتحان پس داده و آبرودار

 "قهرمان ایرانی فرهادی" امتحان پس داده و آبرودار 2021-11-08T13:49:09+03:30

خبرگزاری تسنیم ـ مهدی خدایی:

فرهادی در فیلم اخیر خود برخلاف جوامع فرهنگ‌های بی‌قهرمان، دست به خلق قهرمان خیالی و انتزاعی نزده و در حقیقت قهرمانی را که درون تک تک مخاطبانش موجود است به آنها یادآوری کرده و آن چیزی نیست جز فطرت پاک انسانی که در این فیلم از آن به "دل پاک" تعبیر شده است.

"دل پاک "قهرمان ایرانی فرهادی" نشانه‌هایی دارد که بخوبی در قصه این فیلم گنجانده شده است.

اولین و مهم‌ترین وجه قهرمانی "قهرمان ایرانی فرهادی" غلبه او بر خواسته درونی‌اش (هوای نفس) در خیانت در امانتی است که در اختیار اوست؛ زیرا از استفاده از آن مال ارزشمند برای دادن بدهی و رهایی از زندان اجتناب می‌کند و این تصمیم او مصداقی از حدیث پیامبر گرامی اسلام است که فرمود "أشجَعُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ ، شجاعترین مردم، کسى است که بر خواسته نفس خود چیره آید. "

داستان قهرمان فرهادی اتفاقی عینی و پرتکرار در ایران است که هرکداممان بارها دیده و شنیده‌ایم که کارگری با وضع مالی ضعیف، مالی بسیار ارزشمند را یافته و با پرس و جو در محل و نصب اعلامیه به در و دیوار اطراف آنجا، آن مال را به دست صاحب اصلی‌اش رسانده است. برجسته کردن این تصویر واقعی و شریف از مردمان ایران برای سایر مردم جهان در شرایطی که مردم ایران سال‌ها است به‌واسطه تحریم‌ها و سوء مدیریت دولت‌ها در ایجاد اشتغال و... اوضاع اقتصادی سختی را تجربه می‌کنند، بسیار ارزشمند و گویای مناعت طبع ایرانیان خواهد بود.  

قهرمان سینمای فرهادی نوک دشنه را به سوی خواسته باطل درونش می‌گیرد و در حالی که در سخت‌ترین شرایط زندگی به سر می‌برد هوای نفسش را می‌کشد، زیرا نمی‌تواند با وجدانش برای خیانت در امانت کنار بیاید.

فرهادی قهرمان خود را از دل زندان بیرون کشیده است و بخوبی نشان می‌دهد که زندانیان مجرم بالذات نیستند و آنچه موجب اجتناب از خطا می‌شود نه مجازات حبس بلکه همان موعظه‌های درونی انسان است که مانع از خیانت در امانت توسط قهرمان فیلم فرهادی در زمان آزادی و خارج از زندان شد.

او که یک زندانی مالی است در روز آزادی خود ثابت می‌‌کند که همه زندانیان مالی، از قماش اختلاسگران و... نیستند که آزادی آنها برای جامعه مضر و خطرناک باشد و بسیاری از زندانیان مالی که از بد روزگار بخاطر ورشکستگی یا بدهی به حبس محکوم شده‌اند، در صورت برخورداری از آزادی در پی کار و درآمدی برای دادن بدهی‌های خود خواهند بود و در همین حال چنانچه به مالی دست یابند که متعلق به آنها نیست در حق صاحب آن خیانت نخواهند کرد.

امانتداری قهرمان فرهادی، تحسین اطرافیان و جامعه را بر می‌انگیزد تا جایی که اعتماد آنها را نسبت به یک زندانی مالی احیا می‌کند و این عبارت قرآنی را به ذهن می‌آورد که "إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ، خوبیها بدیها را از میان مى‌برد." (هود 114)

فیلم فرهادی همچنین نشان می‌دهد که خیران جامعه ایرانی چگونه پاسخ عمل نیکوی قهرمانش را می‌دهند و تلاش می‌کنند تا او را از حبس آزاد کنند که این نیز تصویر مثبت دیگری را از مردمان ایران به نمایش می‌گذارد و بازهم آیه‌ای دیگر از قرآن را در ذهن برجسته می‌کند که "هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ؛ مگر پاداش احسان جز احسان است." (الرحمن 60)

دومین وجه تحسین‌ برانگیز "قهرمان ایرانی فرهادی" صداقت و راستگویی او در بازگو کردن صادقانه ماوقع است در حالی که به زعم اطرافیانش این راستگویی در اغلب مواقع به ضرر اوست و توسط آنها ترغیب می‌شود که ماجرا را در جلوی "دوربین‌های قهرمان‌ساز" به‌گونه‌ای بازگو کند که ضرری متوجه‌اش نشود.

فرهادی از این طریق طعنه‌ای هم به دوربین‌های تلویزیونی می‌زند که گاها در بیان حقیقت صادق نیستند و با دیکته کردن برخی مسائل به سوژه خود، "قهرمان پوشالی" و غیرواقعی از او می‌سازند.

با این حال "قهرمان ایرانی فرهادی" هرجا که صحنه‌سازی در کار نیست ماجرا را راست و درست بیان می‌کند و می‌گوید که وسوسه‌ای درونش برای خیانت در امانت وجود داشته و حتی اقدام هم کرده، اما در آن هنگام با نشانه‌هایی مواجه شده که به او فهمانده است در حال پس دادن "امتحان الهی" است و از این کار منصرف شده است.

فرهادی با تعبیه مفهوم "امتحان" در فیلم خود این‌بار دوربین‌های قهرمان‌ساز را بیشتر به چالش می‌کشد و این حقیقت را یادآور می‌شود که آنچه قهرمان‌ها از دل آن زائیده می‌شوند روایت گاها غیرواقعی دوربین‌ها نیست بلکه بوته امتحانات سخت خدا است.

این بخش از داستان نیز آیات متعددی از قرآن را به ذهن می‌آورد از جمله آیه دوم سوره مبارکه عنکبوت که فرمود "أحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ ؛ آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها مى ‏شوند و مورد آزمایش قرار نمى‏‌گیرند."

این یادآوری بسیار مهم است که "دل پاکی" به ادعا نیست بلکه در روز امتحان مشخص می‌شود که چه کسی مرد میدان است.

اقدام فرهادی در انتخاب قهرمان خود از درون زندان در این بخش نیز حاوی این پیام است که حتی قهرمانان هم جایزالخطا هستند و البته به عقوبت آن هم دچار می‌شوند، چه‌اینکه قهرمان فیلم فرهادی به‌خاطر آلودن دست به نزول دچار ورشکستگی و بدهی سنگین شده و متعاقب آن به حبس رفته است، اما ارتکاب یک خطا آن هم در شرایط بد اقتصادی جامعه و بیکاری میلیون‌ها نفر، خصایص مثبت و قهرمانی او را خدشه‌دار نمی‌کند و در روز امتحان، باز هم او قهرمان خواهد بود.

سومین وجه ممتاز "قهرمان ایرانی فرهادی" مثبت‌اندیشی اوست، او با اینکه بر اثر خیانت شریکش دچار دردسر شده است، اما هنوز نسبت به اطرافیانش از جمله همسر سابق‌اش و زنی که خود را صاحب مال امانتی معرفی کرده و آن را ستانده و ناپدید شده بدبین نیست.

بدبینی به دیگران از مناهی مهم قرآن (نور 12) است و اجتناب قهرمان فرهادی از این رذیله اخلاقی می‌تواند نمادی بسیار زیبنده در معرفی جامعه ایرانی باشد.

چهارمین خصیصه جالب توجه "قهرمان ایرانی فرهادی" گذشت او به نفع مجرم دیگری است که مرتکب قتل شده است، زمانی که قبول می‌کند کمک‌های خیران برای آزادی او، بابت پرداخت دیه و رهاندن پدر یک خانواده از چوبه قصاص مصرف شود ولو اینکه خودش به زندان برگردد.

او یک هنرمند نقاش و خوشنویس است و فرهادی با لطافتی خاص تمام خصایص نیکوی اخلاقی قهرمان خود و دل پاک او را به شخصیت هنرمندان پیوند می‌زند و "چهره‌ای متحد از هنرمند و قهرمان دل پاک" به نمایش می‌گذارد.

با این وجود قهرمان فرهادی فردی نیست که در مسیر عادی زندگی به مقام قهرمانی رسیده باشد، بلکه در مسیری پرچالش و به قول خودش امتحان به این جایگاه می‌رسد.

مهم‌ترین چالش او مواجهه با افرادی در ساختارهای اداری است که او را مجبور به دروغگویی و صحنه‌سازی برای حل مشکلاتش می‌کنند و او با دروغ‌های تحمیلی و ناخواسته‌ای که می‌گوید به یکباره از مقام قهرمانی سقوط می‌کند و تبدیل به همان زندانی مالی سابق می‌شود. 

ساختار مدیریتی در اوج محبوبیت به‌خاطر عمل نیک امانت‌داری به قهرمان فرهادی وعده اشتغال داده است، اما در نهایت او با بدبینی افرادی در این ساختار مواجه و مجبور می‌شود برای رسیدن به درآمد و شغل صحنه‌سازی کند و دروغ بگوید.

این صحنه‌سازی و فیلم کتک‌کاری‌اش با طلبکاری که دائما او را تحقیر، سرزنش و دروغ‌گو خطاب می‌کند، در جایی از داستان به هم گره‌ می‌خورند و با انتشار وسیع در فضای مجازی او را از اوج محبوبیت به زیر می‌کشند.

اما قهرمان فرهادی در همین حضیض مجددا متوجه نقطه اوجش می‌شود، جایی که درمی‌یابد نجات در رها کردن دروغگویی‌های تحمیلی از سوی افراد و ساختارها برای داشتن شغل و ... است. او درمی‌یابد که "النجاة فی الصدق".

قهرمان ایرانی فرهادی حتی برملا شدن دروغ‌های مصلحتی‌اش را مایه بی‌آبرویی می‌داند و به نقطه‌ای می‌رسد که ترجیح می‌دهد حبس را به عنوان عقوبت خطای نخستینش (گرفتن پول نزول) تحمل کند اما همان قهرمان راستگو، دست پاک و دل پاک باقی بماند.

قهرمان ایرانی فرهادی قهرمانی رئال و باورپذیراست که وجوه مثبت او بر خطاهایش غلبه دارد و نشان می‌دهد که هرکسی با تکیه بر پاکی فطری خود و دوری از رذایل اخلاقی می‌تواند قهرمان جامعه‌ و اطرافیانش باشد و چنانچه از فطرت پاک خود عدول کند سقوط خواهد کرد.

در انتها لازم می‌دانم این نکته را نیز بگویم که ویژگی‌هایی که فرهادی قهرمان خود را بر اساس آن طراحی کرده است، "ویژگی‌های فطرت پاک انسانی" است که خداوند انسان را بر آن فطرت آفریده (فطرة الله التی فطر الناس علیها) همان فطرتی که ادیان الهی سعی در بیدار کردن آن دارند، از این رو هرچند نمی‌توان گفت که هدف اصغر فرهادی از خلق این قهرمان هدفی دینی بوده است، اما وقتی بپذیریم که ویژگی‌های قهرمان فرهادی منطبق است بر فطرت پاک انسانی، یعنی همان چیزی که دین سعی در بیدار کردن آن دارد، می‌توان فیلم قهرمان را در دایره گفتمان دینی تحلیل کرد، هرچند که شاید کارگردان آن در آینده فیلمی ناسازگار با دین بسازد که در آن‌صورت حتما ناسازگار با فطرت پاک انسانی هم خواهد بود و مورد نقد همین قلم قرار خواهد گرفت.

امیدوارم که مردمان بسیاری در دنیا این قهرمان فرهادی را ببینند و او را تحسین کنند.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)