میرنیوز

جنجال بر سرِ سانسورهای افرا و رازهای سیروس و اعظم/ این پایان‌بندی مصلحتی بود یا واقعی؟

 جنجال بر سرِ سانسورهای افرا و رازهای سیروس و اعظم/ این پایان‌بندی مصلحتی بود یا واقعی؟ 2021-10-12T19:45:41+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شبکه یک شبِ گذشته خلاصه‌ دو قسمت پایانی "افرا" را روی آنتن برد مثلِ روزهای نخستِ پخش که برخی این سریال را به‌دلیل ماهیت غمبار درام نکوهش و نقد می‌‌کردند که اصولاً نمی‌توان آن را به کیفیت اثر ربط داد، گروهی هم در عین تأکید بر جنبه‌های مثبت سریال "افرا"، از تلخی آن و عدم موقعیت‌سنجی و وقت‌شناسی تلویزیون در انتخاب زمان پخش گلایه داشتند و جنجالی شدن محتوا و طرح بازخوردهای متفاوت را ناشی از همین تصمیم می‌دانستند. 

وقتی دست‌اندرکاران پخشِ شبکه یک اعلام کردند که قرار است «افرا» در قسمت سی و هشتم به پایان برسد اولین سؤال این بود که مگر قرار نبود این سریال 40 قسمتی باشد؟ اگرچه برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند که این سریال و سریال‌هایی از این دست می‌توانند با تعداد قسمت کمتر اما با کیفیت‌تر به آنتن برسند، برخی از مخاطبان در فضای‌مجازی نسبت به این نکته انتقاد داشتند که منتظر 40 قسمت سریال بودند نه 38 قسمت!

نکته بعدی که بسیاری به آن انتقاد داشتند پایانِ ناامیدکننده و نامنسجمی بود که پیش از آن بسیاری نویدِ غیرقابل‌ پیش‌بینی بودنِ پایان سریال را می‌دادند اما این پایان، نه تنها کسی را غافلگیر نکرد، بلکه دادِ بسیاری از مخاطبان و کارشناسان را درآورد. جالب است که نسرین بابایی به عنوان بازیگر نقش پروین یکی از شخصیت‌های اصلی قصه، در گفت‌وگویی با تسنیم  اعلام کرد که افرا کاملاً پیش‌بینی نشده، تمام می‌شود. اما آیا این پایان‌بندی مثلِ‌برخی از سانسورهای صداوسیما مصلحتی بود و یا سازندگان سریال چنین خواستند؟! هم عاقبت و سرانجام سیروس الکن باقی بماند و هم تکلیف دو قسمت وعده داده مشخص نشود؟

سریال , صدا و سیما , شبکه یک ,

قبل از پرداختن به پشت پرده جنجالِ پایانی "افرا" مروری داریم بر چند اتفاق اخیر که هم صدایِ مخاطبان را درآورد و هم کارشناسان را؛ ماجرا از سریال «زندگی زیباست» قاسم جعفری آغاز شد که اولین بار دخترِ آقای کارگردان این موضوع را رسانه‌ای کرد. سپس تهیه‌کننده این سریال نپذیرفت و اعلام کرد که هیچ‌چیزی از محتوای سریال حذف نشده است. برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند هیچ کس با ممیزی درست مخالف نیست و قطعاً برخی آثار نیاز به ممیزی دارد بلکه آن چه محل انتقاد است ممیزی‌های سلیقه‌ای است که مبنای مشخص ندارد و نمونه‌های آن را بسیار دیده‌ایم.

سریال , صدا و سیما , شبکه یک ,

مجموعه «زندگی زیباست» چند سال توقیف بود و اجازه پخش نگرفته بود. بازیگران جوان سریال اردیبهشت سال‌ 1399، به این موضوع اعتراض کردند و خطاب به رئیس صداوسیما نامه‌ای نوشتند. «زندگی زیباست» تیرماه امسال برخلاف روال معمول تلویزیون، بدون هیچ تبلیغات و اعلام قبلی پخش شد. قاسم جعفری پس از پخش سریال خطاب به عبدالعلی علی‌عسکری رئیس صداوسیما نامه بلند بالایی نوشت. او «زندگی زیباست» را سریالی شرحه‌شرحه ‌شده دانست و در بخش‌هایی از این نامه به حذف 15 قسمت از سریال، حذف کامل 8 قسمت ابتدایی و تغییر اسم آن از «عشق» به «زندگی زیباست» اشاره کرد. او همچنین نوشت مراحل فنی مانند تدوین و صداگذاری سریال هم بدون اطلاع او انجام شده است. پریسا شمس نویسنده این مجموعه نیز در گفت‌وگویی به حذف 5 قسمت ابتدایی سریال اشاره کرد و حذفیات سریال را «حیرت‌آور» دانست.  

سریال , صدا و سیما , شبکه یک ,

پس از گذشت مدتی از پخش سریال «هم‌سایه»، تهمینه بهرام علیان و ارسلان امیری نویسندگان این مجموعه نسبت به حذف بخش‌هایی از سریال انتقاد کردند. بهرام با انتشار پستی از ممیزی سریال ابراز ناراحتی کرد و با اشاره به حذف بخش‌هایی از قصه عاشقانه سریال نوشت: «متأسفم که این شب‌ها عاشقانه‌ای که نزدیک دو سال برایش زحمت کشیدم، پاره‌پاره و مثله‌شده به دستتان می‌رسد.» ارسلان امیری نیز توضیح داد که ابتدا در مرحله نگارش فیلمنامه سریال اصلاحات زیادی اعمال شده و اکنون هنگام پخش نیز مورد ممیزی قرار گرفته است.

او در بخشی از یادداشت خود به تندی از تلویزیون انتقاد کرد و خطاب به آن نوشت: «یک ملودرام عاشقانه‌ بسیار بسیار محافظه‌کارانه که در چارچوب قوانین خودتان ساخته شده را هم تاب نیاوردید و پس از ساخت هم دارید قلع و قمعش می‌کنید. داستانی که پس از بارها حذف و سانسور ساخته شده را باز هم بی‌اعتبار و حتی تحریف می‌کنید!» امیراحمد قزوینی بازیگر اصلی سریال نیز به حذف قسمت‌های زیادی از عاشقانه سریال اعتراض کرد و نوشت: «آیا شما درکی از رنج خلق و تولید دارید که بیش از 20 دقیقه از هر قسمت را سانسور می‌کنید؟! بیایید گفت‌وگو کنیم.» قصه عاشقانه سریال مربوط به علاقه کاراکتر «حافظ جهانبخش» به دختری افغانستانی است و با این اوصاف ارتباط این دو شخصیت‌ مورد ممیزی قرار گرفته است.

اما شبکه سه سیما و مسئولین مربوطه بعد از این پستِ قابل تأمل، هیچ واکنشِ صریحی نشان ندادند. 

سریال , صدا و سیما , شبکه یک ,

شاید یکی از مصادیقِ واضح دیگر، تغییر شغل «بهادرخان» در «نون خ 3» باشد. در این مجموعه شخصیتی به نام «بهادرخان» حضور داشت که شغلش در اصل «غسال» بود، اما در سریال «دلاک» گفته می‌شد. در سریال کلمه «دلاک» به جای «غسال» صداگذاری شده است. با توجه به بعضی شوخی‌ها و دیالوگ‌های سریال نیز کاملاً مشخص بود که شخصیت «بهادرخان» غسال بوده و بعداً به دلاک تغییر پیدا کرده بود.

سریال , صدا و سیما , شبکه یک ,

یکی از ممنوعه‌های عجیب هم به آگهی‌های بازرگانی برمی‌گردد که قابل توجه بود. ماجرا از این قرار است که گویا  در آگهی‌ بازرگانی نشان دادن «چای ریختن مرد برای زن»، «هر نوع نوشیدنی قرمز»، «دستکش چرم برای زنان»، «مرغ بریان»، «خوردن ساندویچ و پیتزا»، «پوشیدن لباس آستین‌کوتاه» و «دو پسر تنها در منزل» ممنوع است و این ممنوعیت‌ها تعجبِ بسیاری را برانگیخت. 

سریال , صدا و سیما , شبکه یک ,

ماجرای افرا چیست؟

مهدی سلطانی زنگِ افشای پشت پرده حذفیات و سانسورهای "افرا" را به صدا درآورد.  این هنرمند که کاراکتر حاج محمود را در این مجموعه تلویزیونی ایفا می‌کرد به مخاطبان مجموعه نوشت: «در کامنت‌های شما زیاد پرسیده می شود که بالأخره راز سیروس و اعظم چه بود و چرا نشان داده نشد؟ البته پاسخ به این پرسش به من به عنوان بازیگر پروژه مربوط نمی شود، اما برای رفع این کنجکاوی و احترام به شعور مخاطب، خود را موظف می‌دانم تا توضیحی عرض کنم. پیمان قصه‌ی افرا بچه زن دیگری از سیروس بود که در سفرشان به مشهد فاش و ناگهان سر و کله‌اش پیدا می‌شود و اعظم برای آبروداری از سیروس، می‌پذیرد مادرش باشد و برای اینکه داستان لو نرود سفرشان از مشهد به تهران را چند ماه به بهانه‌های مختلف به عقب می‌اندازند تا تولد بچه توسط اعظم منطقی به نظر برسد. کمکی که این موضوع به روند دراماتیک داستان می‌کرد این بود که اعظم چون مادر واقعی پیمان نیست، پس هیچ حق و حقوق مالی و غیرمالی در عفو و یا قصاص ندارد. تمام این مراحل تصویربرداری شد اما ظاهراً پخش تلویزیون به دلیل اینکه مبادا شأن سیروس به عنوان یک پدر بیش از این خدشه‌دار شود، مصلحت دید حذف شود. راز حاج محمود هم در واقع همان نقطه ضعفش در رابطه با کارخانه بود که نشان داده شد.ـ»

سریال , صدا و سیما , شبکه یک ,

برای پیگیری این موضوع به سراغِ سازندگان رفتیم اما کسی پاسخگو نبود و به نظر می‌رسید  عوامل حال‌شان خیلی خوب نبود که بخواهند درباره این اتفاقات صحبت کنند. نسرین بابایی که یکی از نقش‌های اصلی سریال را برعهده داشت در واکنش به این سانسورها و ممیزی‌ها و حذف دو قسمت پایانی و حتی پایان‌بندی ضعیفِِ سریال به تسنیم گفت: «ما فیلمنامه‌ای داشتیم که قصه‌اش معلوم بود؛ پایان منسجمی داشت و واقعاً غیرقابل پیش‌بینی بود؛ همه آن رازهایی که سیروس داشت و در طول سریال در موردش حرف زد و همه‌شان در قسمت‌های سی و هشتم، سی و نهم و چهلم رمزگشایی می‌شد. در نتیجه مخاطب آن انتظاری را که از پایان یک سریال خوب و نه سریال آبکی، داشت برآورده می‌شد.»

وی افزود: من حتی در مصاحبه‌ای گفتم "افرا" غیرقابل پیش‌بینی تمام می‌شود درست گفته بودم و متأسفانه با سانسوری که از سوی شبکه اتفاق افتاد، مواجه شدیم. باورتان نمی‌شود چقدر پیام‌ داشتم که این چه پایان‌بندی بود؟ اصلاً غافلگیر نشدیم! چرا این‌طور شد. واقعاً چیزی که آقای سلطانی به آن اشاره کردند کاملاً درست بود. شبکه در واقع برای اینکه چهره سیروسِ داستان خراب نشود و خدشه‌ای به شخصیتِ پدر ایرانی وارد نشود، خواستند رازهای مربوط به شخصیت سیروس مطرح نشود. به هر حال سازمان صداوسیما هم چارچوب‌های خودش را دارد اما فکر نکنم چارچوبی شکسته شده باشد. نظر سازمان هم قابل احترام است اما این اتفاق بد برای این سریال افتاد و به این شکل به سرانجام رسید. 

سریال , صدا و سیما , شبکه یک ,

بابایی خاطرنشان کرد: مردم با پیام‌هایشان دلگرمی دادند؛ با وجود اینکه این همه علامت سؤال در ذهن‌شان شکل گرفت و به سؤالات و ابهاماتشان پاسخی داده نشد می‌گفتند دلمان برای "افرا" تنگ شده و در ذهن‌مان به عنوان سریالی خاطرانگیز باقی می‌ماند. هیچ چیزی نتوانست پل ارتباطی بین عوامل سازنده افرا و مخاطب‌های فهیمش را قطع کند. نمی‌خواستم صحبتی در این خصوص داشته باشم و تنها صحبت کردم که به شعور، نگاه، نظر و سلیقه مخاطب‌مان احترام گذاشته باشم.  

این هنرمند در پایان درباره اینکه بسیاری می‌گفتند مسعود به دستِ وحید کشته می‌شود و حتی مسعود را اعدام می‌کنند، تأکید کرد: گمانه‌زنی درباره پایان "افرا" خیلی زیاد اتفاق افتاد. بسیاری می‌گفتند وحید، مسعود را می‌کُشد و فکرها مشغول می‌شد که چه پایانی "افرا" خواهد داشت. برخی حال‌شان بد بود که مسعود سرانجام اعدام می‌شود یا خیر. من نمی‌توانستم درباره اتفاقات پیش‌رو چیزی بگویم اما خوشحال بودم که این همه مخاطب پیگیرانه، سریال را دنبال می‌کند. 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)