میرنیوز

انقلاب پیامبر(ص) همه معیارهای دنیا را دگرگون کرد/ در جامعه مؤمن همه کارها وظیفه و عبادت است

انقلاب پیامبر(ص) همه معیارهای دنیا را دگرگون کرد/ در جامعه مؤمن همه کارها وظیفه و عبادت است 2021-10-06T12:21:04+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، طلوع خورشید رسالت از مکه سرآغاز انقلابی همه جانبه در زندگی بشر در ابعاد اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی بود که در دو مرحله «ملت سازی» در مکه و «دولت سازی» در مدینه انجام شد. طی این اصلاحات با گرویدن تعداد اندکی از مردم به اسلام، هسته اولیه جامعه اسلامی شکل گرفت و مسلمانان با قطع ارتباط تدریجی از جامعه جاهلی و ایجاد پیوند درون گروهی به عناصر مؤثر اعتقادی تبدیل شدند؛ هر چند به دلیل فشار مشرکان به روش‌های انفعالی (هجرت، تقیّه و …) روی آوردند. طی چند سال تحمل فشارهایی چون محاصره در شعب ابی‌طالب و… دوره تکوین ملت در جهات تربیتی، اعتقادی و اخلاقی سامان یافت.

متنی که در ادامه می‌خوانید، بخش دوم سخنان امام موسی صدر درباره انقلاب پیامبر (ص) است که در جلد دوازدهم مجموعه «مسیرة الامام السید موسی الصدر» منتشر شده است. این سخنان در کلاس‌های درس اعضای ارشد جنبش امل در دهه ۷۰ میلادی بیان شده است. بخش نخست این سخنان را اینجا بخوانید.

پیامبر (ص) هنگامی که دعوت خود را آغاز کرد، می‌توانیم بگوییم انقلابی برپا کرد که مادر همه انقلاب‌هاست و همه تحولات را در بر می‌گیرد. حتی به نظر می‌رسد که واژه انقلاب برای نشان دادن تحول بزرگی که رسول خدا در تاریخ برجا گذاشت، نارسا باشد. او همه چیز را در تاریخ این امت دگرگون کرد و موفق نیز شد. او چگونه آغاز کرد؟ ما نیز از او الگو بگیریم تا در انقلابمان پیروز شویم. پیامبر (ص) کار خود را با عبارت «لا إله إلا الله» آغاز کرد و گفتیم که این عبارت از دو جز سلبی و ایجابی تشکیل شده است: جز سلبی آن «لا إله» است، یعنی نفیِ همه خدایان و جز ایجابی آن «إلا الله» است، یعنی ایمان به خداوند.

مقصود از جز سلبی چیست؟ نفی بت‌ها، یعنی نفی خدایانی که پرستیده می‌شوند. پیامبر می‌فرماید این مجسمه‌هایی که شما به عبادتشان مشغولید و این بت‌هایی که در کعبه آویخته‌اید، این تندیس‌هایی که در معبدهای گوناگون وجود دارد، هرگز شایستگی پرستش ندارند.

مقصود پیامبر از این نفی چه بود؟ انسان، گرامی‌تر و شریف‌تر و پاک‌تر از آن است که در برابر این تندیس‌ها و بت‌ها سر فرو آورد، زیرا انسان وقتی در برابر جسمی سر فرو می‌آورد، آن جسم را برتر از خود تلقی کرده و خود را کمتر از آن شمرده است، خواه آن جسم طلا باشد یا نقره یا چوب یا حیوان یا هر چیز دیگری. گذشته از آن، برخی از این بت‌ها نماد اموری شرّ یا پست و ناچیز بودند. از این رو، سر فرو آوردن انسان در برابر آنها بیانگر ناتوانی و کاستی و نیازمندی و ناپاکی انسان است. «لا إله» می‌گوید: این بت‌ها مردودند، زیرا تو ای انسان، شریف‌ترین و گرامی‌ترین و بزرگ‌ترین موجود در جهان هستی.

موجودات طبیعی از ستارگان و خورشید و ماه و بادها و درختان و دریاها و رودها نیز «خدا» نیستند. آنها نیز مردودند، زیرا ایمان انسان به آنها، انسان را کوچک می‌کند، در حالی که اسلام می‌خواهد انسان بزرگ باشد؛ می‌خواهد سرتاسر گیتی را عرصه حرکت انسان قرار دهد. پس اینگونه خدایان نیز مردودند.

دسته سوم از خدایان، رب‌النوع‌ها هستند که مُثُل افلاطونی نامیده می‌شوند، یعنی خدایان یونان: خدای جنگ، خدای محبت، خدای صلح، خدای باروری و مانند آن.

دسته چهارم از خدایان، خدایان زمینی هستند: افراد، احزاب، خاندان‌ها، وابستگی‌ها، ثروت، شهوت، شهرت. این امور نیز خدا نیستند.

انسانِ عصر جاهلیت در برابر هر چیز، وابسته و ناتوان و فروتن بود. ولی انسان مسلمان از هر چیز، از بت‌ها و ستارگان و ماه و خورشید و ثروتمندان و زورمندان و رؤسا، آزاد شد
ما در جلسه گذشته معنای قرآنی «إله» را با توجه به آیه «أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ» بیان کردیم و گفتیم که منظور از «إله» مقدس‌ترین امر (قدس الأقداس) برای انسان است؛ یعنی انگیزه نخست در زندگی انسان. بنابراین، انسانی که آماده است برای افتخار قبیله‌اش خود را بسوزاند و جان خود را فدا کند، در واقع، قبیله خود را می‌پرستد. انسانی که دار و ندار خود را فدا می‌کند و به حلال و حرام دست می‌زند تا به سرفرازی و افتخار دست یابد و حاضر است که در این راه به مردم آسیب برساند یا آنها را بکشد و حقوقشان را غصب کند و حرمت انسان‌ها را زیر پا بگذارد، چنین انسانی افتخار و بزرگی را می‌پرستد. انسانی که مال‌پرست است و هر چیزی غیر از مال را نادیده می‌گیرد و به حلال و حرام دست می‌زند و حقوق مردم را پایمال می‌کند تا به مال و ثروت برسد، چنین انسانی مال‌پرست است.

انسانی که به احترام رئیس یا شخصیتی سیاسی، مرتکب حلال و حرام می‌شود و هر کاری می‌کند تا به یک نفر خدمت کند، چنین انسانی آن رئیس را می‌پرستد. همه اینها غلط است. پیامبر در درجه نخست آمده است که انقلابی پدید آورد و همه معیارهای دنیا را دگرگون کند. به وسیله چه عاملی این کار را صورت می‌دهد؟ به وسیله انسان، به وسیله بشر، نه به وسیله خدا. به وسیله همین انسان است که دگرگونی ایجاد می‌کند. وقتی انسان درون خود و نگرش خود را تغییر دهد، می‌تواند جامعه و دنیا را تغییر دهد. برای آنکه انسان وسیله تغییر آفرینی باشد، ناگزیر باید از همه این امور آزاد شود. از این رو، خدا او را آزاد کرد.

انسانِ عصر جاهلیت در برابر هر چیز، وابسته و ناتوان و فروتن بود. ولی انسان مسلمان از هر چیز، از بت‌ها و ستارگان و ماه و خورشید و ثروتمندان و زورمندان و رؤسا، آزاد شد. هرچیزی در دنیا قداست خود را در برابر انسان مسلمان از دست داد و در نتیجه، زمینه فراهم شد تا انسان مسلمان دنیا را دگرگون کند، زیرا برای او هیچ چیز قطعی و مقدس نبود.

جز سلبی «لا إله إلا الله» سبب آزاد شدن انسان از هر گونه قید و بند و وابستگی می‌شود و او را توانمند می‌سازد تا رقم زنندۀ تاریخ باشد. ای انسان، هیچ چیز در دنیا نیرومندتر از تو نیست؛ نه بتی که تو در برابر آن سر فرو می‌آوری؛ نه خورشیدی که بر تو می‌تابد و سپس غروب می‌کند و به تعبیر حضرت ابراهیم، از غروب کنندگان (آفلین) است؛ نه ثروتمندی که در مکه یا طایف است؛ نه نظام اجتماعی که بر انسان‌ها حکم‌فرماست؛ نه عشیره و خانواده؛ هیچیک از اینها بزرگ‌تر از تو نیستند. تو اگر بخواهی می‌توانی خط خود را برگزینی و سرنوشت خویش را رقم زنی و در راه تعیین سرنوشتی که می‌خواهی، گام برداری. معنای جز سلبی «لا إله إلا الله» این است.

جز ایجابی یعنی «إلا الله» می‌گوید: برای تو ای انسانی که از هر چیز آزاد شده‌ای، تنها راهی که باقی می‌ماند، این است که به خداوند واجب الوجودی که آفریدگار همه چیز است و هیچ چیز همانند او نیست و واجد همه صفات کمال است، ایمان بیاوری. جهان آفریدگاری دارد، چون جهان و آنچه در آن می‌گذرد، حرکت‌های بی جان و بی شعور نیست. دنیا واجد عقلی تدبیرگر و اندیشه‌ای برنامه ریز و توانمندساز و هدایتگر است. خدا فراتر از ماده است. چیزی همانند او نیست. بنابراین، فرمان‌برداری من در برابر او سبب نمی‌شود که من در برابر چیزی کوچک شوم. اگر خدا شبیه رئیس یا رهبر یا بت یا خورشید یا عکس یا تابلو بود، من در برابر این موجودات احساس کوچکی می‌کردم. ولی چیزی شبیه او نیست. بنابراین، من می‌توانم بگویم که دربند هیچ چیز در دنیا نیستم و در عین حال، با الله در پیوند هستم. خدا بی نهایت است و در نتیجه، آرمان و حرکت من نیز حد و مرزی نخواهند داشت.

خدا واجد همه صفات کمال است. پس در جهان هستی ارزش‌هایی مطلق و نامحدود وجود دارد که نسبی نیست و با من نیز در ارتباط است. دوستی و حق و راستی و عدالت، واقعاً و جُدا از وجود من، موجود است. این ارزش‌هاست که مرا به خدا پیوند می‌دهد. جامعه‌ای که به خدا ایمان دارد، روابط اجتماعی خود را براساس ارزش‌ها پایه گذاری می‌کند. انسانِ مؤمن به خدا احساس می‌کند که خط مشی و رفتار و آرمان او با خداوندِ واجب‌الوجود مرتبط است.

ما جامعه مؤمن را با جامعه غیر مؤمن متفاوت می‌دانیم. جامعه مؤمن چگونه جامعه‌ای است؟ جامعه یعنی فرد به اضافه کارهای متبادل میان افراد. اگر هزار نفر در نزدیکی یکدیگر باشند، ولی تعامل و گفت‌وگویی نداشته باشند و داد و ستدی نکنند، چنین مجموعه‌ای جامعه به حساب نمی‌آید. جامعه از کارهای متبادل شکل می‌گیرد، یعنی فرد به علاوه کار متبادل. کار مؤمن رسالت است. انسان مؤمن وقتی کار می‌کند، در فکر آن است که آن را به طور کامل انجام دهد و به دستمزد خود نمی‌اندیشد، بر خلاف انسان غیر مؤمن که وقتی کار می‌کند، در فکر دستمزد است.

بنابراین، فرد، در هر دو جامعه یکی است، ولی جامعه مؤمن مجموعه‌ای از کارهای مکتبی و پویا و خلاصه عبادت‌ها و کمال هاست و در مقابل، جامعه غیر مؤمن، مجموعه‌ای از کارهایی است که به هدف دریافت دستمزد انجام می‌شود.

آموزگاری که تدریس می‌کند، اگر مؤمن باشد، تدریس خود را رسالت و بخشی از وجود خود می‌شمارد و می‌خواهد از این راه مأموریت خود را ادا کند و خدا را عبادت کند. برای او درس دادن بخشی از وجود او و رسالت اوست. ولی معلمی که به خدا ایمان ندارد، به اندازه دستمزدی که می‌گیرد، فعالیت می‌کند. چنین معلمی تاجر علم است.

تدریسی که در برابر دریافت دستمزد صورت می‌گیرد، کاری محدود و غیر مکتبی است و پویا و کامل نیست. در مورد پزشک نیز همینطور؛ در مورد روحانی نیز همینطور؛ حتی در مورد پدر و مادر نیز همینطور.

در جامعه مؤمن همه کارها رسالت و وظیفه و عبادت و کمال است و در نتیجه، جامعه همچون پیکر واحدی می‌شود که بنا بر حدیث شریف، اگر عضوی از آن به درد آید، دیگر عضوها نیز به تب و بی خوابی گرفتار می‌شوند. بنابراین، جامعه‌ای که بر پایه ایمان استوار باشد، جامعه‌ای یکپارچه و منسجم و پویا و کامل است که در آن، تعامل میان افراد، مایه تکامل آنهاست و برای آنها عبادت و رسالت شمرده می‌شود و اینگونه است که چهره جامعه مؤمن با جامعه غیر مؤمن متفاوت است.

در مورد فرد نیز ایمان، به منزله قدرت و آرمان و بی نهایت بودن و هدایت یافتن است، زیرا رفتار فرد در جهتی است که با ایمان او به آفریدگاری دانا و دادگر و بخشنده و مهربان هماهنگ و منسجم باشد. وقتی رفتارِ فردِ مؤمن در جهت مهربانی و بخشندگی و ایمان و دادگری و عزتمندی باشد، فرد به کمال می‌رسد و در ساختار جامعه مؤمن تکامل می‌یابد.

پیامبر (ص) ابتدا خدایان را نفی کرد؛ خدایان را دور انداخت تا انسان از بند این خدایان آزاد شود. سپس، الله را در برابر انسان قرار داد تا توانایی انسان و آرمان انسان را ترسیم و مسیر او را اصلاح کند و جامعه‌ای مطلوب یعنی فضایی مناسب و صالح برای کمال یافتن انسان پدید آورد. پیامبر این کار را با عبارت کوتاه «لا إله إلا الله» انجام داد. این دو کلمه و این چند حرف، آزادی و کمال و فضای حرکت را برای انسان فراهم می‌آورد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی قابل اعمال است

بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی قابل اعمال است
2024-11-28T23:33:58+03:30
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در نشست تخصصی شبکه‌های هیئت و مجامع میان تخصصی گفت: بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی و بخشی به دیگر طریق‌ه...

دبیر جشنواره نوآوری های تبلیغی «جنات» منصوب شد

دبیر جشنواره نوآوری های تبلیغی «جنات» منصوب شد
2024-11-28T23:07:22+03:30
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، در طی حکمی اباذر جعفری را به عنوان دبیر جشنواره نوآوری های تبلیغی «جنات» منصوب کرد.

ارتباط میان علم عصب‌شناسی با فرهنگ چیست؟

ارتباط میان علم عصب‌شناسی با فرهنگ چیست؟
2024-11-28T23:07:21+03:30
عبادتی گفت:ساختارهای مغزی نه تنها رفتارهای فردی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بلکه به طور غیرمستقیم در تثبیت و انتقال هنجارهای فرهنگی نیز مؤثر هستند

پدیده‌های فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگ‌پژوهی نبوده است

پدیده‌های فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگ‌پژوهی نبوده است
2024-11-28T23:07:20+03:30
روح الله اسلامی گفت: پاسخ به پرسش «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» نشان می‌دهد پدیده‌های فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگ‌پژوهی نبوده است.

دومین رویداد «راویان افتخار» برگزار می شود

دومین رویداد «راویان افتخار» برگزار می شود
2024-11-28T23:07:20+03:30
دومین رویداد «راویان افتخار»، جمعه نهم آذرماه به همت بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان برگزار می شود.

چهارمین اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی فراخوان مقاله داد

چهارمین اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی فراخوان مقاله داد
2024-11-28T23:07:19+03:30
چهارمین اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی به بررسی موضوعات مرتبط با مهدویت و دولت تراز انقلاب اسلامی می‌پردازد.

سازماندهی و توانمندسازی جلسات خانگی قرآن مورد توجه است

سازماندهی و توانمندسازی جلسات خانگی قرآن مورد توجه است
2024-11-28T22:53:59+03:30
مسئول جامعه قرآنی عصر شهرستان بیضاء با اشاره به حضور دبیر ستاد جلسات خانگی جامعه قرآنی عصر کشور در شهرستان بیضا استان فارس گفت:سازماندهی و توانمندسازی جلسات ...

بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی و برخی دیگر به طرق دیگر قابل اعمال است

بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی و برخی دیگر به طرق دیگر قابل اعمال است
2024-11-28T22:53:58+03:30
در قالب همایش ۳ روزه میانداران جهاد ۴، نشست تخصصی شبکه‌های هیئت و مجامع میان تخصصی برگزار شد.

اصول و روش‌های ابلاغ پیام‌های الهی با بهره گیری از هنر قرائت قرآن کریم

اصول و روش‌های ابلاغ پیام‌های الهی با بهره گیری از هنر قرائت قرآن کریم
2024-11-28T22:53:58+03:30
مفتاح در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»،به ارائه مقاله ای تحت عنوان«اصول و روش‌های ابلاغ پیام‌های الهی با بهره...

پیوند وجودی قاری با قرآن کریم چگونه رقم می خورد؟

پیوند وجودی قاری با قرآن کریم چگونه رقم می خورد؟
2024-11-28T22:40:37+03:30
استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه تهران در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»، به ارائه مقاله ای تحت عنوان«پیوند وجو...

در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی دارد

در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی دارد
2024-11-28T22:27:18+03:30
نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اختصاص به طرح موضوعی با عنوان «وظایف مجموعه ­های ذی­ربط، در تبلیغ دین با بهره ­گیری از هنر قرائت قرآن » داشت.

حاج ابوالقاسم: «مصعب بن عمیر» فردی شاخص در امر تبلیغ دین بود

حاج ابوالقاسم: «مصعب بن عمیر» فردی شاخص در امر تبلیغ دین بود
2024-11-28T22:27:18+03:30
حجت‌الاسلام حاجی‌ابوالقاسم در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»، به ارائه مقاله ای با موضوع بایسته‌ها الزامات قار...

صالحی : دیپلماسی قرآنی را باید فعال‌تر کرد

صالحی : دیپلماسی قرآنی را باید فعال‌تر کرد
2024-11-28T12:47:18+03:30
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و معارفه معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:دیپلماسی قرآنی را باید فعال تر کرد.

باباخانی: بیش از ۸۰ درصد مردم با هیئت ها در ارتباط اند

باباخانی: بیش از ۸۰ درصد مردم با هیئت ها در ارتباط اند
2024-11-28T12:47:17+03:30
رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی گفت: طبق آمارها ۸۰ درصد از مردم هیئت‌ها ارتباط دارند و اگر آستین‌ها را بالا بزنیم این تعداد بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد شد

حجت الاسلام ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد شد
2024-11-27T18:20:38+03:30
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام‌ حمیدرضا ارباب سلیمانی را به‌عنوان معاون قرآن و عترت این وزارتخانه منصوب کرد.

ابوترابی‌فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود

ابوترابی‌فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
2024-11-27T17:40:38+03:30
نمازجمعه این هفته تهران، نهم آذر ماه، به امامت حجت الاسلام ابوترابی‌فرد در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
2024-11-27T17:00:38+03:30
نمازجمعه این هفته تهران، نهم آذر ماه، به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

مقوله غنا در تلاوت قرآن کریم تبیین و بررسی شد

مقوله غنا در تلاوت قرآن کریم تبیین و بررسی شد
2024-11-27T16:33:58+03:30
نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»، بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۷ آذر در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) افتتا...

فرهنگ می‌تواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد

فرهنگ می‌تواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد
2024-11-27T15:53:59+03:30
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در جامعه پسا انقلاب اسلامی نقد فراگیر در حوزه ها و منابع سنتی و متجدد رخ نداد.

خاموشی: ترویج سبک زندگی قرآنی عمده ترین هدف مسابقات قرآن است

خاموشی: ترویج سبک زندگی قرآنی عمده ترین هدف مسابقات قرآن است
2024-11-27T14:54:02+03:30
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عمده ترین هدف جریان مسابقات قرآن را ترویج سبک زندگی قرآنی عنوان کرد و گفت: باید ظرفیت های موجود در حوزه فعالیت های قرآنی به فع...

نماهنگ «نحن حزب الله» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر می‌شود

نماهنگ «نحن حزب الله» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر می‌شود
2024-11-27T13:11:03+03:30
نماهنگ «نحن حزب الله» اثری در حمایت از رزمندگان جبهه مقاومت پنجشنبه هشتم آذر رونمایی می‌شود.

همایش «میان‌داران جهاد ۴» ویژه شبکه‌های تخصصی هیئت برگزار می شود

همایش «میان‌داران جهاد ۴» ویژه شبکه‌های تخصصی هیئت برگزار می شود
2024-11-27T13:08:55+03:30
همایش ۳ روزه هم‌اندیشی شبکه‌های تخصصی هیئت و تشکل‌های دینی کشور با عنوان «میان‌داران جهاد ۴» برگزار می‌شود.

فاطمیه دوم هیئت کجا برویم؟

فاطمیه دوم هیئت کجا برویم؟
2024-11-27T11:47:17+03:30
برنامه هیئت‌ها و مساجد در فاطمیه دوم اعلام شد.

اختتامیه مسابقات قرآن بسیج با حضور عوامل «محفل» برگزار شد

اختتامیه مسابقات قرآن بسیج با حضور عوامل «محفل» برگزار شد
2024-11-26T18:53:57+03:30
اختتامیه مرحله شهرستانی سی‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج به صورت همزمان در سراسر کشور و در تهران با حضور عوامل برنامه تلویزیونی محفل برگزار شد.

خاموشی: باید خلأها و پیشرفت‌ها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود

خاموشی: باید خلأها و پیشرفت‌ها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
2024-11-26T16:40:40+03:30
حجت الاسلام خاموشی گفت:باید مشخص و اطلاع رسانی شود در سه گزاره اصلی سازمان شامل حفظ العین، افزایش منافع و اجرای نیت هرکدام چقدر پیشرفت کرده و چه خلأهایی داریم.

قمی: طرح «زندگی با آیه‌ها» امسال باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد

قمی: طرح «زندگی با آیه‌ها» امسال باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
2024-11-26T15:33:58+03:30
حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در «نشست هم اندیشی مرحله دوم نهضت ملی زندگی با آیه ها» گفت:امسال طرح زندگی با آیه ها باید گستره بیشتری از مرد...

معرفی آموزه‌های امام علی(ع) از اهداف برنامه های ایام میلاد نور است

معرفی آموزه‌های امام علی(ع) از اهداف برنامه های ایام میلاد نور است
2024-11-26T15:20:41+03:30
اولین جلسه کمیته بین‌الملل ستاد گرامیداشت ایام الله میلاد نور(میلاد امام جواد(ع) تا میلاد امیرالمومنین(ع)) برگزار شد.

قمی: امسال طرح «زندگی با آیه‌ها» باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد

قمی: امسال طرح «زندگی با آیه‌ها» باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
2024-11-26T15:20:40+03:30
حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در «نشست هم اندیشی مرحله دوم نهضت ملی زندگی با آیه ها» گفت:امسال طرح زندگی با آیه ها باید گستره بیشتری از مرد...

خاموشی: باید خلاها و پیشرفت‌ها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود

خاموشی: باید خلاها و پیشرفت‌ها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
2024-11-26T14:54:00+03:30
حجت الاسلام خاموشی گفت:باید مشخص و اطلاع رسانی شود در سه گزاره اصلی سازمان شامل حفظ العین، افزایش منافع و اجرای نیت هرکدام چقدر پیشرفت کرده و چه خلاهایی داریم.

تقی زاده: شعار زندگی با آیه ها در ماه رمضان آینده، «امت پیروز» است

تقی زاده: شعار زندگی با آیه ها در ماه رمضان آینده، «امت پیروز» است
2024-11-26T14:53:59+03:30
«نشست هم اندیشی مرحله دوم نهضت ملی زندگی با آیه ها» با موضوع اصلی و محوری در خصوص فرآیند برنامه ها در ماه مبارک رمضان با شعارامت پیروز برگزار شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)