میرنیوز

فرزاد مؤتمن: کلک زدم و سینما خواندم/ آرزویم این است که با امین حیایی یک درام کار کنم

 فرزاد مؤتمن: کلک زدم و سینما خواندم/ آرزویم این است که با امین حیایی یک درام کار کنم 2021-09-14T19:42:05+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فرزاد مؤتمن کارگردان شناخته شده سینمای ایران در «شب‌نشینی» تلویزیون حضور پیدا کرد. او با اشاره به اینکه تماشای فیلم‌های ایرانی به شناخت جغرافیای مردم و فرهنگ کشور کمک می‌کند، گفت: جوان‌ها و نوجوان‌ها و حتی بچه‌ترها و ایرانیان مقیم خارج از کشور ممکن است سرزمین مادری خود را ندیده باشند و تماشای فیلم‌های ایرانی کمک به شناخت جغرافیای مردم و فرهنگ کشور بوده و به نوبه خودش یک جور کلاس است.

وی خودش را یکی از دیوانگان سینما معرفی و تصریح کرد: هرچند فیلم‌ها و نگاه‌ها یک دست نیستند و موانعی برای این یکپارچگی وجود دارد اما مجموعه فیلم‌های هر دوره از سینمای ایران به نحوی بازتاب دورانی‌اند که در آن ساخته شده‌اند. سینما امکان ارتباط با تماشاچی را ساده‌تر از کتاب خواندن فراهم کرد چون در سینما صدا و تصویر ارائه می‌شود که اتمسفری را به وجود می‌آورد و با این اتمسفر مخاطب بیش از پیش احساس همزادی می‌کند. در قرن 20 همه چیز از جمله مد لباس، مد مو، عادات فردی، جنس آرایش صورت و... تحت تأثیر سینما بود، و همه‌چیز با همین رویکرد شکل گرفت. سینما در بدو پیدایش تحت تاثیر ادبیات بود و بسیاری از داستان‌های ساخته شده در سینما اقتباسی از آثار نویسندگان مشهور بود اما بعد از جنگ جهانی دوم و قدرتمند شدن سینما کار به جایی رسید که حالا ادبیات تحت تأثیر سینما است.

مؤتمن بیان کرد: فعالیت در عرصه سینما هنری است که به شدت تأثیرگذار است. فیلم‌هایی‌ هستند که دوستشان دارم و فیلم‌هایی‌ را هم دوست ندارم اما این سلیقه شخصی است در دیدی گسترده‌تر اگرچه سینمای ایران هنوز صنعتی بوده و در حال توسعه است اما در بسیاری از زمینه‌ها نگاه سینمادوستان در کل دنیا را به خود جذب کرده است.

وی ادامه داد: فیلم‌های ایرانی، قبل از انقلاب هم در دیگر کشورها مورد استقبال قرار می‌گرفتند، بعد از انقلاب مدتی این استقبال کم شد چون به دلیل شرایط جنگ کمتر کسی به سینما می‌پرداخت اما از اواخر دهه 1360 فیلم‌سازها نیاز به پرداختن بیشتر به سینما را حس کردند و دوست داشتند فیلم‌های خود را فراتر از کشور ببرند چون زبان ما در سینما مشترک است و به علاوه بسط دادن آثار سینمایی فراتر از مرزها ایران شرایط مالی را برای فیلمساز ایجاد می‌کرد که شرایط تولید فیلم را تسهیل می‌داد.

کارگردان ایرانی درباره وضعیت فیلم‌های ایرانی خارج از مرزهای ایران اظهار داشت: در حال حاضر در بحث برون‌مرزی چیزی که در آن ضعیفیم این است که هنوز نتوانسته‌ایم اکران خوب برای فیلم‌ها در خارج داشته باشیم. افراد خاص مثل دانشجویان روابط بین‌الملل و سینما دوستان طرفداران آثار سینمایی ایرانی در خارج از کشورند و این مجموعه بسط و گسترش نیافته است. کشورهای در حال توسعه‌ای توانسته‌اند آثار خود را در اروپا و آمریکا اکران کنند و موفق باشند که مهاجرهای زیادی در یک کشور دارند چون متقاضی در آن کشورها زیاد است.

مؤتمن با اشاره به اینکه برخی از فیلم‌هایش را به صورت تجربی ساخته است، گفت: به عنوان یک تماشاچی و فیلمساز سینما را وسیع می‌بینم و دوست دارم انواع فیلم را تجربه کنم. یادم می‌آید وقتی بچه بودم یعنی 5 سالم بود چه فیلم‌هایی را در چه سینمایی در چه سانسی دیده‌ام. اصالتاً تهرانی‌ام پدرم پزشک شرکت نفت بود و در مناطق نفت‌خیز می‌گشتیم. مادرم مرا به سینما می‌برد. مادرم هیچ‌وقت به من مکانیزم فیلم را نگفته بود و فکر می‌کردم همه چیز در آن پرده اتفاق می‌افتد و همه‌چیز واقعی است و عاشق این دنیا شده بودم. این دنیای واقعی برایم جذاب بود نمی‌توانستم یک فیلم را دوباره ببینم چون دچار بحران می‌شدم.

کارگردان سینما خاطره‌ای را تعریف کرد: تکنیک شب برای روز را نمی‌دانستم فکر می‌کردم آمریکا کشوری است که مردم در آن شب‌ها سایه دارند. یادم می‌آید وقتی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم ناخودآگاه زیر پایم را نگاه کردم و وقتی دیدم در شب سایه‌ای وجود ندارد یک لحظه با خودم حس کردم اینجا آمریکا نیست. خانواده‌ام دوست داشتند مهندسی مکانیک بخوانم، به قصد تحصیل در همین رشته به آمریکا رفتم اما کلک زدم و سینما خواندم. بعد از اینکه فرآیند انقلاب آغاز شد به خاطر اینکه دوست داشتم انقلاب را ببینم به ایران برگشتم. پیش از 22 بهمن به اروپا آمدم تا به ایران پرواز کنم اما بختیار فرودگاه‌ها را بست و یک ماه در اروپا ماندم.

مؤتمن گفت: برایم دیدن انقلاب در کشورم مهم بود چون به ندرت پیش می‌آید جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کردم بر سر چهارراه تاریخ باشد. اگر از دوران جوانی شروع کنم دوباره همین مسیر را انتخاب می‌کنم.

وی درباره تولید «شب‌های روشن» تصریح کرد: شب‌های روشن فیلمی است که فکر نمی‌کردم آن‌قدر هوادار پیدا کند؛ وقتی شروع کردیم آن را بسازیم به عنوان پیشرفت به آن نگاه نمی‌کردم چون علاقه شخصی‌ام سبکی مانند «هفت پرده» بود اما برای ارتباط گرفتن مخاطبان با این سبک هنوز زود بود. «هفت پرده» سرد و مینیمال است به خاطر همین تولید این فیلم بعد از «هفت پرده» با سبک متفاوتش برایم پسرفت تلقی می‌شد. «شب‌های روشن» پرفروش نبود اما بین اقلیت خاص خود دوست‌داشتنی بود که خیلی دوستش داشتند. مردم به یک عاشقانه نیاز داشتند و دلیل این استقبال مردمی همین است. این فیلم ارتباط تنگاتنگی با ادبیات داشت.

موتمن درباره هنرمندانی که تاکنون با آنها کار تولید کرده، گفت: الناز شاکردوست خیلی خوش انرژی است، یک باره بزرگ شد اما از ابتدا هم در فیلم‌های خوب بازی کرده بود. امین حیایی از دوست داشتنی‌های سینمای ایران است؛ هنرمند که دقیقاً چیزی که باید در بیاید را در می‌آورد آرزویم این است که با امین یک درام کار کنم. طناز طباطبایی با فیلم‌های من معروف شد در «جعبه موسیقی» حضور یافت و خوش درخشید دوست دارم دوباره باهم کار کنیم.

وی در ادامه درباره فریبرز عرب‌نیا نیز گفت: عرب‌نیا پیش از معروف شدن دوست من بود و با هم رفت و آمد داشتیم. خوشحالم که سه فیلم با فریبرز عرب‌نیا تولید کردم. او بازیگری است که چشم‌هایش حرف می‌زند صدایش را دوست دارم و دلم برایش تنگ شده است.

انتهای پیام/

 

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

"فوتبال ۱۲۰" به آنتن بازگشت/ "چجوری" برنامه‌ای برای بانوان

 "فوتبال ۱۲۰" به آنتن بازگشت/ "چجوری" برنامه‌ای برای بانوان
2021-09-21T18:55:07+04:30
فصل جدید برنامه "فوتبال ۱۲۰" از اول مهرماه به آنتن برمی‌گردد و شبکه آی‌فیلم نیز "عقاب‌ها" را همان شب به مناسبت هفته دفاع مقدس پخش می‌کند.

آیا قطارِ دفاع‌ مقدس تلویزیون از حرکت ایستاده؟/ اصرار به نوستالژی‌ها و معطوف کردن برنامه‌های روتین!

 آیا قطارِ دفاع‌ مقدس تلویزیون از حرکت ایستاده؟/ اصرار به نوستالژی‌ها و معطوف کردن برنامه‌های روتین!
2021-09-21T18:41:52+04:30
در چهل و یکمین سالگرد دفاع‌ مقدس، تلویزیون برنامه‌هایی را تدارک دیده که احتمالاً با باکسِ چند ساعته فیلم‌های سینمایی رونق بگیرد.

آزیتا ترکاشوند: بازی در نقش منفی لذت‌بخش است/ استعدادهای زیادی را در کمپ ترک اعتیاد کشف کرده‌ام

 آزیتا ترکاشوند: بازی در نقش منفی لذت‌بخش است/ استعدادهای زیادی را در کمپ ترک اعتیاد کشف کرده‌ام
2021-09-21T17:35:04+04:30
افراد معتاد اراده خوبی دارند اما پشتکاری که دارند را در راه غلط، استفاده می‌کنند و همیشه این اراده را به آنها یادآوری می‌کنم و استعدادهای زیادی را از بین اف...

امیری اسفندقه: برترین اشعار درباره "شهید سلیمانی" جمع‌آوری و داوری می‌شود

 امیری اسفندقه: برترین اشعار درباره "شهید سلیمانی" جمع‌آوری و داوری می‌شود
2021-09-21T16:41:52+04:30
کنگره شعر «سردار سربداران» برترین اشعار درباره‌ حماسه‌ بزرگ سردار سلیمانی را گردآوری می‌کند.

نمایشگاه ‌«در لباس سربازی» گزارشی از مستند دفاع مقدس به روایت مقام معظم رهبری است

 نمایشگاه ‌«در لباس سربازی» گزارشی از مستند دفاع مقدس به روایت مقام معظم رهبری است
2021-09-21T16:41:51+04:30
مدیر حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: نمایشگاه ‌دائمی «در لباس سربازی» گزارشی از مستند دفاع مقدس به روایت حضرت آیت ا...

تیزر گفت‌وگوی تسنیم با رضا مهدوی درباره اوضاع موسیقی در هشت سال گذشته

 تیزر گفت‌وگوی تسنیم با رضا مهدوی درباره اوضاع موسیقی در هشت سال گذشته
2021-09-21T16:41:51+04:30
رضا مهدوی نوازنده و پژوهشگر موسیقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم به بررسی اوضاع موسیقی در هشت سال گذشته پرداخت.

داستان جانبازی که می‌گوید «من جانباز نیستم»

 داستان جانبازی که می‌گوید «من جانباز نیستم»
2021-09-21T16:15:15+04:30
گاهی هم خودم را پیش خداوند لوس می‌کنم و گله و شکایتی می‌کنم که چرا من را مثل رفقای خودم قبول نکرده‌ای. همیشه هم مخالفم که به من «جانباز» بگویند.

چگونه «تاج» بر سر امی نشست؟ / ماراتن سریال‌سازی برای تثبیت سلطنت

 چگونه «تاج» بر سر امی نشست؟ / ماراتن سریال‌سازی برای تثبیت سلطنت
2021-09-21T16:15:12+04:30
«تاج» سریالی خاکستری درباره خاندان سلطنتی است که سال گذشته نظر پرنس هری را جلب کرد. تم و مضمون سریال گویا آنقدر خوشایندِ سیاست‌های هنری آمریکا بود...

یکی از راه‌های مدیریت استرس، بحث مدیریت غرائز هست/والدین در محیط خانواده باید مراقب پوشش خود باشند

یکی از راه‌های مدیریت استرس، بحث مدیریت غرائز هست/والدین در محیط خانواده باید مراقب پوشش خود باشند
2021-09-21T15:54:59+04:30
غریزه جنسی باید در خدمت خانواده قرار گیرد تا این خانواده را استحکام دهد برای همین یک خانواده ایده آل در پوشش و رفتار ظاهری خود توجه می‌کند.

نشست «گفتگو و مدارا در اندیشه امام موسی صدر» برگزار می‌شود

نشست «گفتگو و مدارا در اندیشه امام موسی صدر» برگزار می‌شود
2021-09-21T15:54:58+04:30
سلسله نشست‌های همگرایی، برادری و پیشرفت با موضوع «گفتگو و مدارا در اندیشه امام موسی صدر» با همکاری مؤسسه فرهنگی و تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار می‌شود.

تقدیر از عوامل اجرایی و ستادی طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵

تقدیر از عوامل اجرایی و ستادی طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵
2021-09-21T15:41:39+04:30
مراسم تقدیر و تجلیل از عوامل اجرایی و ستادی طرح ملی و قرآنی ۱۴۵۵ با حضور مدیر شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد.

آئین رونمایی از آثار ادبی ایثار و شهادت برگزار می‌شود

آئین رونمایی از آثار ادبی ایثار و شهادت برگزار می‌شود
2021-09-21T15:41:38+04:30
آئین رونمایی از آثار ادبی ایثار و شهادت با عنوان «بال و پرهای امام» به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

مهدی رسولی: مراسمی در کربلا نخواهم داشت

 مهدی رسولی: مراسمی در کربلا نخواهم داشت
2021-09-21T14:35:11+04:30
مهدی رسولی اعلام کرد که به دلیل عدم امکان حضور عموم مردم به علت شرایط کرونایی در راهپیمایی اربعین، مراسمی در کربلا نخواهد داشت.

"حجت کسری" پیرغلام اهل‌بیت (ع) به خاک سپرده شد + عکس

 "حجت کسری" پیرغلام اهل‌بیت (ع) به خاک سپرده شد + عکس
2021-09-21T14:35:11+04:30
پیکر مرحوم حجت کسری پیرغلام اهل بیت (ع) پس از تشییع، در امامزاده اسماعیل (ع) محله چیذر به خاک سپرده شد.

توصیه جدی مقام معظم رهبری در خصوص «سفرهای راهیان نور»/ تصادفات راهیان نور به صفر رسیده‌ است

 توصیه جدی مقام معظم رهبری در خصوص «سفرهای راهیان نور»/ تصادفات راهیان نور به صفر رسیده‌ است
2021-09-21T14:35:11+04:30
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: مقام معظم رهبری به صورت خصوصی به بنده اعلام کردند که باید تصادفات در این سفرها به کمترین میزان ممکن برسد.

تازه‌ترین جزئیات حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت؛ از تنظیم ۵۰ قرار ملاقات با ناشران خارجی تا رونمایی از ۸ کتاب تازه

 تازه‌ترین جزئیات حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت؛ از تنظیم ۵۰ قرار ملاقات با ناشران خارجی تا رونمایی از ۸ کتاب تازه
2021-09-21T12:21:50+04:30
معاون اقتصاد و فرهنگ مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تازه‌ترین جزئیات حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را تشریح کرد.

مطالبه سیدجمال ساداتیان از رئیس جدید سازمان سینمایی/ "غرزن‌ها" اعتماد به نفس مدیران را گرفته‌اند

 مطالبه سیدجمال ساداتیان از رئیس جدید سازمان سینمایی/ "غرزن‌ها" اعتماد به نفس مدیران را گرفته‌اند
2021-09-21T12:21:50+04:30
آن‌قدر به وزارت ارشاد و تلویزیون حمله کردند که من می‌بینم مدیران اعتماد به نفس‌شان را از دست داده‌اند، مدیرانِ جدید اجازه بدهند مطالبات و مشکلات مردم مطرح ش...

نقش و جایگاه دعا در زندگی روزمره انسان/ کدام عامل سبب سوء استفاده از اعتقادات دینی مردم شده است؟

 نقش و جایگاه دعا در زندگی روزمره انسان/ کدام عامل سبب سوء استفاده از اعتقادات دینی مردم شده است؟
2021-09-21T11:28:29+04:30
دعا کردن و پناه بردن به نیروهای ماورایی از ابتدای آفرینش انسان وجود داشته است، چون ذات انسان این گونه است که برای پیشرفت و ارتقا نیاز به قدرت الهی دارد.

وزیر ارشاد: جوادی اصرار به رفتن داشت/ احمدوند: دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی کتاب و  ‌نشر را برطرف می‌کنیم

 وزیر ارشاد: جوادی اصرار به رفتن داشت/ احمدوند: دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی کتاب و  ‌نشر را برطرف می‌کنیم
2021-09-21T11:28:29+04:30
وزیر ارشاد در مراسم معارفه معاون امور فرهنگی گفت: سیاست‌های دولت مردمی در عرصه فرهنگ روشن و فراگیر است و تمام تلاش ما به پیش بردن این سیاست‌هاست.

"بازسازی فرهنگی" پیش‌شرط تحقق اهداف گام دوم انقلاب است

 "بازسازی فرهنگی" پیش‌شرط تحقق اهداف گام دوم انقلاب است
2021-09-21T11:28:29+04:30
"بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی" و "بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" و "آتش به اختیار فرهنگی" اضلاع مثلثی هستند که در ارتباط مس...

برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در شمال استکهلم

برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در شمال استکهلم
2021-09-21T11:08:22+04:30
همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی شیعیان مقیم سوئد و منطقه اسکاندیناوی در مرکز اسلامی امام علی(ع) عزاداری کرده و در روز اربعین راهپیمایی می‌کنند.

اولین فراخوان «نوجوان اربعینی» در حال برگزاری است

اولین فراخوان «نوجوان اربعینی» در حال برگزاری است
2021-09-21T11:08:22+04:30
کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی، فراخوانی برای نوجوانان اربعینی در قالب‌های عکس، دلنوشته، خاطره و مداحی اعلام کرد.

آغاز پخش ویژه برنامه «نغمه عشاق» از شبکه قرآن و معارف سیما

آغاز پخش ویژه برنامه «نغمه عشاق» از شبکه قرآن و معارف سیما
2021-09-21T10:55:00+04:30
ویژه برنامه «نغمه عشاق» در آستانه اربعین حسینی از ۳۰ شهریور ماه روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

کودکی به مبارزه ماسک‌های عجیب می‌رود/انیمیشنی با دغدغه محیط زیست

 کودکی به مبارزه ماسک‌های عجیب می‌رود/انیمیشنی با دغدغه محیط زیست
2021-09-21T10:35:11+04:30
«در ستایش یک رنگ» عنوان انیمیشنی به کارگردانی «مسعود قدسیه» است که در آن کودکی به مبارزه با آلودگی شهر می‌پردازد.

رئیس‌جمهور نمایشگاه «در لباس سربازی» را افتتاح کرد

 رئیس‌جمهور نمایشگاه «در لباس سربازی» را افتتاح کرد
2021-09-21T10:35:11+04:30
نمایشگاه «در لباس سربازی» که مربوط به حضور و نقش مقام معظم رهبری در دفاع مقدس است، توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد.

فلسفه و تمدن غرب توانایی فهم "رویداد اربعین" را ندارد / حقایق قدسی در تمدن غرب مورد انکار است

 فلسفه و تمدن غرب توانایی فهم "رویداد اربعین" را ندارد / حقایق قدسی در تمدن غرب مورد انکار است
2021-09-21T09:28:28+04:30
کارشناس فرهنگ و ارتباطات معتقد است فلسفه و تمدن غرب از آن زمان که وارد رنسانس شد، حقایق قدسی را کنار گذاشت.

چه خبر از "شوتبال" شبکه نسیم؟ / "نفس" ادامه دارد!

 چه خبر از "شوتبال" شبکه نسیم؟ / "نفس" ادامه دارد!
2021-09-21T09:01:50+04:30
مقداد مؤمن‌نژاد از ساخت فصل جدید "شوتبال" خبر می‌دهد و همچنین به ادامه برنامه "نفس" که این شب‌ها روی آنتن شبکه نسیم است، اشاره دارد.

زمزمه جنگ-۲| جنگ ایران و عراق به چه بهانه‌ای شروع شد؟/ روایتی تازه از ورود دشمن بعثی به خرمشهر

 زمزمه جنگ-۲| جنگ ایران و عراق به چه بهانه‌ای شروع شد؟/ روایتی تازه از ورود دشمن بعثی به خرمشهر
2021-09-21T09:01:50+04:30
مروری بر تاریخ طولانی‌ترین جنگ میان ۲ کشور در قرن بیستم نشان می‌دهد که چگونه ایران در برابر بیش از ۸۰ کشور همپیمان و حامی دولت متجاوز عراق ایستادگی کرده است.

خدمت رسانی بیش از ۱۱ هزار موکب در ایام اربعین حسینی

خدمت رسانی بیش از ۱۱ هزار موکب در ایام اربعین حسینی
2021-09-21T08:28:20+04:30
بخش شعائر و موکبهای حسینی در عراق و جهان اسلام وابسته به دو آستان قدس حسینی و عباسی از تعداد موکب‌های خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی خبر داد.

اقبال ۸۰ درصدی ایرانی‌ها به لوازم‌التحریر ایرانی

 اقبال ۸۰ درصدی ایرانی‌ها به لوازم‌التحریر ایرانی
2021-09-20T17:01:48+04:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت در مراسم رونمایی از کتاب «فعالین زیست بوم نوشت‌افزار ایرانی»، از استقبال ۸۰ درصدی ایرانی‌ها از نوشت‌افزار ایرانی خبر داد.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)