میرنیوز

اخبار غیب پیامبر (ص) درباره ماجرای شهادت امام حسن (ع) / وجه شباهت امام دوم با یحیای نبی

 اخبار غیب پیامبر (ص) درباره ماجرای شهادت امام حسن (ع) / وجه شباهت امام دوم با یحیای نبی 2021-09-14T18:08:46+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام رفیعی در سخنانی به مناسبت ایام شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام گفت: ائمه بزرگوار ما در دورانی زندگی می‌کردند که همواره حاکمان ستمگر در رأس زمامداری مسلمین بودند. ابتدا بنی‌امیه و بعد  بنی‌عباس تا نزدیک قرن هفتم همین داستان را داشتند. آنها تمام اهل‌بیت جز امام عصر عجل الله تعالی فرجه را به شهادت رساندند و همواره سعی داشتند آثار،‌ تاریخ و تُراث اهل بیت را نابود کنند تا در  اختیار مردم قرار نگیرد. به عنوان نمونه با وجود آنکه امام حسن 10 سال و امام حسین نیز 10 سال در مسند امامت جامعه آن دوران قرار داشتند، اما علماء وقتی می‌خواهند احادیث فقهی را احصاء کنند، به ندرت از این دو امام بزرگوار حدیث می‌یابند. درباره روایات تفسیری هم تعداد کمی حدیث از ایشان مشاهده می‌کنیم. هرچند در زمان امام باقر و امام صادق به خواست خدا عرصه بیان حدیث بیشتر فراهم شد.

وی افزود: بنی امیه و بنی‌العباس به قدری بر محو آثار عترت همت داشتند که در مواردی مثل تاریخ شهادت برخی از ائمه تضارب آراء وجود دارد؛‌ مثلاً امام رضا علیه‌السلام سوای از اینکه دارای شأن امامت هستند، در برهه‌ای که به ایران تشریف آوردند، دارای منصبی سیاسی بودند. ایشان زمانی که به شهادت رسیدند، جمعیت زیادی از مردم و مسئولان حضور داشتند؛ با این حال درباره سالگرد شهادتشان دو روایت وجود دارد. یا حضرت زهرا سلام‌الله علیها که یگانه دختر رسول خدا بود، از ماجرای شهادت ایشان نیز همه مطلع بودند؛ اما سه چهار روایت درباره تاریخ شهادت این بانوی بزرگوار وجود دارد. 

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: ابن‌عباس می‌گوید روزى رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نشسته بود که حسن آمد. رسول خدا وقتی ایشان را دید، گریست و سپس فرمود: «نزد من بیا، نزد من بیا اى پسرم عزیز و کوچکم» و او را به خود نزدیک کرد تا بر زانوى راست خود نشانید و فرمود «أَمَّا الْحَسَنُ فَإِنَّهُ ابْنِی وَ وُلْدِی وَ بَضْعَةٌ مِنِّی وَ قُرَّةُ عَیْنِی وَ ضِیَاءُ قَلْبِی وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی وَ هُوَ سَیِّدُ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْأُمَّةِ أَمْرُهُ أَمْرِی وَ قَوْلُهُ قَوْلِی مَنْ تَبِعَهُ فَإِنَّهُ مِنِّی وَ مَنْ عَصَاهُ فَلَیْسَ مِنِّی وَ إِنِّی لَمَّا نَظَرْتُ إِلَیْهِ تَذَکَّرْتُ مَا یَجْرِی عَلَیْهِ مِنَ الذُّلِّ بَعْدِی فَلَا یَزَالُ الْأَمْرُ بِهِ حَتَّى یُقْتَلَ بِالسَّمِّ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً فَعِنْدَ ذَلِکَ تَبْکِی الْمَلَائِکَةُ وَ السَّبْعُ‏ الشِّدَادُ لِمَوْتِهِ وَ یَبْکِیهِ کُلُّ شَیْ...؛ یعنی حسن پسرم و فرزندم و پاره تنم و نور دیده‌‏ام و روشنى دلم و میوه قلبم است و او سید جوانان اهل بهشت و حجت خدا بر امت است؛ امرش امر من و سخنش سخن من است؛ هرکه او را پیروی کند، از من است و هرکه او را نافرمانی کند از من نیست. بعد اشاره به ماجرای از آینده کرده، فرمود: وقتی او را دیدم اهانت‌هایی که پس از من دید به یادم آمد؛ اهانت به او تا آنجا ادامه می‌یابد که ظالمانه و از روی دشمنی او را با زهر خواهند کشت؛ در آن هنگام فرشتگان هفت آسمان به خاطر شهاتش خواهند گریست. این روایت یکی از شئونات بالای امام حسن مجتبی علیه‌السلام در بیان رسول خدا (ص) است.

وی افزود: وقتی رسول خدا (ص) تصمیم گرفت سال هشتم هجری به ابوسفیان در مکه حمله کند،‌ ابوسفیان خواهش کرد این اقدام صورت نگیرد. او اصرار کرد و حضرت قبول نکرد. امام حسن در آن زمان پنج ساله بود؛‌ آن منحوس دست امام را گرفت و گفت به حق این آقازاده که دوستش داری، این کار را نکن. امام حسن با دستان کوچک خود تلنگری به صورت ابوسفیان زد و گفت قُل لا إله إلا الله مُحمداً رسول الله حَتی أکونُ علیکَ شَفیعاً. چرا زور می‌زنی، شهادتین را بگو تا من شفیع تو باشم. همین طور هم شد، او به ظاهر مسلمانی را پذیرفت و رسول الله به خواست خدا او را رها کرد.پیامبر وقتی این رویداد را دید، لبخندی زد و فرمود الحمدلله الذی جَعَل فی ذریتی مِثل یَحیی بن زکریا؛ یعنی خدا را شکر که در نسل من فردی را مانند یحیی بن زکریا قرار داد. یحیای نبی (ع) چه ویژگی و اشتراکاتی با امام حسن مجتبی داشت؟ یکی از ویژگی‌های ایشان اتای حکم و نبوت در کودکی بود؛ خداوند در این باره فرمود «وَ آتَیناهُ الْحُکمَ صَبِیا»؛ یعنی ما به او حکم را ایتاء کردیم در حالی که کودک بود.

 این کارشناس دینی درباره ویژگی کرامت امام حسن (ع) گفت: یکی از ویژگی ائمه، رفع نیاز از مردم است؛ در زیارت جامعه کبیره درباره ایشان می‌خوانیم «عادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ»؛ یعنی عادت شما احسان و از اخلاق شما کرَم است. طبق حدیثی هرکه سه کار انجام دهد،‌ خداوند او را با انبیاء، صدیقین، شهدا و صالحین محشور می‌کند. کسی به درد مردم برسد با مال و آبرو و سخن زیبا. مَن وَاسَا اَخَاهُ بِمال أَو جَاهٍ أو کلمة طیبة.هیئتی از حج به دیدن امام حسن آمدند. حضرت به آنها 400 درهم داد. یکی از آنها گفت نَحنُ أغنیاء و لَیس لَنا حاجةً؛ یعنی ما وضعمان خوب است و نیازمند نیستیم. فرمود می‌دانم، اما چیزی که به شما هدیه دادم بر نگردانید. پس اهل عترت صرفاً به فقرا کمک نمی‌کردند.

وی افزود: اما یاری کردن با جاه مثل این است که با نامه زدن یا یک تلفن کار کسی راه بیندازیم. بانکها یا صندوق‌ها می‌خواهند به فردی وام بدهند، اما مدام او را معطل می‌کنند. امام حسن معتکف خانه خدا بود و طواف می‌کرد. فردی آمد و گفت کسی از ما مبلغی می‌خواهد و من او را نمی‌شناسم. آیا شما واسطه می‌شوید؟ امام اعتکاف را شکست تا کار او را انجام دهد. ابن عباس می‌گوید از این کار امام تعجب کردم. حضرت فرمود از جدم رسول الله شنیدم که فرمود به خدا قسم، برآوردن حاجت مردم از روزه و اعتکاف یک ماه بهتر است.

انتهای‌پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

"فوتبال ۱۲۰" به آنتن بازگشت/ "چجوری" برنامه‌ای برای بانوان

 "فوتبال ۱۲۰" به آنتن بازگشت/ "چجوری" برنامه‌ای برای بانوان
2021-09-21T18:55:07+04:30
فصل جدید برنامه "فوتبال ۱۲۰" از اول مهرماه به آنتن برمی‌گردد و شبکه آی‌فیلم نیز "عقاب‌ها" را همان شب به مناسبت هفته دفاع مقدس پخش می‌کند.

آیا قطارِ دفاع‌ مقدس تلویزیون از حرکت ایستاده؟/ اصرار به نوستالژی‌ها و معطوف کردن برنامه‌های روتین!

 آیا قطارِ دفاع‌ مقدس تلویزیون از حرکت ایستاده؟/ اصرار به نوستالژی‌ها و معطوف کردن برنامه‌های روتین!
2021-09-21T18:41:52+04:30
در چهل و یکمین سالگرد دفاع‌ مقدس، تلویزیون برنامه‌هایی را تدارک دیده که احتمالاً با باکسِ چند ساعته فیلم‌های سینمایی رونق بگیرد.

آزیتا ترکاشوند: بازی در نقش منفی لذت‌بخش است/ استعدادهای زیادی را در کمپ ترک اعتیاد کشف کرده‌ام

 آزیتا ترکاشوند: بازی در نقش منفی لذت‌بخش است/ استعدادهای زیادی را در کمپ ترک اعتیاد کشف کرده‌ام
2021-09-21T17:35:04+04:30
افراد معتاد اراده خوبی دارند اما پشتکاری که دارند را در راه غلط، استفاده می‌کنند و همیشه این اراده را به آنها یادآوری می‌کنم و استعدادهای زیادی را از بین اف...

امیری اسفندقه: برترین اشعار درباره "شهید سلیمانی" جمع‌آوری و داوری می‌شود

 امیری اسفندقه: برترین اشعار درباره "شهید سلیمانی" جمع‌آوری و داوری می‌شود
2021-09-21T16:41:52+04:30
کنگره شعر «سردار سربداران» برترین اشعار درباره‌ حماسه‌ بزرگ سردار سلیمانی را گردآوری می‌کند.

نمایشگاه ‌«در لباس سربازی» گزارشی از مستند دفاع مقدس به روایت مقام معظم رهبری است

 نمایشگاه ‌«در لباس سربازی» گزارشی از مستند دفاع مقدس به روایت مقام معظم رهبری است
2021-09-21T16:41:51+04:30
مدیر حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: نمایشگاه ‌دائمی «در لباس سربازی» گزارشی از مستند دفاع مقدس به روایت حضرت آیت ا...

تیزر گفت‌وگوی تسنیم با رضا مهدوی درباره اوضاع موسیقی در هشت سال گذشته

 تیزر گفت‌وگوی تسنیم با رضا مهدوی درباره اوضاع موسیقی در هشت سال گذشته
2021-09-21T16:41:51+04:30
رضا مهدوی نوازنده و پژوهشگر موسیقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم به بررسی اوضاع موسیقی در هشت سال گذشته پرداخت.

داستان جانبازی که می‌گوید «من جانباز نیستم»

 داستان جانبازی که می‌گوید «من جانباز نیستم»
2021-09-21T16:15:15+04:30
گاهی هم خودم را پیش خداوند لوس می‌کنم و گله و شکایتی می‌کنم که چرا من را مثل رفقای خودم قبول نکرده‌ای. همیشه هم مخالفم که به من «جانباز» بگویند.

چگونه «تاج» بر سر امی نشست؟ / ماراتن سریال‌سازی برای تثبیت سلطنت

 چگونه «تاج» بر سر امی نشست؟ / ماراتن سریال‌سازی برای تثبیت سلطنت
2021-09-21T16:15:12+04:30
«تاج» سریالی خاکستری درباره خاندان سلطنتی است که سال گذشته نظر پرنس هری را جلب کرد. تم و مضمون سریال گویا آنقدر خوشایندِ سیاست‌های هنری آمریکا بود...

یکی از راه‌های مدیریت استرس، بحث مدیریت غرائز هست/والدین در محیط خانواده باید مراقب پوشش خود باشند

یکی از راه‌های مدیریت استرس، بحث مدیریت غرائز هست/والدین در محیط خانواده باید مراقب پوشش خود باشند
2021-09-21T15:54:59+04:30
غریزه جنسی باید در خدمت خانواده قرار گیرد تا این خانواده را استحکام دهد برای همین یک خانواده ایده آل در پوشش و رفتار ظاهری خود توجه می‌کند.

نشست «گفتگو و مدارا در اندیشه امام موسی صدر» برگزار می‌شود

نشست «گفتگو و مدارا در اندیشه امام موسی صدر» برگزار می‌شود
2021-09-21T15:54:58+04:30
سلسله نشست‌های همگرایی، برادری و پیشرفت با موضوع «گفتگو و مدارا در اندیشه امام موسی صدر» با همکاری مؤسسه فرهنگی و تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار می‌شود.

تقدیر از عوامل اجرایی و ستادی طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵

تقدیر از عوامل اجرایی و ستادی طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵
2021-09-21T15:41:39+04:30
مراسم تقدیر و تجلیل از عوامل اجرایی و ستادی طرح ملی و قرآنی ۱۴۵۵ با حضور مدیر شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد.

آئین رونمایی از آثار ادبی ایثار و شهادت برگزار می‌شود

آئین رونمایی از آثار ادبی ایثار و شهادت برگزار می‌شود
2021-09-21T15:41:38+04:30
آئین رونمایی از آثار ادبی ایثار و شهادت با عنوان «بال و پرهای امام» به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

مهدی رسولی: مراسمی در کربلا نخواهم داشت

 مهدی رسولی: مراسمی در کربلا نخواهم داشت
2021-09-21T14:35:11+04:30
مهدی رسولی اعلام کرد که به دلیل عدم امکان حضور عموم مردم به علت شرایط کرونایی در راهپیمایی اربعین، مراسمی در کربلا نخواهد داشت.

"حجت کسری" پیرغلام اهل‌بیت (ع) به خاک سپرده شد + عکس

 "حجت کسری" پیرغلام اهل‌بیت (ع) به خاک سپرده شد + عکس
2021-09-21T14:35:11+04:30
پیکر مرحوم حجت کسری پیرغلام اهل بیت (ع) پس از تشییع، در امامزاده اسماعیل (ع) محله چیذر به خاک سپرده شد.

توصیه جدی مقام معظم رهبری در خصوص «سفرهای راهیان نور»/ تصادفات راهیان نور به صفر رسیده‌ است

 توصیه جدی مقام معظم رهبری در خصوص «سفرهای راهیان نور»/ تصادفات راهیان نور به صفر رسیده‌ است
2021-09-21T14:35:11+04:30
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: مقام معظم رهبری به صورت خصوصی به بنده اعلام کردند که باید تصادفات در این سفرها به کمترین میزان ممکن برسد.

تازه‌ترین جزئیات حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت؛ از تنظیم ۵۰ قرار ملاقات با ناشران خارجی تا رونمایی از ۸ کتاب تازه

 تازه‌ترین جزئیات حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت؛ از تنظیم ۵۰ قرار ملاقات با ناشران خارجی تا رونمایی از ۸ کتاب تازه
2021-09-21T12:21:50+04:30
معاون اقتصاد و فرهنگ مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تازه‌ترین جزئیات حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را تشریح کرد.

مطالبه سیدجمال ساداتیان از رئیس جدید سازمان سینمایی/ "غرزن‌ها" اعتماد به نفس مدیران را گرفته‌اند

 مطالبه سیدجمال ساداتیان از رئیس جدید سازمان سینمایی/ "غرزن‌ها" اعتماد به نفس مدیران را گرفته‌اند
2021-09-21T12:21:50+04:30
آن‌قدر به وزارت ارشاد و تلویزیون حمله کردند که من می‌بینم مدیران اعتماد به نفس‌شان را از دست داده‌اند، مدیرانِ جدید اجازه بدهند مطالبات و مشکلات مردم مطرح ش...

نقش و جایگاه دعا در زندگی روزمره انسان/ کدام عامل سبب سوء استفاده از اعتقادات دینی مردم شده است؟

 نقش و جایگاه دعا در زندگی روزمره انسان/ کدام عامل سبب سوء استفاده از اعتقادات دینی مردم شده است؟
2021-09-21T11:28:29+04:30
دعا کردن و پناه بردن به نیروهای ماورایی از ابتدای آفرینش انسان وجود داشته است، چون ذات انسان این گونه است که برای پیشرفت و ارتقا نیاز به قدرت الهی دارد.

وزیر ارشاد: جوادی اصرار به رفتن داشت/ احمدوند: دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی کتاب و  ‌نشر را برطرف می‌کنیم

 وزیر ارشاد: جوادی اصرار به رفتن داشت/ احمدوند: دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی کتاب و  ‌نشر را برطرف می‌کنیم
2021-09-21T11:28:29+04:30
وزیر ارشاد در مراسم معارفه معاون امور فرهنگی گفت: سیاست‌های دولت مردمی در عرصه فرهنگ روشن و فراگیر است و تمام تلاش ما به پیش بردن این سیاست‌هاست.

"بازسازی فرهنگی" پیش‌شرط تحقق اهداف گام دوم انقلاب است

 "بازسازی فرهنگی" پیش‌شرط تحقق اهداف گام دوم انقلاب است
2021-09-21T11:28:29+04:30
"بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی" و "بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" و "آتش به اختیار فرهنگی" اضلاع مثلثی هستند که در ارتباط مس...

برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در شمال استکهلم

برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در شمال استکهلم
2021-09-21T11:08:22+04:30
همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی شیعیان مقیم سوئد و منطقه اسکاندیناوی در مرکز اسلامی امام علی(ع) عزاداری کرده و در روز اربعین راهپیمایی می‌کنند.

اولین فراخوان «نوجوان اربعینی» در حال برگزاری است

اولین فراخوان «نوجوان اربعینی» در حال برگزاری است
2021-09-21T11:08:22+04:30
کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی، فراخوانی برای نوجوانان اربعینی در قالب‌های عکس، دلنوشته، خاطره و مداحی اعلام کرد.

آغاز پخش ویژه برنامه «نغمه عشاق» از شبکه قرآن و معارف سیما

آغاز پخش ویژه برنامه «نغمه عشاق» از شبکه قرآن و معارف سیما
2021-09-21T10:55:00+04:30
ویژه برنامه «نغمه عشاق» در آستانه اربعین حسینی از ۳۰ شهریور ماه روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

کودکی به مبارزه ماسک‌های عجیب می‌رود/انیمیشنی با دغدغه محیط زیست

 کودکی به مبارزه ماسک‌های عجیب می‌رود/انیمیشنی با دغدغه محیط زیست
2021-09-21T10:35:11+04:30
«در ستایش یک رنگ» عنوان انیمیشنی به کارگردانی «مسعود قدسیه» است که در آن کودکی به مبارزه با آلودگی شهر می‌پردازد.

رئیس‌جمهور نمایشگاه «در لباس سربازی» را افتتاح کرد

 رئیس‌جمهور نمایشگاه «در لباس سربازی» را افتتاح کرد
2021-09-21T10:35:11+04:30
نمایشگاه «در لباس سربازی» که مربوط به حضور و نقش مقام معظم رهبری در دفاع مقدس است، توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد.

فلسفه و تمدن غرب توانایی فهم "رویداد اربعین" را ندارد / حقایق قدسی در تمدن غرب مورد انکار است

 فلسفه و تمدن غرب توانایی فهم "رویداد اربعین" را ندارد / حقایق قدسی در تمدن غرب مورد انکار است
2021-09-21T09:28:28+04:30
کارشناس فرهنگ و ارتباطات معتقد است فلسفه و تمدن غرب از آن زمان که وارد رنسانس شد، حقایق قدسی را کنار گذاشت.

چه خبر از "شوتبال" شبکه نسیم؟ / "نفس" ادامه دارد!

 چه خبر از "شوتبال" شبکه نسیم؟ / "نفس" ادامه دارد!
2021-09-21T09:01:50+04:30
مقداد مؤمن‌نژاد از ساخت فصل جدید "شوتبال" خبر می‌دهد و همچنین به ادامه برنامه "نفس" که این شب‌ها روی آنتن شبکه نسیم است، اشاره دارد.

زمزمه جنگ-۲| جنگ ایران و عراق به چه بهانه‌ای شروع شد؟/ روایتی تازه از ورود دشمن بعثی به خرمشهر

 زمزمه جنگ-۲| جنگ ایران و عراق به چه بهانه‌ای شروع شد؟/ روایتی تازه از ورود دشمن بعثی به خرمشهر
2021-09-21T09:01:50+04:30
مروری بر تاریخ طولانی‌ترین جنگ میان ۲ کشور در قرن بیستم نشان می‌دهد که چگونه ایران در برابر بیش از ۸۰ کشور همپیمان و حامی دولت متجاوز عراق ایستادگی کرده است.

خدمت رسانی بیش از ۱۱ هزار موکب در ایام اربعین حسینی

خدمت رسانی بیش از ۱۱ هزار موکب در ایام اربعین حسینی
2021-09-21T08:28:20+04:30
بخش شعائر و موکبهای حسینی در عراق و جهان اسلام وابسته به دو آستان قدس حسینی و عباسی از تعداد موکب‌های خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی خبر داد.

اقبال ۸۰ درصدی ایرانی‌ها به لوازم‌التحریر ایرانی

 اقبال ۸۰ درصدی ایرانی‌ها به لوازم‌التحریر ایرانی
2021-09-20T17:01:48+04:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت در مراسم رونمایی از کتاب «فعالین زیست بوم نوشت‌افزار ایرانی»، از استقبال ۸۰ درصدی ایرانی‌ها از نوشت‌افزار ایرانی خبر داد.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)