میرنیوز

واردات کاغذ دولتی معطل در پروسه بانک مرکزی/ اقدامات عجیب و غریب مأموران مالیاتی برای نشر

 واردات کاغذ دولتی معطل در پروسه بانک مرکزی/ اقدامات عجیب و غریب مأموران مالیاتی برای نشر 2021-09-14T13:02:10+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ درد  در صنعت نشر امروز دیگر مزمن شده است،‌ صدای دردهای نشر این روزها آنچنان بلند شده است که خارج از اهالی این خانه نیز آن را می‌شنوند و نسخه‌های متعدد برایش می‌پیچند اما درمان مشخص است و تنها باید داروهای مورد نیاز تجویز شود. 

این روزها هر جا سخن از نشر و صنعت نشر می‌شود،‌ مشکلات ریز و درشتی که این صنعت و اهالی آن سال‌هاست که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نیز به میان می‌آید.اما در راس همه این مشکلات چند بحران نیز این صنعت را تهدید می‌کند،‌ بحران‌هایی که هم ناشران به آن‌ها واقف‌اند،‌  هم مسئولان و هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در هفته‌های گذشته با حوزه‌های مختلف زیرمجموعه خود بیشتر آشنا شده و برخی از مسائل و مشکلات را در برخی از حوزه‌ها از جمله چاپ احصا کرده است. در گفتمان وزیر فرهنگ اما چه در برنامه ارائه شده به مجلس و چه در صحن پیش از رای اعتماد و چه در چند گفت‌وگوی اخیر بحران‌های موجود در نشر جایگاه ویژه‌ای داشته است‌، که نشان می‌دهد وزیر با این مشکلات بیگانه نیست.

اخیرا اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به عنوان بخشی از صنف نشر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه‌ای داشته و برخی از این بحران‌ها را یادآور شده است. خبرگزاری تسنیم در این باره با هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت‌وگویی داشته‌ است. حسن‌پور در این گفت‌وگو مهمترین بحران‌های فعلی را کاغذ،‌ وضع مالیات برای ناشران معاف از مالیات،‌ بلبشوی فضای مجازی در فروش کتاب و ... عنوان می‌کند. این گفت‌وگو به شرح  ذیل است: 

 * تسنیم:‌ چند ماهی است که ناشران در انتظار واردات کاغذهای جدید با ارز دولتی هستند،‌ وزرات ارشاد فراخوان همکاری به واردات را منتشر کرد، اما هنوز خبری از کاغذ دولتی برای نشر نیست. از وضعیت این واردات‌ها خبری دارید؟

بله،‌ واردات کاغذهای دولتی همچنان در پروسه بانک مرکزی مانده است و خبری هم نیست. اما باید توجه داشت که نشر نمی‌تواند با کاغذ آزاد کتاب منتشر کند،‌ با کاغذ دولتی می‌توان قیمت کتاب را تا حدودی کنترل کرد اما با کاغذ آزاد قیمت کتاب همچون تیری است که از کمان خارج می‌شود.

من الزاماً نمی‌گوییم حتما باید از کاغذ وارداتی استفاده کنیم‌، من عقیده دارم در عین حال که نیازهای مقطعی را با واردات تامین می‌کنیم‌، باید پروسه تولید نیز بررسی شود،‌ کارشناسان ذیربط به لحاظ شرایط آب و هوایی‌، صنعتی و مواد اولیه موجود باید تولید را بررسی کرده و ببینند می‌توان کارخانه‌های موجود و صنعت موجود را تکمیل‌تر و قوی تر کرد یا خیر.

 این کار در لحظه شدنی نیست و اگر بخواهیم نیازهای مقطعی را بدون پاسخ بگذاریم نتیجه اش عدم تولید کتاب خواهد بود.

*تسنیم:‌ در چند ماه اخیر ناشران از بازار آزاد کاغذ تهیه می‌کنند یا دست از انتشار کتاب کشیده‌اند؟

در سه ماهه اخیر افت شمارگان در بازار کتاب به اندازه‌ای است که می‌توان گفت ناشران تنها برای سرپاماندن کتاب منتشر کرده‌اند. کتابی که هزار نسخه منتشر می‌شد، حالا تنها در 100 نسخه منتشر شده است،‌ یکی از ناشران کتاب ارزشمندی را در چند مجحلد منتشر کرده است با قیمت معقول 850 هزار تومان. چون با کاغذ آزاد چاپ شده است،‌ آیا کسی حاضر به خرید این کتاب هست؟, آیا توان خرید آن برای قشر فرهنگی وجود دارد؟ کتابخوان‌ها مگر جز قشر دانشجو‌، طلاب‌، دانش‌آموز و گروه‌های متوسط اجتماعی و فرهنگی که هستند؟ این قشر توان خرید کتاب با قیمت بالا را دارد؟

* تسنیم: تکلیف پرونده واردکننده‌ای که کاغذ دولتی آورده و تحویل نمی‌دهد چه شد؟

این کاغذ باید زنده شود،‌ وزارت ارشاد‌، دادگاه و... پیگیری‌های لازم را دارند،‌ هنوز حکم نهایی داده نشده است‌، متأسفانه کاغذ در کشور است؛ ولی واردکننده آن را تحوبل نمی‌دهد.

* تسنیم: طی هفته‌های گذشته و پس از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان بهارستان گروه‌های مختلف صنفی دیدارهایی با وی داشتند و وعده‌هایی برای حل مشکلات داده شده است‌، آیا شما به عنوان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دیداری با وزیر داشته‌اید؟ مشکلات موجود از جمله کاغذ را مطرح کردید؟

ما در ابتدای حضور آقای اسماعیلی با ارسال نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک برخی از مشکلات و نکات صنفی را مطرح کرده و خواستار  این شدیم که در صورت صلاحدید جلسه‌ای در خصوص صنف نشر برگزار شود.  

مشکلاتی در صنعت نشر وجود دارد که اگر فکری برای آن‌ها نشود،‌ روی هم انباشته شده و حل کردن آن‌ها دشوار خواهد شد. وظیفه ما به عنوان صنف این است که اطلاع دهیم.  این مشکلات وقتی بحرانی می‌شود، حل کردنش سخت می‌شود.برای نمونه همین مشکل کاغذ اگر پیگیری‌های جدی شود در داخل امکان تولید و حتی صادرات آن نیز وجود دارد. در وضعیت فعلی اما کاغذ تولید داخل حتی کل نیاز کتاب‌های درسی را نیز پاسخگو نیست  پس ناچار از واردات هم هستیم، باید ساز و کار درستی برای واردات داشته باشیم.

* تسنیم: در نامه مذکور چه مشکلاتی برای نشر احصا شد؟

کاغذ مسئله مهمی بود ولی مسائل دیگری نیز در نشر وجود دارد،‌ برای نمونه بلبشوی شدیدی در فروش کتاب در فضای مجازی ایجاد شده است. کتاب کالای خاص است، حتما باید فروشش زیر نظر اتحادیه صنفی باشد.

مشکل دیگر برخوردهای عجیب و غریب اخیر وزارت دارایی است،‌ در ماه‌های گذشته از سال‌های 92 به بعد برای ناشران مالیات محسوب شده است،‌ در حالیکه ناشران معاف از مالیات هستند،‌ ما بارها گفته‌ایم که تهیه سند و مدرک دارایی پسند برای معافیت امکان‌پذیر نیست‌، چرا که یک ناشر باید ماهیانه حقوق مشخصی را به یک حسابدار بدهد تا برایش سند و مدرک تهیه کند‌، در سال حقوق این حسابدار معادل همان مالیات خواهد بود. معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان به معنای حمایت است،‌ ما بارها با مسئولان سازمان مالیاتی مذاکره کردیم  و به نتایج خوبی هم رسیدیم اما اکنون چند ماهی است که ماموران مالیاتی ناشران و کتابفروشان را قلع و قمع شدید می‌کنند.

 مشکل دیگر مسئله بیمه تامین اجتماعی است. طبق قانون ناشران می‌توانند از قانون معافیت حق بیمه زیر 5 نفر بهره‌مند هستند. اما از سال گذشته دولت تغییراتی را ایجاد کرده است‌، برای نمونه اگر مدیر نشری تغییر کند انتشارات دیگر نمی‌تواند از این قانون استفاده کند. در نشر بارها مدیریت نشر از پدر به پسر منتقل شده است. دراین صورت چرا باید معافیت حذف شود؟ 

* تسنیم: به جز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اتحادیه با نهادهای ذیربط دیگر در این خصوص مذاکراتی نداشته است؟

چرا ما امروز نیز با وزارت دارایی درباره معافیت مالیاتی ناشران مکاتباتی کردیم. معافیت مالیاتی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در حوزه نشر است،‌ قرار است با معافیت مالیاتی از نشر و فروش کتاب حمایت شود.

* تسنیم: چندی پیش به مشکل تسهیلات کارا برای ناشران اشاره کرده بودید اینکه پس از ماه‌ها تسهیلات پرداخت شده اما اجازه برداشت وجود ندارد. این مشکل هم‌اکنون پابرجاست یا حل شده است؟

در برخی از بانک‌ها همچنان پابرجاست. ما در این زمینه هم با مشکلاتی مواجه هستیم،‌ برای نمونه درخواست ناشر 600 میلیون تومان بوده است اپراتور اشتباه  شش هزار تومان ثبت کرده است. 6 ماه است که ما در حال مذاکره برای حل این اشتباه ساده هستیم. اتفاقاً این تسهیلات خود یکی از معضلات ما با دارایی شده است،‌ بانک از ناشر استعلام می‌‌خواهد و ناشر وقتی برای  استعلام دارایی مراجعه می‌کند،‌ به او می‌گویند سال 92،‌ سال 93 و ... اینقدر بدهکار هستیدو در اصل این حمایت نیز به ضرر ناشران تمام شده است.

 انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)