میرنیوز

آنچه که سینما برای شروعی دوباره به آن نیاز دارد، از حمایت تا هیجان/ چقدر محتوای خوب برای بازگرداندن مردم به سینما داریم؟

 آنچه که سینما برای شروعی دوباره به آن نیاز دارد، از حمایت تا هیجان/ چقدر محتوای خوب برای بازگرداندن مردم به سینما داریم؟ 2021-08-28T11:49:52+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با گذشت از روزهایی که امید این می‌رفت تا روی زندگی را مانند سال‌های قبل ببینیم و بتوان بار دیگر سینماها را با فیلم‌های جدید و صف‌های طولانی مشاهده کرد، شیوع مجدد ویروس کرونا در دنیا این امید را حداقل برای روزهای حال حاضر کمرنگ کرده است. 

شاید بتوان اوایل سال جدید میلادی را با آغاز فیلم‌های مهم و قوی در اکران که از "تنت" باید آن را دنبال کرد به نشانه چشم‌انداز خوب و آینده‌داری برای سینمای جهان عنوان کرد. با تعویق‌های پشت‌ هم اکران و تولید فیلم‌های سینمایی هالیوودی، حجم قابل توجهی از فیلم‌های خوب و جذاب برای تماشا پشت هم انبار می‌شد. در سال جدید با کم‌تر شدن آمار مرگ و ابتلا و همینطورآغاز فرایند واکسیناسیون آرام آرام سینماهای بسته و نیمه تعطیل باز شدند و حتی درب‌های بسته سالن‌های سینمای نیویورک و کالیفرنیا به عنوان دو بازار مهم سینمای آمریکا نیز از حاشیه شهر شروع به باز شدن کردند.

فیلم‌های پردرآمدی مانند "گودزیلا در برابر کونگ" و "یک مکان ساکت 2" و "سریع و خشن" وارد گود اکران شدند اما با شیوع نوع جدید این ویروس بنام دلتا کرونا، بار دیگر فضای سالن‌های سینما کم رونق شد و فیلم‌ها با مخاطبین حداقلی روبرو شدند.

از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز عرصه رسانه‌های تصویری و سرگرمی شاهد قدرت‌گیری سرویس‌های اینترنتی و برخط بود. زمانی که مردم باید در خانه می‌ماندند چه چیز می‌توانست برای آنان سرگرمی فراهم کند جز همان چیزی که ما در ایران به نام نمایش خانگی می‌شناسیم. اما این حوزه با تسریع بازگشایی سینماها و روی کار آمدن فیلم‌های جدید در حال افول قدرت و جایگزین شدنش با رقیب اصلی و قدیمی خود بود که دوباره بر صدر بازار سرگرمی بازگشته است.

این گونه گویا سنت سینما رفتن درحال فراموشی و کمرنگ شدن است و جای آن را تقریبا VODها می‌گیرند.

تهیه‌کننده هری پاتر، دیوید هی‌من در این باره معتقد است که باید سینما رفتن و فیلم دیدن در سینماها جان بگیرد و نباید گذاشت که این روند به فراموشی سپرده شود. "ما به استدیوها برای ساختن فیلم برای پرده بزرگ نیاز داریم".

ورایتی نوشته که اگرچه که هیمن در تلویزیون هم کار تولید می‌کند اما او یک سینه‌فیلی است که دوست دارد برای سینما باز هم فیلم بسازد. او در این 18 ماه که برای VODها دوران بسیار خوبی بوده است یک روزگار سخت را پشت‌ سر گذرانده است. او می‌گوید " من عاشق سینما هستم و برای آن نگرانم. فکر می‌کنم که همانطور که برای تلویزیون فیلم می‌سازیم باید برای سینما هم فیلم تولید کنیم."

سینمای ایران , سینمای جهان , فیلم , کرونا ,

دیوید هیمن

وقتی از تهیه‌کننده فیلم‌هایی چون پدینگتون و داستان ازدواج سؤال شد که آیا سینما مرده است؟ او با قاطعیت جواب داد "نه!". البته قبول دارد که بین سنین 13 تا 36 سال عادت سینما رفتن با قرنطینه خانگی تغییر کرده است. حتی باید گفت که سینما رفتن رسماً به یک چالش تبدیل شده است. اما با این حال این تهیه‌کننده قدیمی می‌گوید که "اما من به تجربه سینما و به ساختن فیلم‌هایی که آرزو دارند در سینما باشند ادامه خواهم داد."

اما بخش دیگری از صحبت‌های هیمن به عنوان یک تهیه‌کننده که با نظام اکران و تولید در سینمایی با ابعاد بسیار بزرگ هالیوود و اروپا آشنا است، نشان می‌دهد این تنها سینمای ایران نیست که باید برای تقویت در شرایط کرونایی حمایت شود؛ حتی هالیوود برای تقویت به حمایت مادی توسط شرکت‌های بزرگ و استدیوها نیاز دارد. "من فکر می‌کنم ما به سرمایه‌گذاران برای حمایت از آن نیاز داریم. ما به سونی‌ها، برادران وارنرها، پارامونت‌ها، دیزنی‌ها، نیاز داریم تا سینما را برای اکران، بزرگ بسازیم. ما به فیلمسازان با استعدادی برای ساختن فیلم‌هایی غیرقابل انکار نیاز داریم."

سینمای ایران , سینمای جهان , فیلم , کرونا ,

بنابراین این نکته می‌تواند در آغاز دولت جدید در کشور ما و تعیین وزیر فرهنگ جدید نیز مورد توجه قرار بگیرد که با توجه به اینکه هنوز شرکت‌های سینمایی و استدیوهای خصوصی مانند آمریکا و اروپا پا نگرفته‌اند، این دولت است که باید با همکاری بخش خصوصی به رونق سینما کمک کند.

اما حتی در این حالت اگر فیلم خوبی برای اکران نباشد چه باید کرد؟ تهیه‌کننده هری‌ پاتر به این سؤال هم پاسخ درخور توجی داده است. او می‌گوید که "باید تجربه سینما رفتن را با محتوای خوب هیجان‌انگیز کنیم.  زیرا محتوای خوب مردم را به سالن‌ها می‌کشاند".

بنابراین اگر  دولت بخواهد یک کار مهم و جدی برای رونق سینماها انجام دهد آن عبارت است از راضی و قانع کردن تهیه‌کنندگان و دفاتر پخش برای اکران فیلم‌های خوب و جذابی که حداقل از دوسال قبل و جشنواره فیلم فجر 1398 به این سو مانده‌اند. فیلم‌هایی مانند درخت گردو، روز صفر و پوست حداقل سه فیلم سینمایی است که می‌تواند در اکران موفق شود. در جشنواره فیلم فجر سال قبل نیز فیلم‌های تازه و متنوعی مانند تی‌تی، زالاوا، تک تیرانداز، یدو و... نیز آماده اکران است که شرایط موجود کار را برای آنان سخت کرده است. عمده تهیه‌کنندگان از ترس سوخت سرمایه؛ فیلم‌های خود را برای اکران به سینماها نمی‌دهند. تنها حالتی که بتوان آنان را برای اکران قانع کرد بسته‌های حمایتی است که بدون تعارفات رسمی و اما و اگرها به صاحبان فیلم‌های سینمایی داده شود.

البته سینماها در ایران نشان دادند که در برقراری شرایط بهداشتی و امن برای مخاطبین خود در دسته شاگرد اول‌ها هستند و همین باعث شد تا مخاطبین به سینماها بیایند. فروش برخی فیلم‌های در حال اکران نیز نشان داد که این روند موفقیت آمیز بوده است اما در هر حال اینجا نیز تحت تأثیر کرونا دچار افت در فروش شده است و باید برای فعالیت وسیع‌تر و بهتر مورد حمایت قرار گرفته و فیلم‌های "هیجان انگیز" را اکران کند.

سینمای ایران , سینمای جهان , فیلم , کرونا ,

نمایی از برخی از فیلم‌های جذاب هالیوودی در 2021؛ تاپ گان، زمانی برای مردن نیست، جام فضایی، تل ماسه، جاودانه‌ها و...

این نکته یعنی اکران‌های هیجان‌انگیز شاید بهترین و مهم‌ترین کاری باشد که باید سینمای ایران برای پساکرونا انجام دهد. سینمای جهان در این مدت اگرچه که اکران‌های موفقی نداشته است اما چرخه تولید خود را برای تولید فیلم‌هایی مهم و مخاطب‌پسند آماده کرده است. همانطور که در گزارش‌های دیگر گفته شد، فیلم‌هایی چون تاپ‌گان با بازی تام کروز،  نسخه جدید جیمز باند با عنوان زمانی برای مردن نیست، قسمت‌های جدید آواتار، ماتریکس 4 و ده‌ها عنوان سینمایی دیگر نشان‌دهنده عزم جدی سینمای جهان برای بازگرداندن مخاطب به سینما است.

در این یک سال و نیم گذشته اما آنچه که در چرخه سینمای ما رونق داشته است بیشتر در زمینه نمایش خانگی بوده تا سینما. آنچه که از تولیدات سینما به گوش رسیده است نشان دهنده آن است که با فیلم‌‌های هیجان‌انگیز و جذابی که بتواند مخاطب را به سینما بکشاند روبرو نیستیم و برای همین اگر قرار باشد که سینما بوسیله‌ای بخاهد مخاطب را بازگرداند، چیزی غیر از همان چند فیلم دو سال گذشته که بتواند فضای مأیوس و کرونا زده جامعه را تلطیف و نوجوانان و جوانان کشور را هیجان‌زده کند، وجود ندارد. برای همین دولت باید در اقدامی عاجل فکری برای تولید چند فیلم هیجان‌انگیز و پرمخاطب کند تا حداقل برای پایان سال و عید نوروز 1401 فیلم‌های پرفروش داشته باشیم. کاری که دولت قبل در اقدام به آن تلاش چندانی نکرد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)