میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حسین محمدیفام، مداح اهلبیت(ع) و دکترای مذاهب کلامی در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است، بر ضرورت رعایت بهداشت در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اخذ اعتقادات دینی از متخصصین و در رأس آنان مراجع معظم تقلید، تأکید کرده است که در زیر میخوانیم:
در آستانه ماه محرمالحرام و برگزاری جلسات عزای حضرت سیدالشهداء(ع)، برخی صحبتها در فضای مجازی موجب بروز سؤالات و شبهات زیادی میان مردم و محبان اهلبیت(ع) شده است. بسیاری از این صحبتها با انگیزه دفاع از مکتب و عقاید شیعی و جانبداری از برگزاری پرشور جلسات اهلبیت(ع) بیان شده است اما معالاسف، برخی از این مطالب دارای پشتوانه علمی نیست و نهتنها موجب دفاع از مکتب نمیشود بلکه آن را در معرض ضعف و وهن و اتهام نیز قرار میدهد.
یکی از این سخنان که توسط برخی ذاکران عزیز یا خطبای شریف مطرح شده است این نکته است که آقایان معتقدند اگر کسی در مجالس اهلبیت علیهم السلام از ماسک استفاده کند و یا دست خود را با الکل و مواد ضدعفونیکننده پاک کند در حقیقت به امام حسین علیه السلام و قدرت شفابخشی ایشان اعتقاد ندارد! کسی که عاشق اهلبیت است باید به آنها علاوه بر "اعتقاد" داشتن "اعتماد" کند و این اعتماد یک جلوهاش این است که در جلسات امام حسین(ع) از استفاده از ماسک و الکل و رعایت فاصله اجتماعی و مانند آن خودداری کند.
اولاً باید متوجه باشیم که در عالم هستی نظام علّی و معلولی و حاکمیت اسباب جاری است و جز مواردی مانند معجزه که در شرایط خاصی صادر میشود، بنا نیست ما از اهلبیت(ع) و خداوند متعال توقع داشته باشیم که نظام علّی و معلولی و نظام اسباب را در عالم بهخاطر ما تعطیل کنند. در روایت شریف از حضرت امام صادق(ع) داریم که فرمودند: أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ اَلْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ: خدا خوددارى و امتناع فرموده است کارها را بدون اسباب فراهم آورد (کافی، ج1، ص183)، از این رو اگر قرار است ما مشمول شفای الهی شویم و در دایره حفظ و صیانت خداوند متعال بهطور مستقیم و یا با واسطه حضرات معصوم علیهم السلام قرار بگیریم این باید از طریق اسباب آن باشد، یعنی کسی نمیتواند دارو مصرف نکند، به پزشک مراجعه نکند و از خداوند متعال توقع شفا داشته باشد؛ اگرچه در مواردی ممکن است خداوند برای کسی کاری را بدون سبب هم انجام بدهد و در دایره «کن فیکون» این کار صورت پذیرد اما روال عمومی بر این نیست و از این رو در روایات ما هم به این مهم اشاره شده است.
در روایتی که در کتاب جامع السعادات مرحوم ملا مهدی نراقی نقل کرده است مطلب فوق بهوضوح دیده میشود: حضرت موسی(ع) بیمار شد. بنیاسرائیل نزد او آمدند و بیماری او را شناختند و گفتند: "اگر فلان دارو را مصرف کنی، شفا یابی."
موسی(ع) گفت: "مداوا نمیکنم تا خدا مرا بیدوا بهبود بخشد."، پس بیماری او طولانی شد. خدا به او وحی فرمود: به عزت و جلالم سوگند! ترا عافیت نمیدهم تا به دوایی که گفتهاند درمان کنی. پس موسی به بنی اسرائیل گفت: دارویی که میگفتید به آن مرا معالجه میکنید، بیاورید. پس او را مداوا کردند و بهبود یافت. این در دل موسی (ع) حالت شکوه و اعتراضی را پدید آورد.
خدای تعالی به او وحی فرستاد: "خواستی حکمت مرا به توکّل خود باطل کنی، چه کسی غیر از من داروها و منفعتها را در گیاهان و اشیاء نهاد؟" (جامع السعادات، ج3، ص 228)
ایجاد تضاد و تقابل میان اسباب مادی و علل معنوی یکی از اشتباهات اعتقادی است که برخی به خاطر عدم اطلاع دقیق از موازین کلامی و عقیدتی به آن مبتلا میشوند. اعتقاد به قدرت شفا دادن مریض و بیماریها توسط اهل بیت(ع) –با توجه به این که این قدرت را خداوند متعال به آنان هبه فرموده است– به این معنا نیست که ما باید از رجوع به پزشک، استفاده از دارو و یا پیشگیری از بیماریها (مانند زدن ماسک در بیماری عمومی اخیر) خودداری کنیم.
برخی معتقدند که در هیأت امام حسین(ع) کسی بیمار نمیشود پس نیازی به استفاده از ماسک و ... نیست. اولاً در این ادعا جای بحثی علمی است که ما به جای خود موکولش میکنیم اما جوابی که در این مجال میدهیم این است که مگر تا به حال در سالهای گذشته شده که بهداشت را در جلسات محرم و یا پخت غذای امام حسین(ع) رعایت نکنیم و بگوییم نیازی نیست چون کسی در هیأت بیمار نمیشود!! استفاده از ماسک هم همینطور است و با همین منطق ساده باید به دلیل رعایت بهداشت، از ماسک استفاده کرد. همچنین است رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و دیگر دستورات بهداشتی . . .
فراموش نکنیم که ما رعایت بهداشت و نظافت و رجوع به متخصص را در امور گوناگون از مکتب اهل بیت(ع) آموختهایم و نباید به امید عنایت آن بزرگواران دست از رعایت بهداشت در جلساتشان برداریم.
ما معتقدیم امام حسین(ع) به اذن خدای بزرگ میتواند بیماران ما را شفا بدهند و خداوند طبق روایات معتبره شفا را در تربت ایشان قرار داده است (ر.ک. مستدرک الوسائل، ج10 ، ص335) و حتی چای روضههایشان به دلیل انتساب به آن ذوات مقدسه متبرک بوده و بارها بیمارانی را شفا داده است اما فراموش نکنیم که این مهم، عمومیت نداشته، هرکه را که آنان عنایت کنند و خدای حکیم صلاح بداند، شفا میدهند و اینطور نیست که لزوماً همه را شفا مرحمت کنند؛ از این رو باید در دهه محرم و در جلسات روضه هم به رعایت دستور العملهای بهداشتی پایبند بود.
در پایان توصیه میشود که در اخذ اعتقادات دینی فقط به متخصصین و در رأس آنان مراجع معظم تقلید رجوع کرد و به چیزهایی معتقد شد که آن بزرگواران بر مبنای منابع و نصوص دینی مطرح میکنند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
صالحی : دیپلماسی قرآنی را باید فعالتر کرد
باباخانی: بیش از ۸۰ درصد مردم با هیئت ها در ارتباط اند
حجت الاسلام ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد شد
ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
حجتالاسلام ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
مقوله غنا در تلاوت قرآن کریم تبیین و بررسی شد
فرهنگ میتواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد
خاموشی: ترویج سبک زندگی قرآنی عمده ترین هدف مسابقات قرآن است
نماهنگ «نحن حزب الله» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر میشود
همایش «میانداران جهاد ۴» ویژه شبکههای تخصصی هیئت برگزار می شود
اختتامیه مسابقات قرآن بسیج با حضور عوامل «محفل» برگزار شد
خاموشی: باید خلأها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
قمی: طرح «زندگی با آیهها» امسال باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
معرفی آموزههای امام علی(ع) از اهداف برنامه های ایام میلاد نور است
قمی: امسال طرح «زندگی با آیهها» باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
خاموشی: باید خلاها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
تقی زاده: شعار زندگی با آیه ها در ماه رمضان آینده، «امت پیروز» است
خاموشی: باید مشخص شود در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها، چقدر پیشرفت کرده ایم و چه خلاهایی داریم
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم: شعار زندگی با آیه ها در ماه رمضان آینده، «امت پیروز» است
پورمعین: نرم افزار کاربردی حفظ قرآن کریم رونمایی میشود
محمدرضا پورمعین: سوپر اپلیکیشن موسسه علیین در زمینه حفظ قرآن کریم رونمایی میشود
برپایی نمایشگاه «بانوی بینشان» در ایام فاطمیه دوم
دانشگاه شریف ۵ شب میزبان عزاداران فاطمی میشود
پیوست عدالت از منظر جامعهشناختی مورد بررسی قرار میگیرد
ششمین همایش «کنکاشهای مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار میشود
۱۵۰ گواهینامه آزمونهای حفظ مهد قرآن در آبانماه صادر شد
«چلچراغ آیهها در جماران» برگزار می شود
پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار میشود
شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد