میرنیوز

امر به معروف و نهی از منکر یک آموزه دینی مترقی و فرافقهی است

امر به معروف و نهی از منکر یک آموزه دینی مترقی و فرافقهی است 2021-07-17T15:28:02+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، ششمین نشست نقد و بررسی مسائل امر به معروف و نهی از منکر با ارائه حسن محدثی گیلوایی، استاد دانشگاه و با حضور هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد و جمعی از مسئولان و صاحب‌نظران حوزه امر به معروف و نهی از منکر در محل این ستاد برگزار شد.

محدثی در ابتدای این نشست اظهار کرد: یکی از آموزه‌های مهم برای جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است. پروژه تألیف کتاب «تخریب قلمرو دینی» در اواخر دولت اصلاحات آغاز شد. از طرف مجلس وقت فشار زیادی روی دولت بود که لایحه امر به معروف و نهی از منکر را ارائه کنند. بر این اساس دولت وقت از سه گروه از پژوهشگران خواست که به این موضوع بپردازند. گروه فقها، حقوقدانان و جامعه شناسان سه گروهی بودند که مکلف به تحقیق روی این موضوع شدند.

وی افزود: معاونت حقوقی ریاست جمهوری این پروژه را دنبال می‌کرد و بنا شد که بر اساس نتایج تحقیقات لایحه‌ای تنظیم و به مجلس ارسال شود. متأسفانه وقت ما بسیار کم بود و این پروژه به زمان خیلی بیشتری نیاز داشت. یکی از بهترین کتاب‌هایی که درباره امر به معروف و نهی از منکر نوشته شده، کار «مایکل کوک» است. وی ۱۵ سال روی این پروژه کار کرد در طول این زمان سه زبان عربی، فارسی و ترکی را یاد گرفت و روی امر به معروف و نهی از منکر تمرکز کرد. متأسفانه ما این حمایت و فرصت را نداشتیم و در حالی که امر به معروف و نهی از منکر یکی از موضوعاتی بود که علاقه‌مند بودم روی آن کار کنم. امیدوارم که این موضوع در ستاد امر به معروف مورد توجه قرار بگیرد و یک پژوهشی در این حوزه تعریف شود.

وی گفت: یک پژوهش سنگینی لازم است تا معلوم شود که پیامبر (ص) و صحابه چه رویکردی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر داشته‌اند. باید تمام مصادیق امر به معروف پیامبر (ص) و ائمه (ع) پیدا شود تا وقتی درباره امر به معروف و نهی از منکر صحبت می‌کنیم بر اساس آن الگو حرکت کنیم. من هر چه جستجو کردم تا امروز چنین اثری نیافتم و نمی دانم چرا از این موضوع غفلت شده است. باید بدانیم منطق و اصول امر به معروف و نهی از منکر در سیره پیامبر، ائمه و صحابه به چه نحو بوده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما منابع و فرصت محدودی داشتیم و نمی‌توانستیم این پروژه را دنبال کنیم و بیشتر روی معنا و مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و لوازم آن در میراث اسلامی و مفهوم‌شناسی قرآنی فریضتین متمرکز شدیم. سپس، بر روی آسیب‌شناسی اجرای این فریضه در ایران پس از انقلاب تمرکز کردیم. در آسیب‌شناسی نیز نگاه ما به این معطوف بود که متصدیان امر به معروف و نهی از منکر چه گفته‌اند. چون ما که از بیرون نگاه می‌کنیم به یک داوری می‌رسیم و خود کسانی که متولی کار هستند طبیعتاً نگاه و داوری دیگری دارند. معمولاً وقتی از بیرون به مسائل نگاه و نقد می‌کنیم با اتهام سیاه‌نمایی مواجه می‌شویم. اساساً نگاه تجربی به امور دینی در میان ما پذیرفته نشده است و هنوز درک نظام‌مندی از لزوم مطالعات تجربی درباره امور دینی در کشور ما وجود ندارد و این یک ضعف و نقص اساسی است.

محدثی ادامه داد: تجربه من در سال‌هایی که در حوزه جامعه‌شناسی دین کار کردم، این است که ما باید روش تجربی را در خدمت نگاه دینی به کار بگیریم. مثلاً در دانشگاه‌های مسیحی متفکران و صاحب‌نظرانی داریم که هم دانشمند علوم تجربی و هم متاله هستند. ما هم باید اجمال دینی را با مطالعات تجربی تفصیل بدهیم و بررسی بی‌طرفانه و دانش‌پژوهانه کنیم و بتوانیم از علم تجربی کمک بگیریم. نگاه من در این کتاب هم این بود که آموزه امر به معروف و نهی از منکر را در سه دهه گذشته چگونه اجرا کردیم و آثار این اجرا چه بوده و در کجا باید تجدید نظر کنیم. همچنین، با توجه به اینکه ما در جامعه مدرن زندگی می‌کنیم جامعه مدرن چه ویژگی‌هایی دارد. طبعاً جامعه امروز با جامعه قبیله‌ای عصر پیامبر تفاوت‌های فاحشی دارد و اجرای یک آموزه در جامعه‌ای قبیله‌ای لوازمی غیر از اجرای آن آموزه در جامعه مدرن دارد. بنابراین برای اجرای آموزه باید ببینیم که در کجا زندگی می‌کنیم و در چه شرایط اجتماعی قرار داریم.

جامعه ایران یک جامعه متکثر است

این جامعه‌شناس تأکید کرد: من در جامعه‌شناسی این کار را کرده‌ام و درباره ویژگی‌های جامعه مدرن تحقیق کرده‌ام. جامعه ایران یک جامعه متکثر است و برای اجرای آموزه‌های دینی در یک جامعه متکثر باید تمهیداتی اندیشید و جوانبی را در نظر گرفت. در ۱۰ اصل آخر کتاب نتیجه این تحقیقات را آورده ام و برای فهم موضع کتاب همین اصول راهگشا است. به نظر من امر به معروف و نهی از منکر یک آموزه فرافقهی است و نباید آن را به فقه تقلیل داد.

در ادامه و در بخش نقد و نظر، هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد اظهار کرد: به نکته مهمی اشاره شد و آن سیره‌پژوهی است که فرمودند تا امروز انجام نشده است. اگر چنین کاری تا امروز انجام نشده جای کار جدی دارد. سیره یک منطقی است که از سیر به دست می‌آید؛ یعنی پشت همه کارهای معصومین یک منطقی هست که آن منطق قانونی است که بر اساس آن قانون در هر شرایطی به یک نحو عمل می‌شود. آن قانون هیچوقت عوض نمی‌شود اما شرایط تغییر می‌کند.

وی افزود: بسیاری معتقدند که امر به معروف و نهی از منکر در حوزه فقه است و اگر کسی بخواهد امر به معروف و نهی از منکر را بشناسد باید امر به معروف و نهی از منکر فقهی را بشناسد، در حالی که ایشان ابتدا به ساکن می‌گویند که امر به معروف و نهی از منکر امری فرافقهی است و اگر به فقه تقلیل پیدا کند تبعاتی دارد. باید ببینیم امر به معروف و نهی از منکر اگر فرافقهی است در کدام چارچوب قابل طرح است. آیا اخلاقی و یا کلامی است؟ اگر ما از امر به معروف و نهی از منکر فقط احکام فقهی را استنباط کردیم چه مشکلاتی برای ما پیدا می‌شود؟

محدثی در پاسخ به این سوال با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر آموزه‌ای مترقیانه است، اظهار کرد: فقه جزئی از دین است نه تمام دین. هر دین یک جهان بینی دارد یک انسان شناسی ارائه می‌کند و بر اساس آن انسان‌شناسی یک نظام اخلاقی ارائه می‌کند و بر اساس آن نظام اخلاقی یک شیوه زندگی به دست می‌دهد که در گزینه اخیر با فقه مرتبط است. در واقع فقه شیوه زندگی را قاعده مند می‌کند. از این منظر دین وسیع‌تر از فقه است و بخشی از قرآن احکام شرعی است. لذا فقه همواره باید خود را با سایر شئون هماهنگ کند و نمی‌تواند مستقل از آن‌ها حرکت کند. وقتی ما امور را فقط فقهی تلقی می‌کنیم در واقع ابعاد دیگر دین را نادیده گرفته‌ایم.

وی در واکنش به این انتقاد که فقه پویا فاقد تأخر فرهنگی است و می‌تواند همه حوزه‌های زندگی را تدبیر کند، گفت: از منظر جامعه شناسی وقتی ما درباره پدیده‌ها صحبت می‌کنیم فقط به امر موجود کار داریم. لذا جامعه شناس وقتی راجع به دین صحبت می‌کند هم دین موجود را در نظر دارد، یعنی دینی که در بستر جامعه بروز و ظهور پیدا کرده و ما می‌توانیم ابعاد آن را بررسی کینم. فقه مهمترین دانش عملی در جهان اسلام است و فقها بزرگترین نیروی فرهنگی در همه جوامع اسلامی هستند. لذا ما در این نشست درباره این فقه صحبت می‌کنیم، نه فقه آرمانی که در کتاب‌ها هست.

محدثی بیان کرد: وقتی من می‌گویم این آموزه فرافقهی است، نمی‌خواهم فقه را کوچک کنم، بلکه آموزه‌های دینی دامنه‌ای بزرگ‌تر از فقه دارند و ما باید آموزه‌های قرآنی را جدی تر بگیریم. ظاهراً این‌طور برداشت شده است که من می‌خواهم فقه را نفی کنم در حالی که حرف این است که باید آموزه‌های دینی را گسترده‌تر ببینیم.

دین یک نظام فرهنگی تام است

محدثی در پاسخ به این سوال که دین چیست و معروف و منکر دینی به چه معناست، گفت: به اعتقاد من دین یک نظام فرهنگی تام است. نظام فرهنگی تام یک نظام فرهنگی است که به سه ساحت وجودی انسان پاسخ می‌دهد. نظام فرهنگی تام به نیازهای این سه ساحت از انسان پاسخ می‌دهد؛ یعنی هم یک آگاهی نسبت به خود انسان به دست دهد، هم کمک می‌کند که احساسات و عواطف ما بروز پیدا کنند و هم اینکه شیوه عمل و زیست و زندگی را به ما می‌آموزد. دین در کنار اسطوره، ایدئولوژی و عرفان این کار را می‌کند. در تعریف من از دین مؤلفه اساسی دین تجربه امر قدسی است که در تجربه دینی بنیانگذار ظاهر می‌شود و بعد پیروان به این تجربه تأسی می‌کنند. این آموزه‌ای که از طرف خدا برای ما آمده برای مردم جامعه اجرا می‌شود و برای اجرای آن یک دانش تجربی لازم است.

وی افزود: اگر کسی در یکی از اتوبان‌‎های آلمان دنده عقب حرکت کند مورد سرزنش مردم قرار می‌گیرد. به نظر من این امر به معروف و نهی از منکر است. اما دردین معروف ارزش‌هایی است که از متن دین استخراج می‌شود و اصل ارزش‌های دینی است. به نظر من ارزش‌های بنیادین دین ملاک معروف و منکر است.

این استاد دانشگاه درباره حجاب گفت: حجاب یک هنجار دینی مبتنی بر ارزش عفاف و پاکدامنی است و قرار است که این رازش را در جامعه محقق کند. فرض کنیم حجاب به عنوان یک هنجار دینی باید در جامعه اجرا شود و همزمان یک ارزش دیگری به نام حفظ کرامت انسان باید در جامعه محقق شود. حالا اگر کسی خواست برود و زنی را در جامعه به خاطر حجابش نهی از منکر کند و با این نهی از منکر کرامت او را خدشه دار کند وارد حوزه اجرایی و تجربی می‌شویم. متأسفانه در ایران پس از انقلاب امر به معروف و نهی از منکر به درستی اجرا نشده و این نحوه اجرا نیز خود ناشی از یک نوع بینش دینی است که در همین کتاب آورده‌ام.

محدثی در توضیح اصل دوم از کتاب تخریب قلمرو دینی مبنی بر اینکه اجیر نمی‌تواند امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه محقق کند گفت: ماکس وبر در پاسخ به این سوال که روحانی کیست او را با پیامبر مقایسه می‌کند؛ در حالی که پیامبران برای فعالیت‌های دینی خود اجر نمی‌گیرند اما روحانیون برای فعالیت‌های دینی مزد می‌گیرند. فعالیت دینی فعالیتی است که فرد با انگیزه‌های داوطلبانه برای تحقق مقاصد دین انجام می‌دهد. هر کنش اجتماعی اجزایی دارد که اولی پیشران نیست و انگیزه است. گاهی کنش‌های ما فقط انگیزه دارد و فاقد نیت است و گاهی نیز بیشتر نیت‌مندانه است و اغلب ترکیبی از این دو است. مؤلفه دوم کنش تصمیم و طراحی برای اجرا است. مؤلفه آخر هم نتایج عمل است که من آن را به دو نوع خواسته شده و ناخواسته تقسیم می‌کنم که نوع دوم خود به دو دسته اندیشیدنی و نیندیشیدنی تقسیم می‌شود. کنش دینی کنشی است که انگیزه و نیت دینی و برای تحقق مقاصد دینی انجام می‌شود و کنشگر دینی انسانی است اهل اندیشه که به نتایج عمل فکر می‌کند.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر یک کنش دینی است، بنابراین باید با انگیزه و نیت دینی و برای تحقق اهداف دینی انجام شود. وقتی ما امر به معروف و نهی از منکر را به مأمور دولت می‌سپاریم آرام آرام ممکن است انگیزه‌های دینی جایگزین انگیزه‌های غیر دینی شود. حکومت می‌تواند شرایط را برای تشکیل سازمان‌های مرتبط تسهیل و قانون‌گذاری کند.

هاشمی گلپایگانی در واکنش به اظهارات محدثی گفت: شما بخشی از قرآن را جدا کرده و برای ارائه نظرات خود استفاده کردید در حالی که قرآن می‌فرماید «اذ مکناهم…» یعنی وقتی تمکن و قدرت و حکومت پیدا کردید. پس امر را حکومتی ذکر می‌کند و استفاده شما از قرآن مصادره به مطلوب است. همچنین اشاره کردید که کسانی باید در امر تقنین، نظارت و هدایت در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مشغول باشند، اگر چنین است رزق و روزی این افراد باید از کجا تأمین شود؟ از کجای دین در می‌آید که اگر کسی برای دین کار کرد نباید مزد بگیرد در حالی که مثلاً امیرالمؤمنین به والیانش حقوق پرداخت می‌کرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)