میرنیوز

سیاست‌گذاری غلط، صنعت نشر را به مرز "نابودی" رسانده است/ رهبر انقلاب سال‌ها قبل درباره کاغذ تذکر دادند، کسی باور نکرد

 سیاست‌گذاری غلط، صنعت نشر را به مرز "نابودی" رسانده است/ رهبر انقلاب سال‌ها قبل درباره کاغذ تذکر دادند، کسی باور نکرد 2021-06-22T14:38:32+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صنعت نشر در ایران روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و ناشران با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. گرانی کاغذ و مواد اولیه تهیه کتاب قیمت تمام‌شده این محصول فرهنگی را به‌شدت بالا برده است، از سوی دیگر، سخت شدن اوضاع معیشتی و گرانی‌ها، سبد خانوار را روز به روز کوچک‌تر کرده و این موضوع باعث شده است که کتاب در اولویت چندم آنان قرار گیرد.

شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های فراوانی که این ویروس با خود به‌همراه آورد باعث شد بسیاری از رویدادهای فرهنگی به‌دلیل اینکه در شرایط تجمع انسانی برگزار می‌شدند، لغو شود. از جمله مهم‌ترین این رویدادهای فرهنگی برگزاری نمایشگاه کتاب بود که اکنون دو سالی است برگزار نمی‌شود، البته در این بین، نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد که شیوه برگزاری آن به‌ویژه زیرساخت‌های سایت، رساندن کتاب به دست خریداران و... اعتراضاتی را به‌همراه داشت.

در زیر گفت‌وگوی تسنیم با حمید خلیلی، مدیر انتشارات شهید کاظمی را می‌خوانید. او درباره ابعاد مختلف مشکلات صنعت نشر در چند سال اخیر صحبت کرده است.

تسنیم: تقریباً در پایان عمر دولت دوازدهم هستیم و دولت «تدبیر و امید» 8 سال فعالیت خود را به پایان رسانده است، وضعیت نشر کشورمان را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صنعت نشر در آستانه "ورشکستگی"

مانند بسیاری از چیزهایی که در این چند سال نابود شد، نشر کشور نیز تقریباً نابود شده است. همین اکنون که با شما صحبت می‌کنم، این‌قدر مشکلات زیادی داریم که اگر راهی وجود داشت، همین امروز همه چیز را رها می‌کردم، اما نمی‌توانم چنین کاری بکنم. زیرساخت‌های نشر در این چند سال نابود شد. مهم‌ترین مشکل که این اتفاقات را رقم زد، گرانی کاغذ است. از سال‌ها پیش که بنده رهبر انقلاب را در نمایشگاه کتاب زیارت می‌کردم تا همین اواخر ایشان بارها بر موضوع کاغذ تأکید داشتند و می‌فرمودند که کاغذ مورد نیاز کشور باید در داخل تولید شود. این درخواست ایشان این‌قدر عملیاتی نشد تا اینکه به تحریم خوردیم و قیمت‌ها به‌صورت سرسام‌آور بالا رفت. باید بگویم که اکنون هیچ امکانی برای چاپ کتاب وجود ندارد، از یک طرف به‌دلیل قیمت بالای کاغذ، هزینه تمام‌شده کتاب بالا می‌رود و از سوی دیگر خواننده قدرت خرید چنین کتاب گرانی را ندارد.

ـ یعنی اگر گرانی کاغذ، کاهش قدرت خرید مردم و کرونا را کنار هم قرار بدهیم، هیچ راهی برای چاپ کتاب وجود ندارد؟

دیگر نمی‌توانیم به کتابفروشی‌ها کتاب بدهیم!

زمانی می‌توان کار انجام داد که دولت تسهیلاتی را در اختیار ناشر قرار بدهد. مواد اولیه ارزان، تسهیلاتی نظیر بیمه، دارایی و... مورد نیاز ناشران است. تعهدات‌مان عقب افتاده است. دولت در یکی دو سال اخیر هیچ تسهیلاتی در زمینه بیمه به ما نداد، کافی بود یک روز پرداخت حق بیمه عقب جلو شود، جریمه‌های آن‌چنانی برایمان می‌بستند. طبق قانون، ناشران از دارایی و مالیات معافند اما به‌روش‌های مختلف برای ما مالیات می‌بندند، تنها کاری که انجام دادند، یک‌سری اقدامات مقطعی بود که نمونه آن نمایشگاه مجازی یا وام است، البته در مورد همین وام هم بگویم که با مشقت فراوان آن را دریافت کردیم اما اکنون قسط‌هایش عقب افتاده است چرا که نمی‌توانم کتابی را تولید کنم و به فروش برسانم، حتی اکنون نمی‌توان به کتابفروش‌ها کتاب داد، چرا که نمی‌توانند آن را بفروشند.

اکنون دو مشکل اساسی داریم؛ اولاً به‌دلیل گرانی کاغذ سرمایه ما آب رفته است، دوم اینکه نمی‌توانیم کتاب منتشرشده را بفروشیم، در حقیقت پول نقد دادیم، کاغذ خریدیم و کتاب چاپ کردیم اما نمی‌توانیم کتاب را بفروشیم. اکنون سرمایه ما تبدیل به یک‌سری کتاب شده است که در انبار دپو شده است اما نمی‌توانیم آن را بفروشیم.

ـ به‌نظر شما انتظارات ناشران از دولت سیزدهم چیست؟

3 مطالبه اصلی ناشران از دولت آقای رئیسی

به‌نظرم اولاً باید به ناشران تسهیلاتی را ارائه داد تا بتوانند به‌عنوان سرمایه در گردش با آن کار کنند، ثانیاً کاغذ مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ماده اولیه برای ناشر است و دقیقه‌ای نباید در آن تأخیر بیفتد. تنها راهکار برای حل مشکل کاغذ، راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی برای تولید کاغذ است که قیمت تمام‌شده کاغذ در آن به‌مراتب پایین‌تر از کاغذ خارجی است، ثالثاً باید خدماتی در زمینه بیمه و مالیات به ناشر بدهند تا بتواند کارش را به‌درستی انجام بدهد. در یکی دو سال اخیر، ناشران معافیت بیمه‌ای داشتند و می‌توانستند تا 5 کارمند را با معافیت بیمه کنند اما اکنون می‌خواهند همین را هم بردارند. در کتابفروشی‌ها نیز دولت باید به آنان کمک کند تا بتوانند کتاب بفروشند.

ـ به‌نظر شما راه‌حل مشکل کاغذ چیست؟

در روزهایی که فکر نمی‌کردیم مشکل کاغذ جدی شود، رهبر انقلاب تذکر دادند

فقط تولید داخل. خاطرم هست آخرین باری که رهبری برای بازدید از نمایشگاه کتاب آمدند بر همین موضوع تأکید کردند. در روزهایی که اصلاً فکر نمی‌کردیم به مشکل کاغذ برخورد کنیم، حضرت آقا تأکید می‌کردند که کاغذ باید در داخل تولید شود و در این زمینه دقیقه‌ای هم نباید تلف شود. اکنون یکی دو کارخانه تولید کاغذ داریم که باید مشکل‌شان رفع شود و نیازهایشان را بررسی کنند.

ـ آیا برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در سال 1399 توانست بار مشکلات ناشران را کم کند؟

پیشنهاد برای برگزاری نمایشگاه کتاب در سال 1400

نمی‌توان برایش سود و ضرر معین کرد، چرا که در شرایطی قرار داشتیم که راه دیگری وجود نداشت و به‌دلیل کرونا عملاً امکان برگزاری نمایشگاه حضوری نبود، شاید راه‌های جایگزین بهتری هم وجود داشت و یا می‌شد نمایشگاه مجازی را بهتر برگزار کرد اما همین که نمایشگاه غیرحضوری برگزار شد کمی از مشکلات‌مان را حل کرد، اگر همان هم نبود اوضاع بدتری داشتیم.

قطعاً زمانی که ویروس کرونا برود، برگزاری نمایشگاه به‌صورت حضوری بهتر است؛ ارتباط چهره به چهره، اتفاقات و حواشی آن غیرقابل مقایسه با نمایشگاه مجازی است، حتی بهتر است که چند ماه تاریخ برگزاری را تغییر دهند و نمایشگاه کتاب سال 1400 را به‌صورت حضوری برگزار کنند، برای اینکه کتاب وارد سبد خانوار شود، هر کاری را که از دستمان برمی‌آید باید انجام بدهیم.

شاید بهترین راه این باشد که نمایشگاه کتاب به‌صورت حضوری برگزار شود و نمایشگاه مجازی نیز با ارتقای زیرساخت‌ها و حل مشکلات به نمایشگاه حضوری کمک کند، برای مثال یکی از مشکلات نمایشگاه غیرحضوری سال 1399 این بود که کتاب‌ها دیر به مخاطبان رسید. می‌توان برای حل این مشکل، کتابفروشی‌ها را مأمور کرد پس از فروش هر کتاب در سامانه مجازی آن را به دست مخاطب برسانند، این کار باعث می‌شود که کتاب یک‌روزه به دست مخاطب برسد. من فکر می‌کنم که نباید به همین راحتی نمایشگاه مجازی را کنار گذاشت.

ـ انتشارات شهید کاظمی در نمایشگاه کتاب بغداد حضور داشت؟

به‌دلیل مشکلات مالی نتوانستیم در این نمایشگاه حضور پیدا کنیم. البته توزیع‌کنندگانی داریم که با ما قرارداد دارند و کتاب‌هایمان را به فروش می‌رسانند.

ـ از کم‌وکیف فروش آنها خبر دارید؟

به‌نظرم خیلی بهتر بوده است، چرا که شرایط امنیتی در عراق بهتر شده است و فروش کتاب‌ بیشتر شده است.

انتهای پیام/+

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)