میرنیوز

نگاهی به وضعیت نشر در دولت روحانی/ افزایش ۳۰۰درصدی قیمت کتاب طی ۸ سال

 نگاهی به وضعیت نشر در دولت روحانی/ افزایش ۳۰۰درصدی قیمت کتاب طی ۸ سال 2021-06-19T11:38:44+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ صنعت نشر از جمله صنابع فرهنگی کشور به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخیر درگیر بحران‌های قابل توجه اقتصادی بوده است،‌ به‌طور مشخص در دو دهه اخیر صنعت نشر با وجود چندبرابر شدن عرضه کتاب با کاهش چندبرابری مخاطبان نسبت به گذشته روبه‌رو بوده است.

اقتصاد فرهنگ به‌دلیل اینکه معمولاً از حاشیه درآمد مردم ارتزاق می‌کند‌، در سال‌های اخیر که اقتصاد خانواده نیز با تهدید مواجه شده است،‌ همواره در معرض تهدید قرار گرفته است،‌ رکود اقتصادی و افزایش مستمر تورم و در نتیجه رشد قیمت‌ها اقتصاد فرهنگ را به‌ویژه در حوزه کتاب با ریزش قابل‌توجهی روبه‌رو کرده است. اگرچه روی سخن مسئولان دولت یازدهم در همان تابستان 92 یعنی نخستین روز‌های روی کار آمدن دولت متوجه اقتصاد فرهنگ بود اما بررسی کارنامه دولت در 8 سال گذشته به‌باور منتقدان چیز دیگری را نشان می‌دهد.

از آنجا که هزینه‌های جاری زندگی در سبد مصرفی و اساسی خانوار افزایش یافته است،‌ مردم در ده سال گذشته و به‌طور مشخص در هشت سال گذشته بسیار محتاطانه‌تر پا به بازار کتاب گذاشته‌اند در این میان بخشی نیز چند سالی است که از این بازار خداحافظی کرده‌اند و یارای خرید کتاب را ندارند.

از سوی دیگر به‌دلیل افزایش قیمت کتاب،‌ حجم کتاب‌های خریداری‌شده توسط خانوار نیز آب رفته است، تجربه ثابت کرده است والدین عمدتاً متمایل به خرید کتاب برای فرزندان خود بوده‌اند و از خرید کتاب برای خود آن هم به‌دلیل اقتصادی صرف‌نظر کرده‌اند، شاید یکی از دلایل سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی ویترین‌های کتاب‌های کودک از جمله باغ کتاب،‌ بوک‌لند‌های کودک و... در سراسر کشور طی سال‌های اخیر همین موضوع باشد.

در سوی دیگر ماجرا ناشران در سال‌های اخیر اگرچه بر تعدادشان به‌واسطه مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزوده شده است،‌ اما بدنه ناشران فعال در سال‌های اخیر کم‌بنیه و توخالی شده است. اگر روزگاری شمارگان کتاب‌های ناشران سه تا پنج هزار نسخه بود و در ابتدای دهه 90 به شمارگان دو هزار نسخه رسیده بود، امروز دیگر خبری از شمارگان حتی هزارنسخه‌ای نیز نیست. اغلب ناشران، حتی ناشران بزرگ، مجبور شده‌اند با شمارگان 200،‌ 500 و 700 نسخه‌ای کتاب کنار بیایند،
در این میان اما عناوین در سال‌های اخیر همواره رشد داشته است،‌ این رشد عناوین ناشی از روند افزایشی کتاب‌سازی‌ها است،‌ کتاب‌سازی یکی از زخم‌هایی است که در سال‌های اخیر بر بدنه نشر افتاده است،‌ ناشرنمایانی  که به‌یمن دست‌ودلبازی وزارت ارشاد در صدور مجوزها یک‌شبه سر برمی‌آوردند و به کپی کردن پرفروش‌های بازار و انتشار آن‌ها در قالب اثر جدید می‌پردازند. دلیل اقبال از این ناشران نیز سوءاستفاده آن‌ها از وضعیت اقتصادی نشر است،‌ کتابی که ناشر به‌دلیل تورم و افزایش چندبرابری قیمت مواد اولیه ناچار است بدون تخفیف یا با درصد اندکی تخفیف به‌فروش برساند، حالا توسط ناشرنماها با یک‌سوم قیمت و تخفیف‌های بسیار وسوسه‌انگیز به‌فروش می‌رود.

اما مگر قیمت کتاب در 8 سال گذشته چه‌اندازه افزایش یافته است؟ این گزارش درصدد است با بررسی و تحلیل آمارهای نشر از مرداد ماه سال 92 که علی جنتی سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم را در دست گرفت تاکنون که به پایان مدیریت هشت‌ساله روحانی بر کشور رسیده‌ایم،‌ به این نکته برسد که در دولت یازدهم چه بر سر قیمت کتاب و شمارگان آن آمد.

آمارهای نشر نشان می‌دهد که از اول مرداد ماه سال 92 تا امروز بیش از 709 هزار و 861 عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد 541 هزار و 454 عنوان تألیف و 168 هزار و 407 عنوان ترجمه بوده است.

 شمار کتاب‌های چاپ اول 423 هزار و 955 عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها 285 هزار و 906 عنوان بوده است. شمارگان کل کتاب‌های منتشرشده در هشت سال گذشته بیش از 11 میلیارد نسخه بوده است با توجه به شمار عناوین منتشرشده میانگین شمارگان کتاب در هشت سال گذشته به‌لحاظ آماری 1500 نسخه بوده است اما در بازار نشر رقم‌ها تفاوت قابل‌توجهی دارد و متوسط شمارگان کتاب‌های منتشرشده ناشران بسیار کمتر از 700 تا 1000 نسخه است.

در سال‌های اخیر کارشناسان نشر همواره به آمارهای منتشرشده از سوی خانه کتاب انتقاد داشته‌اند و آن را خلاف واقعیت نشر می‌دانند،‌ موضوعی که خانه کتاب در آن نقشی ندارد و این خوداظهاری غلط ناشران است که چنین آمارهایی را رقم زده است.

به‌دلیل وضعیت اقتصادی زمان حاضر نشر،‌ ناشران ترجیه می‌دهند از یک کتاب 200 نسخه منتشر کنند و در صورت اقبال بازار در چا‌پ‌های بعدی این کاهش نسخه را جبران کنند، اما آن‌چیزی که در شناسنامه کتاب به‌عنوان شمارگان منتشر می‌شود و مبنای آمارهای نشر قرار می‌گیرد، با واقعیت متفاوت است،
به‌ویژه در دو سال اخیر که کاغذ یارانه‌ای به نشر اختصاص پیدا کرده است و  آمارهای شمارگان نیز غیرواقعی‌تر اظهار شده است.

در این میان باید توجه داشت که بخش قابل‌توجهی از بازار کتاب و نشر عناوین تازه را کتاب‌سازان به خود اختصاص می‌دهند که با توجه به فروش خوب آن‌ها که از تخفیف‌های آن‌چنانی نیز برخوردارند، شمارگان این کتاب‌ها نیز بالا‌تر خواهد بود.

آمارهای نشر همچنین میانگین قیمت کتاب در هشت سال گذشته را 29 هزار تومان نشان می‌دهد؛ رقمی که در سال‌های اخیر هرچه بر عمر دولت یازدهم و دوازدهم گذشته است،‌ رو به فزونی بوده و در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش بیش از 50درصدی روبه‌رو بوده است.

اگر وضعیت نشر کتاب در دولت یازدهم و دوازدهم را با دولت نهم و دهم مقایسه کنیم، خواهیم دید که در هشت سال دولت نهم و دهم 479 هزار و 566 نسخه کتاب منتشر شده است که از این تعداد 379 هزار و 195 عنوان تألیفی و 100 هزار و 371 عنوان ترجمه بوده است.

 شمار کتاب‌های چاپ اول 234 هزار و 931 عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها 244 هزار و 635 عنوان بوده است. فزونی یافتن آمار تجدیدچاپی‌ها نسبت به چاپ‌اول‌ها نشان از استقبال جامعه از کتاب‌های ناشران داشته است.

شمارگان کتاب در دولت نهم و دهم بر اساس آمارهای نشر 3400 نسخه بوده است. البته همان طور که گفته شد به این آمار شمارگان چندان نمی‌توان اعتماد کرد چرا که در سال‌های ابتدایی دولت نهم نیز ناشران از کاغذ یارانه‌ای بهره‌مند بودند و همین نکته در شمارگان کذب تأثیرگذار بوده است. بر حسب تجربه اما می‌توان گفت که آبرفت شمارگان در 8 سال گذشته به‌دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی ناشران قطعی بوده است.

اما متوسط قیمت کتاب در دولت نهم و دهم 9 هزار تومان بوده است که در مقایسه با رقم 29 هزار تومانی دولت فعلی می‌توان گفت که قیمت کتاب با افزایش بیش از 300درصدی روبه‌رو بوده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه نقش در حوزه نشر دارد: نقش حمایتی، نظارتی و ترویجی. در بُعد حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر تلاش کرده است بخشی از ضرر و زیان‌های اقتصادی ناشران را با یارانه‌هایی که اختصاص داده است برطرف کند،‌ اما این اختصاص یارانه‌ها در بلندمدت نتوانسته است دردی از صنعت نشر دوا کند چرا که به‌جای هزینه‌کرد یارانه‌ها در زیرساخت‌های نشر، میان ناشران توزیع شده است.

اگر بپذیریم که بخشی از افزایش قیمت نشر ناشی از رسیدن قیمت کاغذ از بندی 35 هزار تومان به بندی 600 هزار تومان در 10 سال گذشته است،‌ باید بگوییم که عملکرد دولت در حوزه کاغذ نیز نه‌تنها قابل دفاع نیست؛ بلکه به‌باور کارشناسان کارنامه دولت در این حوزه نیز مردود است.

اگرچه در کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزایش تعداد عرضه و عناوین کتاب رخ داده است اما در مقابل رواج کتاب‌سازی‌ها‌، افزایش 300برابری قیمت کتاب،‌ کاهش محسوس شمارگان کتاب و... موجب شده است اقتصاد نشر حالا بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید قرار گیرد.

انتهای پیام/+

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)