میرنیوز

روایت تکان‌دهنده عکاس خبری ربوده شده از تحمل ۲۱ ضربه چاقو و از دست دادن ۲۰۰ میلیون تجهیزات/ ادوات دفاعی برای عکاسان لازم است

 روایت تکان‌دهنده عکاس خبری ربوده شده از تحمل ۲۱ ضربه چاقو و از دست دادن ۲۰۰ میلیون تجهیزات/ ادوات دفاعی برای عکاسان لازم است 2021-06-13T15:31:55+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفته‌ی گذشته بود که خبری دردناک در فضای مجازی منتشر شد؛ یکی از عکاسان خبری در راه رفتن به ماموریت کاری، از سوی سه جوان مورد حمله قرار می‌گیرد و تمام وسایل همراهش به سرقت برده می‌شود. این عکاس خبری محمد دلکش نام دارد و سال‌های بسیاری است که در این عرصه فعال است.

این ماجرا به طُرق مختلف روایت شد و هر روایت هم با دیگری اختلاف‌هایی داشت. برای رسیدن به روایتی صحیح و دقیق سراغ محمد دلکش رفتیم تا ماجرا را از زبان خودش بشنویم. در ادامه روایت این عکاس خبری از حادثه‌ای دردناک را می‌خوانید:

«برای انجام مأموریتی کاری باید به رامسر می‌رفتم. ابتدا خواستم که با ماشین خودم بروم، اما به دلیل محدودیت‌های ترافیکی به علت شیوع ویروس کرونا، اجازه‌ خروج از تهران از مسیر جاده هراز و ورود به شهر‌های شمالی را نمی‌دادند.

به ترمینال تهرانپارس رفتم اما نه ماشین سواری بود و نه اتوبوس. به ترمینال بیهقی رفتم؛ آنجا هم خبری از تاکسی‌های بین شهری و اتوبوس نبود. از ترمینال بیهقی به ترمینال آزادی رفتم. آنجا هم همان وضعیتِ دیگر ترمینال‌ها را داشت. به ناچار در کنار میدان آزادی منتظر ماشین شدم. مسافر دیگری هم آنجا بود که او هم مقصدش رامسر بود. با او صحبت کردم تا با هم برویم که امنیتش بیشتر است.

پژو نقره‌ای جلوی پایمان ایستاد. در ماشین دو مسافر دیگر هم بودند. پنج نفری حرکت کردیم. در مسیر اتوبان لشکری به سرنشینان ماشین مشکوک شدم و از راننده خواستم که توقف کند. من کوله‌پشتی و لب‌تاپ و دوربینم را در صندوق عقب گذاشته بودم.

راننده توقف نکرد. به ما گفتند گوشی‌هایتان را بدهید تا پیاده‌تان کنیم. ما مقاومت کردیم. آنها سه نفر بودند و ما دو نفر. مسیر حرکت از اتوبان لشکری به اتوبان آزادگان و از آنجا به خروجی ساوه بود.

در همان ابتدای درگیری چاقویی به کف دست مسافرِ دیگر خورد و زمانی که از اتوبان لشکری وارد اتوبان آزادگان شدیم، او را پایین انداختند.

من تک افتاده بودم. زد و خورد وحشتناکی بینمان شکل گرفته بود. راننده 13 ضربه چاقو به پای راستم زد. یکی دیگر از سرنشینان که سمت شاگرد بود،  چاقویی به پهلویم زد. چندین ضربه دیگر به دست و بدنم زدند. چند ضربه هم با پشت چاقو به سرم زدند که دیگر من کم هوش شده بودم.

یکی از این افراد نزدیک به 30 سال داشت و دو نفر دیگر بین 16 تا 20 ساله بودند.

دعوای ما حدود یک ربع ادامه داشت. زمانی که رسیدیم به خروجی اتوبان ساوه، دقایقی در یکی از فرعی‌ها حرکت کردند و سپس من را در چاله‌ای انداختند. ارتفاع چاله شاید حدود 2 و نیم متر بود. شخص زباله‌گردی آنجا بود. از او خواستم تلفنش را به من بدهد تا تماس بگیرم، اما گفت موبایل ندارم و به پلیس هم خبر نمی‌دهم و رفت! به هر ترتیبی بود خودم را از چاله بیرون کشیدم و به لب جاده رساندم.

حدود یک ساعتی منتظر بودم و هیچ‌کدام از اتوموبیل‌ها توقف نمی‌کردند. بالأخره خودروی سمندی که سرنشینانش یک خانواده بودند من را دیدند و برای کمک کردن ایستادند. هم زمان ماشین‌های پلیس هم به من رسیدند. گویا مسافری که از ماشین بیرون انداخته بودند به پلیس خبر داده بود که چنین اتفاقی رخ داده است.

در حال حاضر استخوان دنده‌ام از سه جا ترک برداشته است. زخم دستم و شکمم در حال ترمیم است. پوست شکمم کنده شد است. بیشترین دردی که دارم از ناحیه‌ی دنده‌ها و پای راستم است. پای راستم از زانو به پایین غیر فعال است چون بافت عصبیِ پایم ضربه خورده است.

دو گوشی، کوله پشتی، دوربین عکاسی، لب تاپ و لنز و مودم‌های ارسال تصویر، وسایلی بودند که از من دزدیدند. حدود 200 میلیون تومان قیمت وسایلی بود که از من بردند.

تمام تجهیزات مال خودم بود. وسیله‌ها بیمه نبودند. خودم هم که بیمه بودم، در بیمارستان بیمه را قبول نکردند. یکی از قوانین بدی که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی کسی خِفت شود و آسیب ببیند؛ باید پول بیمارستان را بدهد و بعداً برای دریافت مبلغ بیمه به اداره بیمه مراجعه کند!

از رسانه‌ها و همکاران رسانه‌ای و انجمن صنفی مطبوعات و انجمن ورزشی نویسان و انجمن عکاسان پیشکسوت بیانیه دادند.

عکاسی , عکاس خبری ,
حامد جعفرنژاد - عضو هیئت مدیره کانون‌های انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران

عکاسان خبری همیشه در معرض خطرند / تجهیز به گاز اشک آور

مرور این اتفاق دردناک تأسف بسیاری در دل هر شهروندی خواهد آورد. اتفاقی که متأسفانه این روزها تعدادش زیاد شده و به شدت نیازمند برخورد قاطعِ نیروی انتظامی با افراد زورگیر است.
در همین باره گفت‌وگویی داشتیم با  حامد جعفرنژاد عضو هیئت مدیره کانون‌های انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران تا از دیدگاه او به این ماجرا بپردازیم.

جعفرنژاد گفت: هفته‌ پیش خبردار شدیم که محمد دلکش یکی از عکاسان خبری که چندین سال سابقه فعالیت در عرصه عکاسی دارد، برای پوشش برنامه خبری عازم رامسر بوده و متأسفانه توسط سارقان زورگیر 21 ضربه چاقو به او زده شده است و لوازم عکاسی و تجهیزاتش را به سرقت بردند.

وی ادامه داد: این اتفاق شوک بزرگی بود. دلکش البته نخستین عکاسی نبوده که چنین اتفاقی برایش رخ داده ولی امیدواریم آخرین عکاس باشد.

دبیر عکس باشگاه خبرنگاران پویا(تسنیم) با اشاره به زیان‌های مالیِ‌ چنین اتفاق‌هایی برای عکاسان خبری، تأکید کرد: در سال‌های گذشته با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت تجهیزات عکاسی هم گران شد. در حال حاضر خیلی سخت شده که علاقه‌مندان به رشته عکاسی، بتوانند دوربین و تجهیزات این کار را تهیه و در این رشته فعالیت کنند.

وی ادامه داد: این دغدغه برای همه عکاسان خبری هست که اگر از این دست حوادث باز هم بخواهد برای دوستان پیش بیاید چه باید کرد. ما در جایگاه انجمن صنفی خبرنگاران ایران از پلیس در این قضیه کمک بیشتری می‌خواهیم.

جعفرنژاد که سابقه‌ چندین سال عکاسی مطبوعاتی در کارنامه دارد، گفت: حدود 15 سال پیش انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران توانسته بود با رایزنی‌های انجام شده، برای عکاسان خبری مجوزِ حمل گاز اشک‌آور بگیرد. حداقلِ این ماجرا این بود که عکاس در چنین شرایطی می‌توانست از خودش دفاع کند. گاز اشک‌آوری که مجوز رسمی از سوی نیروی انتظامی داشت.

وی ادامه داد: دوستان ما در انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران تلاش‌های زیادی کردند که این مشکل برای بچه‌های عکاس حل شود، ولی احساسم این است که نیروی انتظامی با توجه به این حادثه اخیر، باید خودش پیش‌قدم شود تا عکاسان و خبرنگارانی که هر لحظه در معرض خطرند، مجهز به گاز اشک‌آور شوند.

جعفرنژاد تأکید کرد: بخش دیگر ماجرا باز هم به حمایتِ نیروهای انتظامی بازمی‌گردد. الان یک هفته از اتفاق اخیر می‌گذرد و ما شاهدیم که سارقان هنوز دستگیر نشده‌اند.

این عضو هیئت مدیره کانون‌های انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران در پایان گفت: در کل عکاسان خبری و خبرنگاران واقعاً مظلوم‌اند. آنها نسبت به تلاشی که برای پوشش برنامه‌ها دارند، همیشه در معرض خطرند. در چنین اتفاق‌هایی علاوه بر خسارت مالی خسارت جانی هم در کمین آنهاست. امیدواریم که دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی برای فعالان عرصه خبر نباشیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه دو هفته تعطیل شد

مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه دو هفته تعطیل شد
2021-07-24T23:33:23+04:30
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای از آغاز تعصیلات دوهفته‌ای این نهاد حوزوی خبر داد.

اشرفی: متولیان تئاتر در "روزهای سخت هنرمندان" کنار کشیده‌اند

 اشرفی: متولیان تئاتر در "روزهای سخت هنرمندان" کنار کشیده‌اند
2021-07-24T17:00:09+04:30
کارگردان نمایش "خاطرات خانه‌ای که…" معتقد است که خانه تئاتر به‌عنوان مؤسسه‌ای که ادعای حمایت صنفی از تئاتر را دارد اقدام مثبتی در حمایت از تئاتری‌...

حسینیه‌ای در قم که "سفره طعام اهل‌بیت(ع)" هر روز در آن پهن است+عکس

 حسینیه‌ای در قم که "سفره طعام اهل‌بیت(ع)" هر روز در آن پهن است+عکس
2021-07-24T15:40:06+04:30
از ویژگی‌های حسینیه "کربلاء المقدسه" اطعام همه‌روزه بالغ بر ۵۰۰ نفر بر سر سفره اباعبدالله است؛ سنتی که در طول ۳۰ سال گذشته حتی در سخت‌ترین شرایط ا...

اشرفی: متولیان تئاتر در روزهای بد هنرمندان این عرصه خودش را کنار کشیده است

 اشرفی: متولیان تئاتر در روزهای بد هنرمندان این عرصه خودش را کنار کشیده است
2021-07-24T15:26:47+04:30
کارگردان نمایش "خاطرات خانه‌ای که…" معتقد است که خانه تئاتر به‌عنوان مؤسسه‌ای که ادعای حمایت صنفی از تئاتر را دارد اقدام مثبتی در حمایت از تئاتری‌...

رقابت بازیگران در جشنواره تابستانه تلویزیون/ شهاب حسینی با "نبات"؛ پرویز پرستویی با "لیلی با من است"

 رقابت بازیگران در جشنواره تابستانه تلویزیون/ شهاب حسینی با "نبات"؛ پرویز پرستویی با "لیلی با من است"
2021-07-24T15:26:47+04:30
جشنواره سینمایی تلویزیون ویژه تابستان به هفته ششم رسید؛ ۲۹ عنوان فیلم در شبکه‌های یک، دو، سه، پنج، امید و کودک روی آنتن می‌رود.

بسکتبالیست مشهور آمریکایی انیمیشن می‌سازد

 بسکتبالیست مشهور آمریکایی انیمیشن می‌سازد
2021-07-24T15:26:47+04:30
یک بازیکن قدیمی بسکتبال نویسنده و تهیه‌کننده یک انیمیشن کوتاه شد.

مسابقه‌ای جدید در راه شبکه پنج

 مسابقه‌ای جدید در راه شبکه پنج
2021-07-24T15:26:47+04:30
مسابقه بزرگ کهکشان یکی از برنامه‌های شاخص نیمه دوم سال ۱۴۰۰ خواهد بود که از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود.

غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پیامبر

 غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پیامبر
2021-07-24T15:26:47+04:30
خلیفه‌ای که امارت آسمانی نداشته باشد و هادی الهی نباشد، هیچ‌گاه نمی‌تواند در مسند خلافت پیامبر بنشیند.

یادی از آهنگی که موسیقی پاپ را تکان داد / ترانه‌ای با صدای خشایار اعتمادی و به روایت موسیقی گفتار

 یادی از آهنگی که موسیقی پاپ را تکان داد / ترانه‌ای با صدای خشایار اعتمادی و به روایت موسیقی گفتار
2021-07-24T15:26:47+04:30
«من و تو درخت و بارون» ترانه‌ای است که اواسط دهه هفتاد با صدای خشایار اعتمادی منتشر و موجب تحولی بزرگ در موسیقی پاپ ایران شد.

در آینده نزدیک، شبکه قرآن و معارف سیما HD می‌شود

در آینده نزدیک، شبکه قرآن و معارف سیما HD می‌شود
2021-07-24T14:13:24+04:30
معاون توسعه و فناوری رسانه ملی طی بازدید از بخش‌های مختلف تولید ، فنی و آرشیو شبکه قرآن و معارف سیما از فرایند HD سازی این شبکه در آینده نزدیک خبر داد.

غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پبامبر

 غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پبامبر
2021-07-24T14:20:06+04:30
خلیفه‌ای که امارت آسمانی نداشته باشد و هادی الهی نباشد، هیچ گاه نمی‌تواند در مسند خلافت پیامبر بنشیند.

حضور سوپرمن سیاه‌پوست در یک سریال

 حضور سوپرمن سیاه‌پوست در یک سریال
2021-07-24T13:40:17+04:30
«مایکل بی جوردن» بازیگر سیاه‌پوست آمریکایی، مینی‌سریالی درباره شخصیت سیاه‌پوست سوپرمن در شبکه HBO MAX‌ می‌سازد.

وضعیت موسیقی پاپ نه خوب است نه بد / کنسرت‌ها برای سود بیشتر خوانندگان رونق گرفت

 وضعیت موسیقی پاپ نه خوب است نه بد / کنسرت‌ها برای سود بیشتر خوانندگان رونق گرفت
2021-07-24T13:13:32+04:30
رضا خسروی معتقد است که خوانندگان موسیقی پاپ برای رسیدن به پول بیشتر، بازار موسیقی را از تک آهنگ‌ها و آلبوم‌ها به سمت کنسرت بردند.

اشرفی: خانه تئاتر در روزهای بد هنرمندان این عرصه خودش را کنار کشیده است

 اشرفی: خانه تئاتر در روزهای بد هنرمندان این عرصه خودش را کنار کشیده است
2021-07-24T13:13:32+04:30
کارگردان نمایش "خاطرات خانه‌ای که…" معتقد است که خانه تئاتر به‌عنوان مؤسسه‌ای که ادعای حمایت صنفی از تئاتر را دارد اقدام مثبتی در حمایت از تئاتری‌...

جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) استمراری نورانی و متعالی خواهد داشت

 جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) استمراری نورانی و متعالی خواهد داشت
2021-07-24T13:13:32+04:30
عضو هیات داوران نخستین جشنواره‌ رسانه‌ای امام رضا(ع)، بر ضرورت رسانه‌ای کردن ظرفیت‌های نهفته در حرم مطهر رضوی به عنوان قطب فرهنگی ایران و جهان اسلام تأکید ک...

غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پبامیر

 غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پبامیر
2021-07-24T13:13:32+04:30
خلیفه‌ای که امارت آسمانی نداشته باشد و هادی الهی نباشد، هیچ گاه نمی‌تواند در مسند خلافت پیامبر بنشیند.

فراخوان جشنواره نقالان غدیر ویژه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

فراخوان جشنواره نقالان غدیر ویژه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی
2021-07-24T12:13:24+04:30
در آستانه عید ولایت، فراخوان جشنواره «نقالان غدیر» ویژه کودکان و نوجوانان با محوریت واقعه غدیر خم همراه با آموزش نقالی در فضای مجازی برگزار می‌شود.

تفسیر آیات و روایات قرآن کریم در برنامه «در مکتب وحی»

تفسیر آیات و روایات قرآن کریم در برنامه «در مکتب وحی»
2021-07-24T12:00:04+04:30
برنامه «در مکتب وحی» با محوریت تفسیر آیات و روایات قرآن کریم به تفسیر مفسران عالی قدر قرآن کریم روزهای شنبه تا چهارشنبه از رادیو قرآن پخش می شود.

دوره تابستانی آموزش قرآن در لبنان با حضور ۱۲۰۰ دانش‌آموز آغاز شد

دوره تابستانی آموزش قرآن در لبنان با حضور ۱۲۰۰ دانش‌آموز آغاز شد
2021-07-24T12:00:03+04:30
آستان مقدس امام حسین(ع) شعبه لبنان دوره آموزش قرآن کریم به دانش آموزان را همزمان با تعطیلات تابستانی آغاز کرد.

آغاز مسابقه فرهنگی ویژه بانوان با عنوان «بین صفا و مروة»

آغاز مسابقه فرهنگی ویژه بانوان با عنوان «بین صفا و مروة»
2021-07-24T12:00:03+04:30
آستان مقدس عباسی (ع) از آغاز مسابقه فرهنگی ویژه بانوان با عنوان«بین صفا و مروة» همزمان با عید قربان خبر داد.

تبلیغ دین و مهدویت در خطبه غدیریه تبیین می‌شود

تبلیغ دین و مهدویت در خطبه غدیریه تبیین می‌شود
2021-07-24T11:46:44+04:30
برنامه «بر بال سخن» در رادیو معارف با سخنرانی حجت الاسلام عالی به تبیین تبلیغ دین و مهدویت در خطبه غدیر می پردازد.

ریشه‌های ناهنجاری‌های اجتماعی و فردی در رادیو معارف بررسی می‌شود

ریشه‌های ناهنجاری‌های اجتماعی و فردی در رادیو معارف بررسی می‌شود
2021-07-24T11:46:44+04:30
رادیو معارف در برنامه "نقد و نظر" به تبیین ریشه ها و آسیب های اخلاقی در جامعه به ویژه نهاد خانواده می پردازد.

استفتاء از آیت‌‌الله خامنه‌ای/ آیا فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی اشکال دارد؟

 استفتاء از آیت‌‌الله خامنه‌ای/ آیا فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی اشکال دارد؟
2021-07-24T10:40:15+04:30
پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی درباره احکام معاملات، وام، صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی و غسل منتشر شد.

موسیقی "پاپ وطنی" با زیاده‌روی و ابتذال از بین رفت

 موسیقی "پاپ وطنی" با زیاده‌روی و ابتذال از بین رفت
2021-07-24T10:40:15+04:30
رضا مهدوی معتقد است در برخی آثاری که آهنگسازان و خوانندگان به سمت زیاده‌روی و ابتذال می‌روند، موجب لطمه به موسیقی پاپ می‌شود و در حالی که به موسیقی پاپ وطنی...

جشن بزرگ دهه امامت و ولایت برگزار می‌شود

جشن بزرگ دهه امامت و ولایت برگزار می‌شود
2021-07-24T09:53:25+04:30
همزمان با فرا رسیدن عید سعید غدیر خم «جشن بزرگ دهه امامت و ولایت» به همت هیات رزمندگان اسلام از روز یکشنبه ۳ مردادماه به مدت ۵ روز برگزار می‌شود.

فصلنامه علمی-تخصصی ره توشه ماه محرم ۱۴۰۰ منتشر شد

فصلنامه علمی-تخصصی ره توشه ماه محرم ۱۴۰۰ منتشر شد
2021-07-24T08:33:25+04:30
به همت گروه تولید محتوا معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ فصلنامه علمی-تخصصی ره توشه ماه محرم ۱۴۰۰ منتشر شد.

روایت معصومه آباد از نظر "سردار سلیمانی" درباره کتاب "من زنده‌ام"/ از "زندان الرشید" تا دانشگاه شهید بهشتی/ ۲۳۷۰ نوزاد به دنیا آوردم!

 روایت معصومه آباد از نظر "سردار سلیمانی" درباره کتاب "من زنده‌ام"/ از "زندان الرشید" تا دانشگاه شهید بهشتی/ ۲۳۷۰ نوزاد به دنیا آوردم!
2021-07-23T22:26:47+04:30
سردار سلیمانی کتاب را در ایامی که در جبهه‌های سنجار و ارتفاعات نینوا بودند، خوانده بودند؛ نوشته بود در همه چهار قفسی که رفته بودید، رفتم و برای شما یادداشت ...

نمازجمعه عامل اتصال دین و نظام اجتماعی مردم است

نمازجمعه عامل اتصال دین و نظام اجتماعی مردم است
2021-07-23T15:53:26+04:30
مشهد ـ امام جمعه مشهد گفت: مردم ما پای این نظام و دینشان ایستاده اند و نمازجمعه نیز وسیله‌ای است که نظام را به دین مردم وصل می‌کند.

غدیر سند حقانیت اسلام و تشیع است/ دولت در مورد تسهیلات ازدواج گزارش دهد

غدیر سند حقانیت اسلام و تشیع است/ دولت در مورد تسهیلات ازدواج گزارش دهد
2021-07-23T15:53:26+04:30
یزدـ امام جمعه بخش مرکزی یزد، غدیر را سند حقانیت اسلام و تشیع دانست و گفت: بر همه ما واجب است که حقیقت و جایگاه این واقعه عظیم را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

دشمن می‌خواهد مردم را در مقابل هم و نظام قرار دهد/ اجازه سوء استفاده ضد انقلاب را ندهیم

دشمن می‌خواهد مردم را در مقابل هم و نظام قرار دهد/ اجازه سوء استفاده ضد انقلاب را ندهیم
2021-07-23T15:53:25+04:30
خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه دشمن می‌خواهد مردم را در مقابل هم و نظام قرار دهد گفت: طرح درخواست‌های مردمی به گونه‌ای باشد که ضد انق...
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)