میرنیوز

چاپ و تولید کتاب دفاع مقدس به نصف رسید/ کاغذ؛ رمق یار مهربان را گرفت

 چاپ و تولید کتاب دفاع مقدس به نصف رسید/ کاغذ؛ رمق یار مهربان را گرفت 2021-06-13T11:45:15+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صنعت نشر ایران که از ماه‌ها پیش به دلایل مختلف با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کرد، حالا در مواجهه با کرونا با چشم تردید به آینده می‌نگرد. تأثیر کرونا بر کسب و کارها در جهان انکارناشدنی است. در این چرخه و در ایران، صنعت نشر نیز همانند دیگر مشاغل و حرفه‌ها با شرایطی مواجه است که تا پیش از این تجربه نکرده بود. 

در کنار این مشکلات، کاغذ گره نشر را کورتر کرده است. ابتدا نوسانات قیمت‌ها در بازار کاغذ غیر قابل باور بود، اما پس از آن نبود کاغذ دغدغه اصلی دست اندرکاران امر شد. از ناشران گرفته که حیاتشان عمدتاً به وجود کاغذ وابسته است تا مطبوعات و ... در این مدت یک نگرانی مهم داشتند: تأمین کاغذ. مشکلات ایجاد شده در این زمینه تأثیرات منفی خود را بر بازار گذاشته است. بسیاری از ناشران یا توان چاپ کتاب جدید را ندارند یا منتظرند ببینند آیا دولت بالاخره آستین‌ها را بالا می‌زند و در این ایام باقی مانده، پاسخی به نامه‌هایشان خواهد داد یا خیر. فعالان این حوزه بر این باورند که مشکلات ایجاد شده و از سوی دیگر، سیاست دست روی دست گذاشتن مسئولان، سبب شده بازار کتاب ایران با افت و کاهش تعداد عناوین جدید و تجدید چاپ آثار گذشته مواجه باشد.

سردار علی ناظری، رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به تأثیر این عوامل بر حوزه نشر دفاع مقدس گفت: رویه نشر در حوزه دفاع مقدس تقریباً از وضعیت عمومی نشر کشور پیروی می‌کند و به تبع آن، وضعیت وخیمی دارد. علت اصلی آن نیز مشکل کاغذ است. از سوی دیگر، امکان فروش کتاب نیز مانند گذشته وجود ندارد.

بازار کتاب , کتاب , ادبیات دفاع مقدس , کاغذ ,

او اجرای طرح‌های فصلی ارشاد مانند بهارانه کتاب را امری مفید و تأثیرگذار برای رفع بخشی از مشکلات نشر کشور دانست و اضافه کرد: ارشاد اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کتاب و طرح‌های فصلی مانند بهارانه کتاب کرد که در این چند روز در حال اجراست.  تبلیغات خوبی نیز در این مدت انجام شد، ناشران نیز تاحدودی از میزان فروش خود در این ایام راضی بودند، برخی از حوزه‌ها مانند نشر کودک و نوجوان و ناشران عمومی از میزان استقبال مخاطبان خود تا حدودی در این ایام راضی بودند، اما مشکل اصلی ما در جای دیگری است. ما در سیستم تولید و توزیع کتاب دچار مشکل هستیم، نه مخاطب. اگر امکان دسترسی کتاب برای مخاطب فراهم شود، اقدام به خرید آن خواهد کرد؛ این در حالی است که کتاب بسیار گران و وضعیت نشر پیچیده شده است. 

ناظری با بیان اینکه صنعت نشر نیز مانند مشاغل دیگر از شرایط ایجاد شده زیر سایه کرونا ضربه خورده است، یادآور شد: در حوزه نشر دفاع مقدس ناشران بسیاری هستند که از میزان فروش کارهای خود گلایه دارند. ما حتی در این مدت با مواردی مواجه بودیم که قصد داشتند تغییر شغل دهند و برای حفظ سرمایه خود در حوزه دیگری مشغول به کار شوند. 

رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در ادامه درباره تأثیر مشکلات تأمین کاغذ بر چاپ آثار تازه در بازار کتاب دفاع مقدس نیز گفت: همانطور که اشاره شد، نشر دفاع مقدس از شرایط کلی کشور پیروی می‌کند. این حوزه وجوه امتیاز و تفاوتی با دیگر حوزه‌های نشر دارد. یکی از امتیازات حوزه نشر دفاع مقدس، توجه مردم به کتاب‌های این حوزه است. اقبال مردم به آثار دفاع مقدس از قبل هم زیاد بوده است و در مقایسه با آثار در موضوعات دیگر اقبال بیشتری دارد، اما با وجود این نمی‌توان تأثیرات یکی دو سال اخیر را انکار کرد.

ناظری همچنین از کاهش تعداد عناوین کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ آثار در حوزه نشر دفاع مقدس طی سه ماه اخیر خبر داد و گفت: من آمار دقیقی در این زمینه ندارم، از صحبت دوستانی که در این حوزه حضور دارند، متوجه شده‌ام که کاهش میزان چاپ کتاب در مقایسه با گذشته بیش از نصف بوده است. در سال‌های گذشته ما در این ایام، نمایشگاه را برگزار کرده بودیم و ناشران در این ایام میزان فروش خود را بررسی می‌کردند، اما امسال این اتفاق رخ نداده است. در سه ماهه نخست امسال تعداد کتاب‌های چاپ یا تولیدشده بسیار پایین بوده است و هم فروشی نداشته‌اند.

بازار کتاب , کتاب , ادبیات دفاع مقدس , کاغذ ,

مدیر انتشارات فاتحان ادامه داد: از سوی دیگر، تولیدکنندگان و فعالان حوزه نشر دفاع مقدس نسبت به دیگر ناشران آسیب‌پذیری بیشتری دارند. به عنوان نمونه، وقتی ناشری در حوزه نشر عمومی می‌بیند که فروش خوبی ندارد، از آن حالت تخصصی خود خارج می‌شود و با انتشار چند عنوان کتاب در حوزه‌های مخاطب‌پسند مانند آشپزی، روانشناسی و ... کسری خود را جبران می‌کند. اما ناشران دفاع مقدس این امکان را ندارند. به عنوان مثال، ما در نشر فاتحان قریب به 400 عنوان کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی منتشر کرده‌ایم. نمی‌توانیم و حاضر نیستیم برای درآمد و فروش بیشتر وارد کار در حوزه دیگری شویم. ناشران دیگر هم همین‌طور هستند، آنها می‌خواهند ارزش کار خود را در این حوزه حفظ کنند و این وجه تمایزی است که به ضرر ناشران دفاع مقدس درمی‌آید.

ناظری نبود سیستم توزیع متمرکز و گسترده در حوزه نشر دفاع مقدس را از جمله آسیب‌های جدی در این حوزه برشمرد و یادآور شد: علاقه‌مندی مردم به کتاب‌های این حوزه مهم است، اما آثار دفاع مقدس معمولاً از توزیع خوبی بهره‌مند نیستند. فروشگاه‌هایی که به صورت تخصصی این دست از آثار را توزیع کنند، زیاد نیستند. از سوی دیگر، فروشگاه‌های عمومی نیز فقط حاضرند تعدادی از این دست از کتاب‌ها را توزیع کنند؛ به همین دلیل باید به فکر شبکه قوی توزیع در این زمینه باشیم. بهتر است مجموعه‌های دست اندرکار امر با سرمایه‌گذاری به فکر راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور و استان‌ها باشند تا دسترسی به این نوع آثار تسهیل شود.

رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس با تأکید بر اینکه نبود سیستم توزیع سبب شده تا برخی آثار شاخص در حوزه دفاع مقدس مورد توجه قرار نگیرند، تصریح کرد: به عنوان نمونه، کتاب «عصرهای کریسکان»، نوشته کیانوش گلزار راغب، از جمله آثار شاخص در این حوزه است که اخیراً نیز تقریظ مقام معظم رهبری بر این اثر منتشر شده است. توزیع این کتاب نیز به خوبی صورت نگرفت و فروش خوبی در مقایسه با دیگر آثاری که مزین به تقریظ رهبر انقلاب بودند، نداشت. مخاطب و اقبال به سمت کتاب‌های دفاع مقدس وجود دارد، کتاب خوب نیز وجود دارد و معرفی هم شده است، اما چرا فروش ندارد؟ این نشان می‌دهد که ایراد کار در جای دیگری است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)