میرنیوز

توبه‌ای منقول از پیامبر اکرم(ص) ویژه ماه ذی القعده/فضیلت روزه ماه‌های حرام چیست؟

توبه‌ای منقول از پیامبر اکرم(ص) ویژه ماه ذی القعده/فضیلت روزه ماه‌های حرام چیست؟ 2021-06-12T08:51:32+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، امروز اول ماه ذی‌القعده می‌باشد. آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب شریف المراقبات در خصوص اعمال ماه ذی‌القعده به نقل از روایات مواردی را در خصوص اعمال این ماه با فضیلت سفارش کرده است که در ادامه می‌خوانید:

احترام این ماه

این ماه اولین ماه از ماه‌های حرام است که جنگ با کفار در آن ماه‌ها حرام می‌باشد. و انسان از این مطلب حکم جنگیدن و مخالفت با خدا را می‌فهمد.

بنابراین، ای نفس! بکوش در این ماه‌ها دل و بدنت را بیشتر از سایر ماه‌ها حفظ نموده، کاری بر خلاف احکام الهی انجام نداده و حتی از بلایا و مصیبت‌هایی که ناشی از قضای اوست راضی باشی.

چون این، ماه حرامی است که احترام آن، بخاطر این که خدای متعال جنگیدن با کفار را در آن ممنوع نموده، بیش از سایر ماه هاست. بنابراین باید با طاعت از خدا و بالا بردن رضایت خود از او احترام این ماه را حفظ نمایی.

زیرا خداوند بسیار شکرگزار بوده و با رضایت خود از تو، از رضایت تو از او، تشکر می‌نماید. و اگر از شرافت رضایت او اطلاع داشتی، در راه به دست آوردن آن از بذل جان هم دریغ نمی‌کردی.

توبه‌ای منقول از پیامبر اکرم (ص) و فضیلت توبه و استغفار

برای به دست آوردن طاعت خدا در این ماه قبل از هر چیزی از تمام مسائلی که قبلاً گرفتار آن بودی توبه کن؛ توبه‌ای صادقانه. از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده است که در روز یکشنبه ماه ذی‌القعده فرمود: مردم! کدامیک از شما می‌خواهید توبه کنید؟

راوی می‌گوید: گفتیم: رسول خدا! همه ما می‌خواهیم توبه کنیم.

حضرت فرمودند: غسل کرده، وضو گرفته و چهار رکعت نماز بجا آورید.

در هر رکعت یک بار ((فاتحه الکتاب))، سه بار ((قل هو الله احد)) و یک بار ((معوذتین)) (قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق) بخوانید.

آنگاه هفتاد بار استغفار نموده و در پایان ((لا حول و لا قوه الا بالله)) بگویید.

سپس بگویید: یا عزیز! یا غفار! اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤ منین و المؤ منات فانه لا یغفر الذنوب الا اءنت

(ای عزیز! ای بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤ من را ببخش که جز تو کسی گناهان را نمی نمی‌بخشد)

آنگاه فرمود: بنده‌ای از امت من چنین عملی را انجام نمی‌دهد، مگر این که از آسمان به او ندا می‌رسد: بنده خدا! عمل را از نو شروع کن که توبه تو قبول، و گناهانت بخشیده شد.

فرشته دیگر از زیر عرش ندا می‌کند: ای بنده! مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت.

منادی دیگری صدا می‌زند: در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی می‌نمایند.

فرشته دیگری ندا می‌کند: ای بنده! با ایمان از دنیا می‌روی. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانی خواهد شد.

منادی دیگری صدا می‌زند: پدر و مادر تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوش رزق خواهی بود. جبرئیل ندا می‌کند: من با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهم که با تو خوش رفتار بوده، بخاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و بنرمی روح را از بدنت خارج نماید. گفتیم: رسول خدا! اگر کسی در زمان دیگری چنین بگوید چطور؟ فرمودند: چیزهایی را که گفتم برای او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت.

امام باقر (علیه السلام) فرمودند: خداوند از توبه بنده خود بیش از شخصی که در شب دراز و بسیار تاریک مرکب سواری و آذوقه خود را گم کرده و سپس پیدا کند، خوشحال می‌شود.

و نیز از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت شده است که: به شخصی که در حضور حضرت گفت: استغفرالله، فرمودند: مادرت به عزایت بنشیند. می‌دانی استغفار چیست؟

استغفار درجه بلند مرتبگان بوده و شش شرط دارد:

اول – پشیمانی از گذشته.

دوم – تصمیم بگیری که هیچگاه آن را انجام ندهی.

سوم – این که حقوق تمام مخلوقات را ادا کرده تا جایی که خداوند را سبک بار دیدار نمایی.

چهارم – تمام واجباتی را که ضایع کرده ای جبران نمایی.

پنجم – گوشتی را که از مال حرام روییده با اندوه ذوب کرده تا پوست به استخوان بچسبد و گوشت جدیدی به وجود آید.

ششم – رنج فرمان‌برداری را به جسم بچشانی، همانگونه که شیرینی گناه را به آن چشانیده‌ای. و در این هنگام بگو: استغفرالله)).
شرح حقیقت توبه و چیزهایی را که باید از آن توبه کرد در جای خود آمده، و اینجا همین مقدار بیان کافی است.

روزه ماه‌های حرام

درباره خصوصیات ماه‌های حرام از شیخ مفید «علیه الرحمه» روایت شده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

((کسی که سه روز از ماه حرام، پنجشنبه، جمعه، و شنبه را روزه بگیرد خداوند عبادت یک سال را برای او می‌نویسد)).

و در روایت دیگری آمده است که: ((عبادت نهصد سال که روزهای آن را با روزه و شب‌هایش را در عبادت گذرانده است)) برای او نوشته می‌شود.

این روایت با روایتی که درباره روزه سه روز در هر ماه، دو پنجشنبه و یک چهارشنبه وارد شده، منافاتی ندارد. و اگر دو پنجشنبه و یک چهارشنبه و جمعه را روزه بگیرد، بعید نیست که برای عمل به هر دو روایت کافی باشد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه دو هفته تعطیل شد

مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه دو هفته تعطیل شد
2021-07-24T23:33:23+04:30
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای از آغاز تعصیلات دوهفته‌ای این نهاد حوزوی خبر داد.

اشرفی: متولیان تئاتر در "روزهای سخت هنرمندان" کنار کشیده‌اند

 اشرفی: متولیان تئاتر در "روزهای سخت هنرمندان" کنار کشیده‌اند
2021-07-24T17:00:09+04:30
کارگردان نمایش "خاطرات خانه‌ای که…" معتقد است که خانه تئاتر به‌عنوان مؤسسه‌ای که ادعای حمایت صنفی از تئاتر را دارد اقدام مثبتی در حمایت از تئاتری‌...

حسینیه‌ای در قم که "سفره طعام اهل‌بیت(ع)" هر روز در آن پهن است+عکس

 حسینیه‌ای در قم که "سفره طعام اهل‌بیت(ع)" هر روز در آن پهن است+عکس
2021-07-24T15:40:06+04:30
از ویژگی‌های حسینیه "کربلاء المقدسه" اطعام همه‌روزه بالغ بر ۵۰۰ نفر بر سر سفره اباعبدالله است؛ سنتی که در طول ۳۰ سال گذشته حتی در سخت‌ترین شرایط ا...

اشرفی: متولیان تئاتر در روزهای بد هنرمندان این عرصه خودش را کنار کشیده است

 اشرفی: متولیان تئاتر در روزهای بد هنرمندان این عرصه خودش را کنار کشیده است
2021-07-24T15:26:47+04:30
کارگردان نمایش "خاطرات خانه‌ای که…" معتقد است که خانه تئاتر به‌عنوان مؤسسه‌ای که ادعای حمایت صنفی از تئاتر را دارد اقدام مثبتی در حمایت از تئاتری‌...

رقابت بازیگران در جشنواره تابستانه تلویزیون/ شهاب حسینی با "نبات"؛ پرویز پرستویی با "لیلی با من است"

 رقابت بازیگران در جشنواره تابستانه تلویزیون/ شهاب حسینی با "نبات"؛ پرویز پرستویی با "لیلی با من است"
2021-07-24T15:26:47+04:30
جشنواره سینمایی تلویزیون ویژه تابستان به هفته ششم رسید؛ ۲۹ عنوان فیلم در شبکه‌های یک، دو، سه، پنج، امید و کودک روی آنتن می‌رود.

بسکتبالیست مشهور آمریکایی انیمیشن می‌سازد

 بسکتبالیست مشهور آمریکایی انیمیشن می‌سازد
2021-07-24T15:26:47+04:30
یک بازیکن قدیمی بسکتبال نویسنده و تهیه‌کننده یک انیمیشن کوتاه شد.

مسابقه‌ای جدید در راه شبکه پنج

 مسابقه‌ای جدید در راه شبکه پنج
2021-07-24T15:26:47+04:30
مسابقه بزرگ کهکشان یکی از برنامه‌های شاخص نیمه دوم سال ۱۴۰۰ خواهد بود که از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود.

غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پیامبر

 غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پیامبر
2021-07-24T15:26:47+04:30
خلیفه‌ای که امارت آسمانی نداشته باشد و هادی الهی نباشد، هیچ‌گاه نمی‌تواند در مسند خلافت پیامبر بنشیند.

یادی از آهنگی که موسیقی پاپ را تکان داد / ترانه‌ای با صدای خشایار اعتمادی و به روایت موسیقی گفتار

 یادی از آهنگی که موسیقی پاپ را تکان داد / ترانه‌ای با صدای خشایار اعتمادی و به روایت موسیقی گفتار
2021-07-24T15:26:47+04:30
«من و تو درخت و بارون» ترانه‌ای است که اواسط دهه هفتاد با صدای خشایار اعتمادی منتشر و موجب تحولی بزرگ در موسیقی پاپ ایران شد.

در آینده نزدیک، شبکه قرآن و معارف سیما HD می‌شود

در آینده نزدیک، شبکه قرآن و معارف سیما HD می‌شود
2021-07-24T14:13:24+04:30
معاون توسعه و فناوری رسانه ملی طی بازدید از بخش‌های مختلف تولید ، فنی و آرشیو شبکه قرآن و معارف سیما از فرایند HD سازی این شبکه در آینده نزدیک خبر داد.

غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پبامبر

 غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پبامبر
2021-07-24T14:20:06+04:30
خلیفه‌ای که امارت آسمانی نداشته باشد و هادی الهی نباشد، هیچ گاه نمی‌تواند در مسند خلافت پیامبر بنشیند.

حضور سوپرمن سیاه‌پوست در یک سریال

 حضور سوپرمن سیاه‌پوست در یک سریال
2021-07-24T13:40:17+04:30
«مایکل بی جوردن» بازیگر سیاه‌پوست آمریکایی، مینی‌سریالی درباره شخصیت سیاه‌پوست سوپرمن در شبکه HBO MAX‌ می‌سازد.

وضعیت موسیقی پاپ نه خوب است نه بد / کنسرت‌ها برای سود بیشتر خوانندگان رونق گرفت

 وضعیت موسیقی پاپ نه خوب است نه بد / کنسرت‌ها برای سود بیشتر خوانندگان رونق گرفت
2021-07-24T13:13:32+04:30
رضا خسروی معتقد است که خوانندگان موسیقی پاپ برای رسیدن به پول بیشتر، بازار موسیقی را از تک آهنگ‌ها و آلبوم‌ها به سمت کنسرت بردند.

اشرفی: خانه تئاتر در روزهای بد هنرمندان این عرصه خودش را کنار کشیده است

 اشرفی: خانه تئاتر در روزهای بد هنرمندان این عرصه خودش را کنار کشیده است
2021-07-24T13:13:32+04:30
کارگردان نمایش "خاطرات خانه‌ای که…" معتقد است که خانه تئاتر به‌عنوان مؤسسه‌ای که ادعای حمایت صنفی از تئاتر را دارد اقدام مثبتی در حمایت از تئاتری‌...

جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) استمراری نورانی و متعالی خواهد داشت

 جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) استمراری نورانی و متعالی خواهد داشت
2021-07-24T13:13:32+04:30
عضو هیات داوران نخستین جشنواره‌ رسانه‌ای امام رضا(ع)، بر ضرورت رسانه‌ای کردن ظرفیت‌های نهفته در حرم مطهر رضوی به عنوان قطب فرهنگی ایران و جهان اسلام تأکید ک...

غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پبامیر

 غدیریه | ماهیت اصلی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین چه بود؟ / سه ویژگی خلیفۀ پبامیر
2021-07-24T13:13:32+04:30
خلیفه‌ای که امارت آسمانی نداشته باشد و هادی الهی نباشد، هیچ گاه نمی‌تواند در مسند خلافت پیامبر بنشیند.

فراخوان جشنواره نقالان غدیر ویژه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

فراخوان جشنواره نقالان غدیر ویژه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی
2021-07-24T12:13:24+04:30
در آستانه عید ولایت، فراخوان جشنواره «نقالان غدیر» ویژه کودکان و نوجوانان با محوریت واقعه غدیر خم همراه با آموزش نقالی در فضای مجازی برگزار می‌شود.

تفسیر آیات و روایات قرآن کریم در برنامه «در مکتب وحی»

تفسیر آیات و روایات قرآن کریم در برنامه «در مکتب وحی»
2021-07-24T12:00:04+04:30
برنامه «در مکتب وحی» با محوریت تفسیر آیات و روایات قرآن کریم به تفسیر مفسران عالی قدر قرآن کریم روزهای شنبه تا چهارشنبه از رادیو قرآن پخش می شود.

دوره تابستانی آموزش قرآن در لبنان با حضور ۱۲۰۰ دانش‌آموز آغاز شد

دوره تابستانی آموزش قرآن در لبنان با حضور ۱۲۰۰ دانش‌آموز آغاز شد
2021-07-24T12:00:03+04:30
آستان مقدس امام حسین(ع) شعبه لبنان دوره آموزش قرآن کریم به دانش آموزان را همزمان با تعطیلات تابستانی آغاز کرد.

آغاز مسابقه فرهنگی ویژه بانوان با عنوان «بین صفا و مروة»

آغاز مسابقه فرهنگی ویژه بانوان با عنوان «بین صفا و مروة»
2021-07-24T12:00:03+04:30
آستان مقدس عباسی (ع) از آغاز مسابقه فرهنگی ویژه بانوان با عنوان«بین صفا و مروة» همزمان با عید قربان خبر داد.

تبلیغ دین و مهدویت در خطبه غدیریه تبیین می‌شود

تبلیغ دین و مهدویت در خطبه غدیریه تبیین می‌شود
2021-07-24T11:46:44+04:30
برنامه «بر بال سخن» در رادیو معارف با سخنرانی حجت الاسلام عالی به تبیین تبلیغ دین و مهدویت در خطبه غدیر می پردازد.

ریشه‌های ناهنجاری‌های اجتماعی و فردی در رادیو معارف بررسی می‌شود

ریشه‌های ناهنجاری‌های اجتماعی و فردی در رادیو معارف بررسی می‌شود
2021-07-24T11:46:44+04:30
رادیو معارف در برنامه "نقد و نظر" به تبیین ریشه ها و آسیب های اخلاقی در جامعه به ویژه نهاد خانواده می پردازد.

استفتاء از آیت‌‌الله خامنه‌ای/ آیا فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی اشکال دارد؟

 استفتاء از آیت‌‌الله خامنه‌ای/ آیا فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی اشکال دارد؟
2021-07-24T10:40:15+04:30
پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی درباره احکام معاملات، وام، صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی و غسل منتشر شد.

موسیقی "پاپ وطنی" با زیاده‌روی و ابتذال از بین رفت

 موسیقی "پاپ وطنی" با زیاده‌روی و ابتذال از بین رفت
2021-07-24T10:40:15+04:30
رضا مهدوی معتقد است در برخی آثاری که آهنگسازان و خوانندگان به سمت زیاده‌روی و ابتذال می‌روند، موجب لطمه به موسیقی پاپ می‌شود و در حالی که به موسیقی پاپ وطنی...

جشن بزرگ دهه امامت و ولایت برگزار می‌شود

جشن بزرگ دهه امامت و ولایت برگزار می‌شود
2021-07-24T09:53:25+04:30
همزمان با فرا رسیدن عید سعید غدیر خم «جشن بزرگ دهه امامت و ولایت» به همت هیات رزمندگان اسلام از روز یکشنبه ۳ مردادماه به مدت ۵ روز برگزار می‌شود.

فصلنامه علمی-تخصصی ره توشه ماه محرم ۱۴۰۰ منتشر شد

فصلنامه علمی-تخصصی ره توشه ماه محرم ۱۴۰۰ منتشر شد
2021-07-24T08:33:25+04:30
به همت گروه تولید محتوا معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ فصلنامه علمی-تخصصی ره توشه ماه محرم ۱۴۰۰ منتشر شد.

روایت معصومه آباد از نظر "سردار سلیمانی" درباره کتاب "من زنده‌ام"/ از "زندان الرشید" تا دانشگاه شهید بهشتی/ ۲۳۷۰ نوزاد به دنیا آوردم!

 روایت معصومه آباد از نظر "سردار سلیمانی" درباره کتاب "من زنده‌ام"/ از "زندان الرشید" تا دانشگاه شهید بهشتی/ ۲۳۷۰ نوزاد به دنیا آوردم!
2021-07-23T22:26:47+04:30
سردار سلیمانی کتاب را در ایامی که در جبهه‌های سنجار و ارتفاعات نینوا بودند، خوانده بودند؛ نوشته بود در همه چهار قفسی که رفته بودید، رفتم و برای شما یادداشت ...

نمازجمعه عامل اتصال دین و نظام اجتماعی مردم است

نمازجمعه عامل اتصال دین و نظام اجتماعی مردم است
2021-07-23T15:53:26+04:30
مشهد ـ امام جمعه مشهد گفت: مردم ما پای این نظام و دینشان ایستاده اند و نمازجمعه نیز وسیله‌ای است که نظام را به دین مردم وصل می‌کند.

غدیر سند حقانیت اسلام و تشیع است/ دولت در مورد تسهیلات ازدواج گزارش دهد

غدیر سند حقانیت اسلام و تشیع است/ دولت در مورد تسهیلات ازدواج گزارش دهد
2021-07-23T15:53:26+04:30
یزدـ امام جمعه بخش مرکزی یزد، غدیر را سند حقانیت اسلام و تشیع دانست و گفت: بر همه ما واجب است که حقیقت و جایگاه این واقعه عظیم را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

دشمن می‌خواهد مردم را در مقابل هم و نظام قرار دهد/ اجازه سوء استفاده ضد انقلاب را ندهیم

دشمن می‌خواهد مردم را در مقابل هم و نظام قرار دهد/ اجازه سوء استفاده ضد انقلاب را ندهیم
2021-07-23T15:53:25+04:30
خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه دشمن می‌خواهد مردم را در مقابل هم و نظام قرار دهد گفت: طرح درخواست‌های مردمی به گونه‌ای باشد که ضد انق...
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)