میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نادر ابراهیمی از چهرههای داستاننویسی معاصر است که آثارش به دلایل مختلف، توانسته نظر مخاطبان از قشرها و سلیقههای متفاوت را به سمت خود جلب کند. ابراهیمی خود را محدود به داستاننویسی نکرد و شاید همین موضوع، کار او را نسبت به بسیاری از همقطارانش متمایز و متفاوت کرد. نگاه او به جامعه و برداشت او از زندگی انسانهای همعصر و بازتاب هنرمندانه آن در داستان، شاید نتیجه و حاصل سالهای فعالیتش در زمینه مستندسازی و فیلمسازی باشد؛ امری که میتوان آن را به صورت روشنتری در مجموعه «آتش بدون دود» دید.
حاصل گشوده شدن باب ادبیات جهان به روی جامعه ادبی ایران، ایجاد سبکها و روشهای جدید در ادبیات داستانی بود. در این میان، آشنایی با نویسندگان بزرگی چون همینگوی، سارتر، کامو و دیگران، کمکم نویسندگان جوان را به این فکر تغییر در فرم داستاننویسی انداخت و این آغازی بود برای خلق و نگارش داستانهایی با فرمی نو که متأثر از فرم و ساختار داستانهای کوتاه غربی به ویژه ادبیات داستانی آمریکا بود. این تغییر رویکرد را در میان آثار برخی از نویسندگان آن دوره از جمله نادر ابراهیمی میتوان دید. اما هنر ابراهیمی این بود که در همین حد و اندازه متوقف نشد.
«خلاقیت ادبی» پرتکرارترین موضوعی است که در کارهای ابراهیمی به چشم میخورد. او نویسندهای نبود که خود را در فرم محدود کند، توجه به جامعه پیرامونی و الهام گرفتن از زندگی مردم رنجدیده و بیان آنها با استفاده از روشهای خلاقی چون نمادپردازی، آن هم در دوره اختناق سیاسی، سبب شد تا ابراهیمی به عنوان نویسندهای متمایز تا به امروز مطرح باشد.
در کنار محتوا، باید از زبان نویسنده به عنوان دیگر مزایای آثار او یاد کرد. نثر ابراهیمی نقطه قوت دیگر کارهای او به شمار میآید. انتخاب زبان ادبی و نثر شاعرانه در داستانها و کارهای غیر داستانی، او را به عنوان یکی از داستاننویسان صاحب سبک معاصر معرفی کرده است. زبانی که در «آتش بدون دود»، «مردی در تبعید ابدی» و اوج آن در «چهل نامه کوتاه به همسرم» و «یک عاشقانه آرام» میتوان دید.
ابراهیمی نویسندهای نبود که هر روز پشت میزش بنشیند و بیتفاوت به دنیای اطرافش، خیال را به پرواز درآورد و حاصلش را منتشر کند. او نویسندهای زمانسنج و همراه با جامعهاش بود؛ موضوعی که کمتر میتوان مصداقی از آن را در داستاننویسی امروز ایران مشاهده و احساس کرد. او خود را در فضای یک اتاق محدود نکرد، از جامعه دور نبود و سوژههای داستانهایش را از دل همین مردم انتخاب میکرد. موضوعی که مصداق بارز آن را میتوان در مجموعه سهگانه «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما میآمد» دید.
این کتاب که به زندگی امام خمینی(ره) میپردازد، از جمله آثار داستانی موفقی است که در سالهای پس از انقلاب منتشر شده و شاید کمتر اثری را بتوان یافت که همردیف آن دغدغه معرفی قهرمان مردم ایران را داشته باشد. اما جالب اینجاست که ابراهیمی کار نگارش این اثر را پیش از انقلاب آغاز کرده بود. او خود در گفتگویی که در مؤسسه تنظیم نشر و آثار امام(ره) منتشر شده، درباره این کتاب و دشواری نوشتن درباره امام(ره) میگوید: در سال 57 نوشتن کتاب کوچکی را درباره امام(ره) آغاز کردم به نام «دیدار با مردی که از فراسوی باور ما میآید» و هنوز تمام نکرده بودم که انقلاب به پیروزی رسید و کار را رها کردم.
ابراهیمی در ادامه به تشویقها برای نگارش این کتاب اشاره و اضافه میکند: به هر حال امام(ره) را دوست داشتم و باور داشتم و هنوز هم دارم و در تاریخ ایران هیچ کسی را نمیشناسم که همتا و همپای امام(ره) باشد... درباره ویژگی عمده این اثر باید بگویم که دروغ چرا؟ تا تمام نشود چیزی نمیتوانم بگویم. فقط این را همه جا گفتهام که کار بینهایت دشواری است. روی مو راه رفتن است. کمرشکن میکند. ...
فرزانه منصوری، همسر زندهیاد ابراهیمی، در مراسمی به مناسبت بیست و پنجمین سالروز رحلت امام(ره)، درباره دغدغه همسرش برای نگارش کتابی درباره امام(ره) گفته است: ابراهیمی از خرداد 1342 تا بهمن 1357 آنچه را که راجع به امام(ره) مینوشتند، پیگیری میکرد. حرکتهایی را که انجام میدادند، پیگیری میکرد و کم و بیش با زندگی ایشان آشنا بود. در سالهای مبارزات اعلامیهها را مینوشت؛ بدون اینکه امام(ره) را دیده باشد. پس از اینکه امام(ره) وارد تهران شدند، نادر ابراهیمی ایشان را ندیده بود و هرگز هم حضوری ایشان را ملاقات نکرد. اما پژوهشهایش را ادامه میداد. در خاطرم هست که سالهای اول انقلاب همسرم من را موظف کرده بود آنچه را که در روزنامهها و مجلهها درباره مبارزات مردم و کارهای حضرت امام(ره) خارج از کشور انجام میدادند، از روزنامهها جدا کنم و در اختیارش بگذارم. او اینها را میخواند و جمعآوری میکرد؛ برای اینکه این مرد را بهتر بشناسد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیوست عدالت از منظر جامعهشناختی مورد بررسی قرار میگیرد
ششمین همایش «کنکاشهای مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار میشود
۱۵۰ گواهینامه آزمونهای حفظ مهد قرآن در آبانماه صادر شد
«چلچراغ آیهها در جماران» برگزار می شود
پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار میشود
شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
حرم امام علی (ع) در نجف اشرف را از راه دور زیارت کنید
نماهنگ حماسی «منتصرون» محمدحسین حدادیان منتشر شد
کارگاه تخصصی ضبط تواشیح استودیویی برگزار شد
دوره آموزشی تطبیق آموزههای قرآنی در زندگی برگزار می شود
باقرزاده: ۵۸ هزار رقبه وقفی در هشت ماهه اول امسال سنددار شدند
قنبریان:فاطمیه نماد کنش فعالانه زن مجاهد اسلام در دوران کندی شمشیرهاست
قصه سرباز لشکر عمر بن سعد که پس از عاشورا هیچگاه سیراب نشد
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟