میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، آزمون مرحله دوم شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم صبح امروز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ بهصورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد. این آزمون در حوزه تهران و شمیرانات با حضور ۹۲۴ شرکتکننده در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
محمد رمضانی فرد «مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم و مدیر دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی» در مورد این آزمون اظهار داشت: بحث اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم مصوبه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در آبان سال ۸۴ مورد تصویب قرار گرفت و اجرای آن به سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن کریم واگذار شد.
وی خبر داد: این آزمون بالاترین و معتبرترین آزمون در کشور برای حافظان قرآن کریم محسوب میشود.
مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به تعداد ثبتنام کنندگان در این آزمون افزود: امسال ۸۰۹۶ نفر در این آزمون ثبتنام کردند که ۲۲۶۷ نفر در رشته ۱۰ جز قرآن، ۱۰۹۵ در رشته ۲۰ جز قرآن و ۴۷۳۴ نفر هم در رشته حفظ کل قرآن کریم شرکت کردند.
به گفته وی ۵۴۲۱ خانم و ۲۶۷۵ آقا در این آزمون شرکتکردند.
محمد رمضانی فرد اضافه کرد: تعداد سوالات در رشته ۱۰ جز ،۵۰ سوال، در رشته ۲۰ جز ،۱۰۰ سوال و در رشته حفظ کل قرآن کریم ۱۵۰ سوال است که از هر جز یک سوال حُسن حفظ و چهار سوال ترجمه در نظر گرفتهشد.
وی بابیان اینکه ترجمهای که در این آزمون استفاده میشود، ترجمه رایج است تصریح کرد: به این دلیل منبع خاصی انتخابنشده تا همه حُفاظ بتوانند بهراحتی به ترجمه دسترسی داشته باشند.
مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم گفت: تلاش میکنیم تا پایان تیر ۱۴۰۰ نتایج آزمون مرحله اول را اعلام کنیم این در حالی است که قبولشدگان آزمون مرحله اول اگر میخواهند حائز مدرک معتبر بشوند باید در آزمون مرحله دوم که شهریور امسال برگزار میشود، شرکت کنند.
محمد رمضانی فرد افزود: به قبولشدگان حافظان ۱۰ جز قرآن، مدرک همطراز دیپلم با عنوان مدرک درجه ۵، به حافظان ۲۰ جز قرآن، مدرک درجه ۴ و همطراز فوقدیپلم و به حافظان کل قرآن، مدرک درجه ۳ و همطراز لیسانس اعطا خواهد شد.
به گفته وی، بیشترین شرکتکنندگان به ترتیب متعلق به استان «تهران، اصفهان، خراسان رضوی، قم و خوزستان» است.
مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به تعداد شرکتکنندگان در استان تهران اظهار داشت: ۱۲۶۱ نفر در استان تهران ثبتنام کردند که از این تعداد، ۹۲۰ نفر شامل خواهران و ۳۴۱ نفر شامل برادران هستند. این در حالی است که استان تهران شامل حوزههای «ری، دماوند، شمیرانات، شهریار و بهارستان» خواهد بود که بیشترین تعداد شرکتکنندگان مربوط به حوزه تهران و شمیرانات با ۹۲۴ نفر است.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تعداد شرکتکنندگان در ۱۰ جز قرآن در حوزه تهران و شمیرانات ۲۱۰، در ۲۰ جز قرآن ۱۲۳ نفر و در کل قرآن، ۵۹۸ نفر خواهند بود.
منبع : خبرگزاری مهر
پیوست عدالت از منظر جامعهشناختی مورد بررسی قرار میگیرد
ششمین همایش «کنکاشهای مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار میشود
۱۵۰ گواهینامه آزمونهای حفظ مهد قرآن در آبانماه صادر شد
«چلچراغ آیهها در جماران» برگزار می شود
پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار میشود
شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
حرم امام علی (ع) در نجف اشرف را از راه دور زیارت کنید
نماهنگ حماسی «منتصرون» محمدحسین حدادیان منتشر شد
کارگاه تخصصی ضبط تواشیح استودیویی برگزار شد
دوره آموزشی تطبیق آموزههای قرآنی در زندگی برگزار می شود
باقرزاده: ۵۸ هزار رقبه وقفی در هشت ماهه اول امسال سنددار شدند
قنبریان:فاطمیه نماد کنش فعالانه زن مجاهد اسلام در دوران کندی شمشیرهاست
قصه سرباز لشکر عمر بن سعد که پس از عاشورا هیچگاه سیراب نشد
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟