میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تقریباً دو ماه و یک هفته از مدیریت "مهدی قرهشیخلو" در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه میگذرد. مرکزی که چند ماموریت اصلی دارد. دو حوزه اصلی آن، آموزش و فعالیتهای تبلیغی و ترویجی است. بحث موقوفات قرآنی نیز یکی دیگر از وظایف اصلی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف است که به گفته قرهشیخلو کمتر به آن توجه شده است. رئیس جدید مرکز امور قرآنی معتقد است تنوع فعالیتهای قرآنی در سازمان اوقاف و مرکز امور قرآنی بالاست امّا معمولاً فعالیتهای قرآنی اوقاف با مسابقات سراسری و بینالمللی قرآن شناخته میشود.
فرآیند اجرایی ستاد راهبری طرح ملی حفظ و مسابقات قرآن دو موضوع مهم برای مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه است که قرهشیخلو درباره آنها مطالبی را مطرح کرده است که مشروح آن را میخوانید.
طرح ملی حفظ، انتظارات را برآورده نکند تعطیل میشود
اردیبهشتماه سال جاری بود که در صدو یکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، مدیریت جدید «ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم» به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شد. با این تصمیم، فرایند راهبری فعالیتهای حفظ قرآنکریم در سطح کلان و تلاش در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تربیت 10 میلیون نفر حافظ قرآن کریم را سازمان اوقاف و امور خیریه برعهده گرفت.
قرهشیخلو در مورد آخرین وضعیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ گفت: ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآنکریم دو سال است که تشکیل شده و مسئولیت آن در سال اول با شورای توسعه فرهنگ قرآنی و در سال دوم به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شد. از حجتالاسلام سید مصطفی حسینی، رئیس پیشین مرکز امور قرآنی اوقاف که حافظ قرآن است و تجارب زیادی در طول این سالها بهدست آورده، درخواست کردیم دو موضوع حفظ قرآن و وقف قرآنی را پیگیری کند. ایشان نیز جلساتی را با اعضای ستاد برگزار کرده است امّا اگر عزم جدی در اجرا، طراحی و اختصاص بودجه و امکانات وجود نداشته باشد، اتفاقی نخواهد افتاد.
به گفته قرهشیخلو چنانچه طرح ملی حفظ نتواند انتظارات جامعه قرآنی را برآورده کند، بهتر است تعطیل شودو یا راهبری آن به سازمان دیگری واگذار شود. همه منتظرند حالا که ستاد تشکیل شده، بودجهای هم داده شود تا کار را انجام دهند. اگر قرار باشد اینگونه پیش برود که دیگر نیازی به ستاد راهبری نیست. اگر قرار باشد به همه بودجه بدهیم، خودمان همان را اجرا میکنیم. باید روشن شود که خود دستگاهها تمایلی به سرمایهگذاری دارند یا خیر، ظاهر قضیه این را نشان میدهد که دستگاهها انتظار دارند بودجهای از طریق ستاد جذب شود تا کار کنند، اگر اینگونه باشد هیج اتفاقی نخواهد افتاد. اگر تشخیص دهیم که این ستاد اثرگذاری خود را ندارد و تنها در حد یک اسم باقی میماند، به شورای توسعه نامه خواهیم نوشت که چنین ستادی را نخواهیم خواست و مسئولیت قبول نخواهیم کرد.
قرهشیخلو درباره بهبود وضعیت حفظ قرآن و تحقق منویات رهبر انقلاب در این زمینه معتقد است برای موضوع حفظ باید دو کار انجام دهیم، یکی فرهنگسازی است، یعنی باید تلاش کنیم فرهنگ حفظ قرآن در بین مردم باب شود و راه رسیدن به این فرهنگ، عادت کردن به قرآنخوانی است.
قرهشیخلو درباره راهدوم رسیدن به افقهای چشمانداز قرآنی در طرح ملی حفظ گفت: کار دوم بعد از فرهنگسازی، اجرای برنامه و طرحهای انگیزشی است. اگر کارهای زیرساختی انجام ندهیم هیچگاه حجم چند میلیونی شکل نخواهد گرفت. بنابراین باید طرحها، جدی مورد پردازش قرار گیرد وگرنه با این ستادهای غیر واقعی به جایی نخواهیم رسید مگر اینکه همه دستگاهها و نهادها عزم و اراده پیدا کنند. اگر ببینیم همه آمادگی دارند ما هم در ستاد ادامه خواهیم داد.
استانداردهای فنی برای مسابقات قرآن
قرهشیخلو همچنین درباره مسابقات قرآن در پاسخ به این سوال که چرا با گذشت 36 دوره، مسابقات به استانداردهای جهانی نرسیده است، گفت: اسنادی که نوشته شده است بیشتر به چهارچوبها و کلیات پرداخته است امّا استانداردسازیهای مدنظر ما بیشتر فنی است. بهعنوان مثال داور تجوید باید چه ویژگیهایی داشته باشد یا در استاندارد سالن باید مشخص شود که ظرفیت آن چقدر باشد، سیستم صوتی آن به چه صورت باشد و مسائلی از این دست. این استانداردسازی به معنای اجرا کردن صددرصد آنها بلافاصله بعد از تدوین آنها نیست، ما ابتدا طراحی میکنیم و در ادامه تلاش میکنیم تا در اجرا به استانداردها نزدیک شویم.
وی با تاکید بر اینکه باید توقع و انتظار ما از مسابقات مشخص شود، گفت: اگر اصل هدف ما برنامهسازی برای رسانه است باید یکمدل اجرا شود، اگر هدف خود مسابقات است مدل دیگری می طلبد و اگرهدف ایجاد انگیزه در مردم است مدل دیگری را میطلبد. باید روشن کنیم که مسابقات به دنبال چیست، برخی مواقع همه این خواستهها را از مسابقات داریم در صورتی که مدل اجرا اجازه این کار را نمیدهد. اگر اولویتها در مسابقات معلوم شود مدل اجرا نیز بر همان اساس تعیین میشود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه برخی مواقع سلایق نیز در نحوه اجرا دخیل است، گفت: گرفتاری ما در کشور همین سلایق است. گاهی ما سند هم نوشتهایم اما یک مدیر میآید و سند را نادیده میگیرد نباید اینگونه باشد باید دید فنی باشد و سلایق کنار گذاشته شود، بنابراین استانداردسازی باید هرچه زودتر صورت بگیرد تا به مدل اجرایی کلی برسیم. باید در استانداردسازیها این را نیز مد نظر قرار دهیم که با یک مسابقه نمیتوانیم تمام مشکلات کشور را برطرف کنیم.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟
برنامه سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه دوم فاطمیه
دجال کیست؟
همایش ملی فلسفه فرهنگ برگزار میشود
کتاب «چکیده مقالات همایش ملی فرهنگ شهرت» منتشر شد
ترجمه استانبولی کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام رونمایی می شود
استقبال از نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات قرآن کویت
تلاوت سوره مجادله توسط گروه مدیحهسرایی محمد رسولالله(ص)
بسیج نقش مهمی در اعتلای کشور دارد
امام جمعه دیر: حل مشکل گرانی ها در اولویت دولت باشد
حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است
برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با قدرت ادامه خواهد داشت
وتو پیشنویس آتشبس در غزه دفاع رسمی از نسل کشی است
مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند