میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، اسلام نه دین انزوا است تا جدا از جهان زندگی کردن و نه سلطهپذیر و نه سلطهگربودن. هم اصل انزوا را باطل میداند و هم سلطهگری را امضا نمیکند و هم سلطهپذیری را ننگ میداند، زیرا معیار این روابط را قسط و عدل تنظیم میکند. اگر بر اساس قسط و عدل، رابطه تدوین و تنظیم شد، انسان نه از قدرت خود سوءاستفاده میکند و نه اجازه میدهد مقتدری از قدرت او بد استفاده کند.
آیات قرآن گرچه رابطه با کافران را با احراز شرایطی مجاز دانسته، اما رابطه با مستکبران کافر را بهطور کلی نفی کرده است، چرا که هرچند کافر آموزههای الهی را نمیپذیرد، اما ممکن است به اصول انسانی پایبند باشد، اما مستکبر به دلیل خوی پستِ حیوانیاش علاوه بر اینکه با آموزههای وحی در ستیز است، اصول اولیۀ انسانی را زیر پا میگذارد و به راحتی از قول خود عقبگرد میکند.
خوی پست اسکتبار همواره عهدشکنی، اهانت و تحقیر طرف مقابل است، و به دلیل آنکه تنها منافع پلید خود را مدنظر قرار میدهد، همواره تلاش دارد خود را بر دیگری تحمیل کند؛ از این جهت خداوند در قرآن به هیچ وجه اجازۀ مسامحه با مستکبران را صادر نکرده بلکه دستور داده تا با آنان مقابله به مثل صورت گیرد.
اما خداوند در آیاتی چند از قرآن به افشای اهداف و نیات پنهان این دست از کافرانِ مستکبر میپردازد و علت دشمنیِ آنان را نه در امور ظاهری بلکه در سناریوهای شومی که در سر میپرورانند معرفی میکند. آیات 118 تا 120 آلعمران بدون نیاز به هیچ تفسیری به این مسئله اشاره دارد و میفرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ لا یَأْلُونَکُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» یعنی ای کسانی که ایمان آوردهاید، از غیر خودتان، [دوست و] همراز نگیرید. [آنان] از هیچ نابکاری در حق شما کوتاهی نمیکنند. آرزو دارند که در رنج بیفتید. دشمنی از لحن و سخنشان آشکار است؛ و آنچه سینههایشان نهان میدارد، بزرگتر است. در حقیقت، ما نشانهها[ی دشمنی آنان] را برای شما بیان کردیم، اگر تعقل کنید.
بر اساس این آیه، شگردهاى دشمن شامل فساد «لا یَأْلُونَکُمْ خَبالًا»، فشار «وَدُّوا ما عَنِتُّمْ» و نفاق «ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ» است، از این رو خداوند روابط صمیمى با دشمنِ توطئهگر را نشانه بىعقلى میداند.
در آیۀ بعد در ادامۀ بحث خود میفرماید «ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لا یُحِبُّونَکُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْکِتابِ کُلِّهِ وَ إِذا لَقُوکُمْ قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَیْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ یعنی هشیار باشید شما کسانی هستید که آنان را دوست دارید، و [حال آنکه] آنان شما را دوست ندارند و شما به همه کتابها[ی خدا] ایمان دارید؛ و چون با شما برخورد کنند، میگویند: «ایمان آوردیم.» و چون [با هم] خلوت کنند، از شدت خشم بر شما، سر انگشتان خود را میگزند. بگو: «به خشم خود بمیریدکه خداوند به راز درون سینهها داناست.»
نکتهای که در این آیه نهفته است، آن است که از امدادهاى الهى، افشاى روحیههاى دشمن براى مسلمانان است، تا اغفال نشوند وهوشیار باشند و اوج حماقت در اینجاست که به این هشدارهای خداوند اعتنا نشود. این آیه بیان میدارد دوستى و تعهد باید دو جانبه باشد وگرنه مایهى ذلّت و خودباختگى و احساس حقارت است، آنجا که فرمود «تُحِبُّونَهُمْ وَ لا یُحِبُّونَکُمْ» و اینکه گمان نکنید که محبّت شما، دشمنان کینهتوز را نسبت به شما مهربان مىکند؛ همچنان که برخورد خداوند با کافران و منافقان تند و سخت است و آنها را شایستۀ نابودی میداند، حداقل عکسالعمل مؤمنان اعلان نفرت و برائت از آنهاست.
همچنین در آیۀ بعد به لایهای دیگر از دشمنی آنها اشاره کرده، میفرماید «اگر به شما راحتی رسد آنان را بدحال میکند؛ و اگر به شما گزندی رسد به آن شاد میشوند؛ إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِها» و در مقام راهکار، دعوت به صبر کرده، میفرماید «وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما یَعْمَلُونَ مُحیطٌ؛ و اگر صبر کنید و تقوا پیشه کنید، نیرنگشان هیچ زیانی به شما نمیرساند؛ یقیناً خداوند به آنچه میکنند احاطه دارد.»
سعید شیری
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
نظام نامه ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی مسکن رونمایی میشود
احیای سنتهای ایرانی و اسلامی یکی از مهمترین محورهای حوزه فرهنگ است
شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) در منابع اسلامی بررسی میشود
برنامههای هفته بر آستان آفتاب با هدف ترویج اندیشه های حضرت امام تشریح شد
حسین سیب سرخی و شهاب مرادی داور برنامه حسینیه معلی در ماه شعبان شدند
جریان شناسی مواضع اهل سنت سوریه در مواجهه با حوادث اخیر بررسی می شود
حرم مطهر حضرت عباس (ع) آماده جشن میلاد حضرت زهرا (س) شد
«سیره حضرت زهرا(س)، الگوی سوم زنان، تعالی فردی و اجتماعی»، شعار محوری مراسم های بزرگداشت روز مادر است
جشن میلاد حضرت زهرا (س) هیئت کجا برویم؟
برگزاری ویژه برنامه میلاد حضرت زهرا (س) در حرم حضرت عبدالعظیم
قمی: این از زیبایی های مقاومت غزه است که وداع نیز با حماسه همراه است
نخستین همایش بین المللی «امت تمدن در قرآن» برگزار میشود
معاون قرآن و عترت ارشاد: اهل قرآن باید پیوند خود با مسجد را تقویت کنند
زنان جامعه پویا و معنوی سیره حضرت زهرا را سرلوحه زندگی خود دارند
بشر امروز در یک بیبرنامگی شکننده و وحشتناک گیر کرده است
دشمن درصدد تزلزل جایگاه مادر در جامعه است
ارتباط حوزه و دانشگاه در حفظ وحدت و همدلی اثرگذار است
امام جمعه گرگان: امروز خانواده در ایران دارای جایگاه بسیار بالایی است
دشمنان خواهان تنزل جایگاه قدسیه مادر هستند
الگوی مصرف انرژی توسط مردم اصلاح نشده است
مسئولان نسبت به مهار گرانی و تورم اهتمام داشته باشند
جوانان بومی و متخصص در مدیریت پارس جنوبی بهکارگیری شوند
امام جمعه آبیک: اسلام جایگاه ویژهای برای زن قائل است
روز مادر فرصت گفتمانسازی برای موضوع خانواده و جمعیت است
امام جمعه قرچک: جبهه مقاومت رو به رشد است
اشتغال جوانان استان بوشهر در عرصههای مختلف مورد توجه قرار گیرد
اماکن مذهبی در مصرف انرژی الگوی سایرین باشند
یکی از اهداف رژیم صهیونسیتی در حذف بشار اسد قطع ارتباط ایران با حزبالله بود
فرماندار جدید بهارستان در جهت رضایت مردم تلاش کند
هتک حرمت اعتاب مقدسه در سوریه خط قرمز جهان شیعه است