میرنیوز

حکمرانی آکادمیک حکمرانی دانش است، نه شعبه ای از حکمرانی سیاسی

حکمرانی آکادمیک حکمرانی دانش است، نه شعبه ای از حکمرانی سیاسی 2020-01-18T15:51:04+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «حکمرانی مطلوب نظام آموزش عالی» از سلسله‌ن شست‌های «سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی» با عنوان فرعی «گذار به نسل جدید حکمرانی» به همت پژوهشکده سیاست‌گذاری علم و فناوری شریف و با همکاری حامیان مختلف پنج‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه، با سخنرانی غلامرضا ذاکر صالحی، محمدمهدی طهرانچی، ابراهیم سوزنچی کاشانی، ابوالقاسم مهدوی، یعقوب انتظاری و محمدمهدی نایبی برگزار شد.

مهدوی: ضعف نظام آموزش ریشه در ضعف نظام اقتصادی کشور دارد

نخستین سخنران این جلسه، ابوالقاسم مهدوی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، بود که به «آسیب‌شناسی حکمرانی نظام آموزش عالی» پرداخت. مهدوی با تأثیر آموزش عالی بر توسعه اقتصادی آغاز و این پرسش را مطرح کرد که: «آیا آموزش عالی در ایران از کارکردهای لازم در جهت توسعه اقتصادی برخوردار است؟»

و مقدمه پاسخ به این سوال را، برشماری شاخص‌های عملکرد آموزش عالی قرار داد:

شاخص

رتبه ایران

جذب دانش

۱۲۲ در میان ۱۴۵ کشور (۲۰۱۷)

اشاعه دانش

۱۲۳ در میان ۱۴۵ کشور (۲۰۱۷)

مهارت فارغ‌التحصیلان

۱۲۶ در میان ۱۴۱ کشور (۲۰۱۸)

تفکر انتقادی در آموزش

۱۲۸ در میان ۱۴۱ کشور (۲۰۱۸)

قصد مهدوی این بود که با این شاخص‌ها، عملکرد ضعیف آموزش عالی را نتیجه بگیرد. به زعم وی علت این عملکرد ضعیف را می‌توان با دو رویکرد تحلیل کرد:

- رویکرد جزئی‌نگر که بر ضعف نظام آموزش عالی مبتنی است؛ و

- رویکرد کلی‌نگر که ریشه در ضعف نظام اقتصادی کشور دارد.

مهدوی در رویکرد جزئی‌نگر، به مشکلات نظام آموزش عالی در ایران پرداخت و گفت: مدرک‌گرایی، بیکاری فارغ‌التحصیلان، عدم تطابق رشته تحصیلی با شغل، عدم تناسب عرضه سرمایه انسانی با تقاضای بازار کار، مهاجرت به خارج از کشور، عزیمت برای تحصیل، عدم تناسب میان کیمیت و کیفیت آموزش و پرورش و مشکلات ساختاری از جمله مشکلات نظام آموزش عالی در ایران است.

وی افزود: در رویکرد کلی‌نگر، ضعف آموزش عالی را باید در ضعف نظام اقتصادی کشور جست‌وجو کرد که بهبود وضعیت آموزش عالی منوط به بهبود نظام اقتصادی کشور است.

طهرانچی: آموزش عالی، اقتصاد و معضل وارداتچی‌ها!

محمدمهدی طهرانچی، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، درباره «اصول بهینه حکمرانی نظام آموزش عالی» سخنرانی کرد.

وی گفت: اعداد، بیانگر مسئله نیستند و مسئله ما در حکمرانی آموزش عالی این است که ۸۰ سال پیش ساختاری را بدون پیش‌فرض‌ها و کارکردهای آن وارد کرده‌ایم و به ماهیت و روح حاکم بر آن بی‌توجه بوده‌ایم. «حکمرانی» شامل:

- چیستی (ساحت‌ها، لایه‌ها، مولفه‌ها، ابعاد، رابطه‌ها، کنشگران)؛

- مبانی (پارادایم، مکاتب، رویکرد، نظریه‌ها، روش‌شناسی، اهداف، گزاره‌ها)؛ و

- چگونگی (سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی‌ها، قالب‌ها، ابزار، فناوری‌ها، نظام‌ها، مدیریت‌ها، قوانین) است؛ که ما با این کپی کردن‌ها صرفاً به چگونگی‌ها وارد شده‌ایم. باید توجه کنیم که دستاوردها صرفاً در تکنولوژی نیست و آثار و پیامدهایی در حیطه‌های محیط‌زیست، سلامت، دفاع و امنیت، فرهنگ، اقتصاد و غیره دارد.

وی آموزش عالی در قرن ۲۰ را اثر متقابل «علم و فرهنگ (همراه با هم)» بر سه حوزه «اقتصادی»، «فناوری» و «اجتماعی» دانست و تصریح کرد: در قرن ۲۱ این سه حوزه در هم ادغام شده‌اند. در ایران اما هر سه حوزه با مشکلاتی مواجه است مثلاً:

- در حوزه اقتصادی با نفت و سلطه وارداتچی‌ها مواجیهم؛

- در حوزه اجتماعی رویکردی انفعالی پیشه کرده‌ایم؛ و

- تنها در حوزه فناوری است که به پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم.

ضمن اینکه از «علم و فرهنگ»، «فرهنگ» را وانهاده‌ایم و تنها «علم» را مورد توجه قرار داده‌ایم.

طهرانچی، از علل این آسیب ساختاری همچنین به اهمیت بحث‌های زبانی نیز اشاره کرد و توضیح داد: به طور مثال ترجمه Education به «آموزش»، یکی از اشتباهات زبانی ما در برخورد با واردات آموزش عالی بوده است. در حالی که این مفهوم، مفاهیمی چون «تربیت» و «پرورش» را نیز در خود دارد.

سوزنچی: نهادها حاضر به پرداخت هزینه اصلاحات ساختاری نیستند

سومین سخنران این مراسم ابراهیم سوزنچی کاشانی، معاون خط‌مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، بود که در موافقت با طهرانچی درباره وارد کردن ساختارها به جامعه صحبت کرد.

وی گفت: نیاز به اصلاح این ساختارهای موازی داریم و این اصلاحات هزینه‌هایی دارد که هیچ نهادی حاضر به پرداخت آن نیست. شاید بتوان بحث سوزنچی را اینطور صورت‌بندی کرد که در ساختار فعلی، همه متوجه موازی کاری‌ها و آسیب‌های ناشی از هرج‌ومرج ساختاری هستند اما حاضر به ایفای نقش در اصلاح این ساختار معیوب نیستند!

نایبی: درس‌هایی از حکمرانی آموزش عالی در روسیه

محمدمهدی نایبی، استاد تمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، «درس‌هایی از حکمرانی آموزش عالی در روسیه» را بازگو کرد. نایبی ابتدا به این پرداخت که «چرا روسیه؟» و پاسخ داد: «اتفاقات پس از فروپاشی شوروی و بهم ریختگی‌های ناشی از آن، می‌تواند در تحلیل و تصحیح اشتباهات ۲۰-۳۰ سال اخیر به ما کمک کند».

وی در ادامه به آمار کمی دانشگاه‌های روسیه اشاره کرد و گفت: روسیه در سال ۲۰۱۴ این کشور دارای ۲۲۶۸ دانشگاه بود که دچار ضعف عملکرد و کیفیت بودند و از این جهت، اعتبار آموزش عالی روسیه را زیر سوال برده بودند. همان سال، با عزمی ملی و طی چند سال به کاهش تعداد دانشگاه‌ها مبادرت کردند که تا ۲۰۱۸ به ۷۶۰ دانشگاه تقلیل پیدا کرد. این تقلیل، از طریق ادغام دانشگاه‌های ضعیف‌تر در دانشگاه‌های قوی‌تر محقق شد. کاهش تعداد دانشگاه‌ها، اعتبارسنجی مدارک دانشگاهی، طرح پنج-صد (طرحی با این عزم که میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، ۵ دانشگاه باید متعلق به روسیه باشد)، دانشگاه ملی، ایجاد رتبه‌بندی داخلی، افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان خارجی، آمیختگی شدید دانشگاه و صنعت و آموزش مجازی قوی از جمله کارهایی بود که درخصوص دانشگاه‌های روسیه انجام شد.

انتظاری: حکمرانی مطلوب آموزش عالی در اکوسیستم ملی دانش امکان‌پذیر است

یعقوب انتظاری به عنوان بعدی این مراسم به «حکمرانی خوب در اکوسیستم ملی دانش» پرداخت و حکمرانی در آموزش عالی یا حکمرانی دانش را زیرمولفه‌ای از حکمرانی در سطح کلان دانست.

انتظاری سخنانش را با یک نقد مضمونی شروع کرد و گفت: طبق اذعان این عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، در ایران ما عمدتاً ارزش‌های انقلابی را دنبال کرده‌ایم و کمتر به توسعه و حکمرانی در جهت توسعه توجه کرده‌ایم. و سوال اساسی را این طور مطرح کرد: «ما چطور باید حکمرانی کنیم که منجر به توسعه شود؟»

وی توسعه را پیامد اکوسیستم توسعه معرفی کرد و توضیح داد: اکوسیستم توسعه در بیان انتظاری به مجموعه‌ای مرکب از بازیگرانی اطلاق می‌شد که شامل اکوسیستم‌های خرد متعدد از جمله اکوسیستم دانش است.

دانشیار گروه اقتصاد مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در ادامه به سوال اما در این زیست‌بوم دانش چه بازیگرانی وجود دارند؟ پاسخ داد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عتف، معاونت علم و فناوری، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها، پارک‌ها، فرهنگستان‌ها، انجمن‌های علمی و… بازیگران این زیست‌بوم دانش هستند. این بازیگران که اجزا و عناصر زیست‌بوم دانش در ایران را شکل می‌دهند، دارای نارسایی‌هایی هستند؛ به طور مثال روابط شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عتف یا روابط معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با وزارت علوم یا روابط وزارت علوم و وزارت بهداشت و غیره بخوبی تعریف نشده است. به تشریح انتظاری، اصل دانشگاه در این اختلافات گم شده است.

پیشنهادات انتظاری برای گذر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب شامل چند محور ذیل بود:

- اصلاح نهادی (حذف، ادغام یا ایجاد ساختارهای لازم)؛

- استقلال دانشگاه‌ها؛

- افزایش رقابت بین دانشگاه‌ها؛

- افزایش مشارکت بین دانشگاه‌ها؛

- ارتقای حاکمیت قانون؛

- بهبود شفافیت فعالیت‌های دانشگاه‌ها؛ و

- بهبود پاسخگویی دانشگاه‌ها.

ذاکر صالحی: حکمرانی آموزش عالی و دولت پلتفرمی

آخرین سخنرانی این مراسم غلامرضا ذاکر صالحی (دبیر نشست) و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بود که درباره چشم‌انداز مطلوب حکمرانی در آموزش عالی سخنرانی کرد.

وی در ابتدا به تعریف مفهوم حکمرانی (governance) پرداخت و گفت:در لغت حکمرانی یعنی راندن یک وسیله؛ (سکانداری) و در تعریف سازمان ملل حکمرانی یعنی اتخاذ تصمیمات بهم پیوسته و اینکه این تصمیمات به منصه اجرا گذاشته شود.

ذاکر صالحی با توجه به این تعاریف و با تاکید بر وجه «اجرایی» حکمرانی در تعریف سازمان ملل، این پرسش‌ها را مطرح کرد که «آیا حکمرانی در ایران، چنین عمل می‌کند؟ آیا مصوبات و تصمیمات اجرایی هم می‌شوند؟»

این عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با بیان اینکه دولت از طریق سیاست‌گذاری به حکمرانی می‌پردازد، سیاست‌گذاری برای آموزش عالی را مصادف با محتوای حکمرانی در آموزش عالی دانست و سپس دو نوع حکمرانی آموزش عالی را از هم تفکیک کرد:

- حکمرانی داخلی؛ که خود-حکمرانی نهادی را شامل می‌شود؛ و

- حکمرانی خارجی؛ که در سطح ملی و بین المللی اجرای سیاست‌های آموزش عالی را در ارتباط و تعامل با سیستم‌های دیگر مدنظر دارد. این دو لایه حکمرانی باید با یکدیگر سازگار شوند.

ذاکر صالحی، سیر تطور حکمرانی در آموزش عالی را از «کنترل دولتی» به «نظارت دولتی» و بعد «دولت حامی و ارزیاب» و سپس «دولت پلتفرمی» و انواع جدید دیگر برشمرد و با تأکید بر این نکته سخنرانی خود را ادامه داد: ما نیاز داریم جایگاه خود را در این طیف مشخص کنیم و شکل و ماهیت حکمرانی مناسب خود را به عنوان دانشگاه ایرانی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: کار حکمرانی صرفاً حفاظت از ساخت دانشگاه نیست؛ بلکه ساخت‌آفرینی نیز در حیطه حکمرانی قرار دارد. هم چنین حفاظت از فلسفه و فرهنگ دانشگاه نیز از دیگر نقشها و کارکردهای حکمرانی آکادمیک است. حکمرانی آکادمیک حکمرانی دانش است. حکمرانی دانشمندان بر دانشمندان است. بنابراین شعبه‌ای از حکمرانی سیاسی نیست. بلکه جنس و ماهیت آن متفاوت است. به اعتقاد وی موضوعات زیر ضرورت تحول در حکمرانی دانشگاهی ایران را مضاعف کرده است:

-تغییرات و پویایی‌های جمعیت دانشجویی(student body)

-تغییرات در تکنولوژی و ظهور حکمرانی دیجیتال در دانشگاه‌ها

-افزایش بی سابقه مطالبه برای شفافیت و مشارکت

-افزایش سهامداران دانشگاه بویژه شهریه پردازان و خانواده‌ها (درایران ۸۶ درصد دانشجویان شهریه می‌دهند)

-نارکارآمدی هیأت امنا به عنوان الگوی قدیمی و پرچالش حکمرانی دانشگاهی

«سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی» در ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه در مرکز همایش‌های صداوسیما آغاز و انجام گرفت که نشست «حکمرانی مطلوب آموزش عالی در ایران» در سالن شیخ مفید این مرکز برگزار شد. این جلسه که با استقبال مدیران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و علاقمندان به مباحث آموزش عالی مواجه بود؛ با گفت‌وگوی حضار و سخنرانان به انجام رسید.

گزارش از فاطمه مرتضوی

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی 

چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی 
2024-11-24T16:13:57+03:30
کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل در ۲۰فصل با اشاره به فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی توسط استاد عزمی عبدالحمید گردآوری و با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلام...

دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد

دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
2024-11-24T16:00:38+03:30
دفتر آیت الله مدرسی در محکومیت جنایت تروریستی ایادی استکبار بیانیه ای صادر کرد.

دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین‌ تکلیف می‌شود

دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین‌ تکلیف می‌شود
2024-11-24T15:20:38+03:30
جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی هفته جاری به منظور بررسی دو پیش دستور و چهار دستور برگزار می‌شود و در یکی از مهم‌ترین دستورها محل استقرار دبیرخانه ستاد راهبری ط...

تشرف برندگان پویش‌های «فجر عاشقی» و «سفیر آیه‌ها» به مشهد مقدس

تشرف برندگان پویش‌های «فجر عاشقی» و «سفیر آیه‌ها» به مشهد مقدس
2024-11-24T15:07:20+03:30
 ۱۷۰ برنده سفر زیارتی به مشهد مقدس در پویش‌های قرآنی فجر عاشقی و سفیر آیه‌ها که در ایام اربعین حسینی برگزار شد از ۲۹ آبان تا ۲ آذر به سفر زیارتی مشهد مقدس مش...

نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود

نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
2024-11-24T15:07:19+03:30
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» به همت اندیشکده برهان در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود

مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
2024-11-24T15:07:19+03:30
نشست «روایت لبنان» به همت جمعی از مداحان، سخنرانان و فعالان هیئتی برگزار می‌شود.

نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار می‌شود

نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار می‌شود
2024-11-24T15:07:18+03:30
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» پنجشنبه هشتم آذرماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار می‌شود

نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار می‌شود
2024-11-24T15:07:18+03:30
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین‌ تکلیف می شود

دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین‌ تکلیف می شود
2024-11-24T15:07:17+03:30
جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی هفته جاری به منظور بررسی دو پیش دستور و چهار دستور برگزار می‌شود و در یکی از مهم‌ترین دستورها محل استقرار دبیرخانه ستاد راهبری ...

۴۰ مربی جلسات قرآن دانش‌آموزی مدرک مربی گری دریافت کردند

۴۰ مربی جلسات قرآن دانش‌آموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
2024-11-24T14:13:58+03:30
به همت قرارگاه جلسات خانگی قرآن نخستین دوره تربیت مربی دانش‌آموزی خراسان رضوی برگزار و ۴۰ مربی و معاون پرورشی مدارس این شهرستان با فراگیری آموزش‌های لازم مد...

سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند

سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
2024-11-24T12:13:57+03:30
سعیدی نژاد گفت:با تاکید بر اینکه نوجوانان باید رهپویان افتخارات و راویان افتخار و پیشرفت کشور باشند،گفت:نوجوان امروز ما با استعداد و توانمندی های خود باید ب...

سعیدی نژاد: مادران داستان‌های تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند

سعیدی نژاد: مادران داستان‌های تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
2024-11-24T11:20:38+03:30
سعیدی نژاد گفت:با تاکید بر اینکه نوجوانان باید رهپویان افتخارات و راویان افتخار و پیشرفت کشور باشند،گفت:نوجوان امروز ما با استعداد و توانمندی های خود باید ب...

کتابی که از شاخص‌های تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید

کتابی که از شاخص‌های تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
2024-11-24T11:07:17+03:30
کتاب «مبانی نظری و عملی طب ایرانی تا پایان قرن پنجم هجری» در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در...

جایزه سیاست‌گذاری، تقدیر از فعالیت‌های حل مسئله در کشور است

جایزه سیاست‌گذاری، تقدیر از فعالیت‌های حل مسئله در کشور است
2024-11-23T16:20:38+03:30
رئیس دبیرخانه دائمی جایزه ملی سیاستگذاری گفت: جایزه ملی سیاست‌گذاری ارزیابی و تقدیر از فعالیت‌های حل مسئله در کشور به روش اندیشکده‌ای است.

همایش تجلیل از مداحان حماسی‌خوان و شعرای حماسی‌سرا برگزار شد

همایش تجلیل از مداحان حماسی‌خوان و شعرای حماسی‌سرا برگزار شد
2024-11-23T15:40:41+03:30
اولین همایش «هیئت و حماسه» برای تجلیل از مداحان حماسی‌خوان و شعرای حماسی‌سرا هم‌زمان با گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدا و حماسه‌آفرینان عرصه مقاومت، ب...

دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
2024-11-23T15:27:20+03:30
شبکه رادیویی معارف در برنامه «پرسمان مهدوی»، پیرامون دشمن امام زمان عج به نام دجّال به پرسش ها پاسخ گفت.

چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟

چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟
2024-11-23T15:27:19+03:30
شبکه رادیویی معارف در برنامه «مبنا» دلیل پیروی از ائمه(ع) را تبیین کرد، که چرا ما باید از آنها تبعیت کنیم.

برنامه سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه دوم فاطمیه

برنامه سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه دوم فاطمیه
2024-11-23T15:00:37+03:30
حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان در ایام عزاداری فاطمیه دوم در سه مجلس منبر می‌رود.

دجال کیست؟

دجال کیست؟
2024-11-23T11:40:38+03:30
شبکه رادیویی معارف در برنامه «پرسمان مهدوی»، پیرامون دشمن امام زمان عج به نام دجّال به پرسش ها پاسخ گفت.

همایش ملی فلسفه فرهنگ برگزار می‌شود

همایش ملی فلسفه فرهنگ برگزار می‌شود
2024-11-23T11:13:58+03:30
همایش ملی فلسفه فرهنگ با برگزاری پنل های تخصصی روز سه شنبه ششم آذر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

کتاب «چکیده مقالات همایش ملی فرهنگ شهرت» منتشر شد

کتاب «چکیده مقالات همایش ملی فرهنگ شهرت» منتشر شد
2024-11-23T11:13:58+03:30
کتاب «مجموعه چکیده مقالات اولین همایش ملی فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه» منتشر شد.

ترجمه استانبولی کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام رونمایی می شود

ترجمه استانبولی کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام رونمایی می شود
2024-11-23T09:40:38+03:30
ترجمه استانبولی کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام از سوی مرکز فقهی ائمه‌ اطهار علیهم‌السلام با حضور علما، اساتید، محقّقان و پژوهشگران شنبه، سوم آذرماه ۱۴۰۳ ...

استقبال از نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات قرآن کویت

استقبال از نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات قرآن کویت
2024-11-23T09:40:38+03:30
در این دوره از مسابقات بین المللی کویت که از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه برگزار شد، حبیب صداقت حائز رتبه چهارم در رشته قرائت تحقیق و محمدحسین ملکی‌نژاد حائر رتبه پنجم ...

تلاوت سوره مجادله توسط گروه مدیحه‌سرایی محمد رسول‌الله(ص)

تلاوت سوره مجادله توسط گروه مدیحه‌سرایی محمد رسول‌الله(ص)
2024-11-23T09:40:38+03:30
اعضای گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) در راستای اعلام همبستگی با محمور مقاومت آیاتی از سوره مبارکه مجادله را تلاوت کردند.

بسیج نقش مهمی در اعتلای کشور دارد

بسیج نقش مهمی در اعتلای کشور دارد
2024-11-22T16:40:37+03:30
سقز- امام جمعه سقز گفت: بسیجیان با اخلاص و بدون هیچ چشم داشتی در راستای ایران اسلامی تلاش می‌کنند و در این مسیر نقش مهمی دارند.

امام جمعه دیر: حل مشکل گرانی ها در اولویت دولت باشد

امام جمعه دیر: حل مشکل گرانی ها در اولویت دولت باشد
2024-11-22T16:00:38+03:30
بوشهر- امام جمعه دیر گفت: دولت مسائلی مانند حل مشکلات خاموشی برق و گرانی ها که دغدغه مردم است را در اولویت برنامه خود قرار دهد.

حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است

حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است
2024-11-22T15:33:58+03:30
فهرج_امام جمعه شهرستان فهرج در استان کرمان گفت: حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است.

برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با قدرت ادامه خواهد داشت

برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با قدرت ادامه خواهد داشت
2024-11-22T15:33:58+03:30
لامرد - امام جمعه لامرد در استان فارس با اشاره به قطعنامه ناموجه شورای حکام انرژی اتمی در خصوص فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران گفت: این برنامه با حرکت جهادی و ...

وتو پیش‌نویس آتش‌بس در غزه دفاع رسمی از نسل کشی است

وتو پیش‌نویس آتش‌بس در غزه دفاع رسمی از نسل کشی است
2024-11-22T15:33:57+03:30
همدان ـ امام جمعه همدان گفت: وتو پیش‌نویس آتش‌بس در غزه معنایی جز حمایت آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی ندارد و دفاع رسمی از نسل کشی است.

مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند

مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند
2024-11-22T15:20:38+03:30
کرمانشاه-نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)