میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نشست «حکمرانی مطلوب نظام آموزش عالی» از سلسلهنشستهای «سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی» با عنوان فرعی «گذار به نسل جدید حکمرانی» به همت پژوهشکده سیاستگذاری علم وفناوری شریف و با همکاری حامیان مختلف پنجشنبه، ۲۶ دیماه، با سخنرانی غلامرضا ذاکرصالحی، محمدمهدی طهرانچی، ابراهیم سوزنچی کاشانی، ابوالقاسم مهدوی، یعقوب انتظاری و محمدمهدی نایبی برگزار شد.
مهدوی: ضعف نظام آموزش ریشه در ضعف نظام اقتصادی کشور دارد
نخستین سخنران این جلسه، ابوالقاسم مهدوی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، بود که به «آسیبشناسی حکمرانی نظام آموزش عالی» پرداخت. مهدوی با تاثیر آموزش عالی بر توسعه اقتصادی آغاز و این پرسش را مطرح کرد که: «آیا آموزش عالی در ایران از کارکردهای لازم در جهت توسعه اقتصادی برخوردار است؟»
و مقدمه پاسخ به این سوال را، برشماری شاخصهای عملکرد آموزش عالی قرار داد:
شاخص |
رتبه ایران |
جذب دانش |
۱۲۲ در میان ۱۴۵ کشور (۲۰۱۷) |
اشاعه دانش |
۱۲۳ در میان ۱۴۵ کشور (۲۰۱۷) |
مهارت فارغالتحصیلان |
۱۲۶ در میان ۱۴۱ کشور (۲۰۱۸) |
تفکر انتقادی در آموزش |
۱۲۸ در میان ۱۴۱ کشور (۲۰۱۸) |
قصد مهدوی این بود که با این شاخصها، عملکرد ضعیف آموزش عالی را نتیجه بگیرد. به زعم وی علت این عملکرد ضعیف را میتوان با دو رویکرد تحلیل کرد:
- رویکرد جزئینگر که بر ضعف نظام آموزش عالی مبتنی است؛ و
- رویکرد کلینگر که ریشه در ضعف نظام اقتصادی کشور دارد.
مهدوی در رویکرد جزئینگر، به مشکلات نظام آموزش عالی در ایران پرداخت و گفت: مدرکگرایی، بیکاری فارغالتحصیلان، عدم تطابق رشته تحصیلی با شغل، عدم تناسب عرضه سرمایه انسانی با تقاضای بازار کار، مهاجرت به خارج از کشور، عزیمت برای تحصیل، عدم تناسب میان کیمیت و کیفیت آموزش و پرورش و مشکلات ساختاری از جمله مشکلات نظام آموزش عالی در ایران است.
وی افزود: در رویکرد کلینگر، ضعف آموزش عالی را باید در ضعف نظام اقتصادی کشور جستوجو کرد که بهبود وضعیت آموزش عالی منوط به بهبود نظام اقتصادی کشور است.
طهرانچی: آموزش عالی، اقتصاد و معضل وارداتچیها!
محمدمهدی طهرانچی، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، درباره «اصول بهینه حکمرانی نظام آموزش عالی» سخنرانی کرد.
وی گفت: اعداد، بیانگر مسئله نیستند و مسئله ما در حکمرانی آموزش عالی این است که ۸۰ سال پیش ساختاری را بدون پیشفرضها و کارکردهای آن وارد کردهایم و به ماهیت و روح حاکم بر آن بیتوجه بودهایم. «حکمرانی» شامل:
- چیستی (ساحتها، لایهها، مولفهها، ابعاد، رابطهها، کنشگران)؛
- مبانی (پارادایم، مکاتب، رویکرد، نظریهها، روششناسی، اهداف، گزارهها)؛ و
- چگونگی (سیاستگذاری، برنامهریزیها، قالبها، ابزار، فناوریها، نظامها، مدیریتها، قوانین) است؛ که ما با این کپی کردنها صرفا به چگونگیها وارد شدهایم. باید توجه کنیم که دستاوردها صرفا در تکنولوژی نیست و آثار و پیامدهایی در حیطههای محیطزیست، سلامت، دفاع و امنیت، فرهنگ، اقتصاد و غیره دارد.
وی آموزش عالی در قرن ۲۰ را اثر متقابل «علم و فرهنگ (همراه با هم)» بر سه حوزه «اقتصادی»، «فناوری» و «اجتماعی» دانست و تصریح کرد: در قرن ۲۱ این سه حوزه در هم ادغام شدهاند. در ایران اما هر سه حوزه با مشکلاتی مواجه است کثلا
- در حوزه اقتصادی با نفت و سلطه وارداتچیها مواجیهم؛
- در حوزه اجتماعی رویکردی انفعالی پیشه کردهایم؛ و
- تنها در حوزه فناوری است که به پیشرفتهایی رسیدهایم.
ضمن اینکه از «علم و فرهنگ»، «فرهنگ» را وانهادهایم و تنها «علم» را مورد توجه قرار دادهایم.
طهرانچی، از علل این آسیب ساختاری همچنین به اهمیت بحثهای زبانی نیز اشاره کرد و توضیح داد: به طور مثال ترجمه Education به «آموزش»، یکی از اشتباهات زبانی ما در برخورد با واردات آموزش عالی بوده است. در حالیکه این مفهوم، مفاهیمی چون «تربیت» و «پرورش» را نیز در خود دارد.
سوزنچی: نهادها حاضر به پرداخت هزینه اصلاحات ساختاری نیستند
سومین سخنران این مراسم ابراهیم سوزنچی کاشانی، معاون خطمشیگذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، بود که در موافقت با طهرانچی درباره وارد کردن ساختارها به جامعه صحبت کرد.
وی گفت: نیاز به اصلاح این ساختارهای موازی داریم و این اصلاحات هزینههایی دارد که هیچ نهادی حاضر به پرداخت آن نیست. شاید بتوان بحث سوزنچی را اینطور صورتبندی کرد که در ساختار فعلی، همه متوجه موازیکاریها و آسیبهای ناشی از هرجومرج ساختاری هستند اما حاضر به ایفای نقش در اصلاح این ساختار معیوب نیستند!
نایبی: درسهایی از حکمرانی آموزش عالی در روسیه
محمدمهدی نایبی، استاد تمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، «درسهایی از حکمرانی آموزش عالی در روسیه» را بازگو کرد. نایبی ابتدا به این پرداخت که «چرا روسیه؟» و پاسخ داد: «اتفاقات پس از فروپاشی شوروی و بهمریختگیهای ناشی از آن، میتواند در تحلیل و تصحیح اشتباهات ۲۰-۳۰ سال اخیر به ما کمک کند».
وی در ادامه به آمار کمی دانشگاههای روسیه اشاره کرد و گفت: روسیه در سال ۲۰۱۴ این کشور دارای ۲۲۶۸ دانشگاه بود که دچار ضعف عملکرد و کیفیت بودند و از این جهت، اعتبار آموزش عالی روسیه را زیر سوال برده بودند. همان سال، با عزمی ملی و طی چند سال به کاهش تعداد دانشگاهها مبادرت کردند که تا ۲۰۱۸ به ۷۶۰ دانشگاه تقلیل پیدا کرد. این تقلیل، از طریق ادغام دانشگاههای ضعیفتر در دانشگاههای قویتر محقق شد. کاهش تعداد دانشگاهها، اعتبارسنجی مدارک دانشگاهی، طرح پنج-صد (طرحی با این عزم که میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، ۵ دانشگاه باید متعلق به روسیه باشد)، دانشگاه ملی، ایجاد رتبهبندی داخلی، افزایش چشمگیرتعداد دانشجویان خارجی، آمیختگی شدید دانشگاه و صنعت و آموزش مجازی قوی از جمله کارهایی بود که درخصوص دانشگاه های روسیه انجام شد.
انتظاری: حکمرانی مطلوب آموزش عالی در اکوسیستم ملی دانش امکانپذیر است
یعقوب انتظاری به عنوان بعدی این مراسم به «حکمرانی خوب در اکوسیستم ملی دانش» پرداخت و حکمرانی در آموزش عالی یا حکمرانی دانش را زیرمولفهای از حکمرانی در سطح کلان دانست.
انتظاری سخنانش را با یک نقد مضمونی شروع کرد و گفت: طبق اذعان این عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، در ایران ما عمدتا ارزشهای انقلابی را دنبال کردهایم و کمتر به توسعه و حکمرانی در جهت توسعه توجه کردهایم. و سوال اساسی را این طور مطرح کرد: «ما چطور باید حکمرانی کنیم که منجر به توسعه شود؟»
وی توسعه را پیامد اکوسیستم توسعه معرفی کرد و توضیح داد: اکوسیستم توسعه در بیان انتظاری به مجموعهای مرکب از بازیگرانی اطلاق میشد که شامل اکوسیستمهای خرد متعدد از جمله اکوسیستم دانش است.
دانشیار گروه اقتصاد موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی درادامه به سوال اما در این زیستبوم دانش چه بازیگرانی وجود دارند؟ پاسخ داد و گفت:شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عتف، معاونت علم و فناوری، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاهها، پارکها، فرهنگستانها، انجمنهای علمی و... بازیگران این زیستبوم دانش هستند.این بازیگران که اجزا و عناصر زیستبوم دانش در ایران را شکل میدهند، دارای نارساییهایی هستند؛ به طور مثال روابط شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عتف یا روابط معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با وزارت علوم یا روابط وزارت علوم و وزارت بهداشت و غیره بخوبی تعریف نشده است. به تشریح انتظاری، اصل دانشگاه در این اختلافات گم شده است.
پیشنهادات انتظاری برای گذر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب شامل چند محور ذیل بود:
- اصلاح نهادی (حذف، ادغام یا ایجاد ساختارهای لازم)؛
- استقلال دانشگاهها؛
- افزایش رقابت بین دانشگاهها؛
- افزایش مشارکت بین دانشگاهها؛
- ارتقای حاکمیت قانون؛
- بهبود شفافیت فعالیتهای دانشگاهها؛ و
- بهبود پاسخگویی دانشگاهها.
ذاکرصالحی: حکمرانی آموزش عالی و دولت پلتفرمی
آخرین سخنرانی این مراسم غلامرضا ذاکرصالحی (دبیرنشست) وعضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی بود که درباره چشمانداز مطلوب حکمرانی در آموزش عالی سخنرانی کرد.
وی در ابتدا به تعریف مفهوم حکمرانی (governance) پرداخت و گفت:در لغت حکمرانی یعنی راندن یک وسیله؛(سکانداری) و درتعریف سازمان ملل حکمرانی یعنی اتخاذتصمیمات بهم پیوسته و اینکه این تصمیمات به منصه اجرا گذاشته شود.
ذاکرصالحی با توجه به این تعاریف و با تاکید بر وجه «اجرایی» حکمرانی در تعریف سازمان ملل، این پرسش ها را مطرح کرد که «آیا حکمرانی در ایران، چنین عمل میکند؟آیا مصوبات وتصمیمات اجرایی هم می شوند؟»
این عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با بیان اینکه دولت از طریق سیاستگذاری به حکمرانی میپردازد، سیاستگذاری برای آموزش عالی را مصادف با محتوای حکمرانی در آموزش عالی دانست و سپس دو نوع حکمرانی آموزش عالی را از هم تفکیک کرد:
- حکمرانی داخلی؛ که خود-حکمرانی نهادی را شامل میشود؛ و
- حکمرانی خارجی؛ که درسطح ملی وبین المللی اجرای سیاستهای آموزش عالی را در ارتباط وتعامل با سیستمهای دیگر مدنظر دارد.این دو لایه حکمرانی باید با یکدیگرسازگارشوند.
ذاکرصالحی، سیر تطور حکمرانی در آموزش عالی را از «کنترل دولتی» به «نظارت دولتی» و بعد «دولت حامی و ارزیاب» و سپس «دولت پلتفرمی» وانواع جدید دیگر برشمرد و با تاکید بر این نکته سخنرانی خود را ادامه داد:ک ما نیاز داریم جایگاه خود را در این طیف مشخص کنیم و شکل وماهیت حکمرانی مناسب خود را به عنوان دانشگاه ایرانی پیدا کنیم.
وی ادامه داد: کار حکمرانی صرفا حفاظت از ساخت دانشگاه نیست؛ بلکه ساختآفرینی نیز در حیطه حکمرانی قرار دارد. هم چنین حفاظت ازفلسفه و فرهنگ دانشگاه نیز از دیگرنقشها وکارکردهای حکمرانی آکادمیک است.حکمرانی آکادمیک حکمرانی دانش است.حکمرانی دانشمندان بر دانشمندان است.بنابراین شعبه ای ازحکمرانی سیاسی نیست.بلکه جنس وماهیت آن متفاوت است.به اعتقاد وی موضوعات زیر ضرورت تحول درحکمرانی دانشگاهی ایران را مضاعف کرده است:
-تغییرات وپویایی های جمعیت دانشجویی(student body)
-تغییرات درتکنولوژی وظهورحکمرانی دیجیتال در دانشگاهها
-افزایش بی سابقه مطالبه برای شفافیت ومشارکت
-افزایش سهامداران دانشگاه بویژه شهریه پردازان وخانواده ها(درایران ۸۶ درصد دانشجویان شهریه میدهند)
-نارکارآمدی هیات امنا بعنوان الگوی قدیمی وپرچالش حکمرانی دانشگاهی
«سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی» در ۲۵ و ۲۶ دیماه در مرکز همایشهای صداوسیما آغاز و انجام گرفت که نشست «حکمرانی مطلوب آموزش عالی در ایران» در سالن شیخ مفید این مرکز برگزار شد. این جلسه که با استقبال مدیران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و علاقمندان به مباحث آموزش عالی مواجه بود؛ با گفتوگوی حضار و سخنرانان به انجام رسید.
منبع : خبرگزاری مهر
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟
برنامه سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه دوم فاطمیه
دجال کیست؟
همایش ملی فلسفه فرهنگ برگزار میشود
کتاب «چکیده مقالات همایش ملی فرهنگ شهرت» منتشر شد
ترجمه استانبولی کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام رونمایی می شود
استقبال از نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات قرآن کویت
تلاوت سوره مجادله توسط گروه مدیحهسرایی محمد رسولالله(ص)
بسیج نقش مهمی در اعتلای کشور دارد
امام جمعه دیر: حل مشکل گرانی ها در اولویت دولت باشد
حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است
برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با قدرت ادامه خواهد داشت
وتو پیشنویس آتشبس در غزه دفاع رسمی از نسل کشی است
مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند