میرنیوز

نامه مجمع ناشران انقلاب به روحانی/ بی‌اعتنایی به تولید کاغذ و تخصیص نیافتن ارز، صنعت نشر را به ورشکستگی رسانده است

 نامه مجمع ناشران انقلاب به روحانی/ بی‌اعتنایی به تولید کاغذ و تخصیص نیافتن ارز، صنعت نشر را به ورشکستگی رسانده است 2021-04-27T12:37:11+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گره کاغذ هر روز کورتر از دیروز می‌شود. در حالی که افزایش بی‌سابقه هر بند کاغذ موجب نگرانی ناشران، اهالی مطبوعات و کسب‌وکارهای مرتبط با آن شده است، معاون فرهنگی وزیر ارشاد «کمبود کاغذ» را یکی از نگرانی‌های اصلی در این زمینه می‌داند. 

سهمیه 40 میلیون دلاری کاغذ دولتی نیز که با ارز 4200تومانی در سال 98 برای کاغذ اختصاص پیدا کرده بود، حالا پس از دو سال به اتمام رسیده است؛‌ سهمیه‌ای که با همه موافقت‌ها و مخالفت‌هایش برای اختصاص به کاغذ توانست برای دوسال هم که شده صنعت نشر را سرپا نگه دارد و بازار این کالا را در کشور مدیریت کند. دولت نیز که در روزهای پایانی خود به‌سر می‌برد، ظاهراً برنامه‌ای برای اختصاص دوباره ارز ندارد؛ این در حالی است که ارز سال 99 تصویب شده است‌.

صنعت نشر که همواره با مشکلات خرد و کلان متعددی دست و پنجه نرم کرده است و در یک سال گذشته، با شیوع کرونا با چشمی نگران‌تر به آینده می‌نگرد، حالا با مسئله‌ای جدی مواجه است؛ مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد عزمی برای رفع آن وجود ندارد. تداوم شرایط موجود سبب شده است طی هفته‌های گذشته انتقادها از وضع موجود افزایش یابد. در جدیدترین اقدام، هیئت مدیرۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، خواستار رسیدگی به وضع موجود شده و از عدم حمایت در جهت تولید کاغذ در داخل کشور انتقاد کرده است. متن نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم و رحمة الله

ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به شما و همۀ ملت ایران، نیک مستحضرید که صنعت نشر کشور از بدو شروع دولت «تدبیر و امید» در سال 1392، با بحران‌های فزایندۀ مختلفی مواجه شده و همواره در طول این هشت سال با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند. دولت شما در حالی به واپسین روزهای فعالیت خود نزدیک می‌شود که جدا از مسئلۀ شیوع ویروس کرونا و کاهش بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های اقتصادی صنعت نشر طبق دستورالعمل‌های بهداشتی، گرانی بی‌سابقۀ نهاده‌های تولید کتاب اعم از کاغذ، زینک و همچنین کاهش روزافزون قدرت خرید مردم به‌تبع مشکلات اقتصادی کشور، صنعت نشر کشور را با افت چشمگیر و بی‌سابقۀ تولید، تقاضا و عرضۀ کتاب روبه‌رو کرده است.

فارغ از افزایش قیمت جهانی کاغذ و گرانی آن در داخل به‌دلایل نوسانات ارزی، احتکار، کم‌فروشی دلالان و همچنین فقدان نظارت صحیح، دولت شما نیز از ابتدای سال جاری، اقدام به حذف ارز حمایتی برای واردات کاغذ کرده است. نیک می‌دانید که کاغذهایی که به‌نرخ دولتی و با ارز حمایتی در طول سال 1399 توسط سامانۀ توزیع کاغذ وزارت ارشاد به ناشران تخصیص می‌یافت، تماماً متعلق به تخصیص‌های ارزی و ثبت سفارش‌های سال 1398 بوده است و بعد از آن، باوجود توصیه‌های مکرر و مطالبات متخصصان و دلسوزان حوزۀ کتاب از دولت، هیچ ارز حمایتی‌ای برای واردات کاغذ تخصیص داده نشد و حتی برخلاف تعهد دولت در سال 1397، ارز تخصیصی برای واردات کاغذ در سال 1398 نیز به‌صورت کامل تأمین نشده است، این در حالی است که امروز علاوه بر اینکه انبارهای توزیع کاغذهای دولتی خالی است، رهاشدگی بازار نیز فرصت را بر دلالان و مافیای کاغذ، مثل همۀ این سال‌ها برای افزایش چندبرابری قیمت کاغذ فراهم کرده است.

در حال حاضر، صنف بزرگ و نجیب نشر کشور بیش از سایر صنوف فرهنگی در مضیقۀ ورشکستگی و خطر نابودی است؛ مجموعه‌ای مؤثر، راهبردی و مهم در سپهر فرهنگی کشورمان که مع‌الاسف بد‌قیم و بدسرپرست به حال خود رها شده است و هر روز با بی‌تدبیری مسئولان اجرایی کشور، دچار بحران‌های تازه‌ای می‌شود و ظرفیت‌های گران‌قدر و پرارزشی را که با تلاش و سختی بسیار طی سال‌های متمادی بعد از انقلاب اسلامی به دست آورده است، روزانه از دست می‌دهد.

آقای رئیس جمهور!

قیمت کاغذی که در روز مراسم تحلیف شما در مردادماه سال 1392، به‌طور میانگین، 70 هزار تومان به‌ازای هربند بود، به حدود 800 هزار تومان به‌ازای هر بند در آخرین ماه‌های دولت شما رسیده است، این در حالی است که تهیۀ کاغذ با همین قیمت نیز در بازار به‌سختی امکان‌پذیر است و ناشران زحمتکش کشور را با وضعیتی نامعلوم و نگران‌کننده نسبت به ادامۀ فعالیت‌های خود مواجه کرده و نویسندگان عزیز کشورمان را به انزوا و مضیقۀ شدید کشانده است. امیدواریم مستحضر باشید که ورشکستگی و تعطیلی صنعت نشر به‌معنای تضعیف جدی و عمیق جریان تولید علم، دانش و فرهنگ و هنر در کشور خواهد بود.

جدا از مسئلۀ واردات کاغذ به‌عنوان راهکاری فرعی، موقتی و کوتاه‌مدت برای حل مهم‌ترین مسئلۀ صنعت نشر کشور که از سوی دولت متوقف شده، دستور چندباره و تاکید ویژۀ رهبر معظم انقلاب در حاشیۀ بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مبنی بر پیگیری تولید کاغذ داخلی به‌عنوان راهکار اصلی، دائم و بلندمدت نیز علی‌رغم تلاش‌ها و پیگیری‌‌های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی‌(ره) و دیگر دلسوزان، از سوی دولت حمایت و پشتیبانی نشد و با کندی و تعلل بسیار پیش رفته است.

مستحضرید که کشور ما با وجود مزارع فراوان نیشکر، استعداد دارد و می‌تواند یکی از تولیدکنندگان کاغذ مرغوب در منطقه باشد و سالیانه باعث جلوگیری از هدررفت مقدار قابل‌توجهی ارز از کشور شود. در طول این چندسال، مع‌الاسف اندک تلاشی از سوی دولت شما برای افزایش توان داخلی و خودکفایی کاغذ انجام نشد و حتی همین راه‌حل فرعی واردات کاغذ هم توسط دولت، اکنون متوقف شده است.

آقای رئیس جمهور!

فرهنگ مهم‌ترین مقوله‌ای است که دولت موظف است به‌اشکال مختلف از آن حمایت و پشتیبانی کند؛ اما امروز صنعت نشر که مهم‌ترین و پرسابقه‌ترین صنعت فرهنگی ایران است، در بحرانی‌ترین روزهای خود، فاقد توجه و حمایت و پشتیبانی لازم از سوی دولت جنابعالی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به‌عنوان متولی اصلی نشر کشور، یا عزم کافی برای حل اساسی مسائل حوزۀ نشر از بستر پیگیری ظرفیت‌ها و مطالبۀ از دولت را ندارد، یا این‌که کسی در دولت شما شنوای تقاضاها و مطالبات مطروحه از سوی وزارت ارشاد نیست، به‌هرصورت، اینک صنعت نشر مانده است و موانع بسیاری که به‌علت سوءتدبیرها و همراهی نکردن‌های مسئولان بر سر راهش قرار داده شده است و جز تحمل رنج بی‌توجهی‌ها راه دیگری برایش باقی نمانده است.

امروز در سخت‌ترین روزهای نشر این کشور و در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کرده‌‌اند، دولت موظف است با پشتیبانی و رفع موانع موجود بر سر راه صنعت نشر، به تولید کتاب و حفظ زنجیرۀ تولید، توزیع و مصرف کتاب کمک کند. راهکار همان است که بارها توسط نخبگان و اهالی نشر و کتاب بیان شده و مع‌الاسف، هیچ‌گاه از سمت دولت جدی گرفته نشده است. امروز بزرگ‌ترین مانع بر سر راه نشر کشور مسئلۀ کاغذ است که می‌بایست با سرعت هم ارز حمایتی برای واردات آن از سوی دولت تخصیص و تأمین شود و هم حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها و وعدۀ دولت برای تولید کاغذ داخلی با کمک ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) پیگیری، ادا و محقق شود.

از خداوند متعال، سربلندی و عزت روزافزون نظام اسلامی را در سایه‌سار ولایت خواستاریم.

هیئت مدیرۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی

انتهای پیام/+

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)